|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är ny här på forumet. Jag funderar på att köpa en BMW i4 2024 års modell. Den har tydligen luftbälgar bak. Finns det någon som har erfarenhet om dessa krånglar eller håller de bra? Övriga synpunkter på BMW i4? | |
|
Jag kan varmt rekommendera BMW i4. Har ägt min i snart tre år och är fortfarande supernöjd. Den har varit helt problemfri förutom några mindre skitsaker, jag läser en del på engelska I4 forum och tror inte jag läst om några generella problem med luftfjädringen. Mitt tips är väl annars att ha koll på fyrhjulsinställningen och ha rejält med luft i däcken. Bilen gillar att äta däck. Se även upp med är högerfoten – bilen är riktigt snabb. Var rädd om körkortet! 🙂 |
|
| Tror däckförbrukning beror mkt på högerfoten. Om man accar 0-100 på ~8-9 sekunder istället för plattan i mattan, samt inte kör för allt för mycket attack i kurvorna tror jag däcken kan hålla länge även på en i4. En i4 eDrive40 är ju vidare lite lättare än en M50. | |
| Eftersom det inte kommit sådär jättemycket feedback i tråden på dryga 24h… Det finns ytterligare diskussion om i4 på minst ett annat svenskt forum som handlar om elbilar. Går att hitta med t.ex. google vid intresse. | |
| Tack för synpunkter. Läst om i4 och sett flera tester på Youtube och mitt intryck är att det är en bra bil, dock något dyr. | |
|
Hej! Har nu ägt min I4 Edrive 40 i 4 år och kört drygt 10 000 mil. Inga problem med luftbälgarna bak. Det enda egentliga problemet var att det blev glapp i krängningshämmarstagen fram efter två år. Efter en del felsökningsproblem (bl.a. bytte man fjäderbenen fram i onödan) kom man fram till problemet och bytte stagen. Allt på garantin. Misstänker att den större tyngden med batteriet kan ha spelat in på förslitningen om man använde 4-seriens hjulupphängning rakt av. (Obs min spekulation -jag vet inte om det var så). Just nu är bilen inne på sin andra service. Passade också på att beställa en State of Health-mätning av batteriet. Skall bli spännande att se vad den visar. Jag är helnöjd med I4:an och inte speciellt lockad av att byta till nya I3:an. Säkert en tekniskt överlägsen elbil med 800 V-teknik, större batterier och snabbare laddning. Men jag har kommit att gilla hatchback lösningen på I4 och har haft glädje av att kunna lasta möbler och andra otympliga saker som ett större sågbord vilka aldrig hade gått in i en sedan. Samtidigt är bilen snygg att titta på. Har fungerat bra som dragbil också. Designen på I3:an väcker inget ha-begär. Utvändigt är den OK, men inte mer. Förarplatsen tycker jag är "tacky". Stora blaffor av tyg eller konstläder framför ratten är inte min stil (jag är en boomer som föredrar riktiga mätartavlor, ädelträ och riktigt läder i mina bilar). Panoramadisplayen kan ha sina poänger, men jag föredrar fortfarande en riktig display bakom ratten. Min största invändning är dock att man har tagit bort e-drive vredet, vilket är tre steg tillbaka ergonomiskt sett. Att behöva in och pilla på skärmen med fingrarna under körning för att mata in en adress eller söka i telefonboken är bra mycket farligare än att ratta in bokstäver eller siffror med I-drive vredet. Så ingen I3:a för mig. Beroende på hur batteriet mår så får bilen antingen hänga med ett bra tag till, eller så blir det beställning av en av de sista I4:orna innan modellen tas ur produktion. Så jag rekommenderar definitivt I4:an! |
|
|
I tillägg till ovanstående; Batteriets State of Health uppskattad till 94 %, så det blir nog en "keeper". Däremot noterades tendenser till snedslitna däck, så det blir en fyrhjulsmätning med eventuell justering av hjulinställningen om någon vecka. |
|
| Vad kostar en hjulinställning? | |
| 1500-isch | |
|
Förenade Bil vill ha 1900 för mätning och inställning. Om mätningen visar att inställningen är OK reducerar dom det till 700 någonting för mätningen i sig. |
|
|
Har du möjlighet ska du absolut satsa på en i4, fantastik bil. Planerade att skaffa en för ett tag sen, men hoppade då jag inte ville lägga de pengarna just då. |
|
| Nu är ju detta ett BMW forum och det är ju inte förvånande att de flesta anser att i4 är en bra bil. Det intressanta är varför den är bättre än exempelvis Tesla modell 3 eller MB EQE 350+. En helhetsbedömning bör inkludera pris. Upplever att Tesla är billigare och MB är dyrare. | |
|
i4 har halvkombibaklucka. Det har inte TM3 el. EQE. i4 har helljusblink på blinkersspaken. Det har inte nyare TM3 – dvs refreshen/de så kallade Highland. Tycker det finns frågetecken kring rostskyddet på Tesla 3 och Y. Bilarna är galvade, men tycker inte det verkar som Tesla lägger samma mängd slitskydd som t.ex. BMW och Merca. På vissa årsmodeller av TM3 så har man även varit tvungen att eftermontera tredjepartsstänkskydd. Annars hade framhjulen blästrat sönder trösklar mm. En fördel med TM3 är ju att den väger mindre. Har kört en 2019 TM3 AWD LR. Har inte kört i4 eller EQE, men en hel del biljournalister tycker tydl. att även i4 eDrive40 är relativt rolig att köra. M50/M60 verkar åtm. en del tycka är lite för tung… Utöver det så bojkottar jag personligen allt amerikanskt sen Trump blev återvald och även Tesla specifikt pga av Elon. Jag kan tänka mig att köpa en beg. TM3*, men inte en ny. Och inte en beg. direkt från företaget Tesla. Möjligt undantag från min amerikabojkott skulle kunna vara Apple-produkter, eftersom jag nog inte orkar byta till Android. Ytterligare ett elbilsalternativ skulle kanske kunna vara Hyundai Ioniq 6. Personligen gillar jag dock inte exteriörutseendet på den. Minns inte riktigt hur den ser ut interiört. Men den verkar å andra sidan vara rätt mycket billigare beg. än t.ex. i4… Sen finns ju även VW ID.3, Cupra Born och Opels eldrivna Astra. Har dock dålig koll på hur förvärmning av batteri vid kyla funkar på Astran. För ID3 och Born måste man upp till årsmodell -24, annars finns det ingen förvärmning. Finns även några få ex. av Peggas eldrivna 308. Den säljs dock inte i Sverige sen en tid tillb. om inte det ändrats nyligen. Samma reservation för förvärmning på denna som på Astran eftersom det som jag förstår det är samma teknik under karossen. ETA: *Med reservation för att jag inte 'gått till botten' med det här med rostskyddet på TM3. Är tyvärr inte aktuellt med bilbyte riktigt än för min del… |
|
|
ETA2: Tycker även det verkar som Tesla börjat kompromissa en hel del med kvaliteten på sina batterier för att höja marginalerna/sänka priset. Se t.ex. batteridegraderingen på Tesla S Plaid. Så det skulle kunna vara så att BMW och Merca har bättre kvalitet på sina batterier än Tesla har. Jag är dock bara lekman på det här. |
|
| Nu var inte TS intresserad av andra elbilar? EQE och M3 har väl helt klart sina pros och cons. I4 är inte den bästa elbilen på marknaden, men hög lägsta nivå på det mesta. Det är en vanlig BMW, fast eldriven. | |
| Vilken är den mest prisvärda elbilen enligt dig danielb? Jag är inte speciellt förtjust i suvar. | |
| Tyvärr ingen expert. Är BMW nörd, då kommer inte ekonomin på första plats i urvalsprocessen :-) Tesla M3 får nog ändå räknas in i toppligan vad gäller mest ekonomiska, men det är ingen BMW. | |
|
@Pionjar: Det här ju som sagt ett BMW-forum. Men det finns även ett svenskt Tesla-forum. Om du vill kan du ju även ställa en fråga där, så kan du få ytterligare ett perspektiv på det hela. |
|
| Jag är inte BMW-nörd, har min första BMW. Det blev BMW (efter Audi) mycket beroende på förarmiljön där jag inte behöver använda pekskärmen. I4 har åtminstone kvar "iDrive"-reglaget, även om klimatknappar och shortcuts har flyttats till pekskärm, så det kan vara ett pluss jämfört med alternativen. | |
|
På Tesla forat ligger förövrigt just nu en I4 tråd i toppen på "senaste inlägg" där de drar samma slutsatser som i denna tråd: I4 är en grymt mysig bil! Länk |
|
|
Vad jag tycker om I4 framgår ovan. Tesla M3 har jag bara åkt i som passagerare, men för mig går den bort då förarergonomin är undermålig. Att inte ha väsentlig information (hastighet, laddning och navigationspilar) rakt framför mig, utan tvingas vrida på huvudet (har progressiva glasögon) för varenda uppdatering är inte acceptabelt. Även om bagaget är stort på M3 så vinner I4 på större lastöppning med halvkombibakluckan. Så Tesla M3 (och MY) går bort för mig alldeles oavsett Musks och Trumps påhitt. Mercedes EQE har jag kört, och det var en trevlig erfarenhet. Jag gillade speciellt att displayen framför ratten hade riktiga mätartavlor. (Visare i runda mätartavlor är snabbare att läsa av än fladdrande siffror vid t.ex. acceleration eller inbromsningar). Överhuvudtaget var kupén ganska behaglig. Uppträdandet under körning var dock inte lika agilt som för I4. EQE´s verkliga arkilleshäl är dock bagageutrymmet, och den lilla luckan man skall lasta genom. Enligt en kollega som kör EQE så får han in två golfbaggar, men inte mer och större prylar går inte in genom "brevinkastet". Mercedes CLA som tekniskt sätt är riktigt intressant lider av samma taskiga bagageutrymme. Då kan nog den nya elektriska C-klassen vara mer intressant. My two cents. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.