|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har nu annonserat pärlan både här och på andra ställen i några veckor. Ett enda samtal hittills! När jag köpte den var den verkligen en på tio, och det är en kanonbil för pengarna. Hjälp mig BMW-fantaster! Vad är fel som jag inte ser själv? Eller är det bara tokig säsong för att försöka sälja en bakhjulsdriven V8? | |
|
hmm.. Glömde visst länken :-) Länk |
|
|
Det verkar som om att det är svårt att sälja Bmw med v8 nu till vintern! Har en vän som försöker sälja sin men det verkar vara omöjligt att sälja den. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Jo nog är det lite fel säsong, för alla bilar utom möjligtvis 4wd. Pröva att sänka priset en aning, och se om fler nappar. Lycka till! Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
|
Du undrar vad som är fel. Är det inte generellt sett så att det är fel modell? D.v.s. 540 är väl inte så värst eftertraktad överhuvudtaget? Dyra delar, dyr försäkring, dyr service, hög förbrukning, dyr , dyr , dyr.... Kolla in andra 540 på ex. bytbil, de flesta har stått hos samma tvivelaktiga bilskojare i evigheter och på text-tv annonseras de ut gång på gång på gång till allt lägre priser utan att någon nappar. Just 540 har väl en särskilt stark fuskstämpel över sig, d.v.s. mätarfiffel och har gett modellen dåligt rykte? Nu verkar i och för sig din bil fin och ärlig men det hjälper inte, inte många vill köpa en bil som de sedan har svårt att bli av med i sin tur. Rätta mig om jag har fel men vad säger ni andra? |
|
| Titta ochså på 7 serien,särskilt 740 å 750 dom bortskänkes nästan. | |
|
Vore jag inte i skarven mellan studier och arbete hade jag kunnat vara intresserad av din 540. Den ser fin ut tycker jag. Tyvärr dras modellen med nackdelen att förknippas med ekonomiskt risktagande. Få är nog beredda att slanta upp såpass mycket pengar utan garantier under en säsong då suget efter 286 hk på bakhjulen kanske inte är som starkast. Den första bilden med vinterdäcken är förövrigt kanske inte den mest lockande av de som finns. En seriös spekulant borde väl inte bry sig om något sådant iofs. Hoppas du får tag på en köpare, annars är det väl bara att sänka priset eller inkludera t.ex. ett godkänt M-test för att öka trygghetsfaktorn. |
|
|
Jadu, man kan ju undra. Av bilderna att dömma så tycker jag att bilen verkar vara i gott skick. Att en V8 skulle vara "Dyra delar, dyr försäkring, dyr service, hög förbrukning, dyr , dyr , dyr...." gäller nog bara försäkringen. Andra reservdelar ligger på ungefär samma nivå som en 525 och en 525iX lär väl knappast vara billigare? Mvh. Micke Länk |
|
|
Dyr kan man inte säga att 540 är, inte jämfört med t.ex 525 iallafall... jag hade en 525i -92 innan den här och kostnaden skiljer sig endast marginellt... Service och reservdelar ligger på precis samma nivå, förutom att man t.ex behöver två extra stift när man byter dem, eller att det går åt lite mer olja när man byter, men i övrigt skiljer det inte mycket... När det gäller försäkringen så blev den 700:- dyrare per år när jag bytte från 525 till 540, inte mycket att säga om det heller... Bensinförbrukningen är inte heller särskilt farlig, det kostar c:a 1-2 kr extra per mil jämfört med en 525:a, eller typ alltså att det kostar 5-10 kronor extra per dag om man har två mil till jobbet... Men vill man ha något som är riktigt billigt att köra så ska man varken välja 540 eller 525... folk som ser ekonomin som den viktigaste parametern för bilvalet helt andra modeller och märken... Att det kan vara svårt att sälja en 540 nu tror jag kan bero på flera faktorer: * Folk inbillar sig att det kostar en massa pengar att ha en sådan... * 540 kan, om än inte i riktigt lika hög grad som M5, klassas som en prestandabil och hösten är ingen bra säsong för sådana... * Det är ingen bil som "vanligt folk" köper bara för att ha något att åka i till jobbet. Jämför t.ex antalet 540 med antalet 520/525 på bytbil eller något sådant... * På grund av den stora importen så är marknaden nog ganska mättad och det gäller inte bara för 540... jag fick dumpa priset ganska rejält på min 525:a för lite drygt ett år sedan, för att bli av med den... Det är säkert mycket lättare att sälja den på våren, annars är det ju bara att vänta lite och se om rätt köpare dyker upp, alternativt sänka priset så att någon inte kan motstå att köpa den... räkna på vilket som lönar sig bäst med tanke på det kostar pengar att ha kvar bilen också... |
|
-RW- |
Jag tror att det är lite gubb stämpel (no offence) på 540;n, precis som A8,an. (Snabba bilar för rika gubbar). Och de yngre vill helst ha en lättare och billigare bil. För 80000:- kan man få en otrolig fin 325:a exempelvis. E36 är mer inne bilen för de yngre just nu. Och de äldre kanske väljer o lägga nån tusen lapp och få en E39;a istället. Så vill du bli av med bilen då, ska du dra ner på priset något. |
|
peter78w mfl: Nä, säsongen är nog en del av förklaringen. Den är underbar att glida i, men något annat en ägg under foten är inte att tänka på med nya vinterdäck som man är rädd om, och hala vägar. nofx16 mfl: Priset är ju alltid styrande, men min motvillja till försäljning är för stor för att pruta ännu. Ännu sitter jag inte i sjön (förlorade jobbet...) gesa2 mfl: Om du menar att folks UPPFATTNING är att bilen blir dyr så håller jag med, men i verkligheten är den absolut inte så dyr som folk tror. Jag snittar på 1,1 till 1,2 med mycket stadskörning och försäkringen mm har varit billigare än jag trott. JAg är "sifferbög" och för noga budget över mina kostnader vilket inkluderar bilen. Tanken är att byta till en snål japsare för max 20k. Trots detta räknar jag med att bara tjäna en tusenlapp i månaden. Då har jag räknat med att jag är skuldfri på BMW'n och inkluderar återkommande service och hela driftskostnaden men INTE reparationer. Den 1000-lappen per månad ger mig en underbar bil. Snabb, stark, skön och snygg. Klart är att man måste värdesätta åtminstone några av dessa grejor för att köra en sån här bil, men jämfört med polarens Audi S4 så är den enormt mycket mer prisvärd. (och snabbare också, vilket jag efter mycket kackel tvingades bevisa....) Vad gäller fuskstämpeln så håller jag med. När jag köpte denna bil för två år sedan så var den en på tio. Många skabb-rävar fick jag se.... Padde: Sant, vinterhjulsbilden var båda gråtrist och med tråkiga hjul. När Annonsen först lades upp hade jag bara den i väntan på sol för fotografering. När jag väl hade de nya bilderna så kunde jag inte byta första bilden :-( Idén med M-test var bra, den ska jag överväga även om det är långt till närmaste station. En M-test i handen skulle väga tungt om jag var spekulant. Allmän fråga till forumet: Som det står i annonsen så är sommarhjulen slut (åtminstone bak. Fram går en säsong till om man vill). Vad låter mest lockande för en köpare? Billigare bil med tydligt deklarerat att däcken är slut, eller lite högre pris med sprillans däck runt om (som jag har valt märke och pris på, observera det...) Båda vägarna har sina sidor. Kan inte bestämma mig vilket som låter bäst. Några synpunkter? Nåväl. Vi får väl se vad som händer först. Ebb i den arbetslöses plånbok, eller det blir vår och en glad spekulant dyker upp. Hjärta säger att det hoppas att bilen kan bli kvar, men hjärnan säger att mat till familjen och nån krona till husamorteringar är viktigare.... |
|
|
Viper540, vet hur det känns, jag blev av med jobbet förra hösten och sålde efter mycket ansträning min 528i 97:a....billigt var det tvunget att bli....det är min erfarenhet iallafall. Nu får jag köra Opel, men slipper att köra fyrcylindirgt som tur är. Lycka till med försäljningen. En orsak till det dåliga draget är nog som näms ovan att e34an är en ganska gammal kaross eftersom det tom snart är dags att byta ut e39an. Dessutom så är som du säger många rädda för v8an. Hade en 530i 93:a innan och det var inte direkt lättsåld heller...v8an skrämde nog bort en del skulle jag tro där med. /Simon |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Jag tror att det bara är att sitta lugnt ett tag, eftersom begagnatmarknaden verkligen är i botten just nu. Åtminstone för BMW. Sedan är det ju helt fel säsong. Vi kan bara hoppas att det vänder nu, om det fortsätter ner vet jag inte var det kan sluta! Jag annonserade exempelvis min förra 528 iT -98 i motorbörsen, 4 Sale och blocket utan ett enda svar! Men den gick iväg på en annons på BMWBörsen. Bilen är det inget fel på, inte modellen heller. Det finns i vanliga fall alltid köpare till en fräsch 540. I dagsläget gäller det att ha lite tur och att inte ge köparen någonting att tveka på. Därför kan det vara bra med fräscha däck, men nya däck får du aldrig igen pengarna för. Köp ett par begagnade bakdäck på BMWBörsen och montera dem så att bilen går att köra till våren. Så börja inte pruta om det inte är kris, förr eller senare kommer en seriös köpare. Mvh Johan |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Jag skulle vilja påstå att det är svårt att sälja bilar överhuvudtaget idag. Jag har annonser på 316Ti-98,328CiA-00,520iAT-98,523i-97,X5 4.4SpPk-01,MB C320-01,MB ML430-00 i diverser media,på nätet,4Sale,Motorbörsen Och de bilar som de ringer på är 316 och 520 kombin. Alla ligger rätt i pris, eller iallafall lägst om man jmf dem här på BMWPower. Sedan är det frågan om folk blir rädd när man har lågt pris, "hm, den är det säkert fel på , ta nästa istället" Så Viper540, du är inte ensam. Även om jag tycker ditt pris är lite högt. Jag sålde min 540iA-93, 1999-05-16, dvs 3.5 år sedan och då för 99 000 kr, med 18" BBS RS. "Bättre en snabb 50 örning, än en långsam krona" |
|
Istället för en M-test skulle jag valt SBP´s bildiagnos. Väger absolut lika tungt, till en bråkdel av kostnaden. M testerna kan dessutom vara lite VÄL petiga. Slitna däck? Vänd på det, hur sugen hade du varit själv att köpa en bil som du måste åtgärda direkt. En par beggade sulor är nog rätt melodi. Har själv ingen aning om vad en 540 står i, så jag ska inte uttala mig, men jag tycker att många av argumenten du fått verkar vettiga. Tror därför att din is i magen kommer att spela stor roll. Murphys lag säger dessutom att det alltid är köparens marknad då man ska sälja : ) Lycka till |
|
|
Med egen erfarenhet kan jag ge dig ett starkt råd i tillägg till tidigare mycket goda råd: Vänta till våren. Det är alltid bättre marknad då. Hösten 2000 försökte jag sälja en Volvo 745-91 satt till rätt pris. Omöjligt! Väntade till våren 2001 och då gick den direkt till samma pris som jag begärt på hösten. Så försök ha is i magen. -DIESELN SKALL MAN HA PÅ SJÖN- Stefan |
|
|
Jag fick vänta till våren med att sälja min 528 97:a också...verkar lättare då. Dock är det nog svårt att förvänta sig att man ska få ut samma som hösten innan då det trots allt gått 4-6 månader. Men mer lättsålt är det sannolikt. /Simon |
|
|
Hej Kom ihåg att när det gäller bilar som tillhör ett "smalare" segment så kan man inte titta i listor och komma fram till hur mycket bilen bör vara värd. Annonserar man ut en volvo så dränks man av spekulanter och därmed kan de som avviker upp/ner sorteras bort och man hamnar nära "listpris". Detta är definitivt inte en "mainstream" bil och priset är beroende av att rätt köpare och säljare möts. Jag tittade själv på ca 30-40st 530/540 bilar i syd/mellansverige under sommaren och av dessa var två-tre ok, två 530 och en 540, resten var mätarskruvade vrak från Tyskland. Kanske hade jag bara otur, men det var många bilar jag tittde på, så då var det mycket otur i såfall. Det gör att man nästan tappar sugen och inte orkar ända fram och titta på en bil till, som kanske är den där "pärlan". Nåväl hittade min 530 till slut i alla när jag var nära att ge upp. Du bor ju en bit längre norrut, ska man ta sig tid/pengarna att komma och titta så vill man ju veta att det är värt utfärden. Hur många som helst lovade mig att den är kanonfin, sen när man står där så vekar den vara klar för skroten, dessa idioter förstör bara för alla andra. Riktigt hur man gör för att få fram det budskapet vet jag inte |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
fel säsong? hmm. ja, men har man en dålig bil, så är det ju verkligen dags att byta upp sig. För det är ju under vinterna man vill ha en bil som fungerar eller hur ? |
|
Tror jag kan summera vad jag kommit fram hittills, bla med hjälp av er: Jag säljer troligen inte bilen i vinter. Som både jag själv och ni anser, så är det fel säsong för en bil av denna kaliber. Jag håller med Jörgen om att det är bra att inför vintern att ha en bra bil, men samtidigt måst man nog ändå säga att denna bil inte är den optimala vinterbilen. Kraften går ej använda, däremot så finns det bilar som tar sig fram bättre, och det är på vintern soppa-konton märks av mest. Jag får helt kallt hålla ut och hoppas på vårkänslor. Priset kan kanske ligga fel, men JanF har rätt i att det är svårt att verkligen prissätta en sån här bil. Jag har sett priser på jämförbara bilar på mellan 130k och 60k. Skicket varierar starkt så slutpriset handlar mycket om hur just min bil ser ut. Spekulanten måste helt enkelt titta på just den här bilen för att säga om priset är fel eller ej. Sen beror det förstås på hur bråttom jag har. Klart är dock att prutning ingår i bilköparkulturen oavsett vilket pris jag startar på. Skulle jag sätta ut bilen för 60k, så kommer någon ändå vilja pruta för prutandets skull. Jag stänger inte dörren för prisdiskussion, men jag vill då inte börja för lågt.... Bildiagnos från bilprovningen är inte en dålig tanke, men ska jag göra det så väntar jag in våren och hungrigare köpare. I dagarna ska jag göra ordinarie besiktning, och till att börja med nöjer jag mig med att vissa ett blankt papper, alt. kvitton på att ev. anmärkningar är åtgärdade. Vad gäller däcken så är ett par begagnade bakdäck nog en vettig utväg. Det gäller dock att hitta någon som säljer bara bakdäcken, och att försäkra sig mot att dom är ok med säljaren. Vore kul att få dom hemskickade, för att vid påläggning i vår få se att de är ovala och inte går att balansera upp :-( Tack alla för input. Är förvånad över så många svar. Lite har det klarnat nu. Nu ska den bara bli såld också... :-) |
|
|
Slut på denna historien! Inget var fel, gällde bara att nå köparen, vilket jag trodde jag skulle få vänta med till våren. Igår sålde jag bilen nybesiktigad, med full dokumentation, med de gamla däcken och full tank för begärda 81kkr. End of BMW-story for this time.... Nu blir det Fiat Tipo tills jag har jobb igen, och då blir det åter till BMW, helt klart.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.