|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
jag har kört 2000 mil på biltema olja nu. funkar superbra. jag har kört min cross 100 timmar på samma kolv med biltema olja. det ska typ inte ens gå att köra så länge på en kolv med bra olja. jag använder biltema färg, rostskyddsfärg, klarlack, underredsrostskyddsmassa och alla funkar superbra. jag använder biltema kedjespray på sporthojen och crossen vilket funkar superbra. jag kör min suzuki gsx-r 750 sporthoj på biltema mc-olja vilket funkar superbra. jag kör biltema glykol i bilen och det funkar hur bra som helst. jag kör biltema lucktagottgrej i bilen och det luktar gott :) jag kör biltema equimstiften i min bmw och det funkar superbra jag använder en jäkla massa biltemaverktyg och inget har någonsin gått sönder. kanske är det som så att kvalitén på biltemas grejer varierar väldigt mycket och jag har haft en grotesk tur, eller så är inte biltema så dåligt som många tror. jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att biltema kan ha mycket lägre priser än andra företag. jag har jobbat med försäljning på ett antal olika företag och så har även mina kompisar. många företag har helt groteska marginaler på saker dom säljer. köper in för 1kr och säljer för 29kr. om då biltema också köper in för 1kr och säljer för 9kr så har dom ändå bra marginal. |
|
|
>>Schumi, har du aktier i Biltema?? ;o) ///Tobbe |
|
|
Tobbe.. ha ha.. nej det har jag inte :) jag får bara uppfattningen att många säger att biltema är skit utan att ha provat. dom kanske har provat ett torkarblad och det var dåligt och vips så är olja skit också. alla företag har verkligen väldigt olika marginaler på saker dom säljer. jag vet tex en pryl jag sålde för ett företag som tog jag 36kr styck för. sen var jag inne hos en konkurent efter att jag slutat på företaget och dom sålde samma pryl som kom från samma leverantör för 4kr styck. dessa två företag profilerar sig lite olika. det ena lite mer som biltema och det andra lite mer som ferrari. samma grejer. sjuka skillnader på priser. |
|
|
Jag har då inte haft nå problem på med biltemas grejer. Bästa köpte var nog endå min gradinstång =) 50 kr hos biltema samma stång och grejer hos ikea och jysk dom skulle ha 70 kr mer. skulle allt vara skit dom säljer så skulle dom inte fortsätta sälja grejer. __ bmw323.cbj.net |
|
|
Svenskar är världens mest dumsnåla folk.... så nog skulle/kan biltema fortsätta att sälja skit.... Skulle aldrig köpa säkerhetsdetaljer där som bromsar/bromsvätska eller dyl. däremot har jag köpt verktyg därifrån. Oljefilter och olja köper jag alltid av välkänt fabrikat, betalar gärna några extra kronor för den tryggheten. Den gamla devisen "Man får vad man betalar för" gäller oftast, även om det finns guldkorn att hitta i biltemas sortiment. /Johan -Mår dåligt utan M20- www.e30klubben.com |
|
|
Verktyg kan man gott köpa av Biltema tyvcker jag då de håller för "hobby-mekande" med god marginal...Sen tycker jag att om man tex har en äldre bil som inte e värd så mycket mer än 10000 så vill man ju inte pynta 1000kr för olja...Körde själv på Biltema Synet i min fd E30 i 6000 mil(bytte varje 800mil),utan problem.Även bromskivorna fram,belägg,kamrem,vattenpump köptes där o fungerade utan anmärkning.Det enda negativa ja har att säg är att deras sk "sänkningsfjädrar" HÖJDE min E30 med 2cm:-(,kan ju ha berott på att de gamla va helt slut.Man ska nog oxå tänka på att felmonterade reservdelar onekligen kommer att haverera i förtid,ja menar får man fel spänning på en kamrem så kvittar det var den är köpt eller vilket fabrikat det är för risken är överhängande att nåt händer,och många som köper delar på Biltema lagar själv,fast de egentligen inte vet hur de sak göra...Där har man nog en anledning till Biltemas dåliga rykte... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Måste bara säga att dom som säger att biltemas verktyg är skit kan inte ha provat rätt verktyg. Köper man deras billigaste, visst dom är under all kritik. Men håller man sig till deras 10års-garanti verktyg är dom bannemig i stort sett lika bra andra. Mitt biltema 1/2"" dragskaft höll tom bättre än ett Bahco jag hade. Vissa bits dom säljer har dock lite väl mjuk stål i sig. Är man lite selektiv och tänker sig för, kollar på grejen man köper ser man fort vad det är för kvalitet. Finns faktiskt en hel del dyra märkesprylar som är ren dynga också. |
|
|
Jag håller med om att vissa kemtekniska produkter på biltema är prisvärda , har handlat kopparpasta och fönsterkitt som verkar vara lika bra som andra fabrikat. De dyrare verktygen hos biltema , de med 10 års garanti är nog inte dåliga , men de priserna är inte heller så jättelåga samt att de har dåliga toleranser även om stålet är ganska bra. en 10-hylsa hos biltema glappar mer än alla mina andra hylsor som Gedore , stahlville etc.. likadant med biltemas sexkant och torx. men visst duger det till hobbymek! Arguing on the internet is like Special Olympics - Even if You win You´re still RETARDED ! |
|
|
Jo nog är dom billiga nog. Jämför en hylsa på biltema med en hylsa av tex Bacho eller Gedore. Jag lovar det är minst 2-4 gånger så dyrt. Blir en hel del det om man ska köpa en hel uppsättning. Visst det är inte några proffsrejor och godset kan vara aningen tjockare på tex hylsor ibland. Men dåliga är dom absolut inte. Jag mekar väldigt mycket, och jag använder just nu bara biltema hyslor och en hel del annat. På grund av att det är väldigt mycket billigare, och i princip identiska med Kamasa. |
|
|
Tryggve...du faller ju på eget grepp "mer välkänt fabrikat"... vad kan var mer välkänt än Biltema och Ikea i Sverige?? Det är inget fel på deras produkter, för då skulle dom ha köer på kilometer längd i reklamationsdisken. Så formulera dig rätt om du tvunget ska klaga....."mer exlusivt fabrikat" och då får du ju betala dom där extra kronorna som du så gärna vill bli av med.;-)) så vem är "dumsnål"?? Peo |
|
|
Grejen är att Biltema är inget fabrikat, som t.ex Bahco osv, utan en "label". Kan vara bra vid ena tillfället, nästa gång har man hittat annan leverantör, kan vara sämre (eller bättre). Problemet är att man aldrig vet innan man köpt och använt en tid. Där är det viss skillnad på att köpa t.ex Bahco, Kamasa, Gedore osv. Såg i en annan tråd att Biltema-oljan nu är Statoil. Vad är den om en vecka? FP |
|
| folke; Nja vad det gäller oljan så det såvitt jag vet åratal som den kommit från Statoil | |
|
"Det är inget fel på deras produkter, för då skulle dom ha köer på kilometer längd i reklamationsdisken." Så bara för att det inte finns långa reklamationsköer så har de bra produkter? Det finns tillräkligt många människor som sätter pris före kvalite för att biltema ska kunna bli stora, och jag tror nog att de flesta inte förväntar sig någon högre kvalite på det de köper på Biltema, och när saker går sönder så köper de nya helt enkelt. |
|
|
Drutten : Jag håller med Du . :-) Det jag handlar på biltema handlar jag för dagen , jag är glad om det håller till det jag skall använda det till just idag lixom.... Sedan fattar väll inte "vanligt folk" skillnad mellan en ohärdad , ythärdad och en sätthärdad pozidrive mejsel ? (bara som ett exempel) Det gjorde iaf. inte jag innan jag började intressera mig ordentligt för verktyg... Men vadå - avancerad verktygstillverkning kan utan min vetskap ha blivit ett gigantiskt folkintresse just i denna stund :-)))) Arguing on the internet is like Special Olympics - Even if You win You´re still RETARDED ! |
|
|
gto80: Just detta med oljan är rätt intressant. Den som orkar läsa tidigare Biltematrådar här kan säkert hitta massor med spekulationer om vilka som tillverkar Biltemas oljor. Många bud har det varit, vem kan garanterat säga vilken olja det är som de använder? Lite ISO-lära. Vad är bra kvalité? Svar: Bra kvalité är rätt kvalité, dvs det som kunden förväntar sig ifh till priset, servicen osv. I så motto KAN Biltema innebära bra kvalité. Ev. kö till reklamationsdisken är inget bra mått på kvalitén, den stora mängden reklamationer kommer nog via posten skulle jag tro. Varje seriöst företag har en organistaion för reklamationer och returer, möjligt att Biltemas är större än medel, vad vet vi? Med lite sunt förnuft vid köptillfället kan man bedömma kvalitén på en hel del produkter, problemet är att det kan vara en helt annan produkt i förpackningen om ett halvår. FP |
|
|
Det är klart, om man inte vågar smaka på maten för att NÅGON annan gjort det och säger att den inte var god, då har man gjort det lätt för sig....men om man smakar så kanske maten trots allt inte är så dum?? Riktigt god faktiskt....Vad jag menar är att dom som har EGEN erfarenhet av Biltema ska och kan ha synpunkter. Dom som har en vän eller känner någon som...säg inget, ni vet inget...du VET ALDRIG något innan du SJÄLV PROVAT...men som vanligt, dom flesta vet ju bättre hur man spelar fotboll t.ex än spelarna på fotbollsplan. Och att sen tro att man är bättre kunnig för att man INTE handlar på Biltema tycker jag bevisar att man är en aning egotrippad....och sist en fråga. Det är ju likadant med IKEA, alla snackar skit om det och lika förbannat handlar ALLA där.... ;-) Peo |
|
|
Självklart, den bästa domaren har ALLTID suttit en bit upp på läktaren..DD FP |
|
|
Här finns en enkel sida där man kan delge sina bra eller dåliga erfarenheter om deras produkter Länk |
|
|
De som tror att dyrt är bra blir nog oftast blåsta! Marginaler på olja, filter osv är sjukt höga! Det lönar sig oftast att kolla runt lite innan man köper något. Säger man att billigt lika med dåligt har man inte värst bra koll. Rille |
|
| z3cab: kul att se att en och annan fattat man ser många här som tävlar i var de kan köpa dyraste olja...(för den är ju bäst) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.