AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
14.937

Premiärvisning nya iX3 den 5 sep kl 11

Sida 1 av 9
Ba
396
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
Neue Klasse Silver beställd
Detta blir ju spännande, tyvärr är jag upptagen just den tiden men här en länk till er andra som vill se:
Länk

Lennart Bornhall
BMW CS #1085
Da
292
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Tack, samma för mig men blir till att kolla på det i eftermiddag så får jag se om jag gjorde rätt som beställde en IX istället för att vänta in denna.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Spännande! Lite sugen, men samtidigt fast i storleken över några år till.
Bilderna har redan "läckt". Som lovat väldigt likt konceptet.

Länk
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Har sett fram emot den här men kommer nog inte köpa nån mer ny bil. Pengar i sjön.
Ba
396
Bavaria1
Ser ju väldigt lovande ut designmässigt, även teknikdelen vad gäller självkörning mm låter ju klart världsledande.
Själv behåller jag min iX3 från -22 ett tag till, är väldigt nöjd med den.

Lennart Bornhall
BMW CS #1085
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Kollade lite och det var mycket riktigt 800 km WLTP, 400 kW laddning (som mest) och 37 mil WLTP på 10 min laddning.

Det är på många sätt en game changer. Jag hade dock kunnat tänka mig ett mindre batteri för att spara på vikt och pris. 500 km WLTP hade varit tillräckligt för mig.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Länk

BMW IX3 50 Xdrive
Pris: från 749 000 kr
Drivlina: Dubbla elmotorer'
Systemeffekt: 345 kW/469 hästkrafter.
Max vridmoment: 645 Nm.
Acceleration 0-100 km/h: 4,9 sekunder.
Topphastighet: 210 km/h.
cD-värde: 0,24.
Batterikapacitet (netto): 108,7 kWh.
Snabbladdningskapacitet: 400 kW.
Snabbladdning 10-80 procent: 21 minuter.
Ombordladdare: 11 kW, 22 kW som tillval.
Räckvidd på el: 678 till 805 km.
Officiell förbrukning: 1,51–1,79 kWh/mil.
Bagageutrymme: 520 liter–1 750 liter med fällda säten.
Frunk: 58 liter.
Max släpvagnsvikt: 2 000 kg.
Längd: 4 782 mm.
Bredd: 1 895 mm.
Höjd: 1 635 mm.

Har man inte behov av ett gigantiskt baksäte så är ju iX utklassad på alla sätt.
Snacka om att göra i5 obsolet på några minuter. Den första elbilen som jag känner ett köpsug efter. Kanske ska byta ut e39an mot en 40 om det kommer.
Den gjorde väl större delen av elbilsmarknaden obsolet? Den är verkligen en klass för sig just nu. Spännande att se vad MB gör med sin GLC.
Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Ja med den prissättningen i tyskland ( om man tittar på den tyska hemsidan och jämför) så blir den bara ca 2-3' € dyrare än nuvarande ix3 hybriden med liknande utrustning och även några tusen € billigare (?) än motsvarande utrustad i5 xdrive 40 touring. Och traditionen säger ju att det efter ett tag kommer en billigare variant med medföljnade lägre ( men tillräcklig) räckvidd
Ska3: ja men touring modellen av i5 började produceras för mindre än 1,5 år sedan! BMW kommer behöva rea ut dom (i ännu större utsträckning än nu).
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om 749.000 är för instegsmodellen så tillkommer lätt 100k till för att få en vettig bil om man tittar i den tyska konfiguratorn. Fortfarande ett bättre köp än i5 (för att inte tala om en del konkurrenter, Q6 exempelvis) men inte riktigt lika bra som vid första anblick.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Gilla det eller inte så är de här de svåraste konkurrenterna.
Länk
Länk

XPeng G6, Premiuminredning med nappaskinn, dragkrok, massage, 20" fälgar, 487 hk, 451 kW laddning osv osv för 627 tkr. Tror det är 0% ränta också.

Det enda är att den bara har 510 km WLTP och så är det en bil från Kina.

Zeekr 7X med 400+ kW laddning, 543 km WLTP, luftfjädring, 600+ hk och all tänkbar utrustning för 689 tkr. Kusin med Volvo och Polestar.

Det här är konkurrensen idag och framöver. Inte de andra europeiska märkena som tar runt 1 miljon för en el-SUV. Typ Q6, EQE SUV osv.

Jag köper hellre en iX3 av en del anledningar men de flesta har inte den böjelsen. Det får kosta en aning mer, men inte hur mycket som helst mer. Den här verkar ändå hamna runt 800 tkr med tillval efter rabatt. Jag tycker det är ok. Hade den kostat 900 tkr netto eller mer så hade det inte alls varit intressant för min del.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Kommer billigare versioner också. Törs man hoppas på en fyrhjulsdriven med mindre batteri som kostar från 650 tkr?
Ba
396
Bavaria1
Kan man absolut hoppas på, tror jag läste nånstans att enbart tvåhjulsdriven kommer senare, och även som du skriver, någon med mindre batteri .

Lennart Bornhall
BMW CS #1085
I utländsk tråd nämns dessa modeller....får se vilka som kommer hit. 50 utan xDrive känns underlig.

Model range: 20, 40, 40 xDrive, 50, 50 xDrive, M60 xDrive
ma
81
madzone
Toyota GR Yaris -21
Audi A5 Sportback 45 TFSI -21
Faktiskt första elbilen jag blir sugen på, jag tycker den ser bra ut men imponerande teknik. Priset är väl inte helt tokigt, även om kinesiska märken är billigare och relativt konkurrenskraftiga.

Min största farhåga är dock andrahandsvärdet på elbilar. Köper privat, oftast 2 år och 3 000 mil gamla laddhybrider, och de har har stått sig galet bra i värde senaste åren när jag bytt. Bekanta som köpt elbilar privat har inte samma erfarenhet, är det på väg att vända eller blir det gammalt fort?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Svenska konfiguratorn är uppe: Länk

Utan att ha räknat exakt så känns det som att priserna är något högre än vad själva euro-kursen skulle motivera.
Da
292
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Verdi2: Ang din jämförelse med IX så håller jag i stort med, förutom att bagaget vad det ser ut som inte är lika bra om man ska in en hundbur, ser som att rutan lutar mer och botten på IX är ca 1 dm djupare och bredare samt någon centimeter högre.

Så jag tror jag valde rätt denna gång men ska absolut kolla på den, jag gillar rejäl räckvidd men 500 km skulle absolut räcka och mer än 300 hk behöver jag inte heller. Denna för 750 eller en id7 Tourer för 700 är ju inget svårt val.

Tror inte det kommer någon utan xDrive till Sverige men vi får väl se, nuvarande ix3 är ju bara bakhjulsdriven. Sonen tycker den ser ut som en gris i fronten och får väl hålla med lite men jag ser ju även likheten med de äldre BMW som hade likande front.

Men som några skrev, I5 måste dom ju göra något åt, mer räckvidd åtminstone om man ska behålla den prisbilden men det är väl svårt så större rabatter då.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
En fully charged M-Sport med en riktig färg på lacken landar på 860 brutto. Är väl ok med tanke på vad man får. Borde få ett bra andrahandsvärde också. Starkt varumärke och billigare än konkurrenterna. Blir tufft för Audi att kränga Q6... Eller för den delen i5.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.