AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.692

Vad är det som "låter" när...

Sida 1 av 2
PE
630
PESK
740iA e32
Är det någon som kan säga vad det är som "låter",
en liten elmotor eller liknande när man precis
stängt av motorn, lika så när jag drar i vindrute spolarn hörs "ljudet". Är det något något spjäll
som öppnar å stänger...eller något servo som drar...
man blir liksom nyfiken.....det är på en 740 e32 och
den har AC om det har betydelse......
Peo
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Läste i min "bibel" häromdagen att kliman öppnar sina spjäll (eller nåt) när man stänger av bilen. Av vilken anledning kommer jag inte ihåg (det stod iaf) men helt klart är att det surrar och knäpper lite grann.
Kan va samma på din kanske, vindrutespolarn är jag inte riktigt med på dock?

Mvh

Anders S.
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
När du stänger av ställer luftspjällen om sig, låter väl så på de flesta bimmers från e32 och framåt? Min låter så iaf.

Ljudet när du drar i vindrutespolaren vet jag inte vad du hör, kan inte minnas att jag hört något annat än spolarmotorn på min e34 alla fall?

------------------
Always Diesel
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Hoppsan, var lite sen där... men det är väl hastigheten att svara som skiljer 1000+ inläggarna och oss vanliga dödliga ;)

------------------
Always Diesel
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

:))

Faktum är att jag nästan alltid är 2:a på inläggen. Inte denna gång dock!
:)

Mvh

Anders S.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Det är likadant på min bil...när man stängt av bilen så stänger sig spjällen men det går ju fort över Men det finns en annan grej som surar, låter som liten elmotor som går hela tiden i ca 5 minuter väldigt tyst och jämnt vad kan det vara?? det brummar liksåm!

MvH Bmw 4-ever

ShProPro-medlem
207
Shopkeeper
X5 3.0iA -04 Safirsvart
Det sitter en liten fläkt ovanpå vredet till kupefläkten, den går i ca 5 minuter, har nåt med AC:n att göra??

mvh
Shopkeepern
Länk
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Det är förspänningen på torkararmen som släpper. Ett liknande ljud hörs också nä man kör i väg efter start och passerar 15km/h. Ett litet trevligt option ;)

Mvh.Patric
PE
630
PESK
740iA e32
Man upphör aldrig att förvånas.....
BMW leder utvecklingen, det bara e´så!!!
Samtidigt undrar man bara, när kommer nästa
upptäckt av "finesser".....det är riktigt
kul att hitta en då och en då....
Peo
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, det är trevligt med alla små finesser när bilen är relativt ny.....

När 8:e ägaren efter 15 år får ett nervsammanbrott pga trilskande "finesser" av allehanda slag som kostar mer än bilens totala värde att reparera är det mindre kul!
:oD

Mvh
PE
630
PESK
740iA e32
Det finns bilar utan "extra finesser", då är det
bättre å satsa på det, istället för att klaga på
att "det är dyrare att fixa än bilens värde"...
det kostar att "ligga på topp", det vet ju alla...
Peo
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
PESK, jag menade bara att alla "finesser" är sådant som gör att lyxbilar formligen störtdyker i värde när de börjar bli gamla och slitna. Det kostar en rejäl slant att hålla gamla 7-serien i bra skick om de skall användas som bruksbilar.

Men visst det finns gamla V**vo eller annat mindre upphetsande att satsa på i stället, för nästan samma inköpssummor.

Mvh
PE
630
PESK
740iA e32
Förlåt, Johan, jag missade att "läsa" mellan raderna
och irronin....jag håller med dig, jag har ibland tänkt: undra vem som betalde de första 500.000:- för
min bil...han måste varit både snäll o rik....
jag menar, snacka om värde minskning, en halv
million kronor på 10-år....men det är kul bilar
iallafall...
Peo
Visa användare
259
danl
525i -04 (E61)
Har ju också hör det surrande ljudet precis när man slår av motorn. Nu vet man vad det är men inte varför.
Vaddå förspänning av torkarmotorn? Varför?

MVH/Dan
730 -94
Jag undrar oxå vad det är som "låter" i några sekunder
när man kör iväg efter start? (E38)

"Det finns 740 anledningar
att köra BMW" // Lazze S
Hej!

Eftersom jag rev ner hela min mekanism för att fetta in axlar och leder, så studerade jag funktionen noga. På förasidans torkararm finns en pinne som förspänner fjädern till armen olika mycket vid olika hastigheter. Min 535:a har om jag minns rätt 4 lägen.
Vid vilka hastigheter de aktiveras vore roligt att veta (någon?).
Det som hörs är alltså den motorn som medelst en snäckväxel och en pinne genom torkararmsaxeln, trycker på armen och när tändningen slås ifrån släpper trycket så att bladet inte trycks så hårt mot rutan i viloläge.

Hoppas det gick att begripa!
Mvh
Rasmus
A
223
A A
540iA Touring -99
Intressant! Hur kommer man åt den lilla motorn?
Nu när kylan kommit har min börjat att föra ett hiskeligt liv. Tänkte försöka att smörja upp den.
Måste jag riva hela bilen eller är det ett enkelt ingrepp?

A A
Tyvärr är ju min ingen 7-serie, men på min så var det mycket bökigt, kupéfläkt m.m. fick tas bort.
Själva snäckväxeln är nylon mot aluminium, resp. nylon mot nylon, och det var helt torrt på en del ställen. Gick trögt och lät inget bra. Efter smörjning blev det helt bra. Men mycket jobb var det!
Använd gärna vitt litiumfett med teflon (tex crc). Är idealiskt till plast mot metall.

Mvh
Rasmus
När jag tänker efter så gick det på min att komma åt de tre torx-skruvarna uppifrån (med länkaget på plats) och lirka ur motorn. Gjorde det först innan jag bestämde mig för att riva allt för att även smörja det övriga.

Rasmus
na
5
nad
740ia 92
Jag har för mig att det har med ventillationen att göra, sitter du kvar i bilen en längre tid efter att du stängt av motorn så hör du att det surrar från varje luft intag. Min gissning är att ljudet kommer av någon huvudklaff som stängs efter det att tändningen har stängts av.
Bo
565
Bosse J.
327-41, Drömbil, såld -17
1600 GT-68, såld -14
2000 Touring -73 såld -13
2002 Baur Cabrio såld -14
330 XiA -01 Frubil
X1, E84 Vinterbil
330 d,-07, Vardagsbilen
325iA Cab -94, Sommarbil
320 i, -90, Sommarbil
X1,E84 -14 Vardagsbil
Ljudet från klimaspjällen finns där därför att motorerna måste motioneras för att inte fastna i ett visst läge. Alla (många) ställmotorerna aktiveras när du startar och stänger av motorn. Du har samma på ljusviddregleringen på t.ex E39 som vippar till efter start. Fanns inte på E32.

En annan finess på E32 är de värmetrådar som ligger längst ner där torkarna vilar. Dessa är till för att torkarbladen inte skall frysa fast. Finns dock bara på original vindrutor, vad jag kunnat se.

Bosse J.
327-41
2800 CSA-69
735 iA -92
325iX-92 (hittills enda 3-serien)
525 -92
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.