AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.840

Avställning igen - att varmköra eller inte varmköra?

Sida 1 av 2
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Nu är det dags, nu ska pärlan definitivt ställas av. :(
Jag har läst alla möjliga tips och råd här på forumet. Det finns en massa bud och motsägelser när det gäller oljor och huruvida man ska varmköra med motstånd, varmköra på tomgång eller inte varmköra alls. Nu har jag några frågor som jag tänkte ta upp till diskussion till nytta för oss som ska/har ställt av sin bil:

1. Om man nu väljer att starta/köra sin bil regelbundet under vintern, varför är det då så viktigt att oljan är 100% fräsch när man ställer av bilen? Det är väl alltid viktigt att ha fräsch olja i motorn vare sig man kör den ofta eller mindre ofta? Är det mindre viktigt att ha bra olja när motorn (och oljan) används?

2. Varmkörning på tomgång: Detta verkar inte vara någon bra idé eftersom det då bara bildas kondens i oljan. Kondensen försvinner bara genom ordentlig varmkörning. Då räcker det som jag förstått saken inte med att låta den puttra på tomgång i 15.20 minuter(?). Detta leder oss till punkt 3..

3. Varmkörning i drift: Hur löser ni avställnings-veteraner detta med skatt/försäkring? Låt säga att jag vill köra min bil ordentligt varm varannan vecka. Om jag inte vill riskera att stå för reparationskostnaden för en bil för hundratusentals kronor så måste jag ställa på den och betala min helförsäkring. Hur det funkar med snabba turer med försäkringen är jag inte hundra på, men det innabär iaf att skatten betalas för alla månader som bilen är avställd och det känns ju lite synd. Hur gör ni?? Att ta risken och chansa på att inget händer är inte ett alternativ för mig eftersom jag vet hur lätt hänt oväntade saker inträffar...

4. Att skita i att starta bilen innan våren. Både Cadillacklubben och Corvetteklubben rekommenderar att man låter bli att starta bilen överhuvudtaget eftersom det bara bildas onödig kondens och att teorin med att att all olja rinner ner i tråget bara är en myt och skulle vara ett problem.

Jag hoppas på en massa klyftiga svar och teorier!

23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Min Mercury startade jag alltid och varmkörde en av anledningarna var att jag hade enbils garage och behövde nyttja det till annat ibland. En av annan var att alla packningar inte skulle torka ur, det blev några hundra meter på gatan så att automaten fick växlas igenom också. Jag lät bilen gå på tomgång tills termostaten öppnat. Så gjorde jag säkert var 14 dag under vintern.Bilen hade stått i tre år när jag köpte den (-91) så det blev en väldans massa packningsbyte pga läckage, och det var var det jag ville undvika.
Jag körde alltid upp oljetrycket så lampan slocknade med startmotorn,ca 7-10 sek innan chocken drogs ut så bilen startade.Oljan rinner av metalldelarna det är i allafall jag övertygad av, och en kamaxel behöver bara gå en kort stund utan oljefilm så är skadan skedd dvs den får en liten skada som gör att den slits ut i förtid.Om du skulle få lite kondens i oljan spelar nog inte så stor roll för du byter väl till ny innan på- ställningen eller hur. Men du får säkert flera olika bud hur du ska göra med detta.

MVH
Hasso
Länk

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Tack för svaret, hasso!
Nää jag hade inte tänkt byta olja efter avställning, har inte kört många mil efter Insp II och hällde då i Castrol TWS för 200kr/l....känns som kvalificerad kapitalförstöring att hälla ut den efter så kort tid tycker jag, men vad vet jag? Om det är värt pengarna så gör jag det(?) Jag har 3 mil till min BMW verkstad och ingen möjlighet att byta olja i garaget, så jag måste ju köra en bra bit med bilen efter avställning innan ett ev. oljebyte...

23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Ju du kan ha rätt i det fallet kapitalförstöring när den nyss är bytt.Jag körde inte på syntet utan Mobil mineral 20-50W i fåårrden.Så då är ju inte kostnaden mer än vad du får betala för litern ca.

MVH
Hasso
Länk

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Klurigt detta....
Egentligen borde man ha haft i en lite sämre olja nu innan avställningen och sedan bytt igen direkt vid påställning.

Hade det varit min bil så hade jag kört med den hela vintern...
Nej, jag skojar. Om du tar ut pärlan en eller två gånger i månaden i finväder och kör en kort runda så har ju alla delar fått smörjning, är det torrt och fint ute så skadar det ju inte bilen heller.
Att delarna får en viss oljehinna med gämna mellanrum måste vara det optimala.
Att du sedan nyss har servat och slagit på fin olja har nog ingen betydelse i detta fallet.
Bara att åka vidare till nästa service.
Det är vad jag hade gjort i alla fall.

Mvh.
Micke
Länk
Ja
760
JanF
530i-93
Hej

Det bästa är att INTE starta bilen alls under vinteruppställningnen. I alla fall om du står i ett någorlunda vettigt tempererat/torrt garage. Enda anledningen att starta den då och då vore om den stod i ett fuktigt garage, och det hoppas jag den inte gör.

Inte livsviktigt men bra ändå är det med fräch olja i motorn. En "välkörd" olja innehåller massor med föroreningar från förbränningnen, dessa är i viss mån skadliga för alla delar i motorn, därför brukar jag alltid passa på att byta oljan innan "vinter-ide"

En underhållsladdare till batteriet är mycket bättre ne start då och då. Då slipper du djupurladding och batteriet håller längre.

Om du ändå inte kan hålla dig från att starta, så se till att köra lite så att det inte bara blir tomgång.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Micke:
Men då är det ju problemet med skatt och försäkring... Har liksom ingen "fredad zon" att åka omkring i heller :(

JanF:
Nja, tyärr har jag bilen i ett kallgarage, dessutom i södra Sverige (Blekinge) och här brukar ju temperaturen pendla från + till - ofta :(

hasso: Hur kan man få samma beteende med en "modern" bil med autochok, att man låter startmotorn jobba upp oljetrycket innan motorn tänder igång?

Bert-Ola Runeson
523iT LCI -07
316i -00
530iT/5 -96
528iA -86
528i -83
Alpina B9/E28 -82 Nr:003
525 -75
3.0 CS -73
Jaguar E-type OTS v12 -71
Dynapack dynamometer
wolv:
Jag brukar göra som JanF, hälla i ny olja innan avställning (inga frätande föroreningar) sedan bara att köra som vanligt till nästa service, Oljefilmen rinner inte av mer på fyra månader än på någon dag, när den väl svalnat så är den där den är.
Packningar och pack boxar tror jag klarar några månader utan att torka ut, det enda som jag är lite fundersam över är packningarna i luftkonditioneringen, oljan i kylmediumet har lättare för att separera och kanske rinna av. Men det är nog ingen fara om man inte startar. (Det är därför man skall köra ac:n ibland även på vintern om du kör med bilen.)
Gör som JanF säger underhållsladda batteriet och låt bilen stå.
Apropå Hassos "knep". Kanske man kan plocka ur säkringen till soppapumpen och köra upp oljetrycket.

Bert-Ola
BmwCS #2423
PM
18
PMaN
528i touring 1999
Måste bara få påpeka; om man har råd med en M-Roadster bör man väl för guds skull ha råd att byta olja också.

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
PMaN:
Jag ser att du lider av det vanliga "Har man råd med en dyr bil så kan man sprida pengar runt sig utan att tänka efter"-syndromet.
Det har inte slagit dig att jag kanske offrar en STOR del av de pengar jag tjänar för att kunna ha en sådan bil och därför behöver fördela resterande pengar med omsorg??

Hade jag råd skulle jag byta olja var hundrade mil och göra inspektion 2 varje gång det är dags för service, men nu är fallet inte så. Jag kommer att byta olja till våren OM det bedöms det minsta nödvändigt, men jag kommer INTE att hälla bort fräsch och helt felfri TWS-olja bara för att "jag har råd".

Mvh.
Micke
Länk
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Håller med... varför tror ni jag har kvar laståsnan för? ;) Hade jag haft råd hade den åkt åt fanders, och en kryssfemma eller liknande hade införskaffats... men vovlon rullar och har varit problemfri därför behåller jag den.

*Best Man Wins*
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Bert-Ola:
Det där med AC är inget problem, jag har ingen :)

Det verkar råda delade meningar om detta , så jag funderar på att gå den gyllene medelvägen: Att låta bilen stå hela vintern utan att startas, med ett undantag, att en vacker dag i mitten av perioden ställa på bilen och helförsäkrad (=utan risk) köra den några timmar så att alla packningar + motor får lite smörjning?
Däremellan underhållsladda. Funkar det att ladda ca 30 min varje dag eller gör det mer skada än nytta som jag hörde någon påstå? Jag har nämligen en timer kopplad till uttaget i mitt garage och det går inte att ställa den till att gå mer än 30 min åt gången :(

wolv: Om du har en underhållsladdare är det bara att ha den sitta i hela tiden. Jag har haft en i 2-3 veckor åt gången för att sedan ta en tur och värma upp saker och ting. Inga problem att köra kontinuerligt, jag till och med köpte en laddare på B**tema.

Detta var med den gamla goa M3 cab:en men kommer att göra något liknande med M3 Coupén.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
CoolBlueM3Coupe:
OK gott, så det är inga problem att underhållsladda bara 30 min per dygn?

wolv: Jag har också min bil i kallgarage och har hört att man ska varmköra varje eller varannan vecka. Det bör du nog också göra. Tror att bilen mår bättre då.

MVH
//Agge
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Agge:
Men hur löser du det med försäkring?

Jag varmkör bilen bara i garaget. Tror att om man krockar då får man betala lite högre självrisk, tror det är 4000'.
I mitt fall har jag en helförsäkring på 28'/år och avställningsförsäkringen ligger på 600 kr/år så det skiljer en hel del.

MVH
//Agge
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Agge:
28K!! Usch, stackare....
Snackade med mitt försäkringsbolag och enligt dem så var jag inte berättigad till nåt ifall jag själv orsakade olyckan. Bara trafikförsäkring m.a.o. :(

Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Ett tips jag läste i Tyska Auto Bild var att varmköra innan avställning för att få bort all fukt ur avgassystem, och sedan täppa till insug och avgasrör med oljedränkta trasor för att hålla fukten borta...
Trodde mina batterier (två i min fd 850) var slut, men efter att ha kört underhållsladdning med timer (2*30min med 4A laddare) så fungerade dom perfekt igen nästa sommar!
Jag rykte räkringarna till bränslepumparna och drog runt motorn kanske varannan vecka, var ute och varmkörde den (utan försäkring) en gång/vinter, mest för att köra AC:n.

/Sam
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.