AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
11.426

Vad har BMW varit först med? Nån som vet?

Sida 6 av 7
Dutta:

Vet inte om det är nått att skryta med direkt aluminium har man tilverkat saker av väldigt länge att göra en ful sak som är bra är väll inte direkt bmwäs grej, men jag kan tänka mig att dom har gjort nått sånt. att dom skulle vara först med det betvivlar jag.
Amethyst
Ford Scorpio var först med ABS på serie produktion.
An
156
Anders Alj
530iA Touring -02
635csi -88
323i Touring -96
Tobbe ekstrand: Måste ställa mig frågande till en hel rad av dina påståenden. För det första, var har du fått info om att S60R har det mest avancerade chassit för gatbilar och hur definieras i så fall begreppet avancerad, hur är det mätbart? För det andra finns det ingen producerad boxster rs (det finns en boxster s men det är definitivt inte porsches vassaste). Porsche 911gt2 får väl klassas som en vass porsche (om man inte ska räkna in carrera gt) och den kör nordslingan på 7:46. Det gör INTE en s60R. Det finns inte på kartan ens. Och har du belägg för det du säger så ser jag det gärna.

Länk
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Amethyst:Kan garantera att Ford inte var först med ABS på serieproducerade bilar,själv har jag läst någonstans att det var Mercedes i början på 80-talet,Fanns Scorpio då?

Var eller är Bmw först med Aktivstyrning??

Mpower
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
1978 fick S-klass ABS...
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Ford usa kanske men inte scorpio. 1978 var det kanske...det var länge länge sen jag läste det i någon tidning!

Mpower
Distansradar, det har Jaguar kört med ett tag ...

Jag har någon katalog från typ -02 där BMW försöker profilera sig som lite high-tech och listar alla sina "nyheter". Xenonljus var med, -93 (tror jag det var ...). Det var väl det enda som var värt att notera, i övrigt var det bara skitgrejer.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Ford Scorpio var första bil i Sverige som hade ABS som standard på alla modeller.

Apropå en annan sak som inte gäller BMW. MB hade anonnser -95 att dom var först med antilsadd och antislir som standard på en modell.

Mitsubishi Sigma hade det -91 !!!

När det gäller motorer så fanns det en lirare på slutet av 20 talet som hette Hennry Miller, han tillverkade kompressorladdade helalumotorer med 4 ventils teknik för tävlingsbruk med effekter som imponerar även i dag. Han uppfann även en utombordsmotor, men gav bort den till en kille vid namn Evinrude !!!!
ANders aj:
Nu snackade jag ju om den vassaste Boxtern. klart som fanken att en sketen s60 inte har ett piss i havet mot den vassast porchen. Har rätt bra koll på både porche och framför allt volvo. Klart att jag fattar att Gt2an spöar en s60r. tror att du missförstod mig!

Däremot var det ett jäkla snack om volvos Chassien och dämpare när V70 och S60R kom ut Och jag är rätt säker på att jag har läst ett test där S60R hänger av Boxter s men nån sekund ..... har faktiskt för mig att det va nordslingan.
Tyvärr är s60r mer optimerad för snabba landsvägsturer än snabba tider runt en bana. Dock tror jag den är en ypperlig året runt-bil tillsammans med Audi S4.

Flåklypa
Förresten så finns det aktiva Four-C systemet nu tillgängligt till fler modeller än s60r. Det skall uppdatera chassiet 500ggr per sekund och jag vet inte vilka fler modeller som har ett sådant system men det finns säkert någon mer eller mindre exotisk bil.

Flåklypa
Hajfronten!
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Hajfronten....? Nix, den var BMW inte först med heller utan Studebaker var före med den designvarianten redan på 40-50talet och vissa andra bilar hade liknande drag före BMW, hajar du...?

Dr Tinnitus
Jag vet!!!!!!!!!!!!! Kolfibertak massproduverat (nåja) på M3 csl
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Vilken Rolls Royce modell var först med ABS? Var det Silver Ghost?
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Flåklypa: Vad jag vet så fanns Four C till S80 redan förra våren.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
BMW uppfann nog inte jetmotorn, det var: "Henri Marie Coanda".
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Kan man verkligen säga att det är Volvo som står för chassiet? Det är väl Öhlins som står för den teknologin. Dem ska väl vara en av dem bättre/bästa på dämpare.
Kul att det är en svenskt märke iaf, (så som Brembo).
Brembo svenskt? Har alltid trott att det är ett italienskt företag...)
Jetmotorns (gasturbinens) ursprungspatent är engelskt, daterat redan till slutet av 1700-talet, sen tror jag det var en annan britt (Whittle) som gjorde den första praktiska flygplansmotorn.

FP
Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Brembo was founded in 1961, when widespread prosperity allowed ever wider bands of the population to use the car. It began as a small mechanics garage located a few kilometres from Bergamo, run by the current President's father Emilio Bombassei. Experience gained in mechanics and metallurgy was put to good use when the founder started working for customers such as Alfa Romeo.

Hittar inte den svenska kopplingen direkt....?

6a - för det är du värd
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.