AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.596

E60 fel efter glappig batteripol

Sida 2 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
65
ariston
523i -06
316i -92 (i Grekland)
Och dessutom så är inte säkringarna under passagerarsidans pollenfilterbox kontrollerade...
Återkommer.
Visa användare
ProPro-medlem
65
ariston
523i -06
316i -92 (i Grekland)
En sida på bimmerfest pekade hit:

DIY Integrated Supply Module IVM does not start Fix Free | BMW Forum - BimmerFest BMW Forums Länk

Jag dyker på detta imorgon.
Modulen i sig innehåller ett tolv säkringar men det verkar vara en kall lödning inuti som ställer till det

Imorgon vet vi.
Visa användare
ProPro-medlem
65
ariston
523i -06
316i -92 (i Grekland)
Nej, ingen IVM-modul på dessa e60:or.
Och DME:n är ren och fin.

En sak som slog mig är att bilen har tagit in vatten förra sommaren, det var blött på mattorna förare-passagerare fram och bak. ChatGPT misstäker något korrosionsrelaterat glapp i någon av våra Canbus D+ D- linor. Ska kolla när jag är tillbaka.

I och med att det ligger på samma snabba dcan buss (bgm, dsc, instrument) så kan det vara någon av enheterna
Med tanke på hur bilen uppför sig är ett vettigt steg att mäta så bilen faktiskt får bränsletryck som den ska.
We
2.010
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Var det inte en tråd här för inte så länge sedan som upplyste att man bör ha koll på jordkabeln som går ut genom batterilådan till undersidan av bilen och sitter helt exponerad för väder och vind? Kolla jordkabeln från batteriet så den inte har oxiderat sönder.
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Jordkabeln går väl inte till undersidan av bilen? Minus jordas direkt i chassit bredvid batteriet.
Däremot går ju pluskabel under bilen.
Det här är E90, men liknande på E60.
Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
We
2.010
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Så var det kanske, kommer ihåg att det var nån kabel som satt på ett utsatt tillfälle och oxiderade vilket resulterade i elfel.
Visa användare
ProPro-medlem
65
ariston
523i -06
316i -92 (i Grekland)
Värt att kolla.
Tack
Visa användare
ProPro-medlem
65
ariston
523i -06
316i -92 (i Grekland)
Jordkabeln ser ren ut, startmotorn har bra schwung så att säga.
Visa användare
ProPro-medlem
65
ariston
523i -06
316i -92 (i Grekland)
Ett tips på Facebooks BMW DIY löste det
---> EWS till DMI Resync, som jag gjorde i INPA.
Startar nu.
Tack för all hjälp här!
Visa användare
ProPro-medlem
5.119
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Skönt! Men då måste du ju haft en felkod, sannolikt 4a63, som pekade på detta?
Den kan ju så att säga inte vara osyncad utan att bilen märker det och sätter en felkod.
Det är helt enkelt så att startspärren slagit till. Startmotor går runt men spridarna öppnar inte.

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Gratulerar!

Att startspärren slagit till var ju visserligen initialt en möjlighet, men när du senare rapporterade att motorn startade och gick på tomgång en kort stund, var startspärren inget alternativ längre.

Slagit till i ett senare skede??

Konstigt, alltså. Men grattis igen! :)

//Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
5.119
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ja vid varje nytt startförsök sätts felkod för startspärr även om man raderat den strax innan. Har man en BMW från den här tiden där startmotorn går men att den inte startar ska man kolla efter detta. Jag pratar med kanske 2-3 i månaden som har detta fel. Klassiska fallet är att batteriet har laddat ur och sen startar den inte efter byte/uppladdning.
Men vanligt också att det uppkommer vid arbete kring batteri, startmotor eller generator. Dvs där höga strömmar ska passera. Som sagt oftast felkod 4A63.
Lätt att åtgärda med Inpa eller en handhållen Foxwell. Funktionen finns inte på iCarsoft.

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
65
ariston
523i -06
316i -92 (i Grekland)
Nej, det var ingen 4a63. Obs, testat enbart med bimmerlink. Annars skulle jag misstänkt det.
Nåväl, en trevlig Norrman från BMW DIY help på Facebook kom på idén med ews till dme resync. Allt gott -- Tack för all hjälp. Jag ska bara en fräschare IBS installeras. Tips?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.