AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.712

Driftskostnader M3?

Sida 1 av 2
Hej på er M3 ägare.

Har lite funderingar över M3 E36.
Detta verkar vara en bil som passar mig mycket i smaken, men man har ju hört ett & annat om underhållskostnader. Hur är det med detta egentligen, ni som vet?!?

Vad kostar servicen? Stora alt. lilla?
Försäkringspremier?
Kopplingsbyte? Bromsar osv.
Vilken motor är den bästa, om det nu är någon som verkligen är bättre eller sämre än den andra alltså.

Är M3an en vettig bil för försiktigt åretruntbruk? Kan tillägga att jag kör UNDER 1000 mil/år (har tjänstebil samt kör hoj på sommaren) och vårdar mina fordon bättre än många vårdar sina barn.
Tål bromsar och dylikt salt?

Vore tacksam för svar. Dom är ju så läckra.... ;-)
Kan tillägga att jag redan läst en hel del tidigare i detta ämne på forumet men vill veta lite mer.

En annan fråga förresten. Vilket vridmoment har de 2 motoralternativen??????
Kör turbobil idag så man är ju lite bortskämd på den biten ;)
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Hej på dig Ducatiägare.

Detta gäller min M3 Cab -96 (3.2-liters motorn) som jag köpte innan sommaren. Har kört ca 1000 mil med den sedan dess och det enda som kostat något (förutom bensin) är ett nytt dimmljus och en oljeservice.

Service (i Lkpg)
- Oljeservice 1300:-
- Insp I (lilla) ca 4000-5000:- (?)
- Insp II (stora) ca 8000:-

Försäkring
- Ca 12000-13000:- per år (26 år i Lkpg)
- Ca 8000:- per år (48 år i liten stad)

Kopplingsbyte (inkl arbete)
- Ca 7000:- hos Hackefors i Lkpg
- Ca 5000:- hos auktoriserad BMW-verkstad i mindre stad

Motor
- Givetvis är 3.2-liters motorn bättre på alla sätt (men kolla upp att dubbel-VANOS:en är åtgärdad och går bra)
- Med 3.2:an får du också 6-växlad låda vilket kan tyckas onödigt men är verkligen användbart på motorväg för att hålla motorvarvet nere (och toppfarten uppe :-))

I övrigt en toppenbil, har inga som helst klagomål. Kanske ett litet minus för att jag inte kan/vill köra den i vinter, ska meo ställa undan den snart. Även om det vore en Coupémodell så skulle jag nog undvika att köra den vintertid. Men det skulle nog gå bra om man vill...

/Fredrik

---
BMW Club Schweden, Länk
Östgöta Sportvagnsklubb, Länk
Min M3 Cabrio i galleriet: Länk
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Glömde en sak... Försäkringsbolaget är Länsförsäkringar. De verkar vara billigast när det gäller alla BMW? Har haft samtliga fyra BMW försäkrade hos dem...

Max vridmoment på 3.2:an är 350 Nm vid 3250 rpm om jag minns rätt. 300 Nm på 3.0:an.

/Fredrik
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

Max vrid är 320 Nm på 3.0:an om jag inte minns fel.

/Edvard
BMW CS # 4503
Pe
118
PeOR
IX xDrive50
Kan komplettera:

Bromsskivor, klotsar och slitagevarnare runt om 7000:- på BMW.
Inspektion II av BMW personal fast på verkstad "utanför", men vitt 2500:-.

Det finns bara två bilar som för 200-300' har hög kvalitet och bra fart. M3 och 911/964.

Just do it. /Nike
Hmmm ok, tack för svaren. Fler hoppas jag på...
Intressant!

Dessa priser verkar ju inte så himla mkt högre än genomsnittsroligabilen om man säger.
Vridet är ju bra, men inte så speciellt imponerande dock om jag skall vara helt ärlig, men för att sakna turbo är det säkerligen jättefantastiskt. Olika världar om man säger.

Så ni menar m ao att kvaliteten är MYCKET BRA på dessa bilar? Något annat vore väl som att svära i kyrkan på detta forum? ;D

Har bara hört gott om dessa bilar så. En bekant till mig har jobbat påen firma som enbart säljer MYCKET exklusiva bilar,typ Ferrari,Porsche och dylikt och han menar att den allra roligaste bilen han kört var en M3. Detta säger ju en hel del tycker jag.

Kvaliteten är av enorm betydelse för min del.
vill gärna att ni fortsätter att dela med er lite av era åsikter och kunskaper. Ni kan det här tusen ggr bättre än mig.
Tacksam för svar.
L3
323
L33t
Bmw M3 -89
Bmw M3 -01
Den är garanterat mycket rolig att köra oavsett vilken motor du väljer kvaliteten är bra med, såg en 3,0 som hade gått 38000mil när jag servade bilen sist.

Angående försäkring betalar jag 5600 om året men då
står bilen på farsan som bor på landet :)
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Om det är vrid som du är ute efter så ska du ha en M5 E39 (V8 och 500 Nm) eller en 850CSi (V12 och 550 Nm). Ingen av dessa "behöver" turbo. Det gör iofs inte M3:an heller...

/Fredrik
Jodå 12ornas vrid är smaskigt,verkligen. Däremot är inte driftskostnaderna på denna sida jordklotet verkar det som!
Var oerhört sugen på en M5a för den bilen verkar vara Gudarnas gåva till mänskligheten men driftskostnaderna verkar vara direkt ohållbara i längden. soppakostnaden är av mindre betydelse, men det allmäna underhållet är ju jätteviktigt. Man vill ju inte att sin fina bil ska rappla ihop,eller hur?
Jag vill oxå ha en M5 e39, men det som sätter stopp för mig är att jag är inte intresserad av att köpa en bil för samma slant som en villa kostar i mina trakter,
det känns liksom helsnett..Därför blev det M5e34 och 400nm är inte fy skam det heller synd bara att den nu är avställd och jag får åka Audi tills i vår,men när e39:an kommer ner ytterligare i pris så kanske man ska avnjuta en sådan..

Kompisen har en M3 3,0 och den är ruskigt rapp,liksom lite hetare än M5:an på nåt vis,Han körde den på 13,8 på 402m vilket är ok..
Upplevs M3orna roligare/rappare än M5orna?
Misstänkte det,mindre & sportigare bil liksom.
E39 är för min del totalt ointressant! Priserna jag skulle kika efter är en bil i slantarna runt 75-140000kr ungefär.
Men än så länge är det en fundering bara, har en massa annat dyrt skit som står i bodarna...
L3
323
L33t
Bmw M3 -89
Bmw M3 -01
För 140k hittar du nog ingen bra M3 med 3,2 motorn
96-99, däremot en fin 94-95:a med 3,0 motorn men det
gäller och leta finns många halvrisiga bilar tillsalu.
Upplevs 3,2 motorn som MYCKET bättre än 3,0 motorn?

Det där som Fredrik säger att M3 & M5 inte "behöver" turbo tycker jag väl sisådär om i resonemanget.
Turbobilar "behöver" ju inte heller mer än 2,0 l motorer för att spöa det mesta på allmän väg, dessutom finns ju en å annan trevlig trimfirma vid sidan av BMW som förser dessa små juveler med en härlig turbo. Turbo ÄR kul, så är det bara,jag lovar!

Men en M3 frestar vill jag lova. Stilren,diskret,stark,MUMMA!
L33t
Det verkar ju närmast krylla av både 3,0 samt 3,2 or för UNDER 140000 här på sidan till salu.
Jättemånga för runt 115-120 och då finns det säkerligen prutmån också.
Snacka om mkt bil för pengarna.

Vad jag har förstått så är 3,0 an ett bättre/säkrare köp. Har jag fel? Är bilen M-testad (kul namn i detta fall förresten ;D) så torde ju det hela vara ett skapligt opålitligt köp, eller hur?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
3.0 är nog varken bättre eller säkrar köp såvida man har lite koll på grejerna. Det gäller att ha lite is i magen och verkligen lägga ner gott om tid när man ska köpa en m bil som börjar få lite mil / år på nacken och krypa ner åt 120-140 tkr. M-Test och kanske ett BMW konditionstest och utlåtande av någon "bmw M" expert är nog inte fel.

Lycka till!

ducati: Ja slog en sökning på M3 från 1996 och framåt och sorterade efter pris. Den billigaste jag hittade då kostade 165 000. Hur lyckades du hitta någon för under 140k?

mvh larsson
Tillägg: Var beredd att åka runt å titta på många om du ska hitta en för 115k ... Finns mycke risiga ex. Var å tittade på en häromveckan å de va inte mycke som va rätt på den bilen =(

mvh larsson
L3
323
L33t
Bmw M3 -89
Bmw M3 -01
Ducati

Var också inne på en 3,2 när jag skulle köpa för två månader sedan men hade svårt att hitta en bra för under 170k som gick rätt och var bra förövrigt tittade på många bilar..

Därför blev det en 3,0 efter nästan 2,5 månaders letande och många provkörningar, tyckte jag fick mest
för pengarna med en 3,0, prestandan är nästan samma
dock saknar jag en 6:e växel ibland.

Om det är ett bättre/säkrare köp vet jag inte men bara risken för ett Vanos ras på en 3,2 om den inte är bytt som kostar 15-20k att fixa är ju värt att ta med i beräkningarna när du kollar bil.

Mitt enda råd är att titta på flera bilar och jämför,
köp den bilen som känns bäst, det är mycket lätt att bli blind efter en M3 provkörning och strunta i ev. fel man hittar.
dLarsson
jag kollade på samtliga E36,inte bara på 96 och framåt.

L33t
Tack för tipset! Mitt habegär plågar mig till vanvett! Måste fixa fram lite stålar om ett tag m ao.
Vet du ngn som vill köpa en -91 FZR1000? ;)
Ducatin säljer jag däremot aldrig!
ducati: jo men 3.2 finns ju inte före 96.

mvh larsson
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.