AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.352

M3 E46 Turbo

Sida 1 av 2
va ute å surfa lite för å hitta några roliga bmw-sidor igår,kom senare in på nån tysk sida där de stog att dom höll på att turbotrimma en M3-01 som skulle få mellan 450-500hk...låter lite tveksamt,man har ju sett vissa andra fejksidor från tyskland förut...

(glömde tyvärr ta adressen...mycket dumt av mig)
Effektmässigt tycker jag inte det låter ett dugg otroligt, snarare en ganska "lagom" turbomasering.

Ivar F M5
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Med tanke på att men lätt kan plocka 350 hästar ur en 1,8 liters japse-turbo så låter inte 500 så mycket på en 3,2:a. Dom 343 originalhätstarna är inte mycket på en sån motor. Sen kommer ju drivlinan med alla problem det innebär, men maskinellt låter det fullt rimligt (nästan lite, faktiskt)....

Länk
"If everything seems under control, you're just not going fast enough."
- Mario Andretti
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
Se bara på Jocke Sahlin som kramar ur drygt 650 hk ur en S14 motor!!!
Sen så finns det ju flera andra här i Sverige som kramar ur många hk ur sina M-motorer.

Frågan är ju hur mycket de har gjort med den motorn då det inte behövs så mycket grejer för att få ut de hästarna ur en sådan motor. Beror ju även på hållbarheten också förstås.

Det är gött när det bara drar iväg mer när turbon laddar för fullt!=)
Såvitt jag vet har inte Jocke Sahlin mer än 620-625hk i sin S14. Hans teamkamrater har lite mer i sin dock.
st
2.200
stensth
Mäkinen: Jag skrev drygt 650, har för mig att jag har hört det någonstans. Men ändock så är inte 620hk dåligt i en S14!
Nä,500hk är fullt troligt att man kan få ut ur en M3-01...men ja mena mest om de är troligt att dom gör de på en bil som kostar typ ½miljon+....tyska skämt sidor har man sett förut,eller hur?
st
2.200
stensth
Det är väl ingen omöjlighet, det finns ju de som har gått om pengar!
Kan en hel del om SAAB, kan bara tillägga att dessa siffror absolut inte verkar det minsta omöjliga!
Turbo är ngt fantastiskt! Du kan garanterat få ut ca 350hk (fullt fungerbara & relativt billiga..) ur en svensson 9000 2,3 turbo samt ett vrid på ca FABULÖSA 500NM utan några större problem med funktionaliteten kvar. Utgå då från en M3/M5, men då tillkommer ju några spänn..Turbo är underbart!
Jag tror också de är fullt troligt att man kan få ut 500hk i en m3 me turbo...men att lägga till så stog de 500hk i backen,så de är väl några Hk till i motorn dom räknat med...
inlägget va mest till för om de är troligt att man köper en så ny bil för så mycket pengar å sen turboladdar den...!
BD
125
BDrei
Alpina B3 Limo 95
Allt går och beror väl på hur mycket man vill betala. ;)

G-Power påstår sig plocka ut 525 hk vid 7150 rpm med kompressor. Men då koster det nog också...
Som sagt, har man deg, varför inte? Jag hade gjort det garanterat:).
vetti fan om ja hade gjort de på en M3 E46....men en M3
E36 hade man ju inte tvekat en sekund på...

Har hört nånstans att bmw kanske ska göra M3:an me turbo eller V8...kan de stämma?
BD
125
BDrei
Alpina B3 Limo 95
Turbo tror jag inte att BMW kommer att använda sig av. Då tror jag mer på en V8. Man testade ju 8:an i e46 innan man bestämde sig för 6:an (GTR fick ju iofs V8). Och om nu nästa generation M5 får en V10:a så kanske man tar ett kliv upp i M3:an också...
okej...men bmw ska ju komma med en turbo snart,inte i M3 kanske...en 3,0 turbo som ska sitta i nån av dom nyare modellerna!! därför undrade ja om de ev skulle komma i M3 också...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det dröjer nog innan bmw lanserar en M bil med turbo eller liknande. Det känns som det är för mkt prestige för att "gå över". Folk som vill ha mycket hästar köper nog inte en m3a i första hand.
acey:
Så du menar att en M-bil inte har många Hk?
st
2.200
stensth
Skulle tippa på att acey menar ur trimningssynpunkt, eller?

"Letar efter en trimmad E28"
sebbe_bmw
Acey menar att det skall komma en 530 Biturbo på 380 häst i nya femman!

Undrar vad det är för vrid i den maskinen men... det är ju bara en liten 6:a=)

Sebbe
Jo,ja fatta va han menade,ville bara kolla....men visst skulle de inte sitta fel me en M3 turbo?
st
2.200
stensth
LazerEye: Näe, det skulle verkligen inte sitta fel!

"Letar efter en trimmad E28"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.