AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.049

motor problem m5-3,6

Sida 1 av 2
pe
123
pettan
528t-99
323-81 bus
325-88 Tic
har problem med min bil den går bra på tomgång och upp till ca 3000varv men sen börjar den mota och den dör om man gasar häftigt, men kör man försiktigt så går den bra att köra, den drar väldigt mycke soppa ca 2 liter per mil,har bytt lambda mätt soppa tryck gjort prov på kylar vattnet och det finns inga spår efter avgaser eller olja ,bytt alla slangar och packningar till insuget, tändstift, inga felkoder på bmw´s felsöknings dator. hjälp mig med tips innan dom får lov att spärra in mig på psyket
Lotus Samuel
bränslefiltret? Man kan ju ha högt tryck men dåligt flöde. Styrboxen kan det ju också va men då borde det väl varit felkoder. Testa att mäta lambdavärdet så du vet om den får för mycket eller för lite soppa.
Vad har du för elektrodavstånd på stiften?
pe
123
pettan
528t-99
323-81 bus
325-88 Tic
mätte lambda värdet innan jag bytte den och värdet pendlade upp och ner väldigt mycket, eftersom det inte blev någon skillnad när jag bytte lamdan så misstänker jag att den gamla var hel,det verkar ju nästan som den försöker reglera värdet men inte lyckas riktigt eftersom den pendlar upp och ner så mycket, stiften bytte jag förra veckan och elektrod avståndet är 0,6 mm dom gamla stiften hade väldigt stort gap kanske 0,9 -1 mm och såg väldigt slitna ut fast dom bara gått ca 1300mil, funderar på om det kan vara nått fel med tändningen stiften blir ju alldeles sotiga direkt och det är lika på alla cylindrar,mycket tacksam för tips!
Om det blir mycket sot får väll bilen för mycket bensin?

Mvh
Patrik
Skulle kunna vara luftmassemätaren som krånglar,på vissa bilar sätts det heller ingen felkod vid fel på massmätaren..skulle kunna vara motortempgivaren oxå men då borde det blivit en felkod..
mi
168
mikey
M5 E34 turbo 964whp
MB C180 -09 AMG-optik
Va du med vid tillfället när dom kolla felkoderna?Man ska inte stirra sig blind på bara felkoder,det finns ochså något som kallas för STATUSFÖRFRÅGNINGAR i bmw:s test dator där man kan läsa alla data när motorn är igång och sedan jämföra det med börvärden.Annars,rent spontant låter det som om det är stopp i katalysatorn.Det behöver ej vara dåliga avgasvärden för det.Ibland när man chippar bilar(om din är det?) lagras inga felkoder,har konstaterat det på min bil./Micke
Kolla givaren för trottelposition, iom. att den verkar fungera om du varvar upp försiktigt, då är ju inte motorn så beroende av accelerationsberikning av bränsle... Sitter faktiskt en exakt linkadan på din 323..! Testa med den.

Lamdan bör det inte vara, används bara vid måttlig belastning. Kan orsaka att det drar bensin men inte att den hostar och dör.

Går den bra om man "smyger" sig på gasen ända till full belastning på högt varvtal?

Ut å riv lite i 323:an!! På den sitter givaren under spjällhuset å på M5:an sitter den på spjällhuset för 1:ans cylinder.
pe
123
pettan
528t-99
323-81 bus
325-88 Tic
har kollat alla tempgivare vid olika temperaturer men det verkar stämma med spec. ska kolla med bmw angående det där med status förfrågningar om dom kollade det. har även provat att mäta upp trottel positions givaren men om jag har fattat det rätt så fungerar den inte som en potentiometer utan den indikerar bara stängt läge och några grader över det samt att den indikerar strax före fullt öppet och ända fram till fullt , bilen går bra om man kör med det berömda "ägget" under gaspedalen- men vem fan vill göra det ????
Fel fel fel!!!!

Trotelpositionsgivaren ska hela tiden tala om för styrboxen vilket läge spjället befinner sig i.
Som du beskriver det så kan du mycket väl hittat felet.
Kollade på BMW:s reservdelskatalog och det är samma givare som på din 323. Testa först å mät på den å se om du får samma resultat.

Går inte att köra med ägget, är väl precis att en kokosnöt håller om man stoppar den emellan..!

Hoppas det ordnar sig.
Pettan,

Du har rätt i vad du säger om spjällägesgivaren. Den ska bara indikera "tomgång" samt "fullgas". Glöm föregående svammelinlägg.

Mvh / J-E
En kompis har en S4a som om man gav fullgas så hostade och spottade den som fasen, var som att åka slänggunga. Gasade man försiktigt var det inga problem. På den var det tändspolen som var kass.

Hade en 325i E36 innan som det var liknande problem på, fast den gick dåligt vid fullgas på låga varv när motorn var varm, hostade och gjorde avgasknallar etc... Hade den hos BMW och körde ett diagnostest, de hittade ingenting. Men sen såg vi att när man släckte ner runt ikring så var det överslag vid en tändspole, och det var inte en utan fyra stycken som var trasiga......

Du kan ju alltid kolla tändspolen om du inte redan gjort det?

Mvh
Patrik
Hmmmm

Hur får styrboxen reda på när man hastigt ändrar gasläge från tex. 1/4 gas till 3/4 gas..? Eller den kanske inte behöver ha reda på det? Men jag tror ju att under ovanstående händelseförlopp behövs det accelerationsberikning av bränsle... Hur löses det om inte med TPS-givaren..?
pe
123
pettan
528t-99
323-81 bus
325-88 Tic
tack för alla svar , ska kolla det där med TPS - givaren med min kontakt på BMW,och även mäta den som sitter på min 323á. men det där med tändspolen lät ju lite intressant oxå ,skulle vilja prova det,är det någon som vet om det finns någon annan modell som har samma spole som jag så jag kan låna och testa? har ju tyvärrr ingen polare med m5á som jag kan låna delar av. en fundering till är ju om det kan finnas nåt samband mellan att tändspolen är dålig och det enorma slitaget på mina tändstift som jag nämde tidigare??
Ki
189
Kilander
338 E30

10.32@227
kan instämma på att en TPS-givare ger ut en steglös linjär signal beroende på spjällvinkel. Resistansen är standard, 4.2 kohm vid 0% spjällvinkel och 1.2 kohm vid 100% spjällvinkel, eller tvärt om beroende på mellan vilka poler du mäter på (finns 3st).

/Kilander
To
27
Tom
M5 3.8-92
Hej hadde liknande problem på min M5á letade som sjutton å till sist hittade jag felet!!! Det var luftbäljen som sitter mellan luftfiltret å insprutningen som hadde spruckit!!! Längst in mot insprutnigen man såg det knappt!!! Kanske inte samma fel på din men kolla!!! Lycka till...
Tänkte bara kommentera lite kring vad vår vän S38B38/Kilander påstår. Som jag förstår gäller problemen en M5 3.6. Den motorn har en spjällägesgivare Bosch 0 280 120 404 med en rund kontaktanslutning med 6 stift. Bara stift 4,5 och 6 är elektrisk anslutna. Vid tomgång ska det vara kontakt mellan stift 4 och 6. Vid fullgas är det kontakt mellan stift 4 och 5. I övrigt finns det ingen kontakt mellan stift 4,5 och 6.

Jag har själv haft lite problem med dålig gång på min M5 -90'a. Efter mycket letande så visades felet vara en dålig rotor och fördelarlock. Jag rekommenderar att kolla upp alla elementära funktioner, dvs instämmer med tidigare inlägg från bl.a. Tom/Sandgren.

Mvh / J-E
pe
123
pettan
528t-99
323-81 bus
325-88 Tic
luft bälgen är ny så den kan det inte vara, har även fått bekräftat att spjäll givaren bara ska ge signal vid stängt och öppet , så jag börjar bli mer och mer övertygad att felet sitter på tändnings sidan ska kolla skick på rotor och fördelar lock imorgon, men efter som felet kom väldigt hastigt så verkar även det lite konstigt, men väl värt att kontrollera.

är det någon som vet om tändspolen från någon annan modell passar på min bil så jag kan låna och testa?
min är orolig på tomgång men går kanon över 1000-1200 varv. tips någon. Säg INTE att jag ska höja tomgången!

mvh

MaxPower
Länk
Varning för svammel...

Kanske behövs en kalibrering av de 6 gasspjällen, går till så att man justerar varje cylinder för sig med hjälp av co-värdet för respektive cyl.
Finnes komplett besktivning på bmws TIS-skiva.
Kan även hjälpa lite granna att byta tändstift om dessa är dåliga.
pettan, några framsteg..?
pe
123
pettan
528t-99
323-81 bus
325-88 Tic
har inte hunnit kolla så mycket ännu, men har iaf. konstaterat att jag måste byta fördelarlock och rotor för det var ingen vacker syn när jag skruvade av det, har iofs. inga större förhoppningar om att det ska lösa mina problem men det måste ju bytas ändå, återkommer med läges rapport när jag har bytt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.