AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
14.941

Premiärvisning nya iX3 den 5 sep kl 11

Sida 7 av 9
Volvo tillverkas och utvecklas huvudsakligen i Sverige och ses därför som ett svenskt märke.
Volvo bidrar med många skattekronor till oss (till skillnad från BMW).

Ex största ägarna i Mercedes är kineser (dock inte majoritet).

Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Ja? Är det här ett Volvoforum nu?
Det var du själv som drog upp Volvo..."Det som dödar intresset för Volvo för min del är att Volvo är notoriskt usla på mjukvara och kvalitet nuförtiden. Plus att de ägs av Kina"

Med tanke på hur stendött detta forum är så borde även du uppskatta lite diskussion.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Jag var inte först med det, det var det Slippy som var.

Sen skrev jag att det inte är så stor grej för mig. Jag har till och med varit och provkört både XPeng G9 (2 ggr) och Zeekr 7X där jag inte helt uteslutit köp.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Håller med om att det här forumet numera knappast lider av för många inlägg ;)
Inte ens tesladiskussionerna drar iväg längre :P
"Det var inte jag som började...det var han"...

Varför tror du att kommentaren var bara till dig?

Att ta in Volvo EX60 i en diskussion kring iX3 är högst relevant då det är en av huvudkonkurrenterna.

Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Jag tror det eftersom du citerade mig på det... 4 inlägg upp.

Är det någon som har påstått att det är fel att jämföra iX3 mot EX60?
Okay men det var ju jag som började i och med att jag frågade vad forumet fått för känsla av nya EX60. För mig en helt relevant fråga eftersom jag anser att det i första hand är tre modeller som kommer att konkurrera, framförallt på företagsmarknaden - iX3, EX60 och EQC. För mig går det direkt EQC bort och då återstår de båda övriga där framförallt utrymmena är väsentliga, då vi har barnvagn, alltså måtten på bagageutrymmet. Men även baksätet, då en vuxen konstant kommer att åka där. Prismässigt så ligger ju alla tre ungefär lika också, som jag har sett på det hela utan att ha finräknat.

Förutom detta är det trist att forumet är så dött och att folk numera hellre diskuterar i respektive modellers FB-grupper. Senast idag läste jag dock en skrämmande kommentar i Kia EV9-gruppen (varför är jag med där egentligen? En skitbil i mina ögon efter att ha följt gruppen 1 1/2 år, men medlem där p g a en tidigare E-tron kompis som tyckte/tycker bilen är skitball...) men hursomhelst en ägare som tydligen skvimpat med drickat i dryckeshållaren så det droppat vätska igenom hållarens botten ner på någon kabelstam och ägaren har tvingats betala en dyr reparation själv och dessutom en massa hyrbilar. Ja lite off-topics där förstås, men hjälper till att hålla ett dött forum igång iaf...

För övrigt många problem som sagt med Kia och även nya A6 E-tron har jag läst. EX90 är det väl lika med. Det talar ju emot EX60 men genom kontakter sägs den vara mkt bättre genombyggd...

/Anders
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Varför går EQC bort? Och egentligen borde väl Q6 e-Tron också räknas in i gänget även om den är en halv generation äldre vid det här laget.

Personligen litar jag dock mer på BMW än på Mercedes, Volvo och Audi. Både kvalitet och mjukvara verkar klassen bättre. Och Audis senaste alster är ju mer än lovligt plastiga och bullriga. Gillade inte alls A6 e-Tron Avant.

Personligen är jag egentligen inte särskilt intresserad av just nån bil för tillfället. Betalade in 3 års förlängning (29 tusen) på nybilsgarantin igår och har även serviceavtal på 4 år/obegränsade mil. Så jag kommer köra min iX i åtminstone 36 månader. Förmodligen längre. Räknar även med att batterigarantin klarar sig i 3-4 år. Kör betydligt mindre nu.

i3:an får bli kvar några år till den också. Finns ingen anledning att byta.
Ze
7
ZeHamburgerman
BMW 118i 2008
iX3 verkar vara en smartare förpackad bil, med tanke på att den är billigare än EX60 på det största batteriet. (det hjälper dock att de tillverkar i Ungern, som har lägre kostnader) Det var någon som sa, att det stora batteriet på EX60 verkar vara en efterhands konstruktion, iom den levereras inte förrän om 12 månader och de försöker sälja in det med att den har många fler hästkrafter. Med det sagt verkar EX60 vara en fin bil. Men iX3 verkar strået vassare.

Återstår att se hur många barnsjukdomar BMW får med sin nya plattform jämfört med konkurrenterna. Man kan tycka att antal buggar kanske blir färre iom de använder sig av bara fyra men kraftiga datorer. Man hoppas också att BMW har bättre vattentålighet än Kian.. inte kul att få såna kostnader.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
iX3 är inte billigare när den är motsvarande utrustad.
Mercedes "kvalitet" är usel och därför går EQC bort, dessutom något mindre än EQE SUV och då går den bort ännu mera. Q6 totalt ointressant, många problem även där som på A5 E-tron och dessutom totalt fel pris på en liten bil och känns redan omodern. BMW känns alltid som det säkraste kortet vad gäller kvalitet och sedan när det gäller att det finns körglädje i bilen, frågan är dock om utrymmet räcker till i iX3, men det får vi se i mars.

/Anders
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Säker på det Löwet? BMW har ett riktigt bra utrustningspaket som täcker det mesta.
Marginalnotering. Mercedes heter GLC EQ
EQC är en sedan länge nedlagd modell.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
@verdi: Tycker man får lägga på 100k för att få den i närheten av Volvons utrustning men nej, jag har inte suttit med förstoringsglas i prislistorna.
Ze
7
ZeHamburgerman
BMW 118i 2008
gjorde en koll på konfigurator, försökte göra det specfikationerna så likt varann på och fick en skillnad på runt 30 000 kr till fördel för BMW (lade ett paket på BMW och ett mindre på Volvo). Nu är det så att Volvo kommer ge bra rabatter (enligt Elbilsmagasinet) så kan hamna på likvärdiga priser i slutändan men ser man på listpriset så är Volvo något dyrare. Nu kan jag ha missat nåt.

Tycker det är synd hur Mercedes har prioriterat ner den upplevda kvalitetskänslan, likaså för Audi med mycket svart blankplast mm men det verkar vara på väg att ändras, men det dröjer innan man ser det förbättras. BMW ligger enormt bra till jämförelsevis. De har inte gjort avkall på samma sätt.
ZeH...kolla x3 så ska du se avkall på kvalitet...(5-serien har också mycket blank svart plast).
Ze
7
ZeHamburgerman
BMW 118i 2008
Ja sant...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om IX3 blir lika dålig invändigt som X3 är det ju bara avboka:

Ba
396
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
Neue Klasse Silver beställd
@Löwet: Det finns väl inget som tyder på det, har inte läst/sett någon negativ kommentar om Neue Klasse liknande de i videon du lagt in.
Den är ju dessutom en helt annan bil än gamla iX3.

Lennart Bornhall
BMW CS #1085
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.