|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
kanske går in lite på samma tråd som "hur många mil har ni på mätaren" inlägget men.... Har undrat lite hur långt en bmw kan gå igentligen innan den typ blir trött i motorn eller måste skrotas..? | |
|
beror helt o hållet på hur den körs och hur noga servad den är.. mig veterligen så går allt att byta ut eller reparera så teoretiskt är det en evighetsmaskin.. _________________ who dares wins... |
|
| Om man typ tar "normal" bilen,servas 1 gång per år typ,gasar den lite då å då...men den kan ju inte hålla i evighet för det heller!? | |
|
finns inga bilar som är helt underhållsfria utan allt måste förr eller senare bytas ut.. det handlar bara om hur pass mycket man är beredd på att kosta på sin "pärla" kan man lägga ut hur mycket som helst på sin bil så förblir den levande i evighet.. _________________ who dares wins... |
|
|
Ingen som vet detta än.... ; ) www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! |
|
|
Läste om en 730 diesel (från senare delen av 90-talet), importerad i fint skick. Efter ett tag brakade maskinen ihop. Vid kontroll på BMW visade det sig att bilen rullat 56000 mil istället för 16000... Enligt efterforskningar (fan vet hur) kom dom fram till att bilen servats tre gånger under tiden. Slitvarg!? /Kristian BMWCS #5062 ------------------------------ Länk |
|
|
Jag räknar iskallt med att kunna köra min diesel 50000 (+) mil (med korrekt service altså). Trodde jag inte det var möjligt hade jag inte köpt en Bimmer utan MB istället.... Sedan kan naturligtvis oturen vara framme, som exempelvis oljepumpsras, spräcka kylarslang vid fel tidpunkt et.c som kan leda till motorras, men det gäller iovs alla bilar. ------------------ Always Diesel |
|
|
Klart att ingen bil är underhållsfri,man får ju räkna me att byta vissa saker i motorn...ja menar innan typ kolvringar å sånt börjar ge sig... En disel kan ju lungt gå över 50000 mil me rätt underhåll...men en vanlig bensinare? |
|
|
Har sett både 528er och 540er som gått +40' mil. //Marin |
|
dumsnut |
En annan aspekt är ju: Ser man till totalkostnader fördelade under låt säga 10 år så lönar det sig att byta bilen med jämna mellanrum än att hålla liv i samma + 50 000 mil. Kostnaderna för att hålla en bil i bra skick map koppling, låda, kaross och motor är betydligt högre än värdeminskning och inflation. När det gäller bilar har de en tendens att få en exponentiell kurva map kostnader ju äldre bilen blir. "Nej nej nej dumsnut" |
|
Du kan åka långt mycket billigt om du bara vill! Fast då får du vara beredd att lägga ner mycket jobb själv! Själv har jag skrotat 3 st bilar för att få reservdelar till min 3.0S -72. Dom senaste jag köpte var en 2500 -72 som gått 11000 mil för 700 kr och en 3.0Si -76 för 1000 kr. Man får väldigt mycket reservdelar för dom pengarna. Och om den egna tiden räknas till 0 kr/tim (dvs man tycker det är kul och man dessutom har plats att vara på) så blir det inte dyrt heller. Om jag bara ville skulle jag nog kunna hålla min 3.0S rullande totalt bortåt 150.000 mil med bara köp av rena slitgrejor som lampor, bromsklossar, avgasystem, bromsskivor och liknande! Per L Per L |
|
| om man säger så här att man tjänar ju mycket mer på att köpa typ en 320-323 från 84 lr 85 än att köpa typ en 325-01 som har en ruggig värdeminsking per år i mot en 84 lr 85 som knappt har nånting...sen är de väl en annan sak me komfort å så...men ni fattar sammanhanget..? | |
|
Hade en gång i begynnelsen en 76:a 320 E21 som gick i 46000 mil innan toppen gav upp. Dom sista 25000 milen gick utan olje och filterbyte. Måste vara rekord för beemers? Bytte endast dom vanliga slitage delarna som bromsar, avgass. mm. Den bästa bil jag haft.Tyvärr tog rosten över så det var inget att fortsätta med. Nuvarande 525I 89 E34 som gått ca 28000 mil har det det senaste året haft väldigt dyra milkostnader. Ny topp vid 25000 mil, beg. bromsok, nya skivor och belägg, ny framvagn(alla stag o bussningar bytta)mm. BMW for ever!! |
|
rsarits |
Vill minnas att BMW aktuellt hade en "tävling" i långmil för några år sedan, en kille hade en xx02:a som hade körts över 70000mil, med topprenovering nånstans kring 50´ Micke |
|
Det var även en 318 -88 som hade gått över 50000 mil om jag inte minns fel. Reportage fanns i BMW Magasin. === /MP |
|
|
När bilen har gått typ 50-70 tusen mil som ni säger kan bilen inte vara ett dugg driftsäker eftersom va som helst kan paja då...!! |
|
| 3639 mil exakt. Allt annat är lögn. | |
|
Nu när man är Ford-ägare, så kan man ju tala om att en Scorpio 2,0i 1988 (fd taxibil) hade gått 135 000 mil för drygt 4 år sen. De hade bytt låda (automat) 2 gånger. Inte öppnat motorn i sig, men bytt kamaxel X antal gånger... Vid detta miltal skrotades bilen, men var ganska fräsch sett till miltalet ändå. Dé ni!! Hoppas verkligen att en BMW håller längre, för det är ju trist att "få spö" av en Ford-j**el... Inga "hard feelings" från nån nu!! Mitt hjärta stannar hos BMW även att man kör Ford!! /Kidde Saknar Beemer... Ska ha större båt istället för en dyrare bil. |
|
|
1) 1966 köpte Irvin Gordon en ny VOLVO P1800S i New York, USA. 1999 hade han kört 271.980 mil. Så här dags har den väl gått mellan 300.000 och 350.000 mil! 2) Hur driftssäker eller ej en gammal bil är beror enbart på hur det förebyggande underhållet sköts! Min 3.0S köpte jag när den gått 15.000 mil och hitills har den gått 60.000 mil. Om man bortser från dom gånger jag glömt släcka lyset och dom gånger den inte startat i 30-gradig kyla (med 20W/50-olja i motorn) så kan jag bara påminna mig en gång som jag inte kunnat ta mig hem. Den gången gick kardanaxeln av pga utmattningsbrott i en dåligt utförd svets. Per L |
|
|
Med förebyggande väl utfört underhåll håller en maskin hur länge som helst! Utan att driftsäkerheten försämras! Visst underhållet blir dyrare och dyrare men den här tråden handlar inte om det. /Kristian BMWCS #5062 ------------------------------ Länk 1600/2-renovering... |
|
Bavaria |
Diesel bmw är att lita på, min e28,524td, har gått drygt 34000 mil, ägaren innan mej va en gubbe i släkten o han har aldig gjort nåt större ingrepp förutom sertvice, men sista servicen klara den inte pga av rätt enkla fel men som jag inte orkar fixa. men fixar man dom kan den nog gå i nästan oändlighet,motorn så pigg en gammal dieselturbo kan vara.. mvh Bavaria |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.