|
Sida 4 av 7
|
|
|---|---|
|
Vet inte om det hör hit, men det har ju snackats lite turbo... Johan B: Genombrottet för tubon var väl ändå wastegateventilen, APC var dock oxå ett stort steg framåt. /ställan |
|
| När morsan börjar skrika när man drar på gasen,då e det körglädje | |
svardska |
seriell anslutning (avläsning) av felkoder eh tror jag! på 750... |
|
Cadillac var först med airbag... Länk |
|
|
...med tanke på att någon påpekade det 100 inlägg tillbaka. Vem hade t.ex luftkonditionering först ? fyrhjulsdrift? m.m...jag har ingen aning. Kul att veta.. Länk |
|
| Audi är grymma på fyrhjulsdrift och påstå inget annat. | |
|
Lessen- men BMW var Inte först med torbo på serieproducerade bilar. Det var ( hör o. häpna ) Chevrolet Corvair!! I mitten på 60-talet redan. alfatok.... |
|
|
ChristianF: Jänkarna har haft luftkonditionering sedan hur länge tillbaka som helst har jag för mig. Fyrhjulsdrift var definitivt inte Audi först med utan de fick för sig att börja använda det först på 80-talet. Intet sagt att det var dåligt alls, men det fanns bilar på 20-talet som hade fyrhjulsdrift. |
|
|
alfatok: Jag tror faktiskt att det var redan 1962 som Chev. Corvair Monza (med turbo) kom... sådär 10 år före BMW alltså... :) Men BMW var nog först med runt märke med blå och vita fält...(?) |
|
|
Om vi bortser från Rolls Royce (som ju numera är en BMW, så då var alltså BMW först egentligen ;))) så var MB först med ABS på S-klassen, BMW 7-serie E23 fick det året därpå. (1977 tror jag). Mvh, Kalle _____ Länk |
|
| Land Rover har haft fyrhjulsdrift sedan strax efter kriget. | |
|
Bengt. FIAT hade också en helaluminium V8 färdig (tror det var 1953 ) som de satte i sin 8V... Alltså Före BMW... ( vi pratar då efterkrigstid ). Även Tatra hade en- om än luftkyld- och baktill..*L* alfatok.... |
|
betriebsanleitung1 |
Det mesta som diverse bilfabrikanter säger sig vara först med har redan funnits,läste någonstans en diskussion om Bmw eller Saab var först med automatiskt avbländbar backspegel,när Chrysler hade det redan 1959. |
| Vem var först med serieproducerat xenonljus? Ryssarna expromenterade ju med detta redan på 40-talet i bilen "Blotzkij". Det trodde ni inte! Jag har jobbat i Ryssland och det var där jag lärde mig detta, ljuset var dock inte blått utan snarare gråaktigt. | |
|
Jag tror inte BMW har satsat så mycket på att vara först med något, de har nog lagt ner mer energi på att förfina befintlig teknologi... Ofta lönar det sig inte att vara först med något för i början är folk väldigt misstänksamma och efter några år när folk accepterar det så har redan konkurrenterna kopierat det... Det är också svårt att få patent på något som är nytt eftersom det ofta bygger på gammal teknologi... en automatiskt avbländbar backspegel är till exempel bara en tillämpning av ett ljuskänsligt motstånd och en elmotor (ja, jag vet att det finns varianter på det numera)... Ett exempel på en av de få gånger det lönat sig att vara "först", men ändå inte vara det... är när SAAB kom med sin Turbo... Det var tio år efter att Chevrolet försökt sig på det, med bristande framgång, men SAAB lyckades att få det att fungera... och varför? var det för att de hade ovanligt smarta tekniker?? näääe, men därför att de hade Scania och drog nytta av den erfarenhet teknikerna där hade eftersom turbo på dieselmotorer i lastbilar och på fartyg hade funnits länge... och då hade de dessutom tio års tekniskt försprång jämfört med Chevrolet när de försökte... Men BMW då... först med en 5-serie kanske...?? :) |
|
|
hur är det med drive-by-wire då? var bmw först med det eller vem var det? "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
|
Alfatok, läs första sidan i denna tråd! ;oDD Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Kort och gott, BMW var inte först med någonting! Så illa är det ... Inget viktigt i alla fall! Tyvärr grabbar, BMW kanske är bäst, men de var knappast först. | |
|
BMW var tidiga med bromsar på framhjulen och väldigt tidiga med hydraliska bromsar. Så tidiga att de fick gå till baka till icke hydraliska några år innan folk var redo för dem. BMW var ju rätt bra på bromsar, började ju sin bana med tåg bromsar. |
|
|
BMW var tidiga med mycket; Eljusterbart baksäte i 7-serien 1976 Elspeglar som standard sedan 1979, volvo hade väl knappt detta som option i 940... Insprutning som standard sedan insteget i 80-talet. ABS sedan tidigt 70-tal Serviceintervallindikering 1982 Justerbar halvljusnivå (nivåreglering) 1982 E28. Finns mycket att lista, men den gamla slogan "BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den" kom in ur ingenting, inga tillverkare hade heller invändningar mot den. En kul sak är aktiv fjädring, BMW lanserade detta i E31 & E32 i tidig början på 90-talet (EDC), i skrivande stund lanserar Volvo detta stenhårt i S60 modellen, man tycker man har nåt "nytt" att komma med, men man är ju "bara 15 år efter... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.