|
Sida 3 av 9
|
|
|---|---|
|
Om man inte köper via ramavtal eller andra deals är det väl tveksamt hur stora rabatter BMW ger på nya iX3 nu i början. Borde väl komma businesserbjudanden snart. Dragkroken för 14kkr känns dyr när den är standard på många modeller, inkl i5. |
|
| Dragkroken ingår i paketen. Man kan inte kryssa för mycket förrän det är värt att ta ett paket. | |
|
När man får en ny ix3 med den här specen för 860' minus eventuell rabatt så tar det emot att köpa en 3 år gammal i4:a för 529'. Priserna på nästan allt annat eldrivet måste ju ner rejält. |
|
|
Apropå nämnda Kina-bilar, så körde jag en stund bredvid en Zeekr 7 imorse och jag måste (motvilligt) erkänna att de verkligen ser ut att ha lyckats med åtminstone designen, som är riktigt tilltalande. Undrar hur den är att köra? 0-100 på 3,8 sek är ju dessutom som min i5 M60. /Anders |
|
|
Zeekr är designad i Göteborg. En kollegas kusin sitter i styrelsen för det svenska bolaget. Vi var i Göteborg en helg nu i augusti och jag såg flera 7X. Är större i verkligheten än på bild. Det som talar mot Zeekr är väl en del barnsjukdomar vad gäller mjukvara och annat. Rätt kassa strålkastare osv också. Kort sagt, den har vissa svagheter som jag inte tror BMW har. Tycker även det skulle kännas lite smådrygt att behöva förklara vad det är för bil osv osv varje gång man träffar nån. Att den är från Kina men bla bla bla Göteborg bla bla. Men visst, den är större än ix3, har mer effekt (över 600 hästar), laddar ännu snabbare och är nästan 200 tusen billigare så helt utesluten är den inte. Jag ska provköra när de kommer till Uppsala den 19 september. Den har dock kortare räckvidd. Men det är ingen större sak för mig även om det ändå lockar. Åka till Trysil, 42 mil, utan att behöva ladda längs vägen t ex. |
|
| Här är en krönika av en journalist som verkar lyrisk över iX3 och Neue Klasse Länk | |
| Jag har inte Ny teknik så kan inte läsa men jag håller med ändå. Det är nästan en revolution. Så många rätt. | |
| Jag såg att BMW gått ut med ett privatleasingpris på 10 000kr/mån ganska precis, förvisso bara 1000 mil. Men det är väl ändå inte orimligt dyrt om man jämför med vad konkurrenterna vill ha? | |
| Mercedes GLC nådde som väntat inte upp till ix3 men ändå helt ok spec. Blir nog dyrare än ix3 också. Märkligt magplask av MB med EQE-bilarna. Är förvånad över att Ola Källenius får sitta kvar. | |
| Jag har ni också lagt en beställning. Det låter som man kommer få vänta till Q3 typ. Min säljare på Bilia sa att han tagit emot runt 30 beställningar sedan lanseringen. | |
| Ett års leveranstid alltså? | |
|
Den ska ju lanseras på plats våren 2026, då lär första leveranser bli tidigast till sommaren 2026. 10 tkr för privatleasing låter högt tycker jag, med hänsyn till pris runt 800 tkr. /Anders |
|
|
Håller med att 9995kr/månaden låter alldeles för högt. Har man pengar till kontantinsats och råd att finansiera resten borde det bli billigare än leasing. Samt slippa ångesten över eventuella övermil. Borde komma betydligt bättre erbjudanden om man kan vänta. Såg för övrigt att Porsche ”kontrar” med privatleasing för 8495kr inkl vinterhjul för en Macan EV. Personligen är jag tveksam till att det räcker för att locka kunder dit. |
|
|
Hoppas man får bilen under sommaren eller just innan iaf. Har lite svårt att vänta till Q3 personligen. Får lösa något under tiden helt enkelt! Ni som skall köpa en IX3, vad satsar ni på för färg/paket etc? Kan ju dela med er länken som man får i slutet av konfigurationen så kan vi dela med oss vad folk satsar på. Intressant å se! Har ni fått någon indikation på rabatter också? |
|
|
Själv lutar det åt detta. Gillar lite mer diskreta bilar. Skulle dock vilja se lite mera bilder på polarised gray innan man beslutar sig. Men det dyker väl så småningom upp! Länk |
|
|
Känns lite sent att börja tänka på rabatter om man redan "beställt"... Men svårt att se att de skulle lämnas några rabatter på denna. Den är redan borttagen ifrån ramavtal. Bilförsäljningen går mer och mer ifrån rabatter. |
|
|
Jag bad AI räkna på vad 9995:-/mån motsvarar för restvärde efter 36 månader på en sån här bil. Förutsättningar Bilpris: 750 000 kr Ränta: 5 % Service: 4 000 kr/år ? 12 000 kr på 3 år Privatleasing: 9 995 kr/mån ? 359 820 kr på 3 år Restvärdet efter 3 år som motsvarar leasingkostnaden är ungefär 495 000 kr (ca 66 % av nypriset). Det är väl säkert ganska på pricken för en lågmilad bil. Kör du mer så tappar den mer i värde också så jag har väldigt svårt att se att man kommer undan billigare om man köper privat. Köper man privat kan man ju behålla den längre än 3 år iofs och på så sätt kapa kostnaden långsiktigt. Däremot gör ju nedsättningen av förmånsvärdet att det blir billigare att ha den på företagsleasing. Inte jättemycket billigare men lite. |
|
|
Det behöver inte alls vara Q3 men han flaggade för att det kommer in många beställningar och att väntar man så kommer det bli senare leverans. Det var bara ett antal bilar som beräknades levereras i Q2 tror jag han sa, så är man snabb kan man komma med där. Ungefär så, men han är ju säljare och vill sälja bilar 😁 Ang konfig har jag valt samma som dig @Davajn men den blå med 22" men fälgar och M-sport pro är jag inte helt säker på. Innan de låser beställningen så vill jag se den live. |
|
|
Vad tänker ni andra kring rattarna? Jag är förvånad att m-sportratten inte har tydlig treekrad look, utan istället mer fyrekrad stil som inte brukar vara det som gäller för M-sport. Sportratten har ju den där stålribban som går rätt igen. Men det har även standardratten, men utan perforering? Saknar en bild där man ser alla tre rattarna bredvid varandra. |
|
|
Davajn, Specen jag kollat på är lika som din förutom att jag skulle nöja mig med 20" 1048 M och välja space silver för att få lite kontrast från den mörka interiören. Tycker det är tråkigt att man inte kan välja en ljus klädsel med M-Sport Pro. Blir väldigt begränsat. I och med de här stora paketen är det ju inte alls lika pilligt och jobbigt att sätta ihop en spec. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.