AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.593

Borglunds provkörning av nya 745:an

Sida 2 av 2
Just det! Han testade ju en Jagga för nån vecka sedan och då blev sågningen annu grövre. Har inte sett nån program om Mercedes men förventar mig samma sågning. ser ni röda tråden? Kanke inte köpt som någon sa men definitiv förblindad av felaktig normsättning där svenska bilar ska vara rättsnörret. Det mesta av sågningen gick ju ut på att "det är onödigt". Allt som inte finns hos Volco men hos andra bilar ä onödigt enligt honom.

Nu blev jag intrigerad av denna tråd. Ringde till BMW och kom överens om provkörning av bilen. Det blir nu bäst om man skaffar sig intrycken själv i stället för att se det på TV. Ska raportera här vad jag tyckte. P.S. Provkörnings reportaget här på BMWpower lät ganska bra...
ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Borglund testade ju nya 500 SL för ett tag sen och den fick bra omdöme, enda han inte gillade var att den kostade en del. Jaggan han testade var XKR för övrigt.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Men alla andra kopierar ju mer eller mindre iDrive rätt av utav bmw. Kolla bara i nya a8an. Där ser ju tom själva "musen" likadan ut. Så så illa kan det ju inte vara?
Nu var det en HEL DEL ANNAT än just Idrive som fick dålig kritik av Borglund och sedan tidigare även av andra motorjournalister som testat bilen. Idrive verkar vara det lilla bekymret för BMW.

Stefan
Pa
368
Palle83
Mini Cooper Clubman D
Ang. i drive.
Det sägs ju att den ska ha över 700 funktioner, men vad är en funktion? tex fläkten, om den har 5 olika lägen räknas det som 5 funktioner eller 1 funktion??

Varför säger så många [i]drive? borde det inte uttalas [aj] drive?
Acey: Det gjordes "kopior" av Åtvidabergs-Facits räknemaskiner också... Vi vet ju alla hur det gick och då syftar jag inte på de som gjorde kopiorna! En kopia av ett dåligt original borde bli en ännu sämre kopia.

Stefan
Tog mig en sväng på 20 minuter i 745 igår. Personligen är jag imponerad. I-dirve tog lite tid att anpassa sig till men det är inte mer komlicerat än att ha ny stereo. Finns säkert massor med finnesser som man kan lära sig med tiden men grundfunktioner tycker jag är begripliga. Håller lite med Borglund om säkerheten. Man måste ju ända ha delad koncentration när man använder den. Men det har man ju oxå när man byter radiostation. Placeringen av displayen är det inget fel på. Samma rutin som när man tittar på hastighetsmätarna. Det käns ovant att titta lite åt sidan men jag antar att det är vanefråga. Fast det är ju klart: en HUD (head up display)som på jaktplan är ju svårt att slå...Tot ni att det kommer dyka up på bilar oxå snart?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Head up hisplay har funnist på Corvette i flera år.
Konstigt att inte andra tillverkare har följt efter....eller så är det inget att ha.
//Marin
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
I en bil har du redan en mängd synintryck i blickfånget, fotgängare, mopedister, andra bilar osv. Om man dessutom blandade in uppgifter som hastighet, vägval, avstånd hit och dit, radiokanaler osv så skulle människan "balla ur".
Det är en väsentlig skillnad i ett flygplan eftersom du då befinner dig relativt ensam mot en blå himmel!

/Kristian BMWCS #5062

------------------------------
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
StefanP: (för övrigt heter jag också stefan p :) Jag har inte sett att någon klagat på audis system? Enkla funktioner som klima, stereo osv styrs ju självklart som vanligt. Dom flesta klarar nog att köra helt utan att röra idrive i huvudtaget. Att ställa in fjädringshårdheten är inget man gör varje dag kanske? Jag tror det handlar om att vänja sig.

"Internet är en fluga" lite samma sak. Om ett par år kommer detta vara naturligt i alla bilar.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Nu var det collins tur att såga bmw och prisa saaben.

Länk

Jo
744
Jonhny
745 -85
Är det så konstigt att körglada bilar sågas egentligen ?
I testerna kan ju en bil få högst ~25 rattar och 5 av dem kan vara körglädje.
I min betygsättning så kan en bil få 50 rattar. 25 av dem för körglädje...
Med den skalan lär ju inte saab o volvo vinna.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det roliga var att saab var kunglig genom "älg testet" enligt colling. Medans AMS påpekade att de ALDRIG provkört en bil som var i större behov av ett antisladdsystem... Hur kan det gå ihop sig?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.