AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
243

Var sätta dit nytt domkraftsfäste e30?

FR
4.322
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Som rubriken lyder, renoverar en E30 med trösklar och nytt bakparti och har köpt nya domkraftsfästen.

Var positioneras domkraftsfästena fram på BMW e30?

Ser ingen markering på nya trösklarna så hur skall man tänka, finns riktlinjer eller avstånd
beskrivna någonstans?

(Dessutom var skall OEM stänkskydd fram med fästen sitta i under bilen?)
Visa användare
ProPro-medlem
13.441
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, det ska ju finnas en utbuktning/bula på trösklarna där domkraftsfästena sitter.

Vid varje domkraftsfäste så sitter det ju ett extrafäste (med en halvmåneformad utbuktning) bakom tröskeln.
Denna halvmåneformade utbuktning finns även på tröskeln (annars får man inte dit tröskeln helt och hållet).

Här kan du se de två utbuktningarna/bulorna jag pratar om (och bakom dessa ska du hitta förstärkningsfästen)
Länk

Så det är markeringarna för domkraftsfästena.

Har du tagit loss den gamla tröskeln ännu?
Isåfall så bör du se det där halvmåneformade extrafästet jag pratar om.

Eller var det bara Touring som fick de där förstärkta utbuktningarna?
Coupe och Sedan verkade bara ha fått de vanliga raka förstärkningarna - syftar på detalj #6 i bilden nedan:
Länk
Men det finns bara två av dessa och de bör vara för fram - men var är förstärkningarna för bak?
Finns bak inte att köpa lösa (kanske del av någon annan plåt)?
Ok, verkar ha glömt vissa detaljer! :-)
FR
4.322
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Tack för bra info, nej inte borttagen ännu, tröskeln är inte i bra skick såg ingen markering då jag tänkte på, har en annan som skall svetsa, Den nya tröskeln verkar inte heller ha markering, från Schmidmann, tror det är Klokkerholm men osäker).

(Det tog 3h att ta bort fäste för kofångare bak idag, inte roligt, fästet värmdes med gassvets men den genomgående insexsexbulten krävde trots detta mer än 1h hamrande för att slutligen släppa, värsta i livshistorien, trots att den tagits bort för 7år sedan), vi höll nästan på att ge upp).
Visa användare
ProPro-medlem
13.441
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kan kolla på min E30 nästa gång jag är i garaget, inklusive min reservtröskel jag har liggandes som är från Klokkerholm. Men det blir först nästnästa helg jag är där.

Yes, gissar du har facelift och det där är den där genomgående skruven i det där fästet med inbyggd stötdämpare (E34 fick dessa och jisses vad rostigt det var runt detta område).
Det är en risk att värma upp med gassvets då stötdämparna kan värmas upp och ett högt tryck kan skapas - om tätningarna fortfarande fungerar - men efter 30+ så är de ofta i dåligt och det som händer då gissar jag är att en liten mängd olja isåfall trycks ut (annars om det håller tryck så kommer en tätning ge vika efter ett tag och då kan det smälla till). Fast lika vanligt är att dessa är fastrostade hårt efter 30+ år i exakt samma läge :-)
På min pre-facelift E30 så är det en mycket enklare och mindre problmatisk infästning (då de har de där gamla hederliga kromstötfångarna).
FR
4.322
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Har byggdatum 6/1988.
Hur kan stötdämpare få problem om man värmer bort fäst bak till kofångaren?

Tog dessutom bort fästet till arbetsbänk där vi värmde.

Ser fram emot riktiga bilder, det säger allt!
FR
4.322
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Åter igen, fantastiskt om riktiga bilder kan fås, kommer bli dags att sätta dit dem från nästa helg, sa åt svetsaren att vänta :-)
Visa användare
ProPro-medlem
13.441
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kofångaren sitter fast i två stötdämpare :-)

Det är alltså detalj #13 jag pratar om i skissen här nedanför
Länk

Notera att de till och med heter "shock absorber" i ETK :-)

Här är mina främre från min E34, en aningens annorlunda design men fungerar exakt likadant
Länk

De fungerar precis som en stötdämpare och för kollisioner upp till 4 km/h så absorberas stöten fullt ut av dessa stötdämpare och kofångaren fjädrar tillbaka till sin normala position efter kollisionen (och inga skador uppstår förutom då kanske lite färgskrap).

Dessa är som sagt hydrauliska stötfångare och är fyllda med olja och trycksatt gas. Sen hur mycket av detta som är kvar efter 30+ år låter jag vara osagt, men oljan brukar vara kvar där iallafall och då med vanlig luft i atmosfärstryck. Men när denna luft värms upp så ökar ju såklart trycket avsevärt och man har en mycket varm olja under högt tryckt isåfall - förutsatt att allt fortfarande håller tätt efter 30+ år såklart...

Vill minnas det var en varningstext eller liknande på de där från min E34 en gång i tiden, men är osäker. Dessutom så kan jag inte hitta någon varningstext om detta vare sig i min gamla E30 reparationsmanual från BMW, TIS, So Wird's Gemacht, Chilton, Haynes eller Bentley manualer - om det finns några större risker så brukar det nämnas iallafall i någon av dessa.

Hittade en bild på en E34:
Länk

Står alltså såhär (det var den "varningstexten" jag syftade på tidigare):
"Do Not Open"
"mit integriertem Deformations-element"

Sen att det är Boge som tillverkat komponenten säger en del också :-)
Visa användare
ProPro-medlem
13.441
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hittade lite av en slump denna video (har redan spolat fram till det som är aktuellt för denna diskussion)

Visar riktigt bra alla delar av domkraftsfästet (speciellt då fram) båda yttre och inre delar.

Vid 4:26 kan du tydligt se den där utbuktningen på tröskelplåten jag pratar om.
Vid 9:10-9:40 kan du se själva (yttre delen) av domkraftsfästet och varför det är en utbuktning där i tröskelplåten.
Vid 10:35 kan du se förstärkningsplåten som avgör varför domkraftsfästet är där det är (denna förstärkningsplåt - tillsammans med det där fästet - förstärker hela området och fördelar kraften från det lilla område domkraften ligger an mot ut till flera kraftavlastande vägar i konstruktionen).
FR
4.322
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Tack för tydligheten, detta förklarar faran och vad du syftade på när du sa ”dämparen”, ja nu är det gjort och enda lösningen hade i så fall varit att beställa nytt/begagnat.

Denna insexskruv hade omöjligen gått att tagit bort på annat sätt såvidare man inte skulle borra bort 80-120mm lång skruv, vilket hade varit ett krävande jobb på flera olika sätt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.