|
Sida 5 av 7
|
|
|---|---|
Perkka |
BMW leder utvecklingen? Pratade med en mekare, och han sa att världens (?) mest avancerade chassie sitter i S60. Mvh Per ZtreetGhozt.com Jag lider av stress(fläkt)! |
|
Perkka, Törs man fråga hos vilket bilmärke den mekanikern jobbade? Har åkt ett antal S60, visst är det en fin bil men det "avancerade" chassit märks då inte i väghållning isåfall. (Ej åkt s60r) Sedan vet jag inte om det är en myt men jag har hört att skyline med sin r34 gt-r ska ha ett fantastiskt chassie. Om inte annat så skrattar ju sig TopGear hesa när de kör den, eller kör och kör pressar så långt det går. Mvh Ola Thomasson BMWCS 5502 |
|
|
Hajfena antennen! ------ Länk Länk |
|
|
Ola Hörde precis samma sak för hundra år sedan om den första versionen av Skyline som kom runt 90. Nåt i stil med att japanerna lagt sjukt med pengar på att utveckla chassit och att bilen trots klena 280 hk piskat bilar med nästan det dubbla i hästar runt bana?! Bilen i fråga som skulle fått pisk i tid på bana av Skyline var Porsche 959 om jag inte minns del...... Trot den som vill. Ang just Skyline så har det väl pratats mycket om att den ska ha mer hästar än vad som sägs på pappret också. |
|
|
Läste nåt om att Ryssarna hade xenonljus redan på 40-talet. Det var nog som så att de testade bågljuslampor i fordon. Det var nåt helt annat, bågljuslampor kom på förförra århundradet, innan glödlampan... Xenonlampor bygger förvisso på en ljusbåge men inte med kolspetsar i atmosfärstryck precis...) FP |
|
|
Har för mig att BMW var först med airbag i alla modeller. Dom slog på stort med det i annonser. Dom var först med elspeglar i alla modeller. BMW hade väl världens minsta serieproducerade sexa? Sen kom Honda med en ännu mindre har jag för mig. No More Limits! |
|
| BMW var först med inbyggd Jantegenerator... | |
|
Ska man vara helt ärlig är det ju inte direkt några stora grejer de har varit först med (om man inte gillar BMW förstås, de är det superviktiga tillbehör) ... Airbags som standard... Elspeglar standard ... Inga revolutioner tyvärr. : ( |
|
|
NeoM4... nästan roligt att du inte fått ett svar på ditt inlägg.. Annars är väl BMW alltid först när det kommer en ny bilmodell med att kalla en tråkig 2 liters sexa för sportbil.... Håller med... körglädje i M-modeller... resten vet i faen.. |
|
|
Grodan: Var inte SAAB före med sin "hajfeneantenn"? Den satt ju tom på JA/AJ-37 Viggen. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
J.Dredd// Det kanske var så! Trodde dock det var BMW som var först! Angeleyes ------ Länk |
|
| Aktiv-styrning?! | |
| abs på serietillverkade bilar!om ingen har skrivit det först. | |
| ...hade ju MB på dyraste -79orna o senare, så som vi idag känner igen ett abs system alltså. 10 år tidigare hade Jensen ett mekaniskt abs-system. Även Chrysler hade ett system ca -71 (en kort period på en fullstor bil, ngn annan vet säkert exakt vilken) som liknar dagens system. Sen är ju frågan om det här med att vara först är ngt att slå sig på bröstet för:) | |
|
Jänkarna har i många fall varit långt före alla andra när det gäller vissa komfortfinesser i bilarna, och de flesta kom i en svallvåg av uppfinnigshysteri under tiden runt 50talet. På sextitalet så lugnade det sig lite men kom lite godis då och då även på den tiden. De som kom med de flesta fineserna var väl Cadillac. Någon nämnde regnsensor och att den skulle ha kommit nu på senare tid!? Njä, Cadillac hade en sådan sak redan på 50talet som såg till att cab och fönster stängdes om det började regna, eller att torkarna startade. Luftkonditionering kom på sent 40 eller tidigt 50tal, farthållare likaså. El fönster och säten runt -47 och då som elhydraulisk historia med en elpupm i motorrummet som fixade trycket till hydraulkolvar i dörrar och säten för det fanns på den tiden inte nog små och starka elmotorer för att passa i trånga ytrymmen. När det gäller turbo så var det nog inte Cheva Corvair heller som var först på personbilssidan utan Buick Jetfire -62. De kom före Corvair med turbo. Dr Tinnitus |
|
|
Det är sant jänkarna var jäkligt uppfinningsrika på 50-60 talen, och bmw kan man väll inte anklaga för att vara fantasilösa, men deras storhetstid är från mitten av 80-talet och framåt, även om dom hade lite kluriga grejer tidigt. Däremot har och har haft mycket skräp som ser snyggt ut men sällan funkar som det är tänkt. tillskilnad från (tidiga) MB och (sena) BMW. Bmw var rätt tidiga med att bygga en jet motor som likanr dagens, men jag tror inte det var dom som uppfan den. Har iallafall för mig att det var en tysk uppfinning. |
|
|
Någon sa att s60 har världens mest avancerade chassie....... Det är nog sant om vi snackar om S60R och serieproducerade (standard) Bilar. Om vi pratar om renoldlade tävlingsbilar, så tror jag att det finns andra som ligger före. Men jag har hört att en s60R hänger av Porche Boxter Rs eller vad den vassaste nu heter. på tex Nüberg rings nordslinga. och det hänger nog mest på chassie då efersom porchen är rätt mycket lättare! och har mer effekt (tror jag) om jag inte mins fel! Vad har detta med BMW att göra igentligen??? Har bmw haft aktiva chasie om man räknar bort alpina och snitzer å dom? |
|
|
Rättning! I inlägget om jänkarna, menar jag förståss att JÄNKARNA har och har haft mycket skräp som inte funkar som det var tänkt. |
|
| Tobbe_ekstrand87: Ja, de första användbara flygplanen med jetmotorer konstruerades och byggdes i Tyskland. BMW var starkt inblandade i utvecklingen av jetmotorer, men det var några företag till som var delaktiga, bland annat Junkers. | |
|
Undra om Bmw var först med att andvända lättmetallhjul som ser ut som vanliga stålfälgar och sedan piffa upp med en hjulsida av plast t.ex som på E39 modellen?? mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.