AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.529

Biltema prylar?

Sida 1 av 4
hade tänkt att kanske köpa tändstift på biltema eftersom dom är rätt billiga...de är "Eyquem" stift,och då undrar ja om de är nått å ha,lr är de bara skit?
Tänkte även fråga om deras motorolja är nåt att köpa? typ deras 5W-50 olja...
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Jag kör med Biltema stift+olja och det går hur bra som helst!

Det råder delade meningar om Biltema, och det råder även delad kvalitet hos biltema. Vissa delar är ren skit, medan andra är tillverkade i samma fabrik som original=lika bra.

Hade jag däremot haft en nyare bil eller mer pengar hade jag kostat på den "finolja" och originalstift.

Använd sökningen så hittar du mycket intressant att läsa angående biltema, både positivt och negativt!

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
400 grattis !!
Provade dessa stift i MB190E bilen gick , men när jag böt nästa gång så blev det Beru. Bilen gick betydligt bättre med dessa stift av nån anledning,kört 1000 mil mellan bytet.
Angående oljan så finns det ett inlägg som handlar just om det. ska du köpa"billig" och bra olja rekomenderar jag "Lantmännen"
Länk
Ett av de mest frekventa inläggen om Biltemas oljor.

MVH
Hasso
Länk

tackar!!!
okej...va mest tändstiften som va intresant,men ska kolla länken om oljan!
men biltema stiften är alltså inget att sattsa på då?
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Hej!
Jag har hört (är dock inte säker!) att tillverkaren av Biltema's tändstift är av samma fabrikat som sitter i nya Peugeot, eller om det var Renault.

MVH Niklas
De stämmer,de står i deras katalog att "Eyquem" tillverkar tändstift till några av dom franska bilarna...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Säger väl en del om kvaliten :)) Cittrorna kör visst på dessa också. De fungerar, bilen går.

MVH
Hasso
Länk

okej...kanske blir sånna då..! undra mest om man skulle sattsa på några andra som te.x NGK eller Bosch..
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Kan inte skilja många kronor till Biltemas fördel... Men,men prov och försök i vanlig ordning. Tror inte att du märker nå´n större skillnad.

/Kristian BMWCS #5062

------------------------------
Länk 1600/2-renovering...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Eyquem sitter originalmonterade i Renault Megane 1,6 i alla fall. Jag bytte i (blivande) svärmoderns bil för ett tag sedan. Köpte exakt likadana stift som satt i från fabriken hos Biltema för en fjärdedel av priset som Volvo ville ha!

Som flera (och jag med dem) har sagt tidigare: om du köper produkter med urskiljning hos Biltema kan du göra bra köp.

Kolla kvalitétsbeteckningen på oljan (API, ACEA och viskocitetsklass), Biltemas syntetoljor är rätt hyffsade oljor. 5W/40 syntetoljan har en riktigt bra klassning faktiskt (bättre än deras 5W/50-syntetolja).
Personligen skulle jag hellre slå i den oljan i motorn än en mineralolja från ex Castrol för samma pengar.

Agrol-oljan som bla Hasso föreslår är inte heller så tokig, men den är främst anpassad för dieselmotorer och de har lite andra driftsförhållanden än bensinmotorer. Därför prioriteras lite andra egenskaper än vid framtagning av olja till bensinmotorer = inte optimerade för bensinmotorer (ex lite andra typer av additiver).

Mvh
Jag kollade priserna innan jag köpte stift till min och biltemas var dyrare än de NGK stift som fanns hos ok, NGK har ju gjort stift i många år så de är säkerligen bra. Behöver väl inte nämna vilka stift jag köpte...

önskar köpa sido M kjolar till E30 83-87
På biltema tar dom ca 19:-/st för ett tändstift...var de billigare styck för NGK-stift på ok?
tänkte bara kolla en sista gång....
ska nog köpa ny olja,tändstift och oljefilter i veckan och eftersom biltema är rätt billiga så tänkte ja kanske köpa där,gör ja ett misstag?
Är micro å mekonomen bättre å köpa dessa saker eller?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Finns en tråd med liknande innehåll:
Länk

Mvh
-RW-
Jag köpte termostat till min förra bil (520i-89), termostaten höll i två dagar. Helt otroligt.

Min inköpslista när jag åker till Biltema:

1. Maskeringstejp
2. Trassel
3. Sopsäckar
4. Lacknafta
5. Fälgrengöring

Aldrig mer och definitivt inte bildelar eller olja.

-DIESELN SKALL MAN HA PÅ SJÖN-

Stefan
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Johan B> Jag resonerar precis som du vad gäller Biltemas oljor. Ingen verkar reflektera över att anledningen till deras låga priser på oljorna kan vara enorma inköpsvolymer och lägre marginaler än bensinmackar och biltillbehörsbutiker.
Är det billigt så är det tydligen automatiskt värdelösa produkter enligt många.
Jag har mailat till Råd&Rön och efterlyst test av motoroljor, det vore onekligen intressant läsning.

---------------------------------------------------
Länk
wath:
Vad fick du för svar av dom då?
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
LazerEye:
Att det var rätt invecklat att testa motoroljor men att de skulle undersöka möjligheten till test.

---------------------------------------------------
Länk
okej...vore riktigt kul att få se hur biltemas motorolja är!!
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Kan/får inte Biltema avslöja sin oljeleverantör?

/Kristian BMWCS #5062

------------------------------
Länk 1600/2-renovering...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.