|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
ODBn har kommit! Tack Ola för mycket snabb hantering. Ska installera det som behövs i eftermiddag efter dagens barnaktiviteter. Ok! Så testet Lennarr med de olika polerna består alltså i att göra startförsök? Jag skulle tro att det kräver upplåsning av felkoden först, men man ska ju alltid kolla. Jag noterade när jag försökte ladda batteriet att spänningen mellan plus och minus på hjälpstartspolerna är några tiondelar lägre än mellan batteripolerna. Men det kanske är normalt? Jag lyckades nog förövrigt rädda batteriet efter 1,5 dygns laddning. Trodde det var kört eftersom det så länge var på låg spänning men jag tror laddaren gjorde någon sorts rekonditonering som en del av cykeln. Sen efter en dag började sakta batteriet stiga till över 13 V. Är en Biltema "intelligent" laddare 8 A med läge för AGM. Ska få ytterligare lite till eftersom det inte riktigt var klart när vi åkte och seglade. |
|
|
Tack själv! Det blir spännande att se fortsättningen av detta! Mvh Ola Min OBD-shop: Länk Mina bilar: Länk |
|
| Typiskt. Blev utelåst från bakluckan när vi åkte bort i några dagar och batteriet var urkopplat. Men jag får väl åla in och koppla på minuspolen igen. Samma misstag gjorde jag när jag bytte batteriet förra gången, men minnet är kort uppenbarligen. | |
|
Ok. Nu har jag fått OBDn och testat. Det var en hel del felkoder. Några fanns inte med i ECU1-listan Ola. Det blev också fler felkoder om jag hade säkring 34 inkopplad. Fläktreglaget är dött även med säkringen i men det kommer en svag kall fläkt ur inblåsen. Har tagit skärmdumpar på felloggarna, men det känns som jag har svårt att veta var jag ska börja. Helt klart är i alla fall att jag inte ska köra med säkring 34 isatt. Efter att ha tankat bilen startade den inte alls (dock svagt klickande ljud) och jag fick kortvarit gul rattlåssymbol trots OK batterispänning. Det hjälpte inte att i det läget ta ur säkringen, men efter att ha gjort en "norsk omstart", dvs koppla ur batteriet, vänta i två minuter och sedan sätta i det igen, startade bilen. Att nolla felmeddelanden med hjälp av trippmätarknappen verkar inte fungera förövrigt. Lågt däcktryckssymbolen blir jag inte av med efter att ha bytt till sommardäck för några månader sen. Det nollas normalt med CCC/iDrive men eftersom den är trasig sedan länge och dessutom en misstänkt bov i detta drama. Man hade ju kunnat tro att en OBD-nollning skulle åtgärda det, men det kanske är sparat någon annanstans? Tror vår byamek har kunnat släcka den dock. Urkopplad säkring 34 verkar lösa själva batteridräneringen men det finns som sagt en hel del felkoder. Blir någon klokare om jag postar dem här? |
|
|
Så bilen går nu i a f! Grattis! Vad tror du om orsaken till att den inte startade? Att posta felkoderna här kan nog ge napp. Standardförfarandet är att först nolla alla felkoder och sedan se vilka spm kommer tillbaka efter en stunds körning. Av alla dem du ser nu kan flera vara urgamla. Jag vet inte vad som är det mest praktiska förfarandet vid INPA, copy/paste, skriva ut till •.pdf eller skärmdump. Skulle tro någon av de två senare och då måste du gå via en bildsajt och länka. Annars noggrant skriva av. //Lennart |
|
|
Ja, det verkar som dränaget stoppat. Jodå. Jag har gjort alla möjliga kombinationer av nollställniing av koder, köra, bara tändning etc. Finns inga gamla koder som skräpar från tidigare fel. Måste dock ha tillgång till sonens bärbara dator eftersom han den enda med en egen sån, så det är där INPA mfl är installerat. Återkommer! |
|
|
Nu har jag kollat lite mer. Färddatorns/CCC/iDrives haveri lär ju vara med i bilden, kanske troligen huvudorsaken. Den gick aldrig ner i vila efter att bilen stängts av utan fortsatte att starta om hela tiden. Omstarter har den hållit på med de två senaste åren, men den har gått ner i vila efter att bilen stängts av förut. Eftersom (vi åtminstone trott) att det är dyrt att laga den/köpa den så har det liksom inte blivit av eftersom bilen och AC fungerat ändå. Mest störande har varit att inte ha radio, inte kunna se serviceintervall och att kunna släcka lågt tryck i däck-symbolen. Nu har dock fläktregleringen lagt av (sammanföll troligen med batteridräneringen) även om det fortfarande kommer lite svag blåst av kalluft, även vid stillastående. Defroster fungerar fortfarande. Här kommer lite felkoder: De är avlästa utan att säkring 34 sitter (som ju drar ur batteriet). Dessa är direkt efter att bilen har rensats på felkoder, dvs såna som jag inte blir av med. Bilen har inte körts här utan bara tändningen har varit påslagen så som behövs för att använda INPA. 12 DME/DDE: 43E2 44 78 KLIMA: 9C54 64 9C78 64 Efter nollställning av dessa och sedan start av motorn på tomgång ett tag med någon lätt varvning så erhålls: 12 DME/DDE: 43E2 44 4A66 42 4A38 48 4A56 02 73 CID : A468 64 78 KLIMA: 9C54 64 9C78 64 Efter två entimmarsturer igår med bilen, utan nollställning emellan turerna (men nollställt före) fick jag alla nedan: 12 DME/DDE: 43E2 64 4A38 68 4A56 22 4A66 22 50 SINE: 9D12 11 70 LM: A8C1 64 73 CID: A46D 64 A468 64 78 KLIMA: 9C54 24 9C78 64 Hur ska man uttolka detta? Detta är alltså med säkring 34 utdragen. Visst går det att göra en 4-timmars semestertur till Västervik med bilen? INPA kommer att tas med naturligtvis. |
|
|
Hej igen, Jag har bara kollat de senaste koderna, dem efter 2h körning. Jag minns kanske fel (kunde inte anteckna) men här är en bra sida att bekanta dig med. Länk 12 DME/DDE: 43E2 64 4A38 68 4A56 22 4A66 22 Sammanfattning: Den första, tror jag, avser gasspjället. Resten handlar om den intelligenta batteristyrningen (IBS) och bilens strömförsörjning. Det är nog dessa koder som ger bil-på-lyft-lampan. 50 SINE: 9D12 11 Avser larmets interna backup-batteri som är slut. 70 LM: A8C1 64 Avser ljusmodulen. Den larmar för icke-fungerande backlampa, höger eller vänster beroende på LM-generation. 73 CID: A46D 64 A468 64 Avser Informationssystemet som har strömproblem. Det visste vi ju. 78 KLIMA: 9C54 24 9C78 64 Avser klimatanläggningen. Beroende på generation kan det betyda lite olika, men egentligen inget som ger en ingång till varför systemet inte alls lever. Som sagt, de fyra första koderna är de viktiga. Men jag vet för lite för att kunna hjälpa just nu. Kanske du kan söka här på AP? Ibland kan man med viss utdelning bara googla felkoderna, t ex ”dtc 43e2 bmw” (siffrorna efter felkoden betyder - nog - antalet gånger den satts) och få en idé om vad som krävs. AI ger en del svar, men ta dem med försiktighet. //Lennart |
|
|
Om du söker på 43e2 hittar du trådar här på AP. Tex denna: Länk Det finns ett par till. //Lennart |
|
|
Mycket intressant info. Problemen slutar inte att komma uppenbarligen. Spjällhusproblemen kan förklara kanske att det kom lite bränd oljelukt när vi kom hem idag, kanske? Backlampan är mycket riktigt trasig. Tyvärr kommer vi inte ha någon möjlighet att reparera bilen kommande två veckor och ca 100 mils körning. Hoppas bara att det inte sabbar partikelfiltret, vilket din länk nämnde som ett problem som kan uppstå. Besiktas behöver bilen också, och då lär det väl bli nedslag. Copilot tror att det kan röra sig om problem med MOST-enheten (snart galen på alla förkortningar) i vänster balja i bakluckan i kombination med trasig CCC för AC-problemen. Jag hittade faktiskt lite vatten där häromdagen, men tänkte inte så mycket på det eftersom jag inte direkt såg någon elektronik just där jag kollade, men jag skulle bara plocka ut säkringspincetten ur "verkstadskitet" (tyvärr borta så det fick bli fingrarna). Tyvärr kan jag inte komma in bakluckan nu eftersom det sitter en fastsurrad Laserjolle på taket som ska med till Västervik och det är alldeles för jobbigt att ta av och på den. Men jag ska kolla när jag kommer fram imorgon. Spjällhusmotorn verkar man dock kunna komma åt rätt lätt för ovanlighetens skull eftersom den verkar sitta längst fram och direkt under motorhuven på luftinsuget. Verkar gå att köpa av märket NRF för 1400 spänn med packning. Annars behöver man ju normalt demontera en halv bil för att komma åt något. Tacka vet jag Volvo 140s motorutrymme, men det är lite annan generation på bil och motoreffekt... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.