|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
@Löwet: "Vad är det du försöker visa med en screenshot från ett videoklipp som ser ut som det spelas upp från en dator från år 2000?" - bara ett ställe som är gratis att ladda upp bilder, har inte märkt snigelfart själv där - kanske bandbreddproblem ibland eftersom du inte fått omedelbar laddning - bilden visar bottenplattan med batterier - så inget flashigt, bara ur en enkel föreläsning 1:17:00 lång med Scott Tinker, geolog och ekonom - uppenbart hur vilseledd befolkningen är i sverige hur det förhåller sig - "rädsla" är effektivt när man vill styra människors beteende "Du är också ungefär 10 år för sen med invändningen att utsläppsbilar på nåt sätt skulle vara bättre för miljö. Det är ingen diskussion som ens förs längre i några seriösa sammanhang." - det har aldrig förekommit någon diskussion, alla som velat ta upp saker har tystats direkt och kallats nedsättande epitet - har inte sagt att utsläpp är bra, den "stora berättelsen" har varit att utsläppsbilar skickar planeten till undergång, det är rent apokalyptiska scenarier som spelats upp - och de som enbart "konsumerar" public service drabbas säkerligen och tror detta - man har med intensiv propaganda försökt skrämma folk till denna "omställning" för det är bråttom - din kommentar visar t.o.m hur effektivt det varit på din syn på EV, "10 är för sen" - grafer över verkligheten, min länk, visar på helt annan bild, ingen omställning pågår ens - men så har vi en "elit" som nyttjar denna skrämda befolkning till att lägga hysteriska summor på bilar för att motverka "undergången" - "ååhh, vi måste gör mer för klimatet" - Magdalena Andersson, "det handlar om vår framtida existens" - Nej, Maggan, det gör det inte alls!!!! Kollade priser själv för drygt ett år sedan och en BMW i min smak skulle duga fint vore runt 450 000, 3-serie tror jag det var, årets modell - här rapar man upp 600 000 som det är väl ingenting? Köpte min 2004 år 2008 när ett leasing kontrakt gått ut, nästan halva priset. - 149 000, med 6a, 5500 mil då, 285 000 för ny med 4a - antar du vet att batteriets tillverkning utgör sådär 80% av sk klimatpåverkan, så efter runt 20 000 mil så gör det någon "nytta" i detta avseendet jämfört med modern diesel(VW undersökning) - och hur mycket som ställs om globalt vad gäller "påverkan klimatet" åskådliggör min länk tidigare till en graf - ingen antydan till omställning sker, men med intensiv propaganda tror folk i sverige det och att vi "leder omställningen" Finns undersökning av Bloomberg New Energy Finance, bakom betalvägg, men visar att ökning sol och vind ökat 37 Exajoules(18 nollor), men kol, olja, gas etc ökat 120 Exajoules på samma period, 2004-2023. - 320% större ökning fossilt än det sk förnybara - här pumpar etablissemanget och media ut fortfarande att omställning sker? - "vi måste göra mer för klimatet" "Och inga tillverkare använder Rally och Banracing för att "testa sina bilar". Testa hållbarhet gör man långt innan bilen presenterats. Det är ju inte heller samma motorer eller hjulupphängningar som i produktionsbilar så det skulle vara helt meningslöst." - vad precis tror du att biltillverkarna driver kostsamma racing tävlingar för annars? - Volvo gav ju upp för många decennier sedan och sponsrade golf och annat istället - det är förståss "branding" också, men spinoff är verkligen att skaffa kunskap vad som ger med sig först i konstruktionen - denna kunskap "smittar av sig" på hur man bygger "street cars" också - min poäng är att bilmärken med anor har i nästan 100 år förfinat hur man bygger ett chassi som är vridstyvt och låg vikt och där inte "bockade vecken" ger rostproblem osv - SAAB började ju galva hela karossen för dessa problem - hjulupphängningar må vara annorlunda än "street cars" men det har blivit så med erfarenheten de skaffat sig - så alla konstruktioner har testats i extrema förutsättningar - vad har Tesla att komma med, för att inte säga Kina-märken som ploppar upp som svampar? - hur mycket deformationszoner har en Tesla för att skydda förare och passagerare? - en sak är säker, lite större krock och batteripacken blir obligatoriskt byte och vad det gör på försäkringar med tiden - annars riskeras bränder och annat - finns skäl att vissa färjeförbindelser inte tar EV alls, eller på speciell plats för dessa risker - garage har förbehåll var EV får stå osv för brandrisken Väldigt många kör väl EV på leasing via företag eller anställning fortfarande tror jag. De märker ju inte alla detaljer som privatpersoner får göra. - hade diskussioner för 6-7 år sedan på annat forum, och alla leasade och hade förståss ingen insikt om andrahandsvärde osv - ny leasing efter 3 år, men bilens "påverkan klimatet" enligt gängse teorin blir "clearad" mot diesel efter 13-14 år - läste kort notis om hur felberäkningar restvärde leasing varit och stora förluster för leasing företagen. åtminstone något jag läste om Vem vågar köpa beggad EV? - det är teknologi i snabb utveckling Om du köper ny dator idag, vad är den värd om 3 år? - nästan ingenting Och liknande med EV. Mycket mindre degradering batteriet på nyare. Allt förfinas. Toyota verkar ha lite intressanta saker på gång, de tänker utanför boxen. Det finns väl solid state batterier idag men dyrare än hela bilen för övrigt. Låt EV utvecklas i lugn och ro efter hur efterfrågan är, så blir det bra...forceras ut med subventioner inte så bra.... |
|
|
Verdi2: tagga ner. Skriver jag att det är en fluga? Citera gärna den delen då. För helåret 2025 var bilförsäljningen i EU 17.4% BEV (EU + EFTA + UK var siffran 19.5% - resterande östländer låg lägre). En enskild månad kan naturligtvis skilja men årsstatistiken ger en blygsam andel de senaste åren. Marginalerna är lägre på den pressade elbilsmarknaden. Med tanke på att man dessutom säljer 8/10 bilar som annat än rena elbilar är det nog klokt att även satsa på dessa. Något de flesta europeiska biltillverkare insett och kommunicerat, inkl Volvo (som ju hade ambitiösa planer med den gamla, sparkade VDn). Riktningen är klar, som jag ganska tydligt skrev ovan. Läs det inlägget igen. Det jag spekulerade kring var det korta perspektivet när konkurrensen ökar än mer med mer desperata kinesiska tillverkare som söker sig hit. Tjänar man mer på ICE (inkl hybrider) så kan det bli större fokus här. Om inte annat för överlevnad. De kommer naturligtvis fortsätta satsa på elbilar men det kan, och tror jag, få till följd att tex EUs regler och direktiv ändras och luckras upp. Än mer. Som svar på din fråga, hade jag varit ansvarig för en europeisk tillverkare hade jag satsat på flera spår. Att övergången till elbilar inte går så snabbt som man tidigare förutspådde kan vi konstatera. Att den är nyckfull och beroende av diverse subventioner, som kommer och går, är också tydligt. Att teknikutvecklingen går väldigt fort med behov av nya modeller oftare för BEV är också tydligt (med höga kostnader som följd). I det läget är det nog ganska klokt att ha en trygg inkomstkälla från ICE/hybrider där konkurrensen är mindre och försäljningen större. Trots sakta minskade marknadsandelar. En strategi de flesta europeiska tillverkare nu tycks anamma. Länk |
|
|
Lövet: angående nybilspriser håller jag till största delen med dig om att de flesta nya bilar blivit orimligt dyra jämfört med prisnivån som rådde före pandemin. Gällande just Passat måste vi dock i rättvisans namn påpeka att ingen behöver ger några 620.000 för en ny sådan diesel, jag har färska tjänstebilsofferter. Rejäla rabatter på dessa och netto hamnar snarare en bit under 500.000 kr på ett välspecat exemplar. Passat laddhybrid hamnar något över 500 men har å andra sidan bland annat aktivt chassit och stora skärmen som standard. Tyvärr har ju förmånsvärdet dragit iväg rejält på dieseln, där är laddhybriden fortfarande mycket bra. Skulle säga att Passat med nuvarande kampanjer är en väldigt få nya bilar som är prisvärda BMW CS #5139 |
|
|
Kan lägga till en punkt till listan med "gubbmentalitet" som orsak till att inte skaffa elbil som är avsaknad till laddning där jag parkerar. Både EV och PHEV faller bort för mig som skulle behöva ladda på annan (och dyr) plats än där jag har min parkering. Så det blev en MHEV istället som åtminstone har minskat mina (lokala) utsläpp med ca 30%. (Men jag har jag nog lite gubbmentalitet också, för jag gillar inte bilar som tvingar mig att använda pekskärm. Min iDrive7 2021 använder jag med knappar och vred utan att behöva använda pekskärmen.) |
|
|
Ja vi får se vem som vågar köpa begagnade elbilar... Jag sålde min 7 år gamla Model S med 25 tusen mil på klockan till en trevlig kille som är produktchef för bl a Alfa Romeo på generalagenten. Han sa att de inte hade nån fullstor elbil med bra räckvidd och ville testa elbil utan att spränga banken så han köpte min för ca 250 tusen. Han är skitnöjd. Varit runt till Norge och Skåne osv redan. Själv köpte jag min iX begagnad. 2 år gammal med 5600 mil. 699 tusen. Köpte även vår i3 begagnad när den var 2 år gammal. Nu blir den 6 år i höst. Går som en klocka. Aldrig några problem. Den enda subvention som finns kvar i Sverige är rabatten på förmånsvärdet och låg vägskatt. Det är ett jävla tjat om vägskatt från vissa men om den så vore 5 tusen per år så skulle det inte påverka kalkylen nämnvärt. Nu har de infört nåt nytt iofs om man bor på landet och tjänar dåligt men det räknar jag inte riktigt. Tror det får marginell påverkan. Ps. Teslas bilar har givetvis fullgod krocksäkerhet. De hävdar själva att de är säkrast av alla men det vet jag inte. Samma gäller för Kina-bilar av god kvalitet gissar jag, har inte hört nåt annat. De vill ju få 5 stjärnor i Euro ncap. |
|
| Bmw21, absolut. Laddning hemma har ju fram till nu varit ett krav. Men med Neue Klasse och liknande så laddar de så pass snabbt att det räcker med 10-15 minuters snabbladdning i veckan för de flesta. Det är klart att man sparar pengar på att kunna ladda hemma eller på jobbet men nu går det iaf att klara sig utan att behöva sitta 30-45 minuter... 15 minuter, ja det är att plugga in laddaren, gå in på macken och köpa en kaffe. Sen är bilen klar när du druckit upp kaffet. Eller om du slösurfar lite på Automower i några minuter... | |
|
” Varför skulle man inte kunna jämföra? Den inställningen är tramsig.” Håller helt med, men tycker mig ofta läsa inlägg här med andemeningen att man inte alls kan jämföra Tesla med BMw. Ärligt talat , så tycker jag alla serietillverkade bilar kan jämföras med varandra. BMW är trots allt en massproducerad bil. Det är inte en Aston Martin eller Koenigsegg vi pratar om. Dessutom har bilar överlag blivit så bra nu att skillnaderna blir mindre och mindre mellan billiga och dyra bilar. Hade en Hyundai Kona EV nyligen som hyrbil när min Tesla var på verkstaden. Den var definitivt bättre på vissa saker än min Model Y. Den gick tystare över ojämnheter och hade mjukare fjädring. Hade även en Peugeot 308 SW som hyrbil på semestern förra sommaren. Verkligen helt ok bil. Jag satt bra, den hade bra fjädring och låg stabilt på vägen. Enda som riktigt störde mig var den slöa dieselmotorn 😃och att inte kunna kyla kupén i förväg. Tidigare hade billigare bilar oftast yxig drivlina, trista stolar, skralt med utrustning och dålig fjädring. Så är verkligen inte fallet längre |
|
|
@Verdi2: du är inte priskänslig för något, du rör dig med pengar som i alla fall inte jag träffat på i mitt liv. - om halveringstiden på bilen är några år, spelar ingen roll - så vi "dödliga" får nog bedöma dina kommentarer om EV utifrån det Men alltid trevligt när det går bra för folk.... |
|
| De bilar som utmärker sig negativt vad gäller ljudnivå och fjädringskomfort samt utrustningsnivå är väl faktiskt Tesla. Dock är ju Tesla bra på sina grejer samt bygger bilar med bra innerutrymmen, lätta, energisnåla, smarta funktioner i mjukvaran osv. Så det beror lite på vad man kan acceptera och vad man prioriterar. | |
|
Nip, så tramsigt av dig. Bilar kostar mycket nuförtiden. Har hängt här länge och när nån köpte en värre M-bil eller en X5 med stor motor så var det bara coolt och häftigt. Att de dessutom drog mycket soppa var aldrig heller något negativt. Snarare tvärtom. Men så fort det gäller elbilar så kommer gnället fram. För mig är det väldigt mycket billigare att köra iX än motsvarande X5. |
|
|
Vilka belopp man rör sig med "vad bilar kostar" hänger ju ihop med referensramarna man har. - när någon säger "billigt" eller "billigare" blir ju dramastiskt andra belopp - det var bara det jag menade med "bedöma kommentarer" Du kan ju kolla här "vad bilar kostar" Länk Sprillans ny 330e, 2026, 550 000 - 2025or med runt 700 mil 460 000 - 2023 runt 11000 mil 370 000 Inte superkollat utrustning utan plockat några bara. Högst rimliga priser, mycket pengar, men vad man kan förvänta sig. - om jag räknar upp från 2008 då jag kollade nya 320i på 285 000, - det är ju 18 år emellan så penningvärdet också försämrat idag - det var väl tvåsiffrig inflation något år också Sedan att 320d startar på 630 000 i den listan kan ju bero på att de är mer eftertraktade, vet inte. X1-serien startar 400 000 osv. Tror det varit sådana jag lånat/hyrt några gånger med "bettan" på verkstad men tar min 21 år gamla varje dag i veckan. Så mycket elektronik att man blir förlamad i de nyare. Mindre vägbuller och bättre vägkänsla min 320i. Lite "stridsvagn" över dessa SUVaktiga saker. Den sista jag körde hittade jag inte "park", det var en flip-switch, inget handtag, men hittade inte park, tack och lov låste bilen park själv så den inte rullade. När jag skulle tanka fick jag hålla på ett tag att få den stående då inte låst LOL. Hittade en knapp det stod "park" något, men det aktiverade en kamera för att backa. Teknik för teknikens skull.... Det jag sett man haft uppe här med 650 000 och liknande "vad bilar kostar idag" då är det ju extra ordinära modeller eller extra utrustning. - jag tar "en så'n" med extra allt - är det kassan däråt???? - tar ni kort??? Köpte en Opel Ascona så för 16 000 på 70-talet, helt ny, då var det bara att gå till kassan. ;) Bara ett inlägg vad bilar behöver kosta vs vad de kan kosta. |
|
| Märkliga jämförelser. Min iX ska jämföras med X5 och är då bra mycket billigare i totalekonomin. Hade jag nöjt mig med en X1 hade jag kommit mycket billigare undan med eldrift också. | |
| Länk | |
|
"De bilar som utmärker sig negativt vad gäller ljudnivå och fjädringskomfort samt utrustningsnivå är väl faktiskt Tesla. " I Model 3 Highland och Model Y Juniper är detta inget problem längre tycker jag. Jag känner i alla fall ingen enorm skillnad mellan fjädringskomforten i Model Y Juniper performance och iX3 neue klasse. Och ljudnivån är avsevärt lägre jämfört med min 2021:a. Sedan när det gäller utrustning så beror det väl på vad man tycker är viktigt. Jämfört med iX3 så har Model Y performance: - Adaptiva dämpare - Elinställbar ratt - Eluppvärmt baksäte - Elöppningsbar frunk - Skärm för baksätespassagerarna- - Elfällbart baksäte med framstolar som åker fram automatiskt om det behövs - Camp mode/dog mode - Döda vinkel-kamera - Pin to drive - One pedal driving när man backar. iX3 har: - Parkeringssensorer (tesla kör enbart med kameror numera) - Elinfällbar dragkrok - Massage i sätet - Fotvift på bakluckan - 360 parkeringskamera - Delvis bättre känsla i inredningen Så allt beror som sagt på vad man prioriterar och till syvende och sist vad man föredrar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.