|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Grabbarna på Corvette's web rekommenderar tom att man borrar hål i avgassystemet för att dränera fukten, om man inte ska köra alls under vintern. Skojja att det hade tagit emot =) Wolv: Man kan väl ringa bolaget o försäkra bilen, köra, och sen ringa o gå ner till garageförsäkring igen? Så tänkte jag göra (tänkte för övrigt köra min c:a en gång i månaden, hoppas på att klara mej utan underhållsladdare). Länk "If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti |
|
|
Dags att aktualisera den här tråden igen ifall det finns nya erfarenheter eller nya personer som har en åsikt! __ Länk |
|
|
Jag tror jag tänker strunta i att starta motorn på hela vinter, däremot kommer jag att rulla runt bilen lite då och då, den står i ett flerbilsgarage, och ladda batteriet med jämna mellanrum. Tyvärr har jag inget uttag i närheten av bilen, annars hade man ju kunnat ha underhållsladdaren på hela vintern. Jag fick byta batteri förra våren, batterigubben sa att ett friskt batteri skall palla 6 månader utan laddning. Vet inte om det var med eller utan larm, antagligen utan. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. Länk |
|
|
Fredrik: Det är samma strategi som jag tillämpade förra vintern och det är den jag kommer att tillämpa denna. Ifall bilen nu inte blir såld... 6 månader utan laddning....det måste vara räknat på en gammal bil utan en massa passiv elektronik? __ Länk |
|
|
Jag har en m5 som jag tänker avställa över vinter i kallt garage... många av er säger att man ska köra då och då på vinter men om man har inte vinter däck och bor i dalarna (här brukas finna mycket snö på vinter) ska man ändå köra ut??? jag tycker att risken för att det ska hända någonting är verkligen stor särkilt när man har en M5 som för det mesta sladdar hela tiden även med vinter däck!!! jag tänker kanske starta bilen varje vecka tills den blir varm och rulla fram och tillbaka i garage för att smörja allt som ska smörjas är det bra ide eller ska man bara låta bli att starta över hela vinter för att sedan starta på vår!!!! M.V.H Mauricio Villasmil..... |
|
|
Frederik M, jag hade ett helt nytt batteri i min bil som jag köpte precis innan förra vintern, den höll inte hela vintern och fick laddas till våren. Ett stor fördel med entusiast försäkring är att man kan ta och åka ett sväng med bilen under fina, torra vinter dagar. Då rullar alla lager och dylikt så att de får smörjning. Jag brukar alltid varm köra bilen med jämna mellan rum, tycker att det känns bättre. Mvh Abbe Länk |
|
|
Hej alla glada I vintras hade jag 635:an avställd i kallgarage utan möjlighet till underhållsladdning och utan att starta bilen. Jag kopplade bort batterikablarna oxå. 3 kg i däcken. 2 torrbollar. Facit: Batteriet fungerade,inga tendenser till urladdning. Bilen startade utan problem,men den blårökte ganska rejält vid start. Detta fortsatte i ca en månad,sen verkade ventiltätningarna osv ha mjukat upp sig tillräckligt och nu ryker den ingenting,bilen har gått ca 11000 mil. Däcken var lite buliga ett tag,men det gick oxå över. Min tanke är väl kanske att starta bilen 1-2 ggr i vinter för att undvika att alla tätningar torkar. Kom gärna med bättre förslag. Grejen är den att bilen står ca 8 mil bort,jag åker inte gärna dit 2 ggr / mån för att starta bilen. MVH/Jörgen 325 iX - "weather or not" |
|
| varför ställa in bilen HELA vintern. Var man än bor i Sverige så kommer det dagar då solen skiner och det är torrt på marken. Då kan man väl ta ut bilen på en liten runda. Själv tänker jag inte använda bilen mkt i vinter heller men då och då när det är fint väder. | |
|
Jag lade i torrbollar och pumpade däcken till 3.6 kg. Körde den ordentligt varm en gång i november och förutom det så startade jag inte ens bilen. Facit blev att bilen startade i slutet av mars som om den hade varit körd dagen innan. Inga problem vad jag märkte med orunda däck. MatroxMGA: Svaret på det är skatt och försäkring. Om det inte hade varit för de posterna så hade jag också gjort på det viset. __ Länk |
|
|
Förresten: Batteriet var inkopplat hela tiden och jag hade underhållsladdaren i konstant. __ Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.