AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
431

E60 fel efter glappig batteripol

Sida 1 av 2
Visa användare
60
ariston
523i -06
316i -92 (i Grekland)
Hej
Vänder mig till den samlade visdomen i denna prominenta grupp för att få lite tips på vart man ska börja...

Fick ett antal DBC-, farthållare- och bensinpumpsfel igår morse.

Startmotorn går bara runt och bilen startar inte.

Bytte batteri, (vilket var på tiden, då bilen har tappat tiden ett par gånger) upptäckte samtidigt att pluspolen satt löst.
Kopplar in bimmerlink med kabel och får då följande:

Error Memory
Date: 1/3/26 19:15:45
VIN: WBANE31010B927615
Body gateway module
1 error
93BA: Servotronik: engine timeout
Switch center, steering column
1 error
C9A8: PTCAN Embassy: Power Management Consumer Control Timeout
electronic fuel pump control module
1 error
CED4: External error: CAN ID 0xAA (TORQUE_3) is missing (e)
Car Access System
1 error
A0B4: Fehler_Motorstart_Anlasserbetrieb
Instrument cluster
3 errors
A3AD: CAN_ID_1D0_ERROR_Ausfall_Botschaft_Motordaten
A3AE: CAN_ID_0AA_ERROR_Ausfall_Botschaft_Drehzahl_Leerlauf
A3AF: CAN_ID_200_ERROR_Ausfall_Botschaft_Regelgeschw_Stufentempomat
Automatic heating/air conditioning
2
7 errors
E714: Message (KCAN: Power Management Battery Voltage, 3BE)
E716: Message (KCAN: Powermanagement Verbrauchersteuerung, 3B3)
E718: Message (KCAN: Heat flux engine, 1B6)
E719: Message (KCAN: engine data, 1D0)
E71E: Message (KCAN: torque 3, AA)
9C54: AUC sensor
9C55: fogging sensor

Har raderat felen... men dessa ovan kommer tillbaka tämligen omgående.

Finns det några tips på vart jag ska börja leta?
Många tack på förhand!

//Georg
bl
2.293
blixten
325i -88
Har du laddat det nya batteriet innan du satte dit det?
Plus ett på blixten.

De där koderna, E714 och E716, kan nog vara orsak till en massa följdkoder.

E6x har ju också den där förrädiska genomföringen av pluskabeln i botten av batterilådan.

Den korroderar ofta, både på in- och utsidan och orsakar då spänningsfall som kan ge symptom som liknar dem från ett svagt batteri.

//Lennart
Visa användare
60
ariston
523i -06
316i -92 (i Grekland)
tack för svar!
Ja, fulladdat med en CTEK över natten.
utveckling:
har nu beställt en begagnad EKP m2 från en skrot i LT, räknar med att installera och programmera om den till Vin.
Går det att lösa kanske med att koda om/ skriva om existerande EKP (styrenhet till bensinpump)
Är detta overkill med att beställa en styrenhet från skrot?
Några idéer i övrigt?
Många tack på förhand!
//G

Visa användare
60
ariston
523i -06
316i -92 (i Grekland)
Tack föra svar x 2

Jag vill minnas att den har varit inne för en garanti-åtgärd (utan åtgärd..) just vad gäller detta med korrosionen på den bångstyriga batterikabeln -- på Theanders i Lund , för några år sedan... Det är högst sannolikt att de då missade spänna plus-polen ordentligt efteråt, då den nu gick att demontera för hand, utan verktyg (!).

Självaste "batteribrunnen" är ren och fri från fukt, och saker ser vettiga ut, men jag har inte hunnit inspektera hur pluskabeln verkar längs med hela sträckan... kan finnas "dolda fel" där...

Har vi någon rekommendation på verkstad nere i Malmö-Lund-området som reder ut en sådan situation?
Bilen är i övrigt en 20-årig pärla, som går som en klocka trots sina snart 40.000 mil, hela familjen är väldigt fäst vid den.
Många tack på förhand
//G

Eftersom genomföringen har varit föremål för åtgärd, finns det all anledning att kolla även utsidan.

Det är ju där som det är som känsligast. Har man varit där och ”bökat” är det ju snarast sannolikt att det har blivit otätt så att vägsalt letat sig in och ställt till det.

Du borde nästan kunna se med blotta ögat om det ser skumt ut.

En del modeller - men jag vet inte vilka - har en alumiumskena istället för en kopparkabel från utsidan på batterilådan och framåt. Om det skulle vara fallet här, syns nog skarven vid lådan t o m utan glasögon. :)

/Lennart
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Efter att du raderar alla felloggar.
1) Kommer det nya felloggar direkt?
2) Slå av tändningen och på igen utan att röra bromspedalen (ej startläge) . Kommer det nya felloggar?
3) " Nya kommer tämligen omgående" hur snabbt, när du gör något?

Visa användare
60
ariston
523i -06
316i -92 (i Grekland)
Tack för svar!

Då får jag kolla närmare på detta!
Har varit garagebil fram till c:a 6 år sedan. Så man kan tänka sig att saker har förvärrats.

Och e714 och e716 kanske ställer till det med "följdfel", jag ser att vissa andra fel inte har återkomnit.

@steaman : felen återkommer, kanske efter någon minut. Efter omstart - men utan koppling/startmotor, utan bara startknappen.

Jag har en 12.4 - 12.5 volt i vila, efter laddningen, tycker det är lite lågt för ett nytt & nyladdat 95Ah-batteri, dock inkopplat.

Menar ni att man blir av med dessa följdfel om batterispänningen återställs, efter kabelbyte?

Om du mäter 12,4 - 12,5 volt över batteripolerna någon timme, eller längre, efter laddning, är det för lågt.

Jag ser några olika scenarios där. Men jag ber att få återkomma om dem ifall inte någon annan hinner före. :)

//Lennart

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
När du startat bilen, mät spänningen över batteripolerna? bör vara mellan13,8V och 14,5V (beroende på temperatur.)

Visa användare
60
ariston
523i -06
316i -92 (i Grekland)
@steaman: bilen startar alltså inte.
Visa användare
60
ariston
523i -06
316i -92 (i Grekland)
Hej igen,

@Lennart : om du har lust att delge några scenario:s för vidare felsökning, så vore jag mycket tacksam.
Jag måste ju åtgärda standardfelet med den ökända pluskabelgenomföringen från kofferten till undersidan av bilen, annars kommer man att stå på ruta 1 än en gång.

Finns det några vidare tips på åtgärder för att rädda bensinpumpsstyrningen (enheten EKP m2) som verkar vara den delen som hindrar att pumpen går igång och bilen startar?

Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Hoppar in sent i tråden men hittar inget om att säkringar har kontrollerats?

Jordkabel mellan motor/kaross (inte så troligt att det är ett problem om startmotorn går runt)?
OHej igen,

Koderna C9A8 och CED4 pekar ju på EKP, så kanske är det ändå där du skall börja.

Den sviktande strömförsörjningen (det tidigare glappet och den sviktande batterispänningen) ha ställt till det. Saker, inte minst EKP, går ju sönder.
Fast om pumpen börjar krångla efter 40k mil, kanske den dödat EKP? Går pumpen att testa med direktström?
Bara en fundering.

Och så kolla säkringar, som det föreslagits. Och säkringshållarna. Torrt och fint? Ärgat?

Om det är så att startmotorn drar runt motorn (med tydlig kraft, "schwung"), kanske det ändå är rätt att börja med EKP, Ganska enkelt att byta (och koda) och inte så dyrt, antar jag.
Koden A0B4 visar bara att misslyckat startförsök gjorts. Men om det beror på själva startmotorn eller något annat, går inte att utläsa.

Övriga felkoder verkar inte ha (direkt) med motorstart att göra. Men eftersom de fortfarande kommer tillbaka, är det ju något lurt med dem också.
Den låga batterispänningen, även från det nya batteriet - friskt?, kanske ställer till det. Men SÅ låg (om nu mätvärdet är korrekt) att den direkt ger upphov till diverse ovidkommande felkoder, nja, kanske inte.

Det blir mycket kanske, kanske inte, men det är svårt att komma rätt på distans. Antagligen ett enkelt fel, när du väl hittar det... ;)

//Lennart

Visa användare
60
ariston
523i -06
316i -92 (i Grekland)
Tusen tack för svar, alla!

Idag har jag gått igenom alla säkringar (batteribrunn och handskfack). Hela och rena, inget ärgat och inga spänningsfall.

Jag har även "plockat bort" självaste IBS:en, genom att lyfta bort det blåa kontaktdonet, samt kabeln från pluspoolen. Blev misstänksam då den inte ville acceptera att "koda in" det nya batteriet.

Idag startade bilen och kunde hålla tomgång i kanske 30 sekunder, för att sedan dö och skjuter iväg samma gäng koder.

2 ggr.
Tar efter startar den inte.
Startmotorn har mycket bra kräm (schwung) går runt på ett piggt sätt.

Efter att jag har lyft bort Ibs:en så tar batteriet bättre laddning från c-tek i motorrummet.

Har även beställt en utbytes ekp m2 för bensinpumpen, som jag räknar med att kunna programmera in via ncsexpert, då just det felet kommer alltid tillbaks med detsamma.

Har ni ytterligare idéer så är jag idel öron.

Bra jobbat! :) Finns det (om så bara lite) liv, finns det hopp!

På en äldre bil - utan den ”fantastiska” EKP:n hade ett pumpbyte varit självklart. De där trettio sekunderna hade definitivt pekat ut en döende pump.

Kanske börja med den? Inte dyrt men lite svettigare än EKP.
Efter 40k mil knappast fel…

//Lennart
Visa användare
60
ariston
523i -06
316i -92 (i Grekland)
Tack!
Jag vill tro att kombinationen av dålig som har lätt till urladdat batteri, och glappig pluspol har så att säga "sänkt" ett gäng styrdon. De är säkert känsliga, på sedvanligt BMW manér...

Frågan är om man kan "hämta tillbaka dem" genom att koda om dem? (Kan man det ens?)
Lite som vi gjorde med sonens FRM-3-modul (E91, 2011).

Det känns som om man får beta av grejerna, en efter en.

Visa användare
60
ariston
523i -06
316i -92 (i Grekland)
En märklig sak som jag ser är att klockan måste ställa in varje gång jag sätter mig och slå på tändningen.

Ibsen är borttagen och bilen står på konstant laddning.

Detta känns lite märkligt. Eller snarare är en del av problemet.
Kanske läge att kolla batterispänningen igen.
Eller glappkontakt.

Ditt klockproblem är lite standard när något sådant börjar.

//Lennart
Visa användare
60
ariston
523i -06
316i -92 (i Grekland)
Tack!
Jag vill tro att kombinationen av dålig som har lätt till urladdat batteri, och glappig pluspol har så att säga "sänkt" ett gäng styrdon. De är säkert känsliga, på sedvanligt BMW manér...

Frågan är om man kan "hämta tillbaka dem" genom att koda om dem? (Kan man det ens?)
Lite som vi gjorde med sonens FRM-3-modul (E91, 2011).

Det känns som om man får beta av grejerna, en efter en.

Visa användare
60
ariston
523i -06
316i -92 (i Grekland)
Fast jordkabeln är faktiskt inte testad/kollad.
Har man spänningsfall över den, så kan mycket hända.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.