|
Sida 1 av 7
|
|
|---|---|
|
Diskuterade detta med en kompis. Vad var bmw först med på sina bilar. Xenon, ABS osv. Nån som vet?? mvh Daniel ---------------------------- Finns på icq: 60288954 "BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den" | |
|
Först med turbo på serie producerade bilar! 2002-turbo! Bmw rules! ///Tobbe |
|
|
"Aktiv styring": Länk Satellit-styrede forlygter: Länk Intelligent pixel-lys: Länk V-max |
|
| Framför allt..först med körglädje! :)) | |
|
Njurarna... Stefan |
|
| Idrive | |
|
Spegelvända vindrutedekaler! Nån som kommer ihåg hur det kändes att få en sån där 2002-a i backspegeln? |
|
|
Satt inte dekalerna på frontspoilern? /Kristian BMWCS #5062 ------------------------------ Länk |
|
|
Vad jag vet - att passagerarbackspegeln vrider ner sig vid backning - men det kanske ngn annan hade före... Var inte 8 serien först med det? Mvh /NP |
|
| Jepp, nere på frontspoilern satt de. Jag tror också att de blev förbjudna då de ansågs för provocerande? | |
| Toby2001: var inte Saab först med turbo på serieproducerade bilar? | |
| z3C 2000 nee bmw va först...om ja kommer ihåg rätt | |
| Varken BMW eller SAAB var först med turbo i serieproducerade bilar. Chevrolet hade det i Corvairen redan 1962, men jag är inte helt säker på om de var först heller. Däremot var SAAB först med att få det att fungera bra, vad jag kan minnas lyckades BMW inte riktigt med 2002 turbo. | |
|
Osprey har nog rätt. Corvairen var väl den första serieproducerade bensinbilen med turbo. Mycket av de problem som både BMW och SAAB hade med turboras mm berodde i stor utsträckning på att motoroljorna inte var tillräckligt bra. De tålde helt enkelt inte den extrema hetta som uppstod i oljekanalerna vid turbohuset. Kanalerna koksade då igen, turboraset var nära! SAAB var de första som började få till turboapplikationerna något sånär. Genombrottet var APC-systemet (knacksensorerna). Jag tror inte att den spegelvända texten på fronspoilern på 2002turbo förbjöds, däremot skapade den en hel del "badwill" för BMW så man tog bort den på de senare bilarna. Valvetronic (gasspjäll-lös motor, som reglerar insuget med hjälp av lyfthöjden på insugsventilerna) är väl en nydanande nyhet från BMW i serieproducerade bilar! Annars tycker jag nog att BMW främst är mästare på att förfina fungerande koncept. En längsmonterad rak sexa med rötterna i 60-talet och bakhjulsdrift kan väl knappast kallas nydanande. Däremot är det nog ingen tillverkare som har lyckats med att förfinat konceptet till den totala harmoni som BMW har lyckets med! Mvh |
|
|
Xenonljus kom hösten 1991 på 750 E32, PDC kom 1992 på E32an, torkare som pausar vid stillastående bör BMW också varit först med kom på E32... en riktig pionjär! MVH Stephan |
|
T_J |
Körglädejen är överskattad hos BMW, det har mer blivit ett ihåligt slagord hos BMW fanatiker.. Visst finns den där, och då rent i _överflöd_ på vissa bilar som, ex E30 M3, E46 M3, M5 E39 mfl. Men att påstå att en 520i, 318i mfl innehar körglädje då vet man inte vad körglädje är.. För vem kan påstå att 520i är roligare att köra än en A6 1.8? Båda är ju rent förskräckligt trista att ratta...gah Det krävs ett M för att BMW ska bli kul, och då i de flesta fall extremt trevligt. |
|
Jag håller med Johan B:s sista sentence...förfinad? Indeed! Dessutom är BMW det riktigt tunga framtidsföretaget. När Kofi Annan hälsade på vid Petuelenring fick han dricka avgaser ur en 750hl. ----- Grunden för världens första vätedrivna lyxlimousin är BMW 750L. Med väte som bränsle avger dess V8-motor 150 kW / 204 hk varigenom den fullt utrustade limousinen kan accelerera från 0 till 100 km/h på 9,6 sekunder och uppnå en topphastighet av 226 km/h. Det är alltså inte fråga om några märkbara begränsningar i bilens fartresurser, inte heller i körbarheten eller åkkomforten. Bilens värmeisolerade tank på 140 liter fylls med väte som kylts ned till -253°C och därmed övergått från gas- till vätskeform. En tankning ger en körsträcka på ca 350 km. ----- Alla de som tror på trängselavgifter och förbud av Ringled runt sthlm (där jag bor) borde vakna och smaka på morgondagens kaffe - bryggt med avgaser från en REDAN IDAG serieproducerad BMW! För mer info om framtiden (som jag undrar om någon annan tillverkare kan komma ens i närheten av) se: Länk scrolla ner Mvh / Micke R |
|
| T_J: Jag tycker en 520 har mer körglädje än en a6 1.8. Allt ifrån drivlina till bakhjulsdrift :) Men visst det är inte körglädje på samma nivå som m3orna tex. Men det är ju ändå mer körglädje än de flesta andra bilar har. | |
| Vad är Intelligent pixel-lys? Förstod inte texten nå vidare | |
|
1954 V-8 motor på 2,6 liter helt i aluminium. I alla fall först i efterkrikstidens Europa. mvh BLJ |
|
|
T_J, Vad är körglädje då du som vet? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.