|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Elbilsförsäljningen i USA 2026 kollapsar - nu nere på 5% Elbilsförsäljningen i USA har nu kollapsat fullständigt. Andelen elbilar av nybilsförsäljningen hittills 2026 ligger på 5,1% för januari och 5,6% för februari. Ett ras på minus 41%. Elbilsförsäljningen i USA ligger därmed på samma nivå som Bulgarien (5%) USA är den näst största marknaden för nya bilar i världen, och en enormt viktig marknad för biltillverkarna. Hur ska biltillverkarna agera? Vad innebär detta för omställningen till elektromobilitet? [url=Länk >>> January's EV Registrations Fell 41% As The Full Weight Of Trump's Policy Changes Hit Home[/url] Kolla gärna in min egna hemsida : Länk | |
|
Det tycks gälla också Kina. Nackdelen med subvensioner och artificiell försäljningsboost. "China, the world's largest EV market, recorded in February a ?32% year-on-year drop in new battery-electric and plug-in hybrid car registrations, a proxy for ?sales, to less than 500,000 vehicles, BMI said. That was in line with a 34% drop in overall car sales in the month recorded by the China Association of Automobile Manufacturers. "Consumers are very price sensitive", BMI ?data manager Charles Lester said." Länk |
|
|
Lite att fundera över hur vi tittar os i naveln med detta som är orsak att EV "framtvingats" onödigt fort. 2000-2024, precis inkommit 2024 års data också Länk - bara att hovra musen och läsa ut data för varje graf 2000 och 2024 "Väst" köper sig fria sas, vi flyttar produktion till Asien, så krävs inte ökat energibehov här hos oss - och vi kan framstå "vad vi minskat utsläppen" - och Asiens energibehov ökar i motsvarande grad och därmed deras utsläpp istället? - och allt vi gör är att skåda vår egen navel, istället för att bistå Asien med "ren" energiutbyggnad - med vårt bistånd kunde vi byggt ett kärnkraftverk om året någonstans i asien - 25 st kärnkraftverk i Asien, bara från sverige - tänk sedan hela OECD som förmodas ha bistånd också till utvecklingsländer, vad det kunde hjälpt Varför gör vi så? Vi gör inget alls av den sorten, bara dumpar vår egen ekonomi och välfärd istället? - 11 ggr om raderar asiens ökning allt vad hela europa minskat i utsläpp, en aning med EV kanske - lågstadiets matte från grafen Låt teknologin för EV mogna i lugn och ro så blir allt bra... |
|
|
Så elbilarna går bättre än de andra i Kina alltså? -32% är bättre än -34%... Bygga kärnkraftverk i Asien? Åt vem? De länder i Asien som får mest bistånd av Sverige är Afghanistan, Kambodja och Bangladesh. Moderna elbilar är väldigt väldigt bra. Tillräckligt bra för att jag aldrig nånsin kommer vilja ha en bil som vibrerar och luktar illa igen. |
|
|
Det luktar inte illa i våra bilar. Eventuella utsläpp lämnar jag med varm hand över till bakomvarande elbil. Vibrationer kommer väl mest från vår fina asfalt med granit sten i ytskiktet. Det drabbar väl även dig? |
|
|
Jag kommer ihåg när start&stop kom vid rödljus o dyl. Hur skönt det var när dieselverket stannade och det blev tyst. Så har jag det jämt nu. :) Eller det där surret från en liten 2-liters fyra med stressfläkt. Brr... |
|
|
Det här gubbdrömmandet om att diesel "snart kommer tillbaka". Var kommer det ifrån? Vem vill tillbaka till trötta 2l dieslar? Trådskaparen är för övrigt en spammare som skriver exakt samma inlägg på flera forum Länk för att göra reklam för sin gubbsajt där han också sitter och drömmer och att diesel ska komma tillbaka. |
|
|
Start/stop är avaktiverat, helt meningslöst. Jag märker inte att motorn går på tomgång. BMWs raka sexor är en fröjd att köra. Jag har inget emot elbilar, vi ska provköra Neue Klasse iX3 på onsdag så får vi se om frun byter ut Mercan. |
|
|
Ja du Löwet. :) Jag frågade en annan teknisk nymodighet om det. När det gäller elbilar handlar motståndet ofta om några ganska specifika psykologiska mekanismer. 1. Förankring i första uppfattningen Många bildade sin uppfattning om elbilar runt 2010–2015: - 10–15 mil räckvidd - väldigt få laddare - lång laddtid - högt pris Den första mentala modellen tenderar att låsa sig. Senare förbättringar väger inte lika tungt som den ursprungliga uppfattningen. 2. Förlust av kompetens Personer som i decennier haft kunskap om: - motorer - service - mekanik - bränsleförbrukning får plötsligt mindre användning av den kunskapen. En elbil är mer ”svart låda + mjukvara”. När etablerad kompetens blir irrelevant uppstår ofta motstånd. 3. Riskasymmetri Många bedömer förändring så här: - Om jag stannar kvar med det gamla vet jag hur det fungerar. - Om jag byter kan något gå fel. Den möjliga vinsten (lägre kostnad, bättre prestanda) väger ofta mindre än risken att bli stående eller känna sig begränsad. 4. Räckviddsoro är psykologisk Det intressanta är att räckviddsoro ofta kvarstår även när: - bilens räckvidd är längre än deras normala körning - laddning finns hemma Problemet är inte matematik utan mental trygghet. Att kunna tanka snabbt överallt upplevs som frihet. 5. Symbolik I vissa miljöer har elbil blivit en identitetsmarkör. Då handlar motståndet inte om teknik utan om att: - inte vilja associeras med vissa värderingar - uppleva förändringen som politiskt driven - När något blir symboliskt slutar argument om teknik att fungera. 6. Status quo-bias Det finns en stark generell tendens att föredra det man redan har. Om någon redan har: - en fungerande dieselbil - vana tankrutiner - inga tekniska problem så finns inget starkt incitament att ändra sig. En intressant observation är att många ändrar uppfattning först efter att ha kört en elbil. Direkt erfarenhet bryter ofta de mentala modellerna snabbare än argument. |
|
|
Att elbilen tar över är nog ganska bra odds på. Att det är en bättre teknisk lösning är kanske heller inte så mycket att diskutera. Det finns därtill en rad andra fördelar. Däremot är det intressant hur fort det går och på vilket sätt det görs. Att mycket av försäljning hittills drivits av subventioner och straffskatter kan vi konstatera. Att det inte går lika fort som förutspåddes för bara något år sedan likaså. Priserna har och går fortsatt nedåt men är fortfarande väldigt höga. Vi får då uppdelningen privatköp och företagsköp, där de förra i stor utsträckning hittills inte köpt elbil i samma grad. När nu Kina, som varit den överlägset största marknaden för elbilar, drar ned på subventionerna så kommer det få konsekvenser. Frågan är vilka som faller, om europeiska biltillverkare satsar än mer på ICE när konkurrensen blir än mer mördande och hur lång tid det dröjer innan försäljningen kan bära sig själv?! Eller har någon ett annat scenarion? :) |
|
|
Jag tror att de europeiska tillverkarna kommer få svårt att sälja sina elbilar i Kina. Den enda icke kinesiska tillverkaren som har några volymer på elbilar i Kina är Tesla. Majoriteten av de europeiska tillverkarnas försäljning i Kina är ICE-bilar, vilket troligen är en bidragande anledning till att de är ovilliga att sluta med förbränningsmotorer. Deras elbilar är helt enkelt inte tillräckligt bra för att konkurrera med kineserna. Som ett exempel sålde Tesla 625698 bilar i Kina 2025. BMW sålde 525702, med endast 53800 elbilar. |
|
|
Elmotor eller förbränningsmotor är ju bara hur vridmoment framkallas till drivaxlar på bilen. Resten då, körstabilitet, komfort och allt mer som kommer med BMW och Merc, decennier av deltagande i racingtävlingar, hantering av rostproblem, krockskydd och allt sådant? - detta är majoriteten av vad som avgör val av bil för min del Finns det mer bling-bling i programvarorna i Tesla eller kinesiska, kanske, jag vet inte. - men skulle inte avgöra valet av bil för min del - att de är bättre bilar än BMW och Merc tror jag inte ett dugg på Många förväxlar nog "exklusivitet" med att det är dyrt och inte alla kan skaffa den, medan det är extremt dyr teknologi i batterier som gör den "dyr". - Har inget med väsentliga faktorer jag nämnt för min del ovan att göra. |
|
| Bilförsäljningen i europa är inte problemet. Här väljer många elbilar från de tyska tillverkarna, Men kinamarknaden har varit mycket viktig för tyskarna och när det gäller elbilar så väljer de kineskiska köparna hellre inhemska märken eller Tesla. Vad som är en bra bil eller inte är ju upp till köparen. Sitter man mest i bilkö på ringvägarna i Peking så kanske man proriterar bättre mjukvara och självkörningsfunktioner. | |
|
BMW och Merc är premiumbilar som köps för extraordinära egenskaper, inte bara pris. Tesla förväxlas, menar jag, att vara premium bara för den är lika dyr. De absolut flesta köper bil efter funktion, transportera från A till B. - därav försäljning du regogör för där, menar jag, vettiga bruksbilar säljer fler än premiumbilarna. Hur mycket har en Tesla testats i extrema körmiljöer som rally och banracing? Så här kan en Tesla se ut med hela bottenplattan och 7000 batterier Länk Är vridstyvhet i karossen sådan att bilen klara sådana "tester" utan att äventyra batteripacken? - är det idag halva eller två tredjedelar bilpriset bara batteriet, om det sjunkit lite - "liten smäll med plåtskador" kan mycket väl äventyra batterierna Det är en ärlig fråga, jag är fördomsfull i denna fråga enligt ovan. Till stor del för jag är så förbannad över den propaganda som varit och hur EV hypats över all sans och balans att rädda planeten. - studera fakta som utsläppsgrafer tidigare från mig och fundera lite Tror det finns vissa rallyklasser med laddhybrider, men inte helt säker. Utgår bara från att vissa dataspel har sådana, så gissar de finns i verkligheten, med lite boost i acceleration och liknande. Om verkliga laddhybrider vet jag inte. |
|
|
Vad är det du försöker visa med en screenshot från ett videoklipp som ser ut som det spelas upp från en dator från år 2000? Du är också ungefär 10 år för sen med invändningen att utsläppsbilar på nåt sätt skulle vara bättre för miljö. Det är ingen diskussion som ens förs längre i några seriösa sammanhang. Och inga tillverkare använder Rally och Banracing för att "testa sina bilar". Testa hållbarhet gör man långt innan bilen presenterats. Det är ju inte heller samma motorer eller hjulupphängningar som i produktionsbilar så det skulle vara helt meningslöst. |
|
|
"Bilförsäljningen i europa är inte problemet. Här väljer många elbilar från de tyska tillverkarna" - är det verkligen det? Försäljningen av BEV i Europa når inte ens 20%, alltså över 8/10 bilar som säljs är aningen hybrid av något slag eller bensin/diesel. Detta trots att man satsat stort på elbilar senaste åren. Från VWs rapport förra veckan: "Volkswagens senaste bokslut visar en tydlig nedgång i lönsamheten. Nettovinsten föll kraftigt under det senaste året och landade på den lägsta nivån sedan tiden efter dieselkrisen. Resultatet pressas av flera faktorer. Dels ökar konkurrensen från kinesiska tillverkare som snabbt tagit marknadsandelar inom elbilar. Dels påverkas bolaget av handelspolitiska spänningar, bland annat högre tullar på bilar i USA. Samtidigt har koncernen investerat stora summor i elektrifiering, något som ännu inte gett det ekonomiska genomslag som ledningen hoppats på." Nu drabbas alla av nedgången av elbilsförsäljningen i Kina, vi får se om den repar sig. Europeiska tillverkare har redan tagit en smäll där när de inte hinner med i konkurrensen. |
|
|
Nip, För det första så är en Tesla inte dyr längre. Det är budgetbilar nuförtiden. En Model Y kostar från 499 990:- till 719 990:-. Då med all utrustning utom färg i princip. En BMW 320d Touring helt utan extrautrustning startar på 573 400:-. Då har du även 0% ränta på lånet/leasingen hos Tesla samt väldigt låga driftskostnader. Tror faktiskt du får en lägre totalkostnad på en Model Y Performance än på en basutrustad 320d om du räknar med kapitalkostnad, bränsle, service... Jag tror många har en jäkligt skev uppfattning om vad vanliga bensin- och dieselbilar kostar nya nuförtiden. Många verkar tro att de kostar lika mycket som de gjorde för 5-10 år sen. Din 320i -04 har inte heller testats i nån extrem miljö. Så lamt argument. Biltillverkare kan lära sig av vad andra gjort också. Dels blir det allmän kunskap och dels flyttar de bästa ingenjörerna mellan tillverkarna. Fattar inte vad du menar med utsläppsgrafer, propaganda osv. Det finns ingen seriös diskussion kring det längre. Om du tror att Kina = skitkvalitet som det var förr så kommer du bli väldigt överraskad. Kinesiska bilar kommer i olika prisklasser numera, precis som europeiska. Det finns billiga kinesiska bilar som är lite enklare och det finns riktigt exklusiva och fina. XPeng skulle jag säga har minst lika fina materialval och sådär som BMW. Programvaran är också bra. Säkert bättre än Volvo och Mercedes iaf. Vad gäller elbilsgrejerna med laddhastighet osv så utklassar de alla andra. XPeng G9 Performance laddar nu upp till 525 kW. BMW skryter med att Neue Klasse klarar 400 kW och nuvarande generation bilar från BMW får vara glada om de kommer uppåt 200 kW. |
|
|
Keiser, Länk Fördelningen i december 2025 för hela Europa Hybrider: 32,5% Elbilar: 26,3% Bensin: 21,7% Laddhybrider: 10,5% Diesel 6,2% Övriga 2,7% Det där är ju inga statiska siffror. Tvärtom så ökade elbilsförsäljningen med 50,3% jämfört med december 2024. Ökning från december 2024: Elbilar: +50,3% Laddhybrider: +35,8% Övriga: +20,1% Hybrider: +4,9% Bensin: -17,7% Diesel: -23,1% Totalt ökade bilförsäljningen med 7,6% Utvecklingen talar sitt tydliga språk. Jag fattar inte var alla "krisrubriker" för elbilar kommer ifrån ärligt talat. Måste finnas starka intressen bakom propagandan. Om du sålde bilar. Skulle du satsa på segmentet som minskar kraftigt eller på segmentet som ökar väldigt kraftigt? Men visst, vi kan väl låtsas som att elbilar är en fluga som är borta om 5-10 år om det känns bättre för dig. |
|
|
Ja "vanliga" bilar är sannerligen inte billiga längre. Om man, av någon anledning, tycker att Tesla inte kan jämföras med BMW så kan man ju jämföra med VW istället. En Tesla Model Y long range med annan färg än vit kostar 664900 kr. Då ingår i stort sett all utrustning. Om man konfigurerar en VW Passat med 2-liters diesel och fyrhjulsdrift med liknande utrustning så landar man på 629300 kr. |
|
|
Varför skulle man inte kunna jämföra? Den inställningen är tramsig. Jämföra kan man göra med allt - sen kan jämförelsen få olika resultat och det kan vara en ojämn kamp. Jämföra gör folk hela tiden - det är därför Tesla Y säljer massor för den faller rätt väl ut i många avseenden. Inte alla dock. Apropå nybilspriser. 2017 köpte jag en Passat TDI 4M R-line. Tror jag betalade 315k netto. Idag kostar en 623.000kr! Länk Elbilar är inte dyrt - nya bilar är dyrt! Köper man inte nya bilar regelbundet är risken att man har en felaktig uppfattning. |
|
|
Jag kör en i5 xdrive40 och är jättenöjd! Visst var min 540, 335, 528 osv jättebra men det är min i5 xdrive40 med och som vardagsbil så föredrar jag den framför alla bilar med förbränningsmotor jag ägt. När det kommer till körupplevelse är den fortfarande bättre än många bilar men inte när jag jämför den med en entusiastbil men det är inte heller användningsområdet för min bil eller en basmodell av BMW med förbränningsmotor. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.