AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
1.226

BMW i4 2024 års modell

Sida 2 av 2
el
18
el apan
Tesla model 3P 2019
Jag har kört model 3 i 4 år, model S i 3 år och numera en i4. Alla bilar har sina för och nackdelar. Teslas största fördel är nog mjukvaran. Allt är så enkelt, väl uttänkt och praktiskt. Där ligger dom årtal före. BMWs fördel är nog hårdvaran. Det känns mer som en "riktig" bil. Körkänslan/dynamiken ligger några år före. Första åren med Tesla var det ju även underbart med SuC nätverket. Idag känns det som att det finns laddare på varje mack längs stora vägarna så den fördelen är inte lika relevant. Med det sagt, jag skulle absolut rekommendera i4!
Jag bor ett par mil söder om Gbg. Har konstaterat att priserna på BMV i4 är 20 - 30000 kr lägre i Sthlm området. Lite surt då det inte är kul att åka till Sthlm för att titta på bilar. Vågar man köpa en osedd?
@Pionjar
En rätt viktig komponent på elbilar är ju batteriet. Jag skulle vilja ha bilen upphissad på lift för att kunna inspektera och se att det inte finns skador undertill på batteripacket. Är vidare endast lekman på det här, så kan inte bedöma i vilken utsträckning en egen undersökning skulle kunna ersättas av att någon på bilfirman filmar batteripacket i tillräckligt hög upplösning.

Och utöver det så antar jag att det kan finnas ytterligare defekter. T.ex. skrammel/missljud i interiören. Hur gör man med sånt om man köper en bil osedd?
Jag har en dotter och svärson som bor i Sthlm, de kan titta på bilen men det är inte riktigt samma sak. Får se hur jag gör. Hoppas det dyker upp ett intressant ex i närheten.
Jag har en dotter och svärson som bor i Sthlm, de kan titta på bilen men det är inte riktigt samma sak. Får se hur jag gör. Hoppas det dyker upp ett intressant ex i närheten.
Rule Germania skrev:
…] Mercedes CLA som tekniskt sätt är riktigt intressant lider av samma taskiga bagageutrymme. Då kan nog den nya elektriska C-klassen vara mer intressant. […"

Eldrivna CLA finns även som Shooting brake/Touring/Estate/kombi. Men den bilmodellen är väl i princip helt ny på den svenska marknaden… Så om om det finns ex. ute hos handlarna så gissar jag att de inte är många mil på dom.

Annars vann sedanversionen av CLA årets upplaga av svenska 'långdistansracet' SECC där dom är några som ser vem som kan köra Ystad-Haparanda på kortast möjliga tid förutsatt laglig hastighet +max 1 km/h GPS-övervakat.

Länk

I år var det dock relativt mkt vägarbeten som förhindrade en ny rekordtid. Och numera finns det även rätt många bilar mellan vilka den totala skillnaden i restid – även på en sån här sträcka – blir tämligen försumbar. Och då var inte förra årets vinnare Porsche Taycan med och tävlade i år. Fanns t.ex. även inte någon i4 eDrive40 eller Merca EQS i årets startfält.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.