AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.046

Pruta hos bilhandlare

Sida 1 av 2
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Har själv ingen direkt erfarenhet av bilhandlare mer än att jag köpt en bil 1994.

Jag tänkte gå runt och titta på olika BMW 523:or hos etablerade bilhandlare och min fråga är hur mycket avanz gör de generellt på en BMW?
Jag vet att de är måna om att ha omsättning och att man kan göra bra pris om en bil stått länge, men rent generellt hur många procent kan man pruta?
10, 20%?
Utan bytesbil kan man åtminstone pruta ganska vilt, med bytesbil blir det troligen inte lika lätt och pruta åtminstone inte upptill 20% av mellanpengen.

///Boooze

BMW Club Finland #2046
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Min senaste erfarenhet var att handlaren inte prutade en spänn. I och för sig var den bilen rätt prissatt. Tror inte du kan fråga generlellt utan man får jämföra verje objekt för sig. En handlare som får ett skambud 20% under ett bra pris kommer antagligen inte vilja att göra affärer med en medans en som får en 10%igt bud på en bil som stått 9 månader i lager säljer. BMW brukar vara lättsålda så mitt tips är att prutning är svårt.
Lycka till
Mvh
Asken
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Tack för ditt svar. Har bara en gammal Toyota Carina 89 som inte ens en bilhandlare vill ta i med tång :-)

Ska ut på och titta runt i dag och bilda mig en uppfattning. Det svåra är ju att det är begagnat jag ska ha och vet man vad man vill ha, som i mitt fall, så kan det vara svårare att själv arbeta ner priset.
Enligt min erfarenhet brukar det gå att pruta ca 5-10% beroende på om man prutar med rena pengar eller utrustning, t ex v-hjul, larm m m.

Jens
Stout, vet inte var du bor men enligt säkra källor så behöver alla Toyota-handlare i Stockholms-området öka på sitt begagnat-lager. Hör med t ex Toyota i Täby så kanske de är intresserade! Antagligen helst om du hittar en bil där som du vill köpa...

Jens
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Tack för tipset Jens,

Bor i Malmö och bilen är väl igentligen inte i så dåligt skick. Har gått 16000 mil men jag har slarvat med både service och reparationer de senaste åren och nu när den börjar bli till åren och kylare läcker, stötdämpare slut så värderar jag den själv inte till mer än max 10.000:- men den är säkert värd mer.
Kan nog vara värt att ha den som inbytetsobjekt. Fråga skadar ju inte. Men frågan är om man kan få ett bättre pris hos en handlare kontant än om man har ett inbytesobjekt?
Vi prutar inget om det finns en inbytesbil med i leken då det blir en hel del extrajobb, särskilt när det är en bilmodell man normalt inte handlar med. Annars kan det skilja en hel del från bil till bil hur mycket man kan pruta, har att göra med inpris mm, så det är svårt att säga ett procenttal man kan pruta. Det är nog endast hos nybilssäljarna som dom har en viss procent man kan pruta. Risken med att lägga ett för dåligt bud från början är att säljaren blir förbannad och prutar inget för han inte vill sälja bilen till dej av principskäl. Försök alltid att låta säljaren pruta först och försök sen få ner den några lusenlappar till.

/Bimmerman
Det skiljer ganska mycket från handlare till handlare. Jag har ingen färsk erfarenhet men 1994 när jag köpte min nuvarande 525i-89 av BMW-handlaren i Kalmar var den prissatt ganska högt ca 10-15.000:- över "listpris". Det som ändå gjorde mig intresserad av bilen var att den var i mintcondition, få mil, en ägare och nylig inspection 2 gjord och massor av slitdelar nyligen bytta. Fortsatte resonera med handlaren och efter lite tjöt bjöd han hela 20.000:- mer i inbyte än vad jag rimligen kunnat sälja min 325iM-88 för privat. Mina vidare prutförsök i reda pengar misslyckades men jag förhandlade med montering av motor-och kupévärmare DEFA-miniplugg, ny Blaupunkt-stereo, SSF-godkänt DEFA-larm, nya Michelin vinterhjul och skålad bagagerumsmatta.

MAO: Ibland är det inte enbart "prislappen på rutan" som är det avgörande för om det kan bli affär eller inte, utan mellanskillnaden. Vissa handlare jobbar alltså med filosofin att bjuda väldigt bra för inbytesbilen men samtidigt ha avskräckande priser på bilarna i hallen. Tänk också på att vissa saker kostar väldigt lite för handlaren men desto mer för dig om du ska köpa grejor i efterhand. Försök få med t ex nya vinterhjul eller annat som saknas till bilen så som du vill ha den. Trots att man mer eller mindre bestämt sig för att sälja sin bytesbil privat och göra ett rent köp kan man alltså få anledning att ompröva det.

Stefan
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Otroligt bra!
Jag uppskattar verkligen svaren på min fråga och trots att jag varit uppkopplad på diverse mailinglistor och forum i snart 10 års tid så blir jag alltid lika uppfylld och förvånad att det är så in i helsikes bra och vägledande.

Stort tack för era uttömmande svar!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Stefan, jag har också handlat mina två senaste bilar (nya) i Kalmar och har ungefär samma erfarenhet som dig.
Priset på bilen i hallen kanske inte är så lågt, MEN han har betalat mycket bra för inbytesbilen! Dessutom har det inte varit så svårt att få med extra tillbehör i köpet som vinterhjul, LM-fälgar, motorvärmare etc. (det är ju mer värt för dig som köpare än vad det kostar för handlaren att skicka med!) så slutsumman har blivit en bra bilaffär (eller mindre dålig eftersom det i princip inte existerar BRA bilaffärer som konsument = effektivare kapitalförstöring får man leta efter!).

Prutmånen på nya bilar är nog inte överdrivet hög i reda pengar eftersom marginalerna är rätt små. Däremot är marginalerna på tillbehör och extrautrustning betydligt högre så det är npg lättare att få handlaren att "skicka med" saker i köpet!

Mvh
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
En liten regel jag själv använder:
1000:- prutat eller tillbehör för 2000:-
Det är nog ungefär samma kostnad för säljaren.

Automat är bekvämt
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Om man har inbytes bil så är ju inte priset på bilarna så intressant utan mellanskillnaden. Det kan vara problem att pruta på en bil som har stått ganska länge pga att man inte vill göra förlust på en bil.

Som sagt enklare att pruta på tillbehör än rena pengar har jag märkt. Även svårare att pruta med inbytesbil som någon nämnt. Att sälja bilen privat
(då man oftast får mer) och sedan renköpa bilen är dom bästa förutsättningarna för att kunna pruta. Samt kanske köpa bil "offseason".
Johan B, kul att du har liknande erfarenhet. Undrade just om han (om jag minns rätt heter han Peter Rydberg)kör vidare med samma filosofi, otroligt bra inbytespris-lite högt utpris från början. Tror jag skall försöka mig på en affär till där när det väl blir dags att byta upp sig. För övrigt har du helt rätt, det finns bara dåliga och sämre bilaffärer. Den dåliga affären jag gjort är en Golf-86 som köpte för 30.000:-, körde med 10.000 mil i 3 år och sålde för 35.000:-, bytte bara däck och bakre ljuddämpare. De andra affärerna är klart sämre rent ekonomiskt men lite roligare bilar...

acey, du har helt klart rätt i säsongerna. Köpa skall man göra på hösten och sälja på våren. Vi hade en Vovlo 745-91 som jag försökte sälja privat hösten 2000. Trots att priset jag begärde var rimligt (taget från Teknikens Världs prisstatistik och korrigerat för miltal) fick jag bara en massa idioter på telefon som utan att se och provköra bilen skulle pruta 10.000 direkt. Jag bad de stanna hemma eller köpa en annan bil istället och ställde av volvon över vintern och ville bara glömma bildj-ln. På vårkanten piffade jag till bilen med en tvätt och vax och satte in annons med samma pris jag försökte med på hösten. Såldes direkt samma dag till första killen som ringde på annonsen. Han försökte givetvis pruta men jag sa att jag står fast vid att priset är korrekt och att jag inte hade någon brådska. Det slutade med att han köpte bilen oprutad när han återvände några timmar senare. Det är en helt annan efterfrågan på våren.

Stefan
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
StefanP: Jag brukar "klicka" folk som ringer och prutar 10-20-30 tusen utan att ha sett bilen. Kan en person bevisa för mig, och kanske övertala, och motivera varför han vill att jag ska dra av 10.000 så kanske jag gör det. Men inte "-öhh du får (siffra som är minst 10.000 under priset) direkt".

Japps det är verkligen dåligt sug nu såvida man inte sätter ut ett riktigt höstpris (dvs underpris).
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Stout: Jag skulle rekomendera dig att försöka sälja din Toyota privat, istället för att komma med den som inbytesbil. Dels så får du förmodligen mer för den då, och dels så blir prutmånen större hos handlaren, när han lipper tänka på ibytesbilen(precis som Bimmermann säger).

Kan varmt rekomendera Länk som försäljningsplats. Tänk bara på att ladda upp en bild på bilen (själv har jag ovanan att inte ens bemöda mig med att läsa annonser på internet utan bild)

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Stout; om nu priset är viktigt för dig, varför går du då till en handlare? Tror du hans bilar är bättre bara för att de oftast är rekondade och står och blänker förföriskt? Nä, sälj jappsen privat och köp likaledes.
Gör en test på M eller ta en bildiagnos hos SBP.
För pengarna du sparar kan du unna dig en feteresa till varmare klimat över jul och nyår.

Copy
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Jag har precis samma erfarenheter som Johan B och Stefan och det roliga är att jag liksom ni köpt mina två senaste bilar nya av Peter i Kalmar. Numera bor jag inte i Kalmar, men efter att ha besökt tre andra återförsäljare som jag har på närmre håll när jag skulle köpa min nuvarande bil, blev jag så besviken på mellanpriset att jag tänkte skjuta på bilinköpet ett par år. Jag konstaterade att jag inte var i nödvändigt behov av en ny bil och en sådan får ju inte kosta hur mycket som helst. Dock hade jag vägarna förbi Kalmar och Peter gav mig "an offer you can't resist" så det blev bilaffär ändå.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Copy: Det är väl mer ett bekvämlighetstänkande jag har och gör för mycket av själva saken.
Har inte handlat bil sedan -94 och har heller varit spekulant eller tittat efter en ny bil förrän senaste de veckorna. Du har helt rätt när det gäller att köpa privat och det är det jag är inne på. Rent allmänt har jag noll förtroende för bilhandlare och att handla bil är bland det värsta jag vet.

Mycket bra och tänkvärt är skrivet i strängen, fast man vet och har saker i bakhuvudet så är det bra att få input från andra och få upplysningar som man som sagt vet men inte tänkt på, och tackar jag för.
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Stout; o.k, trevlig resa :)
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
>>Stout
Förstår vad du menar.
Bilhandlare, lapplisor och husmäklare...det är ett jävla folk! :)

//Marin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.