AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.289

.. "M3 är en lyxbil med lite hästar"

Sida 1 av 2
Hamnade tråkigt nog i en liten "den-här-bilen-är-bäst-diskusion" alledes nyss! Jag nämnde lite saker om bmw m3, osså fick jag den här kommentaren. Tyckte att den var så kul att den va värd att läggas upp här! :) "Asså M3:a e ju så falsk.. Det e ju för fan en lyxbil med lite hästar!! O många säger att den e skitsportig!! HA! Evo 6:a, Det e en fullfjädrad sportbil! Finns knabbt nån bättre förutom miljon bilarna..."

Ja, vad säger man ?

//Richard
322
jörgen nymann
BMW 528iAT -98
"Lite Hästar" !?? Möjligen M3 E30,den är knappast nån lyxbil dock. Men smaken är som baken!
Du skulle ha rekommenderat en provkörning av en M3 (helst E46)innan han/hon uttalar sådana hädelser!

/jörgen
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
M3:an piskar skiten ur en Evo6 i alla grenar utom 0-100, iaf så länge det är torrt dessutom är den betydligt roligare att köra och dessutom bekvämare att åka långt i.

För att citera Fredrik, Ekblom, "Evo 6 är skitkul, i en timme."

Sen har ju Evo 6 4 dörrar så den kan ju knappast klassas som en sportbil. :D

Men visst hade M3:an gärna fått vara snabbare både vad gäller ax och bankörning även om den redan nu är snabbare än Evo 6.
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
För att citera mig själv, "M3 har sinna fördelar, EVOn har sina fördelar, men att ta upp dom i en diskussion om vilken som är den bästa bilen kräver att man har testat båda/eller vet så mycket om båda så man kan göra en rättvis bedömmning och dessutom inte är trångsynt"!

Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tycker nog att sådana jämförelser är lite barnsliga! Lite "min pappa är bättre än din....!"
Det handlar om två kompetenta bilar som i grunden är byggda för olika ändamål!
Evo6 är byggd för att utgöra grunden för rallybilar.
M3 är väl numer (E46) snarast en snabb och relativt lyxig/bekväm sportbil för bana/torr asfalt.
CSL och GTR är däremot mer "tävlingsbilsämne" för bana direkt från fabriken!

Mvh
sebbe
M3 AVUNDSJUKA!!!!!!

Givetvis så säger alla så där, när dom inte har en egen m3:asnacka om avundsjuka.....Den som spar,han en m3 har..........
Evo 6 o alla andra jappsebilar=äkta riskokarbilar!!!!!!
Be
40
BeTre
B3 3,3-99
Sedan när blev M3 en lyxbil???
Visst är den relativt dyr i inköp men lyx, njaaaääää.
M3 har ur min synvinkel alltid varit en utpräglad körmaskin.

Ta Du och köp en Evo VI så får du se hur många timmar Du har kul innan Du tröttnar..............:/

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Braxen,

Jag har testat båda och det råder inget tvivel om att Evo6:an är en kompetent bil men M3:an är bättre i de flesta sammanhang. Skulle dock kunna tänka mig en Evo6 som andra- eller tredjebil.
Crusty
Har oxå kört EVO6:an o jag kan säga att den är skitball, men om den är roligare än M3:an är väl tveksamt! Johann grattis till 1000:de inlägget!

///Crusty
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BeTre,, jag menar att en bil som har skinnkädsel, ac, farthållare, stereo mm och har förhållandevis mycket ljudisolering som senare M3 har, släppt lite av racingambitionerna! (Kul och bekvämt!)
Givetvis beror det på att kunderna vill ha det så.

E36 och E46 har prioriterat komfort betydligt högre än ex gamla E30 M3. Det är väl först med CSL- och GTR-versionerna av M3 (och E36 M3 GT) man har "hittat tillbaka" till "racingambitionerna".

De japanska "rallyjärnen" har prioriterat bort det mesta av komforten i jämförelse med nyare M3. (Kul men inte bekvämt!)

Därmed inte sagt att M3 är dålig! Tvärtom i mina ögon är det nog världens bästa kompromiss mellan en körglad bil och komfort samt användbarhet!

Mvh
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Hur kan man säga att en bil är bäst och sedan säga åt någon annan att deras åsikt är fel?
Alla har olika krav på en bil, och om jag skulle diskutera den bästa bilen så skulle varken M3 eller EVO6 nämnas pga att det finns bättre bilar för mina ändamål!

Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
ps. min pappa är bättre än era. =)

acey
GT3 RS
M3 Touring
Braxen: Nej men det går att konstatera att M3an spöar evo 6 i allt förutom 0-100. Det var det diskussionen handlade om. Inget som sagt att M3 eller Evo 6 är världens bästa bil, däremot är en M3 bättre än en evo 6 :)
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Braxen,

> Hur kan man säga att en bil är bäst och sedan säga åt någon annan att deras åsikt är fel?

Vad har det med denna tråd att göra?

Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
johann!
Ursäkta att jag inte höll mig till topic, men jag ville inte att det skulle bli en EVO vs M3tråd eftersom det redan finns mer liknade trådar än vad det behövs.
Och jag svarde inte på ditt inlägg utan gjorde bara en liten fundering och ville att ni ev skulle ta och kommentera den objektivt.

johann
M3 2001
M3 2005
Braxen,

Håller iofs med dig men det är så svårt att låta bli att svara. :)

Sen kan man ju faktiskt konstatera att M3 rent objektivt är bättre en Evo6 på en rad punkter som brukar känneteckna en sportbil resp. en sportig bil.
Perkka
Braxen mfl: Vadå "min pappa e bättre än era"? Man ska väl kunna jämföra olika bilar på ett forum, utan att d blir lite gnäll.. Om jag vill veta hur en t ex Evo 6-a står upp mot en M3-a, vad spelar d för roll? Jag har frågat flera gånger om hur olika bilar (t ex C36 AMG), skulle ta sig mot en t ex M3 3.0 .. Tänk då om jag kanske vill veta svaret, vars annars ska jag fråga d?? Dom som tycker att såna frågor e löjliga lr nåt, kan väl helt enkelt ge f*n att svara/läsa tråden..

Mvh Per

If everything seems under control, you`re just not going fast enough!
Tigerr
*Hmmm* En liten tanke bara, och ett argument som kan användas som sista knäckande när man diskuterar BMW mot tex. Evo4/5/6/7

"BMW - Tysk, Evo - Japanes", sen behöver man inte säga nått mera.. Bara stå och titta på ägaren blir argare och argare! ;)

Tigerr
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Perkka, ditt resonemang "bättre" kan ju tolkas olika!

Bilarna är byggda efter olika behov och omständigheter!

Sätt en M3:a i rallyskogen och den kommer troligen att bli duktigt frånåkt av ex Evo6.
Sätter du å andra sidan M3 på en torr asfaltsbana så kommer troligen Evo6 att få pisk!
Ovanstående förutsatt att förarna av bilarna är lika duktiga förståss (detta kan nog spela större roll än bilarnas egenskaper i detta fall)!

Olika förutsättningar och olika prioriteringar helt enkelt! Det finns nog inte någon bil som är bäst på allt.

Köper man en viss bil så har man oftast prioriterat de egenskaper man anser vara viktigast. Är du nöjd med bilen så är den BÄST för just dig och dina behov ställt i relation till dina resurser.

Sedan skulle jag om jag hade råd inte valt antingen eller i detta fall. Jag skulle vilja ha båda bilarna!

Mvh
Vad spelar det för roll vilken bil man har, huvudsaken är väl att man har skoj? Och skoj kan man ha även i en Golf från 1988. Det känns också ganska bra att slå ur "underläge".
Mycket körglädje till ett pris som gör att man har råd med annat också. Sedan att vissa kan ha dyra bilar och göra annat också, det är ju en helt annan historia... ;-)

K-ring 1:06.02
N-ring 9:15 BTG
Perkka
Johan B: D va nog Braxen som sa d där "min pappa e bättre än era" Lr hur? Ja, & då frågade JAG vad han menade med d.. Svårare än så var d inte..

Mvh Per

If everything seems under control, you`re just not going fast enough!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.