|
Sida 4 av 9
|
|
|---|---|
|
Grelle - jag var innan jag fick min iX väldigt tveksam till ratten som ju är "avfasad" på iX. När jag väl fick bilen så ville jag definitivt inte ha någon annan ratt än just den som fanns där. När jag för många år sedan byggde min dåvarande E-tron 55 så valde jag till en vanlig rund ratt, trots att många E-tron hade liknande rattar som iX. Med andra ord, man vänjer sig snabbt vid dessa "nya" rattar och vill sedan inte ha något annat! /Anders |
|
| Så är det Med Känsla, men jag tycker samtidigt det är trist att M-sport nu inte längre är den snygga treekrade, utan nästan tvärtom tycker jag den designen känns ett hack under sportratten. Förutom detaljerna med orundheten. Runda rattar verkar helt ha försvunnit från marknaden numera. | |
|
...kanske för att många upplever de "nya" rattarna mera praktiska? Jag vet inte varför men jag känner att de nya fungerar utmärkt. Jag har inte tänkt på just designen av de. Funktionellt så fungerar de väldigt bra - åtminstone för mig som kör mkt i stadstrafik och parkeringsgarage mm där ratten "snurrar" mera än på landsväg. /Anders |
|
|
Den överträffade helt klart bilden som jag hade. Hade varit önskvärt ifall BMW tryckt in fler tillval, i jämförelse med nya GLC som exempelvis har luftfjädring, fyrhjulsstyrning, sätesventilation och högst troligen MB:s bättre ljudanläggningar. Men samtidigt fullt förståeligt. Zeekr? ett helt nytt okänt märke, hur kommer deras service att vara? Försäkringskostnaden? Trevlig bil på många sätt, men törstig, buggig och vad det verkar, ett uselt ljudsystem. Steget till ett riktigt bilmärke är minimerat med ix3! När kan modellen tänkas finnas att se hos återförsäljarna? |
|
| Borde väl komma demobilar till våren... | |
|
Jag var inne på förenade bil och de trodde på demobilar februari om man ska tro min säljare. Vissa funktioner kommer byggas ut (gällande självkörning) på bilar producerade från mars -26. De försöker bli av med utgående ix3 med privatleasing 12 månader för 5995 kr/mån inkl skatt och försäkring. För övrigt. |
|
| Ser inga gamla ix3 i lager. Var hittar jag dem? | |
|
Länk Jag går bara på vad säljaren sa men det ska finnas några (3-4st) sådana kvar som förenade bil leasar ut. Tror inte de är fabriksnya men det är ngt oklart. |
|
|
1000 mil hade den där gått. Ja jag vet inte. Är ingen fantastisk deal. Tycker gamla iX3 står orimligt högt i pris begagnade. Jag vet inte hur det ser ut jobbmässigt efter nyår och vill inte binda upp mig på en ny dyr bil. Ren feghet förstås. Brukar alltid ordna sig men... Tänk om det inte gör det? Funderar på en Audi E-tron 55. Dvs pre Q8. Ytterst begränsad räckvidd och törstig på elektronerna men en fin, tyst bil med dörrkarmar och luftfjädring osv osv. Finns helt ok bilar under 400 tusen. |
|
|
600 tkr för en bakhjulsdriven iX3 begagnad med 1.000 mil på mätaren, är ju rent löjligt om man ex. vis jämför med vad man idag får betala för begagnade iX. Bilarna är ju som dag och natt. /Anders |
|
| En del lockas dock av att iX3 är "vanlig" och tycker att iX är "konstig". iX3 verkar ha ett i elbilssammanhang väldigt bra andrahandsvärde. | |
| Priset på andrahandsmarknaden speglar efterfrågan. | |
| Ja det är klart och det är inget fel på gamla ix3 men jag tycker ju att det finns bättre bilar för den pengen. | |
|
1 mars 2026 skall det finnas demobil/ar och första leveranser beräknas till efter sommaren 2026, är den info som jag har fått. /Anders |
|
|
Hur nya IX3 tillverkas |
|
|
Besökte ikväll en visning av nya iX3 och grattis till er som redan beställt eller som skall beställas. Den känns otroligt innovativ jämfört med allt som iaf jag kollat på. Välbyggd, otroligt sköna stolar på detta ex iaf, väldigt skönt att sitta även i bak med överraskande bra benutrymme. Skärm och all hi tech som finns är ju väldigt oslagbart i mina ögon. Bra ljud för den som gillar det. Frunk modell lite mindre för Tesla fans. Bagageutrymmet är väl kanske inte bilens starkaste sida, så där måste man nog kontrollmäta lite alt vänta till 7 mars då man kan prova. Jag skulle nog beställa om jag inte redan satt på två bilar och dessutom behöver det här bagaget för barnvagn. Kanske chansar jag ändå och lägger en order. ”Nosen” behöver jag nog också vänja mig lite mera vid. Men helt klart väcks ha-begär och den lär inte ha några övermän på länge. Tilltalande pris, sett till helheten. Bilen var för övrigt en blå supercharged med svarta 22” tror jag det var. En bil att gilla och trivas med skulle jag tro. Säkert härlig att köra. 0-100 4,9 sekunder osv. /Anders |
|
| Kul att höra, och intressant det du säger om bagaget som rymmer 520 mot 500 i IX, kommer inte ihåg vad du kör för bil nu, mb kanske det var. Hur verkar bagaget jämfört med IX? Jag väntar med spänning till jag får se den. Gillar inte att vänta uppåt ett år på en bil och misstänker att det kommer bli lite barnsjukdomar och det kommer väl fler alternativ med motor batteri mm som ska bli intressant att se. Sen vill man ju se ex60 också. | |
|
Viktigt att veta är att VDA-siffran för antalet litet i bagaget bara är upp till insynsskyddet. iX har ju bara 500 liter officiellt men enligt siffror jag sett så är golvytan i bagaget 105x105 cm och så är höjden till taket 85 cm. Det blir 937 liter minus diverse avfasningar och sånt. Dvs den officiella siffran säger inte allt om hur bagaget verkligen är. Det beror väldigt mycket på hur högt baksätet är monterat i förhållande till golvet i bagaget. |
|
|
Vad gäller bagagevolymen så räknas ju den i liter, vilket kan vara lite vanskligt i olika lägen, då man som vi behöver få in en barnvagn med liggdel. Då är det framförallt djupet och bredden man behöver på golvytan. Höjden är till viss del ointressant. I min EQE SUV så ryms vagnen precis, ibland måste man även trycka till bakluckan så den inte stannar halvöppen. Jag är osäker vid en hastig blick hur iX3 klarar detta. Jag antar att den är rätt lika som nuvarande X3, så jag får låna hem en sådan och testa. Det är ju betydligt enklare om man bara skall stuva in mjuka väskor eller liknande. Det är väl det enda som jag känner frågetecken för. X3 är ju annars en av få BMW-modeller som jag aldrig har haft. Den har liksom inte tilltalat mig, jag har ofta gått på X5 istället, som jag avverkat ett större antal av, allt från X5 30d, 40d, M50d, X5M och 45e. Fortfarande så känns X5 som en toppenbil, men jag klarar inte att gå tillbaka till hybrid, samt X5 50e är ännu "svindyr" och jag hörde att den ännu säljer otroligt bra! Den saknar väl helt konkurrens i dagsläget i storleksklassen på hybrider. Samt den är väldigt populär för export som beg. vet jag. iX är väl heller ingen jätteslukare av bagage men mitt minne säger att den är lite djupare/längre än nya iX3. Sen är ju baksätet toppklass på iX. En viktig faktor när man ständigt har vuxen som åker där. Dessutom ofta värme i sitsen på iX, vilket vi nu saknar på MB. /Anders |
|
|
Siffran som anges för europeiska bilar är nästan alltid VDA. Det betyder att man räknar hur många block med dimensionerna 200x100x50 mm som får plats. Vet att däremot Tesla (och kanske andra amerikanska bilar) räknar som om de skulle fylla bagaget med vatten eller sand typ. Där räknas varje litet hålrum så den siffran blir i regel större än VDA. T ex så anges 745 liter för Tesla Model S. Men det är inklusive den stora baljan under golvet osv. Och sen upp till insynsskyddet vilket gör att det sluttande taket inte straffar siffran lika hårt som det gör i praktiken. Jag bad ChatGPT uppskatta hur mycket man får in i följande bilar om man lastar upp till taket med baksätet uppfällt (hoppas formateringen blir tillräckligt bra på det här gamla forumet). Modell Officiell / VDA (säten uppe) Upp till taket (uppskattning) Kommentar BMW iX3 (gamla, G08) 510 l ˜ 650–700 l Klassisk SUV-form, inget frunk BMW iX3 (Neue Klasse) 520 l ˜ 680–720 l Något högre och boxigare än gamla BMW iX 500 l ˜ 750–800 l Mycket hög kaross och rak baklucka BMW i5 Touring 570 l ˜ 750–800 l Klassisk kombi, lodrät lucka Audi A6 e-tron Avant 502 l ˜ 670–720 l Något mer sluttande baklucka än i5 Audi Q6 e-tron 526 l (+ 64 l frunk) ˜ 680–730 l Mellan iX3 och Q8 i praktiken Audi Q8 e-tron 569 l ˜ 700–750 l Stor SUV men sluttande bakruta EQE SUV 520 l ˜ 650–700 l rejält undergolv, ingen frunk Det verkar som att iX3 ser ut att vara ungefär som EQE SUV och att i5 och iX är de som lastar mest i praktiken (av de här bilarna) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.