AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.594

Borglunds provkörning av nya 745:an

Sida 1 av 2
Trafikmagasinet 22/10... Tittade för en gångs skull och en BMW var med! Borglund var ju ganska nära en sågning av bilen. I-drive överarbetat och trafikfarligt, körglädjen som normalt finns i en BMW är borta, dålig isolering av vägljudet, nytt formspråk så att BMW-identiteten i stort försvunnit (har vi hört den förr...) Han var inte särskilt imponerad.
Det bådar inte gott. Designen är en smaksak som kan stötas och blötas hur länge som helst. Men när KÖRGLÄDJEN försvinner ur en ny BMW-modell, då är det nära kris. Får hoppas att det inte smittar av sig på de mindre modellerna.

Stefan
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Läs senaste nummret av AMS där BMWn har endligt dom i bland dom sämsta köregenskaperna av nya 9-3, s60, a4, Mondeo, Alfa 156 och Mazda 6. Citat: " Strike varje gång! BMW har lyckats trolla bort 3-seriens en gång så fina balans och istället överstyr den som en tok"
Syftar på hur bmw slår ner alla koner i undermanöverprovet.

Dock tillägger dom " Men körklädjen sitter även i drivlinan och där är BMW kung".

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Såg reprisen nu på dan.

Tillägg till ditt inlägg Stefan:
"Saknar dörrlister (skydd) mot uppslående dörrar"
"växla manuellt på ratten var krångligt då man byter grepp på ratten"
"automatisk öppning av bakluckan var mest onödig"
"Sätena liknar mest flygplansstolar och saknar stöd" (negativt betyg? Fick inte riktigt grepp på det.)
"Man tar fel på farthållarspak och blinkersspak"

En sågning kan man nog kalla det iaf...

Mvh

Anders S.
acey, jag har läst det testet och jag kan inte förstå hur BMW skulle ha lyckats trolla bort 3-seriens balans helt plötsligt!? I alla tidigare tester av exakt samma modell så hyllas ju balansen och körglädjen. Beror det på att det var fel hjulstorlek (för små?) på just den här bilen?

Jens
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jo det låter himla märkligt. Menar dom att e36orna hade bättre balans. Jag tycker det är lite larvigt när dom kör dessa test. Jag menar jag tror inte att köregenskaperna ändras år efter år. Det låter faktiskt skumt.
Be
40
BeTre
B3 3,3-99
Kul att Borglund fick chans att testa bilen efter ett drygt år på marknaden!!!!
En mer köpt bilreporter får man leta efter........
Be Tre; Vad menar du med köpt? Vem skulle ha köpt honom? Min bedömning är att han alltid varit lite pro-BMW! Nu blev det i stort sett en sågning...

Stefan
Håller med StefanP,

Staffab B har väl eller kanske fortfarande har BMW 535 90:a och har hävdat att det är bland den bästa bil som finns om jag minns rätt.....

/Simon
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Har alltid tyckt att Staffan är otroligt övervärderad som "tyckare" och brukar inte direkt lägga allt för stor vikt på vad han än säger.
Be
40
BeTre
B3 3,3-99
Sedan Borglund gick till SVT har han ju varit Ford trogen så det står härliga till, eller?? Säg gärna emot mig om Ni är av annan åsikt. Visst utnämnde han 745:an till "en av världens kanske bästa bilar" trots "sågningen". Har haft tillfälle att köra 745:an och måste tillägga att jag upplever den minst lika "körglad" som E38:an. Visst tar det tid att hitta sin plats i bilen men då man gjort det sitter man som gjuten bland reglagen.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Teknikens Värld test och jämförelse med nya 9-3.

Om Bmw 3-serie:
"Väghållnigen är vass, men om antisladdsys. kopplas ur kräver en bakhjulsdriven bil definitivt mer av sin förare. I gengäld erbjuder 3-serien verkligen delikat körkänsla med fint avvägd styrning och välbalanserat chassi"

vidare...

Ämne Körglädje:
"Bull´s eye på måltavlan heter Bmw 3-serie. bla bla bla bla.... Ända fram till bmw:s fint avvägda styrkänsla når inte Saab - kanske är det omöjligt med framhjulsdrift"

Man kan fortfarande konstatera att varje tidning har SIN reporter vilken i sin tur har SIN åsikt.

Med erfarenhet av E36 och numer E46 har jag MIN åsikt. Det krävdes Bilstein-modifiering för att just jag skulle bli nöjd (mycket nöjd faktiskt)!

Mvh

Anders S.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Kanska ska nämna att bmw vann testet tillslut ändå. Men det är lite konstigt ibland i dessa tester. Man kunde tro att bmw skulle komma sist tills man såg resultaten. Sist kom alfan.
Ang. AMS-testet:
Ja, kommentarerna i texten och det slutliga betyget stämde inte riktigt överens. Tyckte hela testet gav ett lite oseriöst intryck faktiskt.

Trafikmagasinet:
Staffan B kommer med såna märkliga kommentarer ibland, "det är tydligen så här som BMW ska se ut i framtiden...". 7-seriens utseende kan ju diskuteras men det går ju inte att säga att ALLA BMW-modeller ska se sådana ut. Personligen tycker jag t ex att Z4:an är riktigt tjusig! Bilderna på 5-serien indikerar ju också på att den blir lite mer graciös än 7:an.

Motorjournalens journalister är bra mkt pricksäkrare i sina kommentarer!!

Jens
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Håller med om Motorjournalen. Framförallt så förmedlar dom känslor bättre. Bilkörning är subjektivt. Jag menar Staffan på TF kan få vilken bil som helst att se tråkig ut. Han kan köra en McLaren F1 utan att det skapar "ha-begär". I motorjournalen så förmedlar dom känslan av hur det är att köra bilen bättre.

Ett test av bmw m3 skulle kunna vara så här:

TF = Bilen är stötig när man kör i statstrafik över farthinder. Bageutrymmet är för litet och man får inte ens in 15 drickabackar.

Motorjournalen: Hjulen spinner lite vid växling från 2an till 3an , styr in fint i kurvan och växlar mellan över och understyrning genom kurvan.

Tja!

Håller med Betre! "Nya" 7-serien har ju funnits med ett tag nu och motorjournalen testade bilen för rätt länge sen. Tycker att TM kan ha ett beg-test av E36an istället =) Jag har aldrig sett att de har haft ett sådannt... :-/

Mvh Tobbe
acey, du har helt rätt i att framtoningen och presentationerna skiljer en hel del mellan TF och MJ. Jag gissar att TM präglas av kravet i public service direktiven dvs höga krav på objektivitet, opartiskhet och biltester skall göras ur konsumentperspektiv, ej ur bilfanatikerperspektiv. Då är det ganska naturligt att man aldrig får ett ha-begär vilken bil som än presenteras i TM. MJ har nog friare tyglar. Därmed är det nog större risk att deras journalister köps eller tar sig utrymme att framföra personliga åsikter som kanske inte alltid är så sakliga.

PSS som journalisterna har åsikter om bilar har jag min åsikt om journalisterna. Jag har stort förtroende för Herr Borglund även om jag inte alltid tycker att hans kommentarer är motiverade. Det gäller för både hans tid på Teknikens Värld och SVT. När han på senare tid har utsett Ford till bästa köp i resp. klass har ju det faktiskt motiverats av lägre inköpspris och ägandekostnader än motsvarande konkurrenter. Den riktigt bilintresserade har ju väldigt lätt att bortse från ekonomin och istället välja bil med hjärtat så det kan ju av vissa upplevas som han är ett Ford-fan eller rent av "köpt".

Beträffande 745-testet tyckte jag att alla kommentarer var väl motiverade, såväl negativa som positiva(dock inte många).

Stefan
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
StefanP: Jo men jag tycker att man får ifrångå mallen ibland. Om man kollar på SVT så har dom jättebra program på flera andra områden (musikbyrån tex) medans trafikmagasinet är katastrof. Visst ska dom ha mer konsumentupplysning men då ska man kanske inte provköra en BMW M3? Sen tycker jag att 7-serie reportaget inte var dåligt direkt utan ganska sakligt. Jag tror att trafikmagasinet gör sig bäst i att testa små, billiga, svensson bilar där man inte behöver betrakta körkänsla osv.

Sen undrar jag vad fan tricks i trafik eller vad det heter är för något? Katastrof!
Kl
29
Klimaanlage
E34 540iA (m. sportfahrwerk) till förfogande
Appropå E65 och iDrive-systemet: När jag i somras fick tillfälle att torrsimma lite i en 745:a hos en återförsäljare gavs även möjlighet att prova på att navigera lite i iDrive-menyerna. Färgad av journalisternas samstämmiga klagosång över det "klumpiga", "komplicerade", "trafikfarliga" och allmänt "idiotiska" systemet blev mitt möte med iDrive en smärre chock. Nu fick jag visserligen inte prova på att använda systemet i färd, med större delen av uppmärksamheten riktad på vägbanan, men på de få minuter jag tillbringade i menysystemet hann jag förvånas över hur löjligt enkelt och snabbt man kunde navigera runt bland myriaden av inställningsmöjligheter och hur logiskt funktionerna var sorterade! Jag tvivlar verkligen på att jag skulle kunna orientera mig lättare (eller mer trafiksäkert!) bland det myller av knappar och reglage som skulle vara resultatet om inte iDrive fanns. Detta är rader från en person som varken har extrem datorvana eller förbehållslös teknikoptimism (eller är särskilt förtjust i E65 överhuvudtaget, ska tilläggas!). Är jag fullständigt ensam om att betrakta iDrive som ett steg framåt ur ergonomi-synvinkel?!

acey: Instämmer, de borde inte heller ha provat 745:an. Inte många familjer som kan slanta 700 kkr för en bil. Men något för att få upp tittarsiffrorna måste ju göras ibland......

Klimaanlage: Idrive är ju ålderdomlig ur ergonomisynpunkt och ur säkerhetssynpunkt redan när den lanceras. Jag begriper inte varför BMW´s tekniker och ergonomer valde denna supermiss när de kunde satsat på röststyrning. Det hade varit ett nytt grepp i bilvärlden som skulle satt standarden för alla andra tillverkare. Nu liknar det mest frosseri i teknik där man glömt användarperspektivet. Kom ihåg de löjliga japanska digitala hastighetsmätarna som lyckligtvis försvann lika snabbt som de dök upp. Orsak: Föraren läser snabbare på ett analogt instrument. I vissa länder är det förbjudet att använda mobiltelefon under bilkörning och det motiveras givetvis med säkerhetsargument. Bäva månde BMW om lagstiftaren i vissa länder dessutom börjar ställa krav på bilens ergonomi. Då får nog 745:an säljas endast med iDrive urmonterat..........

Stefan
Det finns röststyrning till många funktioner i I-driven.

Det jag irriterade mig mest på i TM:s test var att Staffan kallade den I Drive...Han blandade engelska och svenska.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Klart att Staffan måst få komma ut och känna på en riktig bil ibland. Hur kul tror ni det är att åka runt och testa Toyota Corolla hela dagarna? Han körde ju XK8 härom sistens

Jag håller inte med om att testet var en sågning, men berömmet var väldigt allmänt hållet, och det var rätt mycket gnäll på småsaker. Ungefär som när TV testade BMW 850 på 80-talet; "den är bredare än en Volvo 740". Å f**n då får det nog bli en Volvo i stället...

Missa inte säsongens sista MJ i kanal fem kl 20!

My Bimmer is my mistress
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.