|
Sida 9 av 9
|
|
|---|---|
|
Jag tycker att en jämförelse mellan en Tesla Y och rent allmänt en BMW, är väldigt haltande! Jag orkade med en Tesla Y P i två veckor, sedan sålde jag den 2022 (givetvis också pga sjuka priser då på elbilarna). Hursomhelst finns det absolut ingenting som tilltalar mig hos Tesla. Köregenskaperna är normalt unikt bra i en BMW, egentligen i vilken modell som helst. Ex vis chassi, körglädje, fjädring. Den är även hästlängder bättre än i Audi och Mercedes enligt min mening. Dessutom har (åtminstone för mig) BMW en unikt bra kvalitet. För mig betyder det mycket att inte behöva ha bilen inlämnad på verkstad, boka tid - lämna - hämta, ofta som på Mercedes, dessutom få göra om processen flera ggr ytterligare eftersom fel kvarstår (driver där ett case mot Mercedes för att få häva avtalet). Vad gäller 12V batteriet så har jag aldrig haft minsta problem med detta. Ex vis vintern 23-24 var vi borta sju veckor i Sydamerika och det var väl ungefär samma kyla men mera snö, som denna vinter. När jag kom hem så startade jag min dåvarande iX precis som om jag kört den dagen innan. Däremot en gång ett problem med en Polestar 2 som stått ett antal veckor, när jag hade två bilar och endast körde den andra. Det är väl främst Kia som har detta problem, främst med EV9 som verkar otroligt svag kvalitetsmässigt. Bara att sätta sig i en iX3 är en totalt annan och bättre känsla än i en Tesla Y. Öppna dörren, stänga dörren, riktiga stolar osv. Samma gäller med iX. iX3 konkurrerar ju endast med EX60 och GLC enligt min mening, där den senare går bort direkt genom att det är en Merca. Volvo har ju haft enorma problem med EX90, men det verkar ha löst sig nu för de som fått delar utbytta och de lär fungera normalt nu. /Anders |
|
|
Borde inte försvara Tesla här på ett BMW-forum :-). Men min Model Y LR är definitivt mer körglad än vad min förra BMW X3 F25 var. Inte bara när det gäller acceleration utan också i fråga om styrrespons. De elbilar jag kört hittills från BMW (i4 M50) samt iX 40 har gjort mig besvikna . Jämfört med Teslan har de känts tunga och inte lika villiga att byta riktning. Däremot så är min Model Y ganska skramlig och bullrig jämfört med en BMW. Detta är dock enormt mycket bättre i faceliftade Model Y. Stolarna har jag noll problem med i min Model Y. De passar mig utmärkt och gillar dem faktiskt bättre än sportstolarna i min förra X3:a. Jag har, som sagt, provkört nya Model Y performance och tyckte riktigt bra om den. Men det skulle kännas ganska trist att köpa nästan exakt samma bil igen. Jag lockas av iX3:ans längre räckvidd, snabbare laddning, bättre (?j köregenskaper och fungerande filhållningssystem. Vad Musk sysslar med bryr jag mig inte så mycket om. Jag är intresserad av att hitta den elbil som jag gillar bäst. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.