AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
624

Funderingar på entusiast/sommarbil

fe
1.676
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Behovet av två vardagsbilar i familjen finns snart inte längre, barnen börjar vara stora och ha egna transportmedel. Det rimliga är såklart att sälja Audin och ha kvar den praktiska och ekonomiska bilen, börja cykla till jobbet och ha pengar över. Men...funderingar på en "rolig" bil börjar ju då infinna sig, kanske en 50-årskris eller bara allmän förvirring 😁 En Porsche hade varit kul att äga nån gång, en M3 eller M5 har som BMW-frälst alltid funnits i tankarna, eller en RS-modell i någon form, eller något annat spännande. Bästa el minst dåliga investeringen är kanske en 911, dom verkar ju hålla värdet bra över tid?

Tråden handlar helt enkelt om vad ni hade köpt för entusiast/sommarbil, budget 5-600k, ska funka för iaf två och inte dumt om det går att få in lite bagage. Får gärna hålla värdet bra över tid (10 år-ish) Vilka av ovanstående eller annan bil hade ni rekommenderat och varför?
Visa användare
ProPro-medlem
13.415
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Värdehållning är jag kass på - så det ignorerar jag här bland mina förslag.
Förutom det så har jag såklart åsikter och kanske lite ovanliga förslag :-)

E82 (dvs Coupé) 135i med manuell låda samt komplett M-paket och i övrigt minimal utrustning - kompakt körglädje!

E82 1M finns också - fanns väl bara som manuella och tänk Sakhir Orange! Men yes, nu är du norr om 700 KSEK.

E86 (dvs Coupé) Z4 3.0i / M - design som Gen Z aldrig någonsin sett med klassisk motor!

F82 (dvs Coupé) M4 med manuell låda - kraft med fina linjer och även här körgläjde!

Audi S5 Coupé (förra generationen dvs B9 eller förförra generation dvs B8) - jisses vilka linjer!

Audi TT RS Coupé (andra generationen)- fanns ju med 6-växlad manuell låda - någon trevlig färg och någon vettig vinge där bak och dess fyrkraffsande så är det ett litet kraftpaket!

Audi R8 Coupé (med V8 för att hålla inom rimlig prisnivå) - unik, slående och underbar design som inte finns någon annanstans i denna prisnivå.

911 med manuell låda och högvarvig sugmotor - kraften, linjerna, ljudet!

Potentiellt off-topic : Om du har varit minsta intresserad av att köra bana så ta tillfället i akt!
Med daily driver kravet ute ur bilden så kan du snickra ihop en riktigt rolig bil att köra på bana med (men som du samtidigt kan köra omkring på vanliga vägar med).
Här är hästkrafter, M-emblem och liknande mindre intressant - istället är mindre/lättare bil roligare samt att det är bättre med mindre hästkrafter och man istället lägger pengarna på ett bra chassi, däck, bromsar och liknande istället - du tröttnar snabbt på att bara gasa till på startrakan och sedan börja fisbromsa några sekunder senare och se sniglar i gräsmattan köra om dig i kurvorna :-)
Här ser jag ju gärna att du väljer en BMW-modell så klart :-)
Men en färdig ombyggd/uppgraderad banbil är annars det absolut enklaste (och billigaste).
Men annars kan någon Porsche Cayman Clubsport eller dylikt sitta fint!
Vet att Mtech sålde en Porsche Cayman S som var förbered för bana (hade till och med vagnbok) för typ 400 KSEK (vid besiktning måste bur ut och airbags in vilket är nog lite för mycket jobb) - så detta är nog kanske lite för extremt för dig.
En Porsche Cayman 718 GT4 med manuell låda och Manthey och Öhlins chassidetaljer hade varit fint - men de är norr om miljonen.
Länk
fe
1.676
ferlin
Audi Q8 e-tron
Tack för inspel! En BMW 1-serie med stor motor är säkert kul som bara den men en 50-plussare i en sån känns lite sådär 😆 Jag har kört en Carrera S (tror årsm 2005) med manuell låda och det var en väldigt trevlig upplevelse, komfort nej men galen körglädje/känsla! Cayman har jag också kikat på men 911 är ju en klassiker och om man pratar hålla värde så borde den ha en fördel.
Ve
1.659
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Jag fyller också 50 snart och har tänkt ungefär samma tankar men avfärdat det eftersom jag vet att jag inte skulle uppskatta bilen tillräckligt i praktiken. Visst är det kul nån gång men tionde gången du ska köra den så känns det inte lika speciellt...

Får man någon 911:a under 600k nuförtiden? Jag tycker nog nästan att Cayman är ett väl så bra val. Samma känsla fast billigare, lättare och roligare. Inte samma status dock.

Den här Z3 M Coupe "Clownshoe" är lite över budget men kommer nog inte att sjunka i värde direkt.
Länk

Z4 Coupe är också väldigt ovanliga verkar det som. Klart under budget.
Länk

1M kommer också hålla värdet bra.
Länk

Det är väl inte fel med en M4 Competition men de är ju lite vanligare och S55-motorn låter inget vidare. Tror inte den känns lika speciell. Men fina bilar.
Länk

Sen beror det såklart på vad du ska göra. Ska du åka på små söndagsutflykter så är det ju roligare med nåt ovanligt och speciellt. Men ska du köra bana så ska det nog vara nåt nyare. Men kör du bana så blir det enormt mycket dyrare eftersom däck, bränsle och värdeminskning på bilen blir nåt helt annat. Gissar att en väl inkörd och lite sliten Cayman är ett helt ok val då.

Jag hävdar också att en icke-M bil kan vara precis lika rolig, fast till ett lägre pris.
fe
1.676
ferlin
Audi Q8 e-tron
Ja det är inte alls osannolikt att jag landar i att detta bara är onödigt, men drömma lite är trevligt! Bankörning är inte något jag funderat på men visst vore det skoj, bor dock långt ifrån närmsta bana vilket ju försvårar.
Ve
1.659
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Ja, jag är lite periodare. Ibland tänker jag att det vore roligt att ha nåt för speciella tillfällen. Har ju helt andra möjligheter nu än för 10 år sen då jag faktiskt provade att ha en M2:a en sommar. Då hade jag noll tid eftersom barnen var små och sådär. Nu är de ganska stora och jag är dessutom skild vilket gör att jag kontrollerar min egen tid på ett annat sätt.

Har ytterligare en sak som spelar in. En son som fyller 16 nästa år. Han vill gärna ta körkort med manuell låda. Men jag kan ju inte gärna köpa en Z3M Coupe att övningsköra med. :) Vore dessutom bra om golfbagarna + vagnar fick plats i bilen. Funderar på en E91 335i eller nåt åt det hållet.

16.570
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Enligt mig är E9x bland det mesta prisvärda man kan köpa även om de nu långsamt börjat klättra lite uppåt prismässigt. Under 200k är det inga problem att hitta fina exemplar och trimmöjligheten är stor. (Ja, jag är partisk i målet. Min förvisso otrimmad)
Visa användare
ProPro-medlem
5.119
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
M5 e39! Alla är manuella och inga problem att lasta. Kommer sannolikt hålla värdet.

Även jag partiskt men jag tycker det är en fantastisk bil. Länk

Mvh Ola
Ve
1.659
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Kollade lite E92 och E93 335i. De fina lågmilade kostar runt 300 tkr. Söndertrimmade lik som är svåra att besiktiga med över 25 tusen mil går att få för halva priset men hur kul är det?

Svår avvägning mellan nåt man vill kunna använda utan att tänka på värdet och att ha nåt man tycker känns speciellt nog.
Visa användare
3.755
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Låter om att du ändå vill ha komfort och utrymmen, alltså rekommenderar jag en av nedan (utan inbördes ordning):

- BMW M5 F90
- Audi RS6 C7
- M-B CLS63 AMG-S (Gen 2), gärna Shooting Brake
- Porsche Panamera Turbo (Gen 2)

Ingen av dessa går dock UPP i värde...utom Merca SB då. En M5 CS gör det iofs, men den är för dyr. RS6 C7 har stått still väldigt länge, inte så dumt det heller, men droppet kommer snart då C7 börjar bli gamla.
fe
1.676
ferlin
Audi Q8 e-tron
Ja lite utrymme vore bra, att få in golfbagen är nog inte görbart i en 911 tex 😆 M5 E39, vilken bil! Hade det stora nöjet att köra en sån när den kom runt 2000, V8 i kombination med manuell låda är godis.

M5 F90 hade inte varit fel alls, inte en RS6 heller. Surfade runt på mobile.de och hittade denna Länk Såg riktigt trevlig ut!
Ve
1.659
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Man ska väl komma ihåg att en M5 eller RS6 kostar sjuka summor i försäkring, service osv. Iaf jämfört med en enklare 335i eller dylikt.

Jag kan inget om Mercedes men alltid tyckt de här har varit rätt snygga. Särskilt bakifrån.

Länk
MU
941
MUC
M340i - 2025
Jag vet inte vad du tycker är en ”rolig” bil.
Men jag skulle satsa på en Porsche Cayman från 981-generationen.

Det är en riktig sportbil och de sexcylindriga motorerna är underbara och håller värdet enormt bra, historiskt i vilket fall.

Finns även 718-generationen men basmodellerna har då fyrcylindriga motorer som låter rätt tråkigt och för de sexcylindriga får du nästintill dubbla budgeten.

Problemet är dock att hitta ett vettigt exemplar, det har varit en massiv export av dessa de senaste åren p.g.a den låga SEK-kursen.
Den du länkade till hade ett bra pris men själv hade jag inte klarat av interiören + jobbet med att kolla på en bil långt bort , importera mm.

Porsche 911 tror jag blir ytterst svårt att hitta någon vettig med din budget.

Stora bilar som M5 F90 är inte nödvändigtvis roliga, de är otroligt maffiga men kräver nog Autobahn för att komma till sin rätt.
Och de håller inte värdet jättebra heller.

Ett annat roligt alternativ kan vara en BMW M2 av första generationen.
Där får du även ett vettigt bagageutrymme och två hyfsade sittplatser i baksätet.
Har bra andrahandsvärde också.

We
2.010
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Köper man en bil som är 10 år gammal eller äldre kan man försäkra den som "blivande klassiker" via MHRF om man är medlem i BMWCS, då blir försäkringen väldigt billig. Men du får bara köra max 500 mil och den måste stå i garage på hemorten, men får stå ute om du tar den på t ex en semesterresa. Köper du en bil som är 20 år eller äldre är det en klassiker och då är det ännu billigare med samma villkor.
Le
357
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
Porsche 911 Carrera S Cab -20
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Mazda MX-30 -22
Lite partiskt men en M3 E93, cabba ner och hitta tunnel…..
Måste upplevas…. lika roligt varje vår.
I år får den den dock konkurrens från en ny inköpt 911, får se vad detta resulterar i…
Visa användare
2.842
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Sommarbil ska vara en cab, det skänker massor av njutning :)
fe
1.676
ferlin
Audi Q8 e-tron
En cab i Norrbotten, hmm.

Cayman 981 ser klart rolig ut, minst sex cylindrar måste det vara i en Porsche.

Just nu har förståndet börjat göra sig påmint, att sälja Audin efter tre år vore sannolikt den sämsta affär jag gör 😬
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.