AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.437

Ekonomisk/teknisk livslängd för en BMW?

Sida 1 av 2
järnet
Det skulle vara intressant att veta hur lång den tekniska/ekonomiska livslängden är på en normalbil (här BMW). Många bilar som t.ex. Mercedes och Volvo (även VW bubblor) tillverkades förut med ren överkvalité. D.v.s. de var för gediget byggda och hade för lång teknisk livslängd i förhållande till sin ekonomiska. Problemet med överkvalité är att det kostar. Som konsument får du betala ett högre pris för en bil som, till vissa delar, nästan är outslitlig. Problemet är att du i de flesta fall inte får tillbaka pengarna när du säljer bilen. Överkvalité bidrar dessutom till att gammal, ofta energikrävande teknik inte skrotas utan gamla bilar utan avgasrening rullar vidare.

Tidigare har gränsen legat runt 12 000 mil för de flesta hyggligt moderna bilmärken medan den för t.ex. Engelska bilar (under 70-talet) låg under 8 000 mil för de flesta märken. En Engelsk bil (ej lyxbil) var till stora delar slut efter ca 8 000 mil, såväl mekaniskt som ur rosthänseende.

Hur långt är det ekonomiskt försvarbart att köra en BMW? Givetvis under förutsättning att alla reparationer sköts av auktoriserade verkstäder.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Enligt egna pratiska erfarenheter så är 30-40k mil ingen match för en välbyggd BMW som får omtanke tvätt och service. Sen om man kör det på 5 år eller 15 det må vara en annan fråga. Se bla hassos 740rep den har rullat över 30k idag och and still runing strong. Reparationer som inte ingår i normal service på denna vagn låg vid 28.5k mil på under 1 krona milen men som sagt den är pedantskött i övrigt.
Asken
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
En sak är jag säker på de blir inga klassiker, det
är alldeles för mycket PLAST överallt, kylare,insug
störfångare mmmmmm.Visst kan en bil rulla långt som Asken säger med det är på 6-7 år. men hur lång livslängd har plast?? Tvivlar att det blir äldre än 20 år innan plasten blir spröd och ger upp.Speciellt då plast som utsätts för värme typ kylvatten mm.
Det är det som jag tycker ger en livstidsbegränsning.

MVH
Hasso

> hasso : det är väl bara att byta ut plasten o köra vidare ;-)
MIn 525 tds bara går o går 31000 mil...

välstämd tretummare med F1 ambitioner
Ja
760
JanF
530i-93
Vad är det för "vanvettiga" siffror som dyker upp här, bilar med livslängd på 8000-12000 mil. Mina japanare har snart rullat 70.000 tillsammans med bortåt 30.000 var för Corollan och Mazdan utan att behövt någon större repartion, Känns som att de kan rulla lika långt till utan problem. Nu har jag gått och köpt en BMW 530 och med allt prat om den tyska kvaliten hoppas jag ju att den skall rulla ännu längre än japsen, helst det dubbla.

Fattas kanske en nolla på siffrorna här eller är jag illa ute nu som köpt tyskt????

Plast vekar inte vara något problem alls, det är det ända som finns kvar när resten rostat bort :-)
Någon annan än jag som noterat att otaliga ford mondeo har spruckna plaststötfångare, spröd plast på <5 år gamla bilar, kvalité...not.

önskar köpa sido M kjolar till E30 83-87
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag förtydligar mig. Min definition av livslängd är när reparationer ej blir för kostsamma eller rost börjar komma. En BMW lever BETYDLIGT längre än så men vid denna tidpunkt betänker jag att det är dags för byte.
min arbetsbil mb 250d 96årsm har nu rullat 50000 mil
känns fortfarande relativt ny
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Kilen: den är bara 10 år än :))
Byter hellre ut plåt. Hur lagar man plast ??

MVH
Hasso
Länk

kanske är lite samma tråd som "Hur långt kan en Bmw gå?" inlägget är...men men,spelar ju i försej ingen roll...
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Hasso// Plast byter man ut, del för del... vill man tvunget laga får man limma eller svetsa ihop "bråten"...
Om man med plast menar kompositmaterial (glas/kolfiber, kevlar mm) så är det inga problem med reparationer. Inte med livslängden heller (i jämnförelse med stålplåt).

/Kristian BMWCS #5062

------------------------------
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Jo visst men hur länge finns det fräsch nytillverkad plast att köpa och inga gamla halvtorra hyllvärmare,.
en vanlig kylare tex kan man renovera och löda.
en rostig plåtbit skär man bort och ersätter med en ny.
Eller kommer det ekonomibitar i plast i stället ??
ett aluminiuminsug är reparabelt, plast ??.
Byta ut och byta, vet du hur mycket plast det är på en E39? massor i underedet fram och längs trösklar halva bakdelen och fronten, fulla motorrummet med plastdetaljer mmmmmm.

MVH
Hasso
Länk

järnet
Jo, men förutsättningen för den ekonomiska livslängden är inte att man själv håller på och mekar för att hålla bilen i gång. Man kan inte basera beräkningarna på att den som äger bilen kan meka själv utan kalkylen måste stämma även för den som aldrig har sett en skruvmejsel. T.ex. låta en verkstad byta plastdetaljer som går söner på en äldre bil är knappast ekonomiskt försvarbart.

Självklart kan det finnas enstaka exemplar som rullat 30 000 mil utan en enda reparation (även om det är tveksamt) men normalt så har det under de 30 000 milen förelegat ett reparationsbehov. Om man räknar ut vad de reparationerna kostat och väger det mot bilens värde så börjar man närma sig sanningen. Det är även så att de flesta större verkstadsreparationer som kan krävas på en bil som rullat 30 000 mil knappast går att försvara rent ekonomiskt.

Var gränsen för den ekonomiska livslängden ligger får man en bra indikation på om man tittar på vilka bilar de auktoriserade bilhandlarna tar i inbyte och vad de betalar. De måste ju i sina garantiåtaganden kalkylera med risken och kostnaden för att behöva åtgärda uppkomna fel. En Japan som rullat 30 000 mil är de nog inte så sugna på att betala många spänn för.
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Lika bra att tillägga att jag inte är nå´n plastfantast jag heller men jag ser fördelarna med materialet/n.

/Kristian BMWCS #5062

------------------------------
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Okey då är jag fel person att svara då jag aldrig lämnat en bil på verkstad.

MVH
Hasso
Länk

Sp
507
Speddy
730i V8 -92
BMW vet jag inte, men Volvo och Mercedes har garanti på grejerna till 45 000mil på taxis (volvo 36 000+tilläg 9000) Tror inte det är milen utan tiden som förbrukar en bil. Sen beror det på hur mycket man kör. Tror att de flesta bilar klarar av 60 000mil utan störe reparationer. Tror nog att hur man brukar en bil är lika stor faktor som hur man vårdar. Som privatperson så är det nog omvårdnaden som är den avgörande faktorn.

Hur ska man i ekonomiska termer titta på detta?
Värde fall första året i kronor som bas, för att sen fylla upp minskningen i värde fall år för år med reparationer till värdet av första årets värde fall?

Hur ska man då värdera "användar värdet" (komfort+status+nöje etc) på bilen, till vilken summa?

Lite komplicerat kanske ;) men en model måste göras och med vilka parametrar...

En svår fråga men något att fundera på..
"Ännu en natt utan sömn"
Vad menar du med begreppet ekonomisk livslängd? Per definition är det avsrivningstiden, som aldrig får vara längre än den tekniska livslängden.
järnet
Ekonomisk livsläng kan vara svårt att definiera när det gäller privata prylar som t.ex. bilar. En mer generell definition är att man med ekonomisk livslängd menar den tidsperiod som en investering är lönsam att ha i drift för det ändamål den ursprungligen anskaffats.

Nu gör man som privatperson kanske inte en sådan investeringskalkyl när man köper en bil och lönsamheten kan vara svår att värdera. Men om man köper den för att snabbare och enklare ta sig till t.ex. jobbet så kan man ju i vissa fall göra en kalkyl över hur stor kostnaden eller besparingen blir.

Köper man en ny bil så är kosnaden förmodligen högst i början, för att sedan falla och ligga ganska stilla (svagt fallande) ett antal tusen mil. När sedan koppling och annat måste bytas så stiger kostnaden genast. I det läget kan det vara en bättre affär att byta bilen mot en som inte rullat så långt. Dvs ägaren gör bedömningen att den ekonomiska livslängden är slut och att han får en lägre kostnad med en nyare bil. Dessutom kan man i ett sådant läge även värdera risken för att andra stora reparationer skall uppkomma.

Det är även denna risk som påverkar priset på direktimporterade bilar där du inte alltid kan vara helt säker på hur långt bilen gått och alltså inte alltid kan göra en riktig bedömning av framtida reparationskostnader.

Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
"...för det ändamål den ursprungligen anskaffats."
Där har vi ett problem i Sverige. Hur många procent av befolkningen har bilar de verkligen behöver?
Jag tror personligen att den siffran är låg!
Eftersom man då köper en för stor och för dyr bil så är det svårt att prata om lönsamhet - om man inte använder bilen i arbetet (taxi, ...).
Frågan är bara när kommer bilen att börja krångla d v s gå sönder så ofta att det blir för dyrt att äga den kontra att köpa en mer krångelfri bil. Men det var du ju inne på järnet.
Ekonomisk livslängd - väldigt svårt begrepp om man som sagt inte använder bilen som arbetsredskap.

Mvh

/NP
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
"...för det ändamål den ursprungligen anskaffats."
Där har vi ett problem i Sverige. Hur många procent av befolkningen har bilar de verkligen behöver?
Jag tror personligen att den siffran är låg!
Eftersom man då köper en för stor och för dyr bil så är det svårt att prata om lönsamhet - om man inte använder bilen i arbetet (taxi, ...).
Frågan är bara när kommer bilen att börja krångla d v s gå sönder så ofta att det blir för dyrt att äga den kontra att köpa en mer krångelfri bil. Men det var du ju inne på järnet.
Ekonomisk livslängd - väldigt svårt begrepp om man som sagt inte använder bilen som arbetsredskap.

Mvh

/NP
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Man borde kunna räkna in den ekonomiska livslängden i den tekniska. Går den sönder för ofta så är det varken tekniskt eller ekonomiskt försvarsbart att bilen finns kvar.

Mvh

/NP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.