AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
1.733

Nya BMW i3 Neue Klasse

Sida 2 av 2
Ve
1.659
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
När man pratar om förbrukning på kalla vinterdagar så får man skilja på den förbrukning som blir vid vardagliga korta körningar med ideliga uppvärmningar av kall kupé och sammanhållande långa körningar.

Kör man enbart korta körningar på under milen så kan du få ut kanske en tredjedel av WLTP. Egentligen kan förbrukningen bli hur hög som helst.

Kör man långkörning så är det klart att förbrukningen går upp också. Kall luft har högre densitet och ökar luftmotståndet och kupén och batteriet ska hållas varma. Jag skulle säga att skillnaden är max ca 20-25% högre än sommarförbrukningen. Delvis hålls det nere då man i regel kör långsammare på vintern samt ofta även har mindre fälgar på vinterhjulen.

Dvs om WLTP är 90 mil så är verklig räckvidd på sommaren kanske 70 mil och räckvidd som sämst på vintern är ~55 mil Stockholm-Lindvallen är t ex 40 mil. 55 mil är alltså ganska så jäkla långt det också.
Jag föredrar nog E90 framför i3. Att fronten är hög på i3 har ingeting med att det är en elbil att göra. Som Verdi2 sa har både Lucid och Tesla Model 3 mycket låg front. Så det är ett medvetet designval. Jag tycker inte det är snyggt men smaken är olika.
@verdi jag kan utgå från egen erfarenhet och är det riktigt kallt kan det bli betydligt mer än 20%
I vintras kom jag ner i en svinkall dalgång och vips hade jag förlorat ca 10% i den beräknade räckvidden från den förbrukning jag hade ( som redan var kortare än normalt)
Min erfarenhet är även att BMW optimerar sina bilar extremt mycket för att få bra siffror så varje avvikelse (vinterdäck, takräcke, väglag osv) gör mycket på förbrukningen
Da
304
Dafro
BMW IX xDrive60 -26
Så kan det ju vara men är väl inte fel att det blir avvikelse vinterdäck väglag och vind. Jag är ändå grymt nöjd när jag gjorde min första resa till stugan i min IX. Laddade fullt för jag inte visste om man kunde lita på dess uppskattaning för senast jag åkte var det blåst och regn. Då visade den 600 km vid 12 grader hemma och sa att vi skulle komma fram med 29%, mest motorväg och när vi kört våra 33 mil så var det 1 grad vid stugan och vi höll 5-10 km över i princip hela vägen och kom fram med 27%, det tycker jag är riktigt bra estimerat. Jag kör med 21” dubbat. Vilken bil var det som det sjönk 10% bara för en kall dalgång?
Ve
1.659
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Har du elbil Homeros?

Jag har haft elbil under 9 vintrar. Dock med begränsad erfarenhet av extrem kyla. Helt enkelt eftersom det sällan är så kallt i Uppland och Hälsingland. Men ska man tro er norrlänningar så är det ju jämt 30 grader kallt där uppe... Så kanske hade jag resonerat annorlunda då.
st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
För att återgå till tråden så har jag konfigurerar en iX3 som vi vill h den och den landar på 891 kSek enligt konfiguratorn.
Nu undrar jag om det finns något utrymme för rabatt? Här i Stockholm finns ju både Hedins och Bilia, är det någon mening att begära in offert från båda eller är priset i konfiguration skrivet i sten? Leverans blir troligen i November/December så frågan är om Hedins Bil finns kvar då med tanke på deras ekonomiska situation.

16.570
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Alltid offert från flera. Du har inget att förlora men mycket att vinna. Generellt kan man inte förvänta sig särskilt mycket rabatt på en modell som säljer ut hela sin årstilldelning innan folk ens fått provköra ;)
Ve
1.659
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Tror du får 2 procent ungefär.
st
3.466
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag fick 1% på ett ställe och 2 % på ett annat, så det var inte mycket men 2% är bättre än inget. Verkar som bilar med tillvalet "Supercharged edition" går före i produktionen p.g.a brist på 11 kW AC-laddare.

Da
304
Dafro
BMW IX xDrive60 -26
steaman, om man ska var petig gällande att återgå till tråden så är denna tråden för I3 och inte IX3. :) men ok med en liten utsvävning för mig. Hedin hade jag inte beställt en bil via, dom måste ju nästan gå i konkurs snart. Men tillbaka till tråden så tycker jag nog att baksätet i i3 blir alldeles för lågt om det ska sitta vuxna eller äldre barn där.
st
3.466
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Hur är måtten om man jämför med gamla 3-serien? Jag har inte märkt det på den 330e jag hade.

Och vi beställde från Bilia p.g,a just den osäkerheten. Säljaren på Hedin försäkrade att nu när ägaren pytsat in 500 Msek så var det ingen fara.

Da
304
Dafro
BMW IX xDrive60 -26
Har inte sett några mått, bara att när tysken satte sig och fick knäna uppe vid öronen så såg man att det inte kommer funka. Men jag anser att även 3 serien är för trång i baksätet om man är över 180 och så även föraren, men det är min personliga åsikt.
16.570
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
@steaman: I Hedins nuvarande förlusttakt räcker 500mkr till 4 månader....

Men garantier osv utfärdas ju av generalagent vid nybilsköp så det är bara att åka någon annanstans?
st
3.466
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Löwet: Som jag skrev så köpte vi hos Bilia, mycket kan ju hända på dryga halvåret.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.