|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
JohanV |
Nu halshugs jag, jag vet :-) Men iallafall om jag inte minns fel hade Ronnie Hermansson en Volvo motor i sin e30 race bil för ett par år sedan. Jag letar lite info om denna bil och andra liknande med volvos b230 motorer i sig. Någon som vet några sidor eller några som gjort ett sådant motorbyte? Johan |
|
ZZZZZZZZzzzzzzzzzz Skojas lite.... välstämd tretummare med F1 ambitioner |
|
|
Prova sökfunktionen här på forumet. Är osäker på om ämnet diskuterats men man vet aldrig.... /Kristian BMWCS #5062 ------------------------------ Länk |
|
|
Detta har diskuteras tidigare, med många spydiga inlägg från "fanatiker"! Det som måste göras är att du måste bygga om oljetråget och oljepumpen på Volvomotorn då BMWmotorn har inte den på samma ställe. Tillverka ett par motorfästen och en växelådsbalksfäste. När det gäller växellådan så går det att använda BMWlådorna om man har en "adapter" eller så använder man sig av en volvolåda och kapar och svetsar ihop bmwns kardan med volvolådans kardan. _____________________________________ När det gäller körglädje så är svaret E21! |
|
|
Ryser vid tanken av denna våldtäkt av en BMW!!! USCH!!! //Cosmos "Borrows My Wallet" E28 Registret #160 |
|
viobebe |
Faktiskt så har många gamla M3 E30 som går i diverse typ Kamasa cup Volvo motorer,rätta mig om jag har fel. |
| Egentligen så finns det väl få (inga) motorer som slår en gammal hederlig volvo-motor vad gäller slitstyrka och lätthet att hålla på med. Och priser... | |
E30poppe |
HOPPA I ÅN!!! |
|
Hmmm hädelse o helgerån.... volvomotor i en Beeemeeerr *dör hellre* kärv |
|
|
för tusna grabbar, man får inte vara så fanatisk så man inte kan diskutera olika "bastard" lösningar.... ps vad kostar en volvo evo snurra vs en bmw evo ? MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 Länk |
|
|
Det är alltså helgerån att stoppa i en Volvomotor i en BMW, men inte att stoppa i en turbo eller kebabkitta sin 316 med M3spoilers och liknade Danmobilitysaker!? _____________________________________ När det gäller körglädje så är svaret E21! |
|
JohanV |
Okej förväntande mig detta men ändå: Ge mig en komplett bmw turbo motor för kring 5000:- som för en liten slant går att få till lämna 300hk...? |
| Hur det är med motorbyte helt och hållet vet jag inte, men däremot har jag hört att det skall vara effektivt och inte alltför mycket meck att sätta i B20-kolvar i en M10 och på det sättet få ut bättre effekt. Fråga mig inte varför, men det skall tydligen vara effektivt. | |
|
Det man gör är att när man borrat blocket, monterar man smidda kolvar till Volvo i spisen. Blir billigare så... Det var en mycket kort version...utförligare finns under mektips! /Kristian BMWCS #5062 ------------------------------ Länk |
|
|
B21 kolvar ska det va. Och de behöver inte vara smidda om man inte skall ta ut hellejösseseffekt. De måste dock svarvas av. Ska man kompsänka kan man med fördel använda Mahle smidda kolvar till VW. VÄLDIGT prisvärda! Men jag tycker det är ett rätt stort steg mellan att använda nån eller några enskilda komponenter från en annan tillverkare till att använda en hel motor. Jag skulle själv aldrig göra det och när jag ser en BMW med annan motor (är som sagt inte helt ovanligt innom racin, rallycross och isracing tex) blir bilen i det närmaste ointressant. Det kanske är fanatiskt, men då kan jag kontra med att jag dagligen kör Ford! Hur fanatiskt är det? :-) Kiip Spiiding! |
|
JohanV |
b21 et har smidda kolvar. |
|
Måste faktiskt hålla med Gunneriusson om att Volvo har eller ska jag säga hade slitstarka motorer då särskilt b230. Dessa motorer har misshandlats på de mest brutala sätt men endå tuffar dom på, synd att Volvo inte byggade vidare på den slitstyrkan som dessa motorer har. Idag är det tyvärr kvantitet och inte kvalite som gäller... Mvh Martin |
|
|
håller inte med. Vi har alltid haft volvo och det har ALDRIG varit problem. Vi har aldrig haft en volvo som gått sönder. iof har vi dem bara i 3 år. Men jag tycker dom är fina...Man får mkt för pengarna ! Någon fantatiker som vill skära min hals nu eller ? .. Tror jag säkert... Länk Geee mig hardtop !! |
|
|
Ingen som vill snitta din halsven Christian... Kan ju hålla med dig om att volvo gör ganska trevliga och då även slitstarka turbomotorer. Men sugmotorena behöver sportas till då dom inte vaknar fören man varva runt 5000 rpm... Slutkommentar: Volvo gör bra bilar till ett bra pris men nu föredar jag BMW då jag gillar locken och den lilla ettriga lilla 4:an jag har :) |
|
|
Hehe.. En fullkittad BmW kostar ju lika mkt som sommarstugan !! Medans man kan köpa en fullkittad volvo och ändå har råd med solsemster ;).. Bilen är inte allt! min slutkommentar bli: Varför är det inte alltid sommar ? Min bil gillar inte detta rusk ! Länk Geee mig hardtop !! |
|
mase |
varför inte köpa en volvo? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.