|
Sida 8 av 9
|
|
|---|---|
| Vad glad jag blev då jag hittade denna lilla film som visar att det går att koppla ur antisladd och antispinn på iX3 och ha lite vinterkul med den. Som sagt för mig är det främsta skälet till att jag väljer iX3 framför EX60 och Tesla Länk | |
| Intressanta inlägg, har väl smått varit inställd på ex60 men främst pga pris och vettig tygklädsel men ju mer jag funderar så känns BMW som en bättre mer välbyggd bil, är grymt nöjd med min IX. Får väl vänja mig vid utseendet och provköra när dom kommer och ex60 får nog bli ganska rejält billigare för det är ju ändå 15 mil kortare räckvidd. Hade ex60 haft den gråa tygklädseln som dom har i ex90 så hade jag valt den. Fick en ny ratt i veckan pga dålig värme och verkstaden höll med och ansåg att allt var löst, min vy är att den ör lika kall, så typenligt som vi säger på jobbet. :) | |
| Har du den runda ratten? Jag har originalratten och den blir rejält varm. | |
| Har du den runda ratten? Jag har originalratten och den blir rejält varm. | |
| Jag har den runda, ville ha läder och rund och nu när du säger det så har även min kollega som säger att hans ratt blir väldigt varm även han den ordinarie ratten. Den är inte kall men jag kör konstant på högsta nivå och skulle vilja ha mer värme. | |
|
Jag står fast vid min kommentar, även på mina företag minimerat allt som har med Kina att göra. (men det är min åsikt och mitt val, ville bara förmedla hur jag resonerade). Om jag nu tar steget till elbil igen så är ju Ex60 och IX3 de hetaste kandidaterna. Däremot hörde jag att det var rätt stor skillnad i teknik till Volvos fördel, med Core-computer och batteriet byggs på samma sätt som för Tesla(om jag förstod det rätt så pressas det i ett stycke som en del av karossen). Nu har jag lite erfarenhet av Volvos mjukvara och är lite skeptisk, likaså för Bmw-även om det är lite bättre. Tesla däremot är totalt överlägsen(men det hjälper inte jämförelsen) Likväl om en Volvo är lika dyr som en motsvarande BMW så vinner oftast BMWn. |
|
|
Jag vet faktiskt inte om Tesla är såna mästare på batterier. Degraderingen på framförallt Plaid har visat sig vara enorm. Antagligen pga den höga värmeutvecklingen när man plockar ut effekten. Därtill laddar Teslas batterier inte särskilt snabbt i relation med nyare bilar. Det försprång som de hade är borta skulle jag säga. Core-computer är bra eftersom det förenklar. Däremot är bärande batterier mindre bra skulle jag säga. Det försvårar reparationer. Dessutom så är det här med att "batteriet håller längre än bilen" rent nys. Ja, om man bara ser till antal mil som batteriet teoretiskt ska klara. Men NMC-batterier i bilar har idag en realistisk livslängd på 10-20 år (beroende på olika designval) OAVSETT hur mycket eller lite man kör. Och ja jag vet inte, min pappa har t ex en 15 år gammal GLK. Hade det varit en elbil hade den kunnat dö närsomhelst. Det kan den visserligen nu också så man ska väl inte överdriva. Dock är batteriets livslängd inte slumprisk utan det är något som definitivt kommer. Kommer kanske finnas enstaka batterier som klarar 20+ år. Vad gäller app och mjukvara så är Tesla smidiga men BMW är inte mycket sämre. Jag saknar några saker från min Model S jämfört med min iX. Det är lastkapaciteten och vikten. Teslan var lägre och lättare. iX:en känns lite tung och klumpig även om jag vant mig nu. Allt annat är bättre på iX. All sorts komfort, strålkastare, dragkrok, vindrutetorkare, fotvift på bakluckan, stereon, baksäte, HUD... Ja hur mycket som helst. En Tesla är väldigt spartansk. |
|
|
Fantastiskt att du äntligen kommit till den insikten Mårten, efter att du under många år "glorifierat" Tesla :-) Många dissar av givna skäl "Kina-bilar" men det är väl även hög tid att börja dissa "USA-bilar", men då är ju ex vis frågan om man även skall dissa ex vis X5 som ju byggs i USA? Men nej det är ju ändå en "tysk" bil. På samma vis anser jag att i många och mycket är nya EX60 en svensk bil, oavsett huvudägare! Snart kan man jämföra iX3 och EX60 "på plats"! Där står mitt val - så länge det inte finns något bra erbjudande på operationell leasing på iX. Däremot har jag som ovan svårt att betala mera för en Volvo än en BMW! /Anders |
|
| Anser inte att Verdi har glorifierat Tesla däremot har han väl, likt jag, stundtals tröttnat på den väldigt oinsatta kritik som förekommit. Kritik som mest består av gamla rykten och skvaller. Väldigt sällan saklig. Tolkningen att detta skulle vara glorifiering är märklig. Alla bilar har fördelar - och nackdelar, rimligen bör man kunna lyfta båda. Sen ska man sätta det i förhållande till pris också. Jag skulle gladeligen åka Ix50 istället för min Model S men prisbilden begagnat ligger ju inte på samma planet. | |
| Jag har aldrig glorifierat Tesla. Däremot saknar de inte fördelar. Allt är inte svart eller vitt. | |
|
Oj, det blev ett känsligt inlägg där, stryk det! /Anders |
|
|
Nu har iX60 börjat sjunka vad jag kan se Länk En motsvarande iX50 kostade för ett år sedan över 1 miljon kr. Dock när jag jämförde lite hastigt igår mellan nya iX3 och iX så kändes inte bagaget större på bredd och längd på den sistnämnda i blickfånget. Har dock inte kollat på någon teknisk ritning. Tänker närmast att få in en barnvagn med chassi osv. /Anders |
|
|
Även jag är intresserad av iX3:an. Min Model Y är nu snart 5 år gammal och jag funderar på att låta dottern ta över den eftersom hon nu har skaffat körkort. Har provkört nya Model Y performance och gillade den skarpt, samtidigt känns det som att Tesla mer och mer verkar vara ointresserade av att tillverka bilar och istället vill bli ett robotföretag. Dessutom så är Teslas autopilot ganska usel jämfört med vad man får i iX3. Full Self driving är troligen bättre än BMW:s system men när det kommer till europa är fortfarande mycket oklart. Så ska provköra BMW iX3 ordentligt. Den har ju fått riktigt bra recensioner av i stort sett alla medier/youtubers som var på visningen. Framför allt verkar de ha fått till one pedal driving riktigt bra, vilket jag annars brukar störa mig på i andra elbilar än Tesla. Är få som lyckas få övergången mellan regenering och bromsingrepp så mjuk som Tesla när man saktar ned. Men BMW verkar ha gjort det ännu bättre. Sedan finns det vissa saker som Teslan har som jag definitivt kommer sakna i BMW:n, men hoppas att BMW:n har så pass mycket bättre köregenskaper att jag kan leva med det. Angående kommentaren ovan om att batterierna bara håller i 15-20 år, så är det en helt acceptabel livslängd på bil för mig. Har hittills inte lyckats behålla någon bil i mer än 6 år :-) |
|
|
bmw newbie, Såg att iX3 har premiärhelg 7-8 mars och man kan boka in provkörningar då. Jag saknar ingenting från Teslan förutom Dog Mode och lastkapaciteten (inkl frunken). Men nu fick jag hem en bakbox från Thule som rymmer 450 liter som löser det problemet. Mycket smidigare än takbox på en så hög bil och så minskar den inte räckvidden alls i stort sett. Det absolut bästa är docka att slippa vara en del av Elons lilla kult. :) Hatade det från dag 1. Men på den tiden fanns det ju inga alternativ. |
|
|
iX3 finns för påseende redan nu hos flera åf för den som inte sett den live. /Anders |
|
| Jag såg den på Arlanda förra helgen när jag skulle till alperna. Är väl inte helt såld på utseendet. Men det är nog en otroligt bra bil. | |
|
Har också sett iX3:an på Arlanda och gillar utseendet. Jag är lite bekymrad över vikten. Den väger mer än 300 kg mer än min Model Y, vilket kan inverka negativt på köregenskaperna. Får se hur den känns under provkörning. Det jag skulle sakna mest från Teslan är nog utrymmena i frunken och under golvet bak. Samt kameran som visar döda vinkeln när man byter fil. Gillar också att blinkers stängs av automatiskt när den detekterar filbyte. Tesla har också väldigt bra hantering av laddning av 12 volts batteriet, vilket verkar vara ett problem på flera andra elbilar. |
|
|
Vi har haft BMW i3 (två st) i hushållet sen 9 år tillbaka. Har aldrig varit några problem med 12v-batteriet. På det stora hela har i3:orna varit bokstavligt talat felfria utöver spruckna damasker över stötdämparna fram. Väldigt vanligt så BMW stod för halva kostnaden. I övrigt har det alltså varit exakt noll (0!) fel. Jag har även oerhört bra erfarenheter av BMW sen tidigare. |
|
| Min förra X3 hade problem med EGR ventilen, vilket krävde några servicebesök för att åtgärda. Den åt också upp bakre bromsbeläggen på 3000 mil. Men iX3 har ju ingen EGR :-). Min Tesla har också varit i stort sett felfri fram till nu, har bytt en kabel för AC laddning samt justerat bakluckan som klapprade. Nu har tyvärr autopilotdatorn börjat strula när det är kallt ute, men lyckligtvis har jag fortfarande gällande maskinskada. Mitt största problem med Tesla som företag är att Musk nu verkar helt ointresserad av bilproduktion och vill bygga robotar istället. Och eftersom han är väldigt nyckfull så vet man inte vad som kommer hända. BMW känns mer stabil som bilproducent ur den aspekten. | |
|
För mig är Tesla helt otänkbart av fyra anledningar. 1. Jag gillar verkligen inte Model Y. Har provkört 3-4 ggr men blivit besviken varje gång. Att skärmen sitter i mitten är en sak men när halva upptas av en helt poänglös animering över vad bilen ser så blir det inte mycket kvar. Dämpningen och fjädringen är på tok för hård för biltypen, materialen är 2. Tesla är från USA. Jag ser USA som ett större hot mot oss än vad Ryssland är. Ekonomiskt och militärt. Även politiskt. Att den svenska extremhögern tar efter galenskapen. 3. Musk är en liten ynklig jävla skitmänniska på alla sätt. Lögnare, narcissist, usel pappa, missbrukare osv osv. Allt jag avskyr. Hans utspel har ett enda syfte. Att få upp aktiekursen och berika sig själv. 4. Alla trogna Elon-apologeter som slickar hans röv oavsett och som blint tror på vad han säger. De finns överallt i kommentarsfälten. Känns igen direkt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.