AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.533

Biltema prylar?

Sida 2 av 4
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
K.L.:Jag har frågad vid nått tillfälle och då påstod dom att oljan kom från Preem, men jag har också hört andra leverantörer nämnas, så det är fortfarande oklart.
Annars kan man ju köpa 4 liter helsyntet på Coop för
169 spänn. Eller Texaco helsyntet på ÖB för 200-250 eller nått sånt.Hellre en Texacoolja än Biltema i allafall.

MVH
Hasso
Länk

kn
310
knudi
535i -92
deras equyem stifteller vafan dem heter låter som en könssjukdom i allafall och funkar ungefär likabra. har snackat me bilmekare som haft in bilar som gått dåligt vars ägarn sagt att han satt i nya stift o kablar m.m för 2 månader sen o grejjerna är helt slut

Once a beamer allways a beamer

Länk
-BeeMWe-
Har provat Biltemas olja och är mycket nöjd, deras 5/50 olja håller samma klass som den bästa oljan när min bil tillverkades och deras 5/40 har en ännu bättre kvalité.

Även provat deras belägg, kört 200 mil med dem nu och de är jävligt bra, smutsar inte ned fälgarna och jag har inte sett någon tendens att bli sämre när de blir varma. Tror jag kom över en bra leverans, vissa som provat deras belägg har inte alls varit nöjda. Tur att jag råkade köpa 2 uppsättningar av denna leverans :)

Även så deras tändstift, till min gamla 528, mycket nöjd med dem.

Det enda jag skulle säga som jag inte är heltnöjd med är deras klarlack pga att munstycket på burken inte sprider det rätt.
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Biltemas oljor tillverkas på Statoils anläggning i Nynäshamn. Om det är samma gegga som Statoils, ingen aning. Själv köper jag Mobil 1 i fyra litersdunk för 200 kr och bryr mig inte om att testa Biltemas oljor.
Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Jag håller med flerar av er; Stefan P, Carl L etc. Visst, de må vara bekvämt och till första påseendet billigt på t.ex. Biltema. Men man måste vara noga med VAD man köper. Mycket , kanske de mesta, är vad man betalar för.

Sådan av låg teknisk höjd som just soppåsar, målartejp och doftgranar är i mitt tycke ok att köpa på "lågprisvaruhus". Men så fort det handlar om gejer som ska sitta i nya motorn, bromsa sportvagnen eller på annat sätt passa ihop - då är det lätt att bita sig i tummen och utgången blir ofta en betydligt dyrare historia.
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Fattar inte ett dugg..Min bil har gått 15000 mil på Biltema mineral samt deras filter..inte skurit ännu..????
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Jag kan rekommendera Mekonomens stift. Har glömt vad dom heter men dom har några med 4 sånna piggar på. Som Bosch Super4 eller vad dom heter. Kostar ju en del mer än Biltemas men det brukar alltid finnas en anledning till att något är billigt eller dyrt...
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Alla pratar om bildelar på biltema !

Men... har de bildelar ? ehh...
Trodde bara de hade : diskettfodral , trädgårdslangar , cyklar , mobiltelefonbatterier , nätverkskabel , surroundanläggningar , potatiskalare etc...
Ja ni kanske förstår vart jag vill komma :-)

Själv vill jag nog inte handla något som skall sitta i en bil på biltema ; däremot något enstaka verktyg om det verkligen är kris och det är deras serie de lovar tio års garanti på:

hm ja bara det att deras kvitton är från termotransferskrivare och blir helt bruna såsom faxpapper så att man inte KAN reklamera produkterna efter ens 1 år :-) biltema det....

"Två ton annars får det vara för min del"
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Angående temorpapper så är det mycket känsligt för värme men alla använder väl de ändå typ.
Kopiera ditt kvitto på ett vanligt A4 så slipper du det problemet.
Kopia på kvittot duger gott vid en garantifråga.

Dock ändå om vi återkommer till sakfrågan så skulle jag nog heller inte köpt några vitala delar till min BMW på Biltema.
Har ni hört nån någongång som sagt att deras bil har pjat för dom använt biltema prylar?? tex att motorn tagit skada för att man använt deras olja...
är inte på nå sätt nått "fan" av biltemas prylar,men fattar bara inte varför alla är så i mot dom
19 spänn för ett tändstift hos Biltema. Det var billigt! Till min sommarbil, som inte är en BMW, kostar en originalsats med tändstift 3200:- det är INTE billigt för en fyrcylindrig maskin... Som tur är behöver de nästan aldrig bytas.

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Jag tycker helt enkelt att kvalitäten på biltemas produkter är så genuint undermålig att de inte motiverar till något pris alls.
som ex. :

Sprayfärger , genuint dåliga med mycket mera lösningsmedel och mindre färg i burken än alla andra fabrikat jag testat , duger troligtvis inte ens till fasadklottrare eller vandaler. :-)

Avgassystem , de har entt mycket klent sortiment vilket är konstigt med tanke på butik och lagerutrymmena , passformen är dålig , godset tunnt till mycket tunt samt rostar fort.

Datorprodukter , dåliga lödningar rakt igenom och halvkass prestanda.

batterier , säljer ibland batteriladdare med batterier i ett paket där batterierna inte ens PASSAR i medföljande laddare då de inte följer industristandard , r6 är altså inte längre r6.

kranar/kopplingar/vvs , rena skräpet med dyra/ovanliga packningar som ofta måste bytas och blandare med icke standard
gängor/rördimensioner , vilket kräver adaptrar (dyrt)

Bilstereoprodukterna , ... ... altså.... jah.. man blir helt tom.
så kass radiomotagning och så dåligt rakt igenom att det inte är värt besväret att montera.

Verktygen , mejslar utan härdade klingor i vanligt "bonnjärn" eller extremt dålig härdning med oergonomiska skaft som lätt blir hala vid oljiga händer , duger inte ens till att lossa lätt åtsittande skruvar i tex. datorer och kontorsutrustning.
Bits som spricker och blir deformerade samt skadar skruvhuvuden vid normal användning...
Värst är endå el-drivna handmaskiner såsom borrmaskiner och sticksågar etc.. kompisen köpte en sticksåg som skar ihop efter
att ha sågat 2 meter 10 mm spånskiva... det vart lixom ingen baslåda den dagen.
SJälv har jag en 12 år gammal Scintilla i massiv aluminium som fungerar perfekt år efter år , även i för tjock aluminium.

jah.. listan kan göras låååång.
Men detta är ju enbart min personliga åsikt , finns säkert folk som köper alla åvanämnda produkter med stor förnöjsamhet...

"Två ton annars får det vara för min del"
bmwracing
Jag köper rätt mycket från biltema, och allt är inte skräp! Tex. komplett länkarm fram till audin gav jag 369:- för. Mekonomen tar 1800:- för samma del, och orginal kostar närmare 3000:- Med det priset kan jag ju byta minst 4 gånger innan jag ens är uppe i mekonomens pris... har dock hållit bra än så länge. Samma sak med bromsskivor och belägg, håller bara bra trots många och hårda inbromsningar med glödande skivor! Kör även med stift och luftfilter från biltema utan bekymmer. Oljorna har jag inte testat...än=)
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Jag köpte termostat på Biltema och med den så står inte längre tempmätaren rakt upp utan något kallare.
Kawaz
Du får ju oftast vad du betalar för oavsett pryl.

LE
18
LEFFA
323i-96
Frågan är hur i f-n törsman hälla i en olja som man inte vet ett skit om?

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag har kört nu drygt 800 mil på biltemas syntetolja 5-40 eller vad det kan vara. Funkar alldeles utmärkt fortfarande kan jag upplysa!

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag köpte två styrleder av biltema en gång, en vecka senare köpte jag två till, fast original...

"I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Leffa, genom att läsa klassningarna på förpackningen ser man ganska snabbt vad det är för olja och vilken prestanda den har.

Biltemas helsyntetiska 5W40-olja är faktiskt riktigt bra!
Däremot är deras helsyntetiska 5W50-olja inget vidare med dagens mått mätt.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
kn
310
knudi
535i -92
döp om biltema till bajstema dem har ju mest skit.
och inte heller till bilar dem har ju mer av allt annat junk än bildelar dessutom

Once a beamer allways a beamer

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.