AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
11.424

Vad har BMW varit först med? Nån som vet?

Sida 2 av 7
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Jaaaaaaa. Klart det var på spoilern. En f.d. granne hade en (ti, inte turbo) med en "egentillverkad" spegelvänd vindrutedekal, det var den som spökade i minnet. Hade själv en 2002 som slukade det mesta av min tid som 18-åring, den skrotades efter en retursladd i hög hastighet 1983.
För övrigt tycker jag nog att körglädje kan återfinnas även hos en 318. Allt är relativt, men att köra en förarorienterad, snygg, ergonomisk och välbalanserad bakhjulsdriven bil kan ändå vara rätt trevligt, oaktat motorstorlek. Det kan väl åxå vara körglädje.
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
Palle83;....Länk

V-max
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Jag undrar om turbo corvairen serieproducerades hos GM.
undrar om inte det var en fristående firma som byggde ett antal (typ Caroll Shelby som byggde Shelbymussar)
Har för mig att jag läst nån historik om corviaren.
den var förmodligen livsfarligare än den var Orginal,
trampade man gasen i botten lyfte fronten så att man inte såg ut,min kusin drog av vägen med sin fars corviar på detta vis åkte rakt fram i en kurva, då knappt framhjulen nuddade vägen vid fullt drag.
BMW var väl först med ASWD:)
.

MVH
Hasso
Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, ASWD har bara BMW! ;o)

Mvh
betriebsanleitung1
Nej Corvairen(,Monza Spydern var en standard modell som producerades på samma band som de andra Corvairerna.
Men egentligen så var väl Ford först 56 med Turbo men det gjordes så få så det räknas väl knappt.
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Var BMW först med 100hk/l i en sugmotor??

För övrigt så har BMW varit först över mållinjen ett flertal gånger ;-)

/Kristian BMWCS #5062

------------------------------
Länk
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Bara bakhjulsdriften vs framhjulsdriften är nog för att välja BMW före ådi. För dem som är teknisk kunniga och verkligen tycker om att känna en taijt och välbyggd bil med skrammelfria reglage, märker att det samspel och den inbyggda känsla bilarna förmedlar är något extra som går utanpå det mesta.

Att prestanda enbart skulle avgöra vad som är roligt och har körglädje tycker bara folk som anser att det är en njutning att känna när en bil accelereras hårt.

Kort sagt, man kan säga såhär..den som inte tycker om klassisk musik förstår den inte och samma gäller BMW..det är inte lätt att känna kvaliteter när man inte har sinne för dem.

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
BMW var tidiga med airbag, men vet att MB var året före.
Perkka
Var inte BMW först med den 6-stegade automatlådan? Som sitter i E65..?

Mvh Per

If everything seems under control, you`re just not going fast enough!
Deliq
> Kristian Larsson
BMW var först med 100hk/l i en massproducerad (hmm. nåja) sugmotor för allmänheten :)

BMW var väl även först med behovsstyrd service-intervallindikering.

M V H // Deliq

Nu med bilder:
Länk
Länk

*** Var glad så länge du lever - sen är det försent ***
H
33
H
330i -01
3.0CS -73
BMW var tidig eller möjligtvis först(?) med att nyttja ABS. De framgångsrika 3.0 CSL grupp 2/5 ETC bilarna utnyttjade ABS i slutet av 70-talet. Inga serieproducerae bilar men intressant ändå tycker jag.
Någon som vet mer om ABS historia?

Mvh Henrik
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Beträffande körglädje; BMW var först med att framgångsrikt ta positionen körglädje. Hur man sedan uppfattar körglädje är en smaksak.
Men som sagt, BMW "äger" positionen.
Copy
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Har för mig att BMW var först med ABS på bilar OCH motorcyklar har jag för mig.
M3 killer´n
Valvetronic, Vanos, bla.

Mvh Jonas
pa
109
patand
520i Touring -02
316g Compact -98
F650GS -00
Angående ABS så var Rolls Royce långt före BMW på den fronten... typ 30 år eller så...
pa
109
patand
520i Touring -02
316g Compact -98
F650GS -00
När det gäller MC så var BMW om inte först så iaf bland de allra första... och de var/är definitivt först att ha det på en 1 cylindrig "offroad" hoj... (självklart har jag ABS på min F650GS...)
Har för mig att BMW regnsensorn var först.
Skulle oxå kunna tänka mig att inbyggt och programmerbar coupevärmare med fjärkontrol är BMWs grej...
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
patand:

Du har säkert rätt men i så fall så var det väl i "retail-klassen" som BMW var först då. På bilar som kostar under en livstids-lön i grundpris. Motorcyklar var de nog först på då.
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Värmeslingor i ratten kanske...

/Kristian BMWCS #5062

------------------------------
Länk
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
BMW är först med i-drive och det återstår väl att se om det blir nån hit eller inte.

Men som nån påpekat är det inte att vara först med tekniska klurigheter som är BMW:s styrka utan att under många, många år konsekvent ha byggt ett varumärke och en modellflora som alltid lyckas överträffa kundernas förväntningar på körglädje, kvalitet och bilkänsla.Och dessutom tjäna grymt mycket pengar på det.

Det är ingen slump att det är BMW som (nästan) alla andra biltillverkare försöker imitera just nu. Kolla hela mellanklassen, nya MB E-klass etc.

My Bimmer is my mistress
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.