AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.333

Dåligt batteri, Bytt batteri, startar fortfarande inte.

Sida 1 av 2
Bo
15
Bonk222
Bmw e61 525d 2006
Tjenare min polare har en bmw e91 2008 320d, han hade då ett dåligt batteri som gick igång med booster, men inte annars, vi bytte batteriet och testa då, men han gick inte igång utan då sitter han och tuggar på starten i nån minut, efter det så klickar den bara, vi har även testat att koppla på startkablar men inget funkar, även testat att koppla jord till motor för att se om de var dålig jord men det var det inte. skulle jätte gärna behöva ha lite hjälp då alla mina idéer är slut.

Mvh Bonk.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Startspärr som kickat in?
Bo
15
Bonk222
Bmw e61 525d 2006
Tja jsn, De jag tycker är konstigt är att bilen gick igång med en booster med gamla batteriet, men inte med startkablar, men nu så går han ej igång med nytt batteri plus startkablar tycker de nått lurt med det, men startspärr säger du. hur kan man fixa det.

Mvh Bonk
Hej,

Jag blir alltid osäker på hur startspärren yttrar sig på olika modeller, men scenariot stämmer.

(Väldigt) dålig strömförsörjning i kombination med annat trixande kan mycket väl trigga startspärren.

Ett sätt att kolla detta är att lossa ett tändstift och (eller på något annat sätt) se om det kommer gnista. Om inte, är det nog startspärren.

För att komma runt den behövs ett diagnosprogram med viss kodningsförmåga. INPA på en Windows-laptop är för mig det självklara alternativet.

Men antagligen fungerar t ex en mobilapp som Bimmerlink eller liknande. Fast där är jag inte orienterad.

Det kommer nog fler förslag så småningom.

//Lennart
Bo
15
Bonk222
Bmw e61 525d 2006
Tja Lennart, vet fu om de funkar med Carly att kolla med startspärren, det är en diesel så tändstift saken går ej, så om man inte har nått av inpa eller bimmercode så vad gör man då?

Mvh Bonk
Hej igen,

Carly (iCarly ?) borde väl kunna fixa det. Men det är också okänd terräng för mig, så en viss reservation.

Det skadar åtminstone inte att prova.

//Lennart

Bo
15
Bonk222
Bmw e61 525d 2006
Tackar för svaren Lennart, du får jättegärna skriva mer om du kan mer och kommer på mer.
Om ni har tillgång till Carly borde det räcka.

Annars får ni återkomma, för då krävs det någon form av investering.

//Lennart

Bo
15
Bonk222
Bmw e61 525d 2006
Tjena Lennart, jag tänkte på, jag såg en YouTube video nu med nån som hade samma problem o han drog nu nått som hette ibs till minus Polen, tror du/ni att den har nått med detta att göra

Mvh bonk
Ingen aning. Men kanske handlar det om någon variant på ”norsk reset”? Dvs att man lossar en batteripolsko och sedan sammanför den med den andra.

Det löser en del enklare störningar i elektroniken men inte en utlöst startspärr.

Finns Carly inte inom räckhåll?

//Lennart
Bo
15
Bonk222
Bmw e61 525d 2006
Jo carly finns nära, men pallar inte skruva i en miljö där det är snö överallt och mörkt. Tänkte kolla mer imorn.

/ bonk
Bo
15
Bonk222
Bmw e61 525d 2006
Tänkte också på, är det inte nått man måste koda in också, att man har ett nytt batteri?
Jo, fast det handlar om att få batteriet att leva länge.

Det har ingen betydelse för det akuta startproblemet.
Bo
15
Bonk222
Bmw e61 525d 2006
Aha okej tack för svaret!

/bonk
Visa användare
305
Remo
320d Touring -11
Jag har tidigare haft Carly och så här minns jag dess funktioner.

Med Carly kan man:
- Läsa Live-data från bilen
- Läsa och radera bilens felkoder
- Anpassa bilens funktioner som t.ex belysning vid upplåsning, hastighetsmätare utan felmarginal, intervall på vindrutetorkare, start-och-stopp funktion och liknande
- Registrera nytt batteribyte (vid ersättning med samma typ av batteri) eller koda om till nytt batteri (om det nya batteriet är av annan typ eller kapacitet)

Med Carly kan man dock inte aktivera och/eller deaktivera bilens komponenter eller moduler.

Detta med reservation att jag minns något fel eller inte upptäckt alla funktioner hos Carly.
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hej, startspärr på en e90 diesel gör att spridarna stänger men startmotorn går. Vanligast är att man får felkod 4A63.
Felkoden kan läsas med de flesta diagnosverktygen men behöver syncas med BMW specifika grejer såsom Inpa eller Ista.
Mycket lätt, det tar 5 min. Generellt till e90 och den generationen BMW rekommenderas ett Inpa-kit.

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Bo
15
Bonk222
Bmw e61 525d 2006
Så inpa eller ista behövs, kan man inte bara använda carly eller nått diagonsverkyg att släcka felkoden, eller sitter den där för alltid?
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Nej, felkoden kommer tillbaks direkt vid nytt startförsök.
Man måste göra en syncning av DDE-CAS.
Det är ju inga dyra grejer detta, men väldigt bra Länk
Ista ingår.

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Bo
15
Bonk222
Bmw e61 525d 2006
Så det man måste ha för att släppa en startspärr är inpa/ista? Inget annat som funkar så som bimmercode/bimmerlink?

/bonk
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Apparna klarar inte detta. Möjligen lite vassare handhållet diagnosverktyg men då är det 10000kr minst.

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Bo
15
Bonk222
Bmw e61 525d 2006
Okej tack då vet vi! Tack för alla svar!

Mvh bonk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.