AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.439

Ekonomisk/teknisk livslängd för en BMW?

Sida 2 av 2
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Man borde kunna räkna in den ekonomiska livslängden i den tekniska. Går den sönder för ofta så är det varken tekniskt eller ekonomiskt försvarsbart att bilen finns kvar.

Mvh

/NP
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Undrar om min 1600/2 är ekonomisk försvarbar?
Skulle inte tro det ;-)

/Kristian BMWCS #5062

------------------------------
Länk
En bils ekonomiska livslängd BÖRJAR när den är minst 3 år gammal... Nej skämtåsido men det ligger något i detta uttryck. Kolla här:

Vi antar att vi skall ha en bil i 3 år och vi kör ca 2000 mil/år. Vi gör en kalkyl där enbart sådana kostnadsposter som skiljer bilarna åt tas med. I exemplet jämför vi två "normal-BMW:ar", en fabriksny 525iE39 och en 525iE34-96 som gått 12.000 mil. Båda bilarna antas få en värdeminskning på 15% av inköpspriset per år. Vi lämnar bilarna på auktoriserad BMW-verkstad för både service och reparationsjobb. Vi antar också att vår kapitalkostnad är 6% av inköpspriset, oavsett ur stor del som läggs kontant. Kontanterna hade ju kunnat ha denna avkastning om de använts till annat än ett bilköp.

ÅRLIGA KOSTNADER:
525i-02 525i-96
(Inköpspris nu 330000 90000
Värdeminskning (15%/år) 49500 13500
Kapitalkostnad (6%/år) 19800 5400
Service 0 5000
Reparationer/underhåll 0 10000
Besiktning 0 300

Delsumma 69300 34200
Per mil 34,65 17,10

Vi har alltså "fasta förväntade kostnader" som är ca hälften på en 6 år gammal bil jmf med en ny. På samma sätt kan man jämföra 525i-96 ovan med en äldre bil och bedömma vad som blir billigast då. Det krävs att den bedömda reparationskostnaden på den äldre bilen (värdeminskning nästan noll) är lägre än summan av värdeminskning+kapitalkostnad+reparationer för den nyare bilen för att man skall kunna säga att den ekonomiskt försvarbar. Annars har den "överlevt" sin ekonomiska livslängd trots att det tekniskt finns mer att ge.

-DIESELN SKALL MAN HA PÅ SJÖN-

Stefan
järnet
Helt klart är det dyrt att äga en ny bil. En lätt begagnad är givetvis en bättre affär. Vad gäller värdeminskningen så har du nog varit snäll mot den nya bilen som nog sjunker mer i början. Å andra sidan kanske du behöver byta sommar- eller vinterdäcken på den begagnade bilen och då ryker säkert 10 000 kr till. Upp till 12 000 mil kan det nog vara ok att köpa en begagnad bil. Det skulle vara intressant att se statistik över hur många och vilka stora reparationer som kommer i intervallet 12 000 - 20 000 mil.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Jag ska väl lägga mig i debatten igen, eftersom jag idag varit hos min lackerarkompis och lämnat in krutkcontainarplatskitch för lack, fick mig en lektion i hur man svetsar ihop plast, blir faktiskt riktigt bra,föruttsättningen är ju att man ska lackera efteråt.
Lackereren har hållit på med det sedan slutet på 80- talet.Det ska väl kunna spara nån krona åt försäkringsbolag istället för att byta ut en sprucken stötfångare mm. Det förlänger ju bilens livslängd kontra kostnad kanske.

MVH
Hasso
Länk

järnet: Du har nog rätt i att jag var för snäll i den bedömningen av värdeminskningen men syftet var inte att göra en absolut noggrann kalkyl, endast visa på de ungefärliga skillnaderna i de största kostnadsposterna för ny resp. beg. bil. Har nyligen räknat lite på ett ev. bilbyte till E39T men jag blir nästan avskräckt pga kostnaderna.

Jag vet inte heller om det finns statistik på vilka reparationer/slitdelsbyten som görs i intervallet 12000-20000 mil. Kan bara tala av egen erfarenhet för så här ser min driftshistorik ut på 525:an:
Byte styrleder +p-stag vid 15000 mil
Byte koppling vid ca 19500 mil
Total kostnad ca 5000:-

Vid strax efter 20000 mil börjar det komma mer slitdelar som behöver bytas, har bytt följande under det senaste året:
Bakre ljuddämparen
Skivor+belägg bak inkl handbroms
Kretskort i ljusmodulen bytt
Casterstag+silentblock
Stötdämpare fram
Bromsbelägg fram
Total kostnad ca 15000:-

(Notera att det är 2 reparationer, resten är slitdelsbyten.)
Det gör att min totala reparationskostnad blir ca 20000:- på ca 10000 mils körning under 7 år, eller
2:-/milen om man så vill. Hade jag sålt bilen strax före 20000 mil hade jag sluppit 15000:- i rep.kostnader som då stannat på 5000:-, eller
0,66 kr/mil. Efter de senaste reparationerna har jag en bil som fortfarande har mycket att ge, känns som nya bilen faktiskt, tight och spänstig som bara den. Jag tror personligen att det är svårt att hitta en bättre kombination av ekonomi, komfort, prestanda och körglädje än detta för de pengar en E34-89 står i idag. Därför behåller jag bilen tillsvidare...

Stefan
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Hasso// Givetvis måste man lacka efteråt men det måste man ju efter att ha svetsat plåt också.

/Kristian BMWCS #5062

------------------------------
Länk 1600/2-renovering...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Kristian:det beror lite på var du bytt ut plåten.
Det finns ju olackade plastdetaljer också på bilen,och
i det fallet så blir ju en plastsvetsning bara ändamålsenlig och inte osynlig dvs det krävs en lackad yta för att det ska bli snyggt.

MVH
Hasso
Länk

järnet
Hallå!

Har vi börjat diskutera hur man lagar gamla kofångare? Här är det bilekonomi som står på dagordningen!
Just det järnet, sedan när blev kofångare en avgörande faktor för hur länge bilen rullar????? =o)

Kollade i min bilpärm när jag kom hem. Har glömt ta upp ett byte av bromsbelägg fram, byte av trasigt bälteslås fram (150:- på skroten) samt byte av luftmängdsmätare för att få ordning på tomgången helt nyligen (50:- på skroten, hade visst flyt med det priset har jag fått veta på forumet här). Det gör summa sumarum att milkostnaden för reparationer och byte slitdelar sticker iväg 25 öre uppåt till svindlande 2,25 kr/mil jmf med mitt tidigare inlägg. Kan ju också tillägga att om jag skulle sälja kärran idag till gängse marknadspris skulle värdeminskningen under 7 år och 10000 mils körning hamna på ca 10:-/milen. Just nu är värdeminskningen nära 0 eller några 1000-lappar/år så det är fr om nu ett billigt åk... Tills något som inte får hända händer! Så hur man än vrider och vänder på bilekonomin så verkar det vara värdeminskningen som är den i särklass största posten de första 10 åren/20-25000 mil. Det gör att åtminstone jag tror att den ekonomiska livslängden på en bil med god grundkonstruktion, bra rostskydd och framförallt bra service och skötsel är minst 20 år/40000 mil. Därefter kanske det inte är så kul att vara ägare...

Stefan
järnet
Nu handlade det inte om att leta billiga prylar på skroten och byta dem själv utan låta en auktoriserad verkstad utföra reparationerna. BMW Sverige byter knappast ett trasigt bälteslås för 150 kr. Möjligen klarar du dig om du lägger till en nolla. Byte av luftmängdsmätare kanske du får lägga på två nollor på eller....? Om värdeminskningen är noll nu så kan man skruva till diskussionen ännu mer och dels räkna på vad du skulle fått om du hittat en alternativ placering av de pengar som bilen är värd. Nu är inte bankräntan mycket att jubla över men ett par procent går du nog miste om. sedan har du inflationen som gör att om din bil är värd säg 50 000:- i dag och även är värd 50 000:- om ett år så har inflationen gjort att dina 50 000:- är mindre värda om ett år. Dvs din bil har sjunkit i värde om ett år. Om den inte sjunker så skall den åtminstone stiga i takt med banräntan, vars nivå även beror av inflationen.

Tjena!
Ok järnet, ber om ursäkt att jag störde jämförelsen med min egen erfarenhet. Antag då istället att jag åkt till BMW-verkstaden och fixat dessa skitfel och betalat med en nolla till. Då kan du själv fortfarande räkna ut vad reparationskostnaden blir per mil på en vanlig gammal BMW tagen ur verkligheten, alltså ca 2,50/mil, hualigen. Tycker inte den 25-öringen gör någon större skillnad i resonemanget kring var en ekonomisk livslängd kan ligga kring på en gammal bil. Kan för tydlighetens skull lägga till att samtliga reparationer är gjorda på aukt. BMW-verkstad och således helt representativa vad gäller kostnaden för att driva en gammal bil. Vad beträffar mitt resonemang kring värdeminskningen på min bil just nu: Vad jag ville få fram är att den nästan planat ut men säg att den är 5000:-/år då eller 2,50/mil. (Skriver av den på 6 år från nu 30000:-/6 år=5000:-/år, då skrotar jag den 19 år gammal) Gott så eller?

Stefan
järnet
Det blir bra!

W
187
W
BMW 316 -89
När ändå detta är på tal så får jag hänvisa till Sölve Ståhl på Ståhlsmotor. Dom gamla gjutjärns motorera som gick på 100 oktanig bensin och drog 2 liter milen har om dom sköts rätt en länge livslängd än dagens blyfria och lågoktaning motorer. Han skriver även att blyet var lika bra för motorerna som som det var dåligt för miljön.

Hoppas att jag har bidragit något till denna lilla tråd.

Mvh Martin
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Sölve Ståhl är en mycket vis och respekterad man.

MVH
Hasso
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.