AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.491

Misständning 320i e91. Försvinner när bilen är varm

Sida 1 av 2
N.
12
N.stromgren0
320i Touring -2011
Hej. När bilen stått över natten och blivit helt kall så går den väldigt dåligt när man startar den. Efter en kort stund 1-2 minuter så slutar den gå på en av cylindrarna. Om jag då stänger av bilen i minst 1 minut och startar igen går den på alla 4 igen, men går skakigt tills den kommit upp i temperatur.

Neo Strömgren
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Ibland kan detta bero på ett minimalt läckage i topplockspackningen. Läckaget är så litet att det inte märks med motorn uppe i temperatur, men när man stänger av den under en längre tid så droppar det ned kylarvätska i cylindern och den går riktigt dåligt i början.

Ofta brukar detta bara vara en cylinder som påverkas (men räcker ju för att att en 4-cylindrig ska kännas skakig).

Finns två enkla saker man kan kolla (annars är endoskop/inspektionskamera den säkraste metoden):
* Har du märkt om det försvinner en aningens kylarvätska under en längre period?
* Är ett eller flera tändstift "ångtvättade" (dvs mycket renare och finare än de övriga)?

Nu finns det "hundratals" andra saker som kan orsaka detta fel som du beskriver (främst då spridare och tändspolar är ju ökända på dessa tidiga direktinsprutade motorer), så detta med topplockspackning är bara en trolig orsak bland "hundratals" men kan vara enkelt att bekräfta/dementera så kan vara värt tiden (är ju gratis och handlar om ganska enkel visuell inspektion).
N.
12
N.stromgren0
320i Touring -2011
Tack för ditt svar. Har inte kollat hur stiften ser ut men tänkt göra det vilken dag som helst. Det har pågått 1 månad och har inte kollat om tanken till kylarvätskan är låg men kan göra det. Men om detta skulle vara felet hur förklarar det att cylindern slutar gå helt efter motorn varit igång i några minuter men går igång igen efter jag startar om bilen efter en stund.

Och vad skulle en sån reparation kosta om det är packningen

Hade tänkt testa byta stift och spole först på den cylindern
Kom nu på att vi hade läst av koder och den visa att det var cylinder 3
Neo Strömgren
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
>> Men om detta skulle vara felet hur förklarar det att cylindern slutar gå helt efter motorn varit igång
>> i några minuter men går igång igen efter jag startar om bilen efter en stund.

Yes håller med, det där beteendet matchar inte riktigt in i det typiska beteendet vid detta fel (så därför är sannolikheten inte så tokhög att detta är vad som är problemet här - men det kan ju räcka med simpel visuell inspektion för att få det iallafall bekräftat så det kan iallafall vara värt att göra).

Samtidigt ska man komma ihåg att bilen har de senaste 20 åren accelererat bara snabbare och snabbare i sin resa mot att vara helt software defined.

Så generellt inom automotive kan denna typ av beteende förklaras av features inom mjukvaran som tex att motorstyrsystemet aktivt stänger av en cylinder om den märker den går dåligt (och behåller den avstängd tills motorn startas om och hela cykeln börjar om dvs cylindern börjar med att vara påslagen men monitoreras av motorstyrsystemet).

>> Och vad skulle en sån reparation kosta om det är packningen

Sommaren 2002 kostade det 9138 SEK (arbete+material) att byta topplockspackning på min M30-motor. Kanske någon har lite fräschare prisexempel?

Men jag skulle inte funderat så mycket på pris och andra praktiska saker förräns jag visste mer om vad problemet faktiskt var (eller vilka alternativ jag stod emellan) - så bättre och koppla av och vänta tills du vet mer om vad problemet faktiskt/eventuellt är :-)

>> Hade tänkt testa byta stift och spole först på den cylindern

Vänta, du behöver inte avfyra din parts cannon ännu! :-)
Länk
Länk

Börja med att swappa tändspole mellan 3:an och 2:an.
Om felkoden följer med (dvs felkoden är nu på cylinder 2 istället) så är tändspolen problemet!

Om ingen skillnad så fortsätt med att swappa även tändstiftet mellan 3:an och 2:an.
Om felkoden följer med (dvs felkoden är nu på cylinder 2 istället) så är tändstiftet problemet!
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Sitter det inte en N43 i din bil?
Klassisk med läckande spridare på N43/53. Då blir det precis som du beskriver.

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
N.
12
N.stromgren0
320i Touring -2011
Jag har ej kollat men tror det kan vara n46 i den men kan kolla på det. Men är de samma vanliga fel på n46an?
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Nej, n46 hade annan typ av spridare.

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@N.stromgren0 : Det sitter en N43-motor i din bil.

Det är en "gigantisk" skillnad mellan N43-motorn och N46-motorn.

N43-motorn är direktinsprutad medans N46-motorn är portinsprutad.
Övergången till direktinsprutning är ett teknikskifte inom bränsleleverans som kan jämföras med hur stort steget var från förgasare till insprutning på 80-talet.

Med direktinsprutad (och dess möjlighet till stratifierad luftbränsleblandning) skapas mycket höga NOx avgaser och därför blev de tvungna att (förutom ha den vanliga katalysatorn) hänga på en ännu dyrare NOx-katalysator med ännu mer sensorer i form NOx-sensor och tryck-sensor.

Just detta var anledningen varför jag INTE valde en E87 120i som var 2007 eller nyare (då dessa hade de här direktinsprutade motorerna som endast var i utvecklingsstadie då och vi konsumenter blev betatestare - barnsjukdomarna från dessa motorer har varit gigantiska och inte bara för BMW men VW och många andra har haft gigantiska problem).

En ny spridare till N43 kostar 8100 SEK
Länk
En ny spridare till N46 kostar däremot bara 2500 SEK
Länk
Ytterliggare en anledning varför jag inte var så intreserad av en omogen GDI-motor (det finns gott om andra gropar och hål som måste fyllas med mina kära sedelbuntar - även på dessa relativt enkla motorer/modeller).

Spridare på direktinsprutade motorer swappar man däremot inte runt bara sådär - så därför är swap-metoden inte lämpligt här (som jag beskrev för tändspole och tändstift i ett tidigare inlägg).

Så yes, läckande spridare är nog mer sannolikt än läckande topplockspackning.
N.
12
N.stromgren0
320i Touring -2011
Tack för svaret. Kan man på något sätt säkerställa att det är spridaren som är dålig.
Och finns det billigare alternativ eller är det bäst att kö på oem
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag tror att det blir en sammantagen gissningslek med att stirra på live-data, historiken kring motormodellen samt hur felet artar sig i ditt fall. I mitt fall så var det galet med misständningar på just den cylindern.

OEM spridare rekommenderas.

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
N.
12
N.stromgren0
320i Touring -2011
Har beställt en nu. Är det bara byta ut den o tuta o köra sen?
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Du behöver programmera in den, det finns ett värde på den som ska matas in.

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
N.
12
N.stromgren0
320i Touring -2011
Hur gör man det?
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Det gör man med något diagnosverktyg, har du en Windows dator går det att göra med INPA eller Ista.
Det finns också handhållna enheter som klarar detta.

Jag har dessa grejer i min webshop.

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk

N.
12
N.stromgren0
320i Touring -2011
Ja okej. Jag har läst på lite och tror jag förstår på mig nu hur man kodar in spridaren. Känner en som har diagnos verktyg så han kan nog fixa det
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jepp, varje spridare är unik och dess individuella minimala avvikelser är angivna på varje spridare och man måste alltså berätta för motorstyrenheten om vad för avvikelser (a.k.a. bränslemängdsjusterparametrar) som gäller för varje spridare och vilken cylinder det gäller (dvs programmera in det). Har för mig det är två 3-siffriga tal (eller något i den stilen).

På iallafall den sista generationen motorer så behöver man inte göra det längre.
Däremot (om jag minns rätt) så har man istället en inlärningsfunktion så byter man spridare så MÅSTE man koppla upp via ISTA för att få dessa att fungera genom att först sätta ett dummy value och sedan köra ett eller ett par inlärningsprocedurer (som automatiskt utvärderar spridaren och sedan sparar adapteringsvärden i motorstyrenheten).

Både det där "decoupling element" och även den där PTFE tätningsringen är engångs och ska inte återanvändas (åtminstone inte PTFE tätningsringen).

@N.stromgren0 : Medföljde "decoupling element" och PTFE tätningsring den nya spridaren? Annars behöver du köpa detta också.

@N.stromgren0 : Om PTFE tätningsringen inte är monterad på spridaren så kan den vara lite knepig att få på (utan att riskera skada den) - finns ett specialverktyg för detta.
Och behöver du kränga på PTFE tätningsringen så behöver du även komprimera den (man komprimerar den till att bli mindre och mindre i tre steg) - finns ett specialverktyg för detta. Sen har man runt 10 minuter på sig att montera spridaren (annars måste man komprimera igen).
Men om spridaren kommer med PTFE tätningsringen redan monterad så antar jag det sitter en kombinerad skydd- och komprimeringsskyddshylsa på spetsen och då borde det bara vara att ta av skyddshylsan och montera spridaren inom 10 minuter.
N.
12
N.stromgren0
320i Touring -2011
Min är en 2011. Kan du skicka länk på tätningen och verktyget
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Decoupling element är #9 och tätningsringen är #8 i skissen nedan
Länk

Men som skissen antyder så ska tätningsringen ingå vid köp av spridare (iallafall när man köper från BMW).

Det där verktyget för att gradvis komprimera tätningsringen är BMW 13 0 192, BMW 13 0 193 samt BMW 13 0 194.

Men köper du en ny spridare så ska det sitta en skyddshylsa på spetsen (iallafall när man köper från BMW) som redan komprimerat den där tätningsringen åt dig - således ska du inte behöva några specialverktyg.

När du tar av den där skyddshylsan har du 10 minuter på dig att montera spridaren (då PTFE tätningsringen börjar svälla upp). Om inte, så måste du själv komprimera den där PTFE tätningsringen och då behöver du ovan nämna specialverktyg.

Detta plus programmering plus fjanta med system med arbetstryck på 200-350 bar är varför man inte enkelt kan swappa spridare (som man gör på alla andra motorer). Bidrar även till varför jag inte längre mekar med nyare motorer än 2006 (de är bara tråkiga och krångliga att ha att göra med).
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag köpte en spridare nyligen (ej monterad än) och fick med "decoupling element"
Dvs de säljer inte spridaren utan den. Men ingen "PTFE tätningsring"

Slangen, är det nr 9 på denna bild?
Länk

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk

N.
12
N.stromgren0
320i Touring -2011
Så o-ringen måste man montera på
Själv på spridaren?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@olaO : Yepp, #9 är det där "decoupling element".

Medföljde ingen tätningsring? Köpte du från BMW?

Byte av tätningsring är ju som sagt högst rekommenderat när man återanvänder en gammal spridare.
Det går fysiskt att återanvända men eftersom det är det enda som skiljer Belzebubs lekstuga (a.k.a. förbränningsrummet med dess hiskeliga tryck och värme) från spridarens övre delar och ut i ventilkåpan så är det ju ingenting man gärna chansar med. Speciellt inte på en 20 år gammal packning som suttit komprimerad där hela sin tid och plötsligt kommit ut i det fria.

Får man tag i en spridare utan tätningsring så finns ju inget att återanvända (omöjligt att flytta över tätningsringen från en spridare till en annan) utan man måste köpa en ny (som sedan måste monteras och komprimeras).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.