AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
1.869

Funderingar på entusiast/sommarbil

Sida 2 av 2
Visa användare
1.459
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Jag har en 125i e82 som jag köpte ny 2012. Gillar den jättemycket fortfarande! Bilder i länken.

Mina bilar: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.444
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Helt rätt där Sani, gjorde ingen större ansträngning att dölja min personliga smak :-)

Det var till viss del medvetet då jag ville skapa reaktioner från alla era andra där ute och sluta lyssna på mig själv - vill att andras perspektiv lyfts fram! Inte bara förlita sig till de gamla stereotyperna utan kanske något nytt som växer fram eller ett växande skifte i vad "roligt" betyder. Utmana den allmänt accepterade synen och se om något ändrats - kanske det har, kanske det inte har - det är det jag vill undersöka!

En rolig entusiastbil behöver inte betyda knivskarpa kör- och kurvegenskaper - det kan vara så mycket mer förknippat med ordet körglädje. Inte alla gillar eller är direkt förtjusta i kurvtagningar och en alltför "återkopplande" bil.

Exempelvis en E32 750iL skulle jag vilken dag som helst vilja ha som en rolig entusiastbil - inte rolig som i kurvtagning men som i körgläjde (nu är jag löjligt förtjust i V12-motorer).

Eller varför inte en riktigt trevlig E38/E65? Jag är exempel ganska förtjust i instrumentering/inredning runt denna tidsperiod (typ runt 2000-2005) och det ger mig körglädje. Ibland vid mörkerkörning kan jag utan någon speciell anledning bli glad när jag ser det enkla instrumentklustret i min E87 med sitt övertydliga typsnitt/layout lysa svagt orange i natten tillsammans med några fåtal knappar runtomkring mig - ger mig en inre ro och glädje!

Eller upplever du inre ro och gläjde när man manövrerar en växelspak med distinka lägen som magiskt faller på plats varje gång? Eller är det istället den där entusistbilen med den dyrare/ovanligare växellådan som växlar på ett ögonblick såfort du rör de underbart utformade paddlarna bakom ratten som ger dig den där extra körglädjen?

En M5 G60 får väl anses klassas som en rolig entusiastbil - men vad är det som ger körgläjde här? Effekt? Pris? Raritet? Chassi? Körglädje som i återkoppling från bilen är det inte - för du får precis lika mycket återkoppling från vilken annan bil som helst. Kompetent chassi - definitivt! Men det finns många SUV/crossover som har riktigt imponerade chassi numera - så det kan inte bara vara det heller. Jag skulle nog vilja säga att det är hela paketet som ger en helhetsupplevelse och gör det mer till en "fest" än en "vardag".
Personligen tror jag att pris, effekt och raritet har ett större inflytande än körglädje - samma sak med fest där pris och raritet ofta är drivande faktorer (men bara det i sig skapar inte sann glädje på en fest utan initialt endast en fingerad glädje - som dock kan i kombination med andra faktorer kan skapa sann glädje).

Varför isåfall inte en E71 X6M? F86 X6M? F96 X6M? De där är fasiken inte några fiskpinnar!

Eller en F26 X4 M40i?

Eller en F98 X4M Competition? Den där är nog så långt ifrån en fiskpinne man kan komma!
Visa användare
3.757
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Ja du, om man kokar ner det till en sanning är det nog att alla helt enkelt vill känna sig litet speciella - genom sin "udda" bil skiljer man sig från de monoforma massorna, och kan minsann vara en äkta konnässör och bilkännare! Speciellt vi män har det här inbyggda behovet, och den går igen i entusiastfordon, gängbildning av diverse slag, gubbar som står och studerar andras arbete / byggen för att kunna påtala felaktigheter mm mm.. Vi har helt enkelt evigt låg självkänsla? :)
fe
1.677
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Kul att diskussionen tog lite fart! För egen del har den största ivern fått lägga sig för det sunt-förnuftiga där som sagt sälja Audin vore en dålig affär. Tankarna inte alls nedlagda men i år blir det inte.

För mig är en entusiast/sommarbil tex: BMW 635 csi (Gärna M), BMW M2/3/4, Audi RS4, Porsche 911/Cayman. Ska jag sammanfatta det, en sportig bil med trevlig motor, gärna manuell låda. Håller däremot helt med om att en entusiastbil kan vara allt från Saab V4 till jänkare eller tysk landsvägskryssare :)
Ve
1.684
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Tror väldigt mycket handlar om nostalgi. Bilar man drömde om som yngre osv. Förverkliga gamla drömma, återuppleva svunna tider...

ps. Det finns nog de som har en SUV som entusiastbil också. En Stelvio Quadrifoglio kanske?
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.