AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
1.731

Nya BMW i3 Neue Klasse

Sida 1 av 2
Ve
1.659
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Nya i3 är presenterad. Vad tror ni? Jag tycker att den är klockren på alla sätt.

The new BMW i3 stands out for its excellent suitability for long journeys. Its range is up to 900 kilometres1 (in accordance with the WLTP test cycle). DC charging capacities of up to 400 kW also drastically reduce charging times. The DC fast charger can recharge energy for up to 400 km1 in 10 minutes (in accordance with ISO 12906 in the WLTP cycle).

Länk
Iw
796
Iwarsson
530xd Individual -16
Är Chris Bangle tillbaka?
Ve
1.659
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Tycker den känns ganska klassisk BMW förutom fronten, som jag inte har några problem med heller. Bangle hade ett mer eget och avigt formspråk.
16.570
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Kan inte uttrycka det på nåt annat sätt än att jag tycker den ser bedrövlig ut både ute och inne.
We
965
Weiman
118i M-Sport -24
Läcker! Kanske blir min första elbil om ett par år :)
La
13
Lars Anderberg
520d Xdrive Touring -17
325ci man E46-03
Har haft samtliga tre batteriversioner av i3. Min fru kallade dem för griskultingar. När jag visade henne den nya i3:an så sa hon bara; suggan. Själv tycker jag en BMW ska ha två runda mätare rakt framför näsan. Inte ett TV-spel till höger.
Håller med Löwet. Varför är motorhuven så hög? På en elbil? Jämför med Lucid Air:

Länk

Man hade chansen att få till en riktigt snygg sedandesign (E38, E39) men tog den inte.... Kan förstå att man vill ha hög front på ix3 för att få till SUV-stuket men varför på denna?
st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Provkörde den igår och tycker den ser ut som nya generationer av BMW brukar göra. Designspråket sticker ut och behöver lite tid för tillvänjning, som det brukar med BMW.
Den nya presentationsenheten längs rutans underkant är imponerande. Men jag undrar hur komplicerat/dyrt det blir att byta ruta vid stenskott. Det jag enda jag saknar är luftfjädring som finns till konkurrenterna.

Ve
1.659
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Finns i3 att provköra redan? Antar att du menar iX3?
Ve
1.659
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Länk

Jämför med t ex E90
Länk

Jag tycker det är ungefär samma proportioner. Huven är nån decimeter högre än hjulen.

E38 är längre och slankare. Precis som den ohyggligt fula Luciden.
Länk

En bra sak att känna till är att "frontarean" som man använder för att beräkna luftmotståndet inte är själva fronten utan det är hela ytan som du ser framifrån. Dvs upp till taket och hela bredden. Vill du minska frontarean måste du göra hela bilen lägre och/eller smalare. Att ha en tydlig låg "spets" framåt är inte nödvändigtvis bra för luftmotståndet. Se t ex en vattendroppe...
st
3.466
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Den finns sedan 2 veckor. Jag var hos BMW i Danderyd.

st
3.466
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Den finns sedan 2 veckor. Jag var hos BMW i Danderyd.

Det som gör mig tveksam är värdeminskningen. Fortsätter värdet på elbilar att minska i samma svindlande takt?

Ve
1.659
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
I3 hade väl världspremiär igår?
Han menar givetvis iX3.

Ovanstående kommentarer mot iX3 designmässigt kommer väl från folk som inte gillar SUV formatet utan vill ha en sedan eller Touring istället. Jag tycker att iX3 är klockren i "rätt" färg och med snygga fälgar. Men jag gillar ju även iX väldigt skarpt. Såg förresten att den kommer att läggas ner från var det 2028 års modell. Det kommer väl då en iX5 istället vad jag förstår. Då försvinner väl säkert även X5? Snyggast av de nämnda är nog dock ännu X5 i rätt utförande! Den är oerhört mycket BMW! Tyvärr dock utan el. Hybrid är mellanmjölk för mig. Invändigt tycker jag iX3 är fantastisk. Väldigt futuristisk, men verkar funktionell. Har dock ännu inte provkört. Jag hoppas få till det under nästa vecka. Måste nog bokas tid skulle jag tro, för provkörning.

/Anders
Ve
1.659
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
steaman,
Anledningen till att elbilar haft dåligt andrahandsvärde, särskilt jämfört med fossilbilar, de senaste åren är.

1. Hög inflation som gett kraftigt ökade nypriser på fossilbilar.
2. Minskade bensin och dieselpriser.
3. Elbilsmarknaden har fått högre volymer och starkare konkurrens, vilket tillsammans med billigare batterier, lett till lägre nypriser på elbilar.

Nu verkar prisökningen på nya fossilbilar avstannat och priserna på bensin och diesel är på väg upp. Ännu mer om de rödgröna vinner valet.

Elbilsmarknaden kommer fortsätta utvecklas och bilarna kommer fortsätta bli billigare och bättre, men det är liksom inte så mycket att ta av längre. För 10 år sen kostade en Tesla Model S 1,2 miljoner medan du fick en 5-serie touring för mindre än halva priset. Nu får du en i5 för inte jättemycket mer än en "vanlig" 5-serie.

Dvs, utvecklingen fortsätter men det blir inte alls lika stora rörelser. Man kan ju jämföra från när en Plasma-tv gick från 70 tusen till 20 tusen. Utvecklingen fortsätter men på en annan nivå.
De konstiga proportionerna har väl att göra med att elbilarna måste ha en tjock bottenplatta med batterier. Ovanpå den ska sen kupéutrymmet hamna. Då kommer man upp en bit i höjd och front/bakparti måste också upp en del.

SUV-kaross passar helt enkelt mycket bättre för elbilar ur designaspekt men kanske inte när det kommer till luftmotstånd/räckvidd.
st
3.466
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Elbilsmarknaden drivs väl mycket av Tjänstebilssektorn där många bolag har en miljöpolicy som kräver hybrid eller el-bil. Hur stor andel av kunderna gör privatköp? Jag tror att elbilar i budgetsegmentet är vinnarna då svenskarna generellt fått sämre ekonomi. Möjligen kan nya iX3 och Ex60 få ett bättre andrahandsvärde pga markant bättre WLTP.

Ve
1.659
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Jiie,
Men alltså, så mycket högre än E90 är den väl inte? Har svårt att se något iaf. Men visst, de blir lite högre. Dock är ju den där Lucid-bilen också en elbil. Liksom Tesla Model 3 som är väldigt låg i nosen.

steaman,
De flesta BMW såldes till företag redan innan elbilarna kom. Hörde en siffra på 80% för ~10 år sen. Om jag nu minns rätt. Jag tror inte det beror på att privatpersoner inte vill ha elbil utan på att det är mycket pengar som ska ut.

Den här nya generationen elbilar, med bl a Neue Klasse, är rätt nära funktionen hos en bensinbil och kan brukas på samma sätt. Får du 37-40 mil WLTP på 10 minuter så är det ju fullt rimligt att åka ner och "tanka" en gång i veckan, dvs du behöver inte kunna ladda hemma för att få en dräglig tillvaro.

För mig som kört elbil så länge nu är en bensinbil helt utesluten av rent praktiska orsaker. Jag tycker helt ärligt att en elbil är trevligare att ha som bruksbil. En bensinbil skulle innebära en försämring av min livskvalitet. Det finns ju en tanke hos vissa att folk väljer elbil för att de tvingas till det. Ja, möjligen första gången men sen är det ytterst få som byter tillbaka. Finns siffror som säger att 80-90% väljer elbil igen. De som ändå gör det har i regel specifika krav på bilen. T ex att de vill dra husvagn, har en fjällstuga eller nåt annat.

Vore tekniken undermålig och om man skulle sitta och frysa på vintern, eller vad det nu är som folk får för sig, så skulle ju betydligt fler byta tillbaka. Är numera väldigt många som kör på el. Det är inte en liten nisch som det var förr.

We
965
Weiman
118i M-Sport -24
@Verdi En vattendroppe är inte formad som en vattendroppe ;)
Ve
1.659
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Nej så kanske det är men den klassiska droppformen är ändå den mest effektiva formen ur ett aerodynamiskt perspektiv.
Tycker den är bra mycket snyggare än IX3.
Det jag har svårt för just nu är instrumenteringen och ratten. Men det kanske är en vanesak
Ska bli intressant att se vad förbrukningen blir för båda bilarna, speciellt kalla vinterdagar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.