|
Sida 6 av 9
|
|
|---|---|
|
Hur menar du med klart dyrare? Lägger man på likvärdig utrustningsnivå (100'+) skiljer det 2-3% om man jämför bruttopris utan vinterhjul. Eller menar du att det finns fler tillval på GLC och att den då blir en del dyrare? MVH Christofer |
|
|
Nej det stämmer nog. Gjorde nog nåt konstigt val när jag var inne förut. |
|
| Hmm Verdi, såg ditt inlägg nu, jo jag har bytt bil rätt ofta, men 2-3 år ska jag väl ha den. Leasingen är på 3 år men det går byta tidigare om man vill. Tänker att jag ev byter innan det är dags för däckbyte men får se vad som ev finns då. Vill klämma och känna på ix3 innan det ev blir en sådan. | |
|
Jag byggde för en tid sedan på skoj en GLC och den landade på drygt 1 mkr, så jag vill säga att den är dyrare. Det finns en del options där som saknas på iX3, bland annat luftfjädring. /Anders |
|
|
Det som är väsentligt är såklart att jämföra bilar med likvärdig utrustning, till nettorpris. Annars är det äpple och päron. Min bror har beställt en iX3 M-Sport Pro Supercharged med 22", 21" vinterhjul, gummimattor och serviceavtal. Gick på 940' netto, ~20' i rabatt. Vet inte vad Mercedes erbjuder i rabatt vet jag inte, men tror säkert det går att få en någorlunda likvärdig GLC för ungefär samma pengar. MVH Christofer |
|
|
Jaha, då är jag igång igen här. Har beställt en iX3 Supercharged med M-sport Pro. Jag har valt 21 tum Star Spoke 1050 fälgarna som var rätt prisvärda tänkte jag. Kan som alla andra ändra speca om ett bra tag till. Så har ni tips på något jag glömt eller borde göra så är jag tacksam för tips. Har åkt mycket sportbilar genom åren men har nu en tjänste Tesla S med riktigt fyrkantig ratt (läs yoke). Blev riktigt imponerad när jag såg specen på nya iX3 i förhållande till prislappen. Porsche Macan är för mycket hårfrisörskebil och nya Cayennen är väldigt mycket dyrare. Ett av mina kanske konstigaste beslutskriterier är att jag vill kunna koppla i och ur antispinn och antisladd helt och hållet (för aktiv vinterkörning ;) ) vilket enligt uppgift skall gå i iX3:an. Jag tror även att chassi-balansen och körkänslan kommer att vara outstanding på iX3an jämfört med konkurrenterna genom de snabba processorerna i "heart of joy". Men detta återstår att bevisa. Leveransdatum är som för alla andra obekräftat men nu är som sagt fabriken igång i alla fall. |
|
|
100 mil utan att ladda: |
|
|
Rennwagen, Jag har aldrig tänkt på Macan som "hårfrisörskebil". Det var väl typ Boxster? Kollade lite halvt om halvt på en Macan Electric men en miljon för en "tomhylsa" kändes lite väl häftigt. Särskilt i jämförelse med iX3 som är överlägsen på de flesta sätt. Jag har för övrigt lite svårt för Porsche pga släktskapet med VAG. Lite småsint av mig, medges. :) |
|
|
Vad har ni för tankar kring lanseringen av Volvo EX60 denna vecka? /Anders |
|
|
Jag har sett den på Artipelag premiären. Riktigt fin, tycker faktiskt att den är snyggare än iX3 och den har en mer clean, skandinavisk inredning och även utvändig design. Lite av en besvikelse att det bara är P12 värsta modellen som har 800 WLTP men å andra sidan har den nästan 200 hästar mer än iX3 och klarar 0-100 på en sekund mindre. Ordentligt med plats i baksätet även om jag satt "bakom mig själv" och jag är 1,90 lång. Dörrhandtagen är coola och en skön gimmick som faktiskt funkar fint. Man måste ösa på rätt mycket utrustning och paket för att den skall bli komplett. Men andrahandsvärdet lär bli riktigt bra och säkert låg TCO (typ 17k fullrustad) för de som tar den som tjänstebil. Ekonomin borde vara bättre på Volvon totalt sett. Sammantaget mycket jämnt lopp med iX3 och årets test för alla youtubers och biltidningar ;) En fingervisning är att det kostade BMW 110 miljarder kr att ta fram neue klasse och iX3 och volvo skall ha investerar ca 20 miljarder i SPA3/EX60 plattformen. Det som kommer att avgöra är körkänsla och chassibalans. Volvon är fartbegränsad vid 180 och BMWn vid 210 och har urkopplingsbar antisladd och antispinn. Det avgör för mig :) Vad tycker ni andra? |
|
|
Håller med föregående inlägg vad gäller design, ix3 är lite för mycket bara. Sätena är inte snygga och ser billiga ut, iallafall de med tyg som är ett material som jag gillar men det i BMW ser inte vackert men det med ull i Volvon verkar trevligt och man kan ju även få läder. Såg nu att även ix3 gick att få med läder men väl inte ventilation i dom än. Men rattarna i båda ser ju ut som vet inte vad, den svarta i Volvon är väl ok men den går ju inte få till tyg, så kanske får bli läder. Nosen på ex60 är nästan för naken framifrån men hellre det än ix3 som är för mycket. P12 känns lite som en efterkonstruktion efter ix3 släpptes, och över ett års leveranstid på den. Gällande hk och hastighet så räcker 180 gott för mig, tom 150 skulle räcka och mer än 300 hk behöver jag inte heller i Sverige. Tror det vore bra för att få ner försäkringspremier. Jag är lite inne på en p10 för p12 är för mig inte värd 80 tusen till och 660 i wltp ör inte mycket mindre än vad jag har nu. Hoppas det kommer lite vettiga editioner med bra förmånsvärde inom 2 år när jag troligen byter. Men min slutsats är ändå att IX 60 som jag nu har är en bättre och lyxigare bil så ingen av dom ger mig en känsla av att jag har fel bil, men skulle ju gärna få ner månadskostnaden en bit på sikt men inte till vilka avkall som helst. |
|
|
Ska inte BMW släppa några billigare versioner av iX3? Jag har börjat vänja mig vid den lite klumpiga känslan i min iX men kommer nog köpa en lägre och lättare bil nästa gång. Hoppas på en i3 Touring så småningom. Vore perfekt för mig. |
|
|
Volvon är fartbegränsad vid 180 och BMWn vid 210 och har urkopplingsbar antisladd och antispinn. Det avgör för mig :) Exakt min analys också, därav faller Volvon helt tyvärr. (samt att den ägs av Kina) |
|
| Karmlösa rutor på Volvo EX60 förvånade mig. | |
|
469 eller 680 hästar kan låta som en stor grej men det är det verkligen inte. Allt över 400 är ok... :) Det som dödar intresset för Volvo för min del är att Volvo är notoriskt usla på mjukvara och kvalitet nuförtiden. Plus att de ägs av Kina. BMW bygger världens bästa elbilar skulle jag säga. Dvs kombinationen av både bil, mjukvara och el-egenskaper. |
|
|
Volvo må ha kinesiska ägare men de genererar betydligt mer skatteintäkter till Sverige än BMW. Volvo EX60 är helt utvecklad och byggs i Sverige! Lite svårt att uttala sig om mjukvara och kvalitet på en bil man sett på bild... |
|
| Ja, självklart. Snackar odds här. Blixten kan ju slå ner. :) Har sett flera som haft problem med sin EX90. Men kanske har de lärt sig nåt nu? | |
|
Lite larvigt med det här Kina-snacket anser jag. Volvon är ju ändå designad här och skall byggas i Göteborg. Är det någon som har koll på ägarlistan på de tyska bolagen? För mig är det närmast utrymmet som är viktigt och att den har ett bra chassi och en bra körglädje. Jag känner att iX3 är lite för liten och då är det väl iX som är kvar, så länge som den finns kvar då. Det verkar ju komma en iX5 och då försvinner väl "vanliga" iX? Hursomhelst tycker jag att EX60 känns intressant, men man måste invänta provkörning där. Fördelen, den STORA fördelen med BMW är ju ändå körglädjen (iaf i min i5 M60) och kvaliteten. Jag har faktiskt ALDRIG haft problem med mina BMW. EN gång behövdes byta bromsskivor på en beggad X5 40i som jag hade, annars ingenting. Min Merca har jag senast i fredags krävt att Merca tar tillbaka, då jag är less på att bilen skramlar och verkstaden inte hittar felet men hör problemet... EX90 har ju haft många problem och min kompis på Volvo som säljer där avrådde direkt och sa invänta EX60 som han nu sett live i Göteborg och var väldigt haussad på. Sen är jag inte riktigt på när det gäller outlooken på iX3. Gillar inte alls fronten. Annars är den jättefin invändigt! Prismässigt är den väl också billigare än Volvon i vissa lägen, men saknar väl vissa options som kan finnas till Volvon. /Anders |
|
| Tycker också det är nån slags löjlig hetsjakt på Volvo. Det är inte den som äger aktierna som styr hur en modell upplevs. | |
|
MW ägs av BMW AG, som är ett börsnoterat bolag (Frankfurtbörsen). Ägarbilden i korthet: Quandt-familjen är huvudägare Stefan Quandt och Susanne Klatten kontrollerar tillsammans ca 46–47 % av aktierna (via familjebolag). Resterande ~53 % ägs av institutionella investerare fonder privata aktieägare Det finns ingen statlig ägare och ingen annan biltillverkare som kontrollerar BMW. Familjen Quandt har varit huvudägare sedan slutet av 1950-talet och har starkt inflytande, men BMW styrs formellt som ett publikt aktiebolag. ******************************************** Volvo Cars ägs av Zhejiang Geely Holding Group (Geely Holding). Kort fakta: Geely Holding är huvudägare och kontrollerar ca 78–80 % av aktierna och rösterna. Volvo Cars AB är sedan 2021 börsnoterat på Stockholmsbörsen (Nasdaq Stockholm). Resterande andel ägs av institutionella investerare (bl.a. svenska pensionsfonder) privata aktieägare Volvo Cars är alltså inte statligt ägt och inte helägt, men kontrolleras tydligt av Geely. ******************************************** Jag personligen ser Li Shufus inflytande över Volvo som något i marginalen. Inte som något som omöjliggör ett köp av en Volvo. Jag är ingen dogmatisk man och har aldrig tänkt i banor som bojkott o dyl men nu får jag ändå erkänna att jag undviker amerikanska produkter om det går och inte är för stort ingrepp. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.