AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
14.938

Premiärvisning nya iX3 den 5 sep kl 11

Sida 2 av 9
Da
95
Davajn
Bmw X3M Competition
Jag har bokat fast mig på en med klausulen att jag kan dra ur mig innan produktion. Det är lite för mycket ovisst ännu med hur garantierna kommer vara samt känns vissa av paketen inte riktigt helt korrekt prissatta. Väljer jag ett dyrare paket så blir bilen billigare än ett billigare paket, typ då Supercharger versionen.

Samt vet dom ju heller inte vad dom kan göra för rabatter på dom då det är så pass ny bil. Så de är lite väl mycket osäkerhet ännu.

Men plus sidan är ju att de ser ut att vara en bil som går leva med ett längre tag om man skulle vilja det!

Detta är nog bilen som gör att jag kommer släppa bensin/diesel bilar...
För det första anser jag att iX och iX3 delvis tilltalar olika målgrupper. Om jag inte läste fel så är iX3 ca 30 cm kortare och vad jag ser på bilderna så innebär det betydligt sämre baksäte. Baksätet är enormt i iX och för många en dealbreaker. Det märker jag nu inte minst i min EQE SUV som är betydligt trängre än förra iX, både vad gäller benutrymmet fram och bak och i sidled, inte minst nu när vi nyss fick en familjemedlem mera och har barnstol i bak och dessutom svärmor på besök och därmed fem personer i bilen. Därför går nog - tråkigt nog - iX3 bort. Likaså är i5 en annan målgrupp för många, inte minst i Europa där man gillar sedan bilar och även här vill ju en hel del inte ha SUV.

Vad gäller Kina bilarna är det väl i så fall endast Xeekr som kan vara intressant med hänsyn till Volvo kopplingen.

Jag skulle, oavsett pris och märke, nog aldrig köpa en bil som inte finns representerad i min hemstad, Uppsala i detta fallet. Därför tror jag inte att de blir mer än konkurrenter på marginalen mot BMW - som enligt min mening ligger i helt annan klass (det gäller även BMW kontra MB och Audi).

/Anders
Tilläggas kan väl att i konkurrensen får väl snarare inräknas Polestar 4 än de andra kineserna. Fyran verkar säljas bra och känns som mkt bil för pengarna, men är inte heller en SUV. iX3 kommer med stor sannolikhet bli mest sålda BMW modell. Den kommer säkert också tilltala många tidigare hybrid köpare, som ju är BMWs största kundgrupp (3-an, 5-an, X2, X3 och X5).
Om iX3 verkligen har "betydligt sämre baksäte" återstår att se, det måste testas.

När det gäller längden så skiljer 18,5cm och 7,5cm på bredden, inget annat.

iX är 4965mm lång och nya iX3 4780mm, bredden är 1970mm ( iX ) och 1895mm ( iX3 )

Dessutom, läser man div. tester så kan man bl.a läsa följande kommentarer kring baksätet:

" Spatiöst delvis tack vare den nya batterikonstruktionen, där batteripacket även agerar som golv. "

" Vi kliver in i baksätet och hittar bra med benutrymmen och en vettig benvinkel. Det är högt i tak, man ska vara över två meter för att ta i panoramataket (tillval). Den nya cell-to-pack-tekniken som gör att batteripacket blir en bärande del av strukturen, och alltså fungerar som golv gör att man vinner några centimeters extra utrymme jämfört med tidigare elbilar från BMW. "
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Har du blivit pappa igen Anders? Grattis!!
Da
95
Davajn
Bmw X3M Competition
Det som känns lite sisådär i dagsläget är ju att man inte har någon möjlighet å klämma å känna på nån bil. Man skulle ju gärna provsuttit multikonturs stolarna och m-sport stolarna. Av gammal vana så vill jag nästan satsa på m-sport modellen med m-sport stolar, m-stygn på bältet och då m-sport ratten.
Meeeen... Dom där multikonturs stolarna ser ju inte alls pjåkiga ut i m-paket (ej pro) konfigurationen! Förbaskade i-lands bekymmer 😅

Någon här som slagit till och bokat en ix3?
32
26
328groove
530dx IE G31 -20
Nej, men är riktigt sugen på att lägga en beställning på stört.
Vilka fälgar valde du?
För min del är det bara 22 tummarna som jag tycker ser bra ut.

M-sport med fully charged. Frun vill ha panorama men blir nog utan.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Tycker gratisfälgarna på 20" för M-Sport ser helt ok ut.
Da
95
Davajn
Bmw X3M Competition
Jag valde helt standard 20", för jag kommer nog byta ut dom oavsett till några eftermarknadshjul. Beroende på vad vikten på original hjulen är.
Och bryr man sig inte om räckvidden och vill ha 22" så anser jag det kommer finnas betydligt läckrare alternativ som garanterat är lättare och billigare i slutändan än att köpa det alternativ som finns i konfiguratorn.

Dock måste jag säga att 21" hjulen 1050 M Bicolour är ett sjukt läckert och säkerligen vettigt alternativ om man vill offra lite av räckvidden men ändå ha hjul som ser riktigt bra ut. Tycker den stilen av hjul gör sig riktigt bra på denna kaross.

Något som jag sitter å velar på nu är då att köra på Supercharged alternativet (måste ha panorama för barnen). För då ingår ju m-sport paket (ej pro). Det går på ~850' inkl m-sport ratten då jag har extremt svårt för rattar som ej är runda.
Men väljer jag m-sport pro inkl supercharged så blir priset 858', och då får jag m-sport sätena.

Jag trodde inte m-sport sätena skulle ha massage funktion och vara så pass "bra" som dom är, men det verkar dom vara när man kollar informationen på dom.

M-sport stolarna:
- Hängstolslook med uttalat axelstöd och upplyst M-logotyp
- tio olika elektriska justeringar, inklusive nackstöd och ryggstödets bredd
- minnesfunktion för förare och passagerare fram
- ländryggsstöd och massagefunktion för att slappna av ryggmusklerna
- Inkluderar Travel Comfort System för att fästa tillbehör

Multifunktions stolarna:
- överlägsen komfort även på långa resor
- ergonomiskt formade säten med många justeringsmöjligheter
- sju massageprogram med justerbar intensitet och hastighet
- sittvinkel, ryggstödets bredd och svankstöd kan alla justeras elektriskt och individuellt
- integrerat Travel Comfort-system för montering av tillbehör
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Åh fan. Jag valde vanliga M-Sport och Fully Charged för att snåla lite och hamnade på 860...
32
26
328groove
530dx IE G31 -20
Hmm, jag valde nu supercharged och det blev inte dyrare 😁
Bytte till 1050 fälgarna, M-sport ratt och gummi och bagage mattor för 866'

Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Ps. Jag är lite motståndare till tredjeparts fälgar på nyare bilar. Jag tycker att det förstör designen och ser billigt ut, även om fälgarna i sig är svindyra...
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Ps igen. Gummimattor inne i bilen har jag slutat med. Går bra med tyg på vintern också.
Äntligen verkar det som att den kompromisslösa elbilen finns att köpa :-D
Inte ens priset borde vara en dealbreaker för någon som söker en ny elektrisk familjesuv i premiumsegmentet, tvärtom känns den relativt sett prisvärd.

Håller man sig cool och inte ” autopower-utrustar”, dvs kryssar i en massa dyra tillval för att göra en anonym ”skärmtyckare” nöjd (som ändå aldrig någonsin kommer köpa din bil när du skall sälja den) så är jag övertygad att värdeminskningen blir låg på 3 års sikt.

Nackdelen blir allt beta-testande som alltid följer med helt ny modell. Slår man till nu får man nog se till att ha en stor portion tålamod. Samtidigt brukar acceptans för goodwill vara väldigt stor på nya modeller, hoppas det gäller även på iX3.

Smart av BMW att inte prisa bort sig fullständigt som Porsche gjort med sin Macan EV. Med motsvarande utrustning får man här en bättre elbil för nästan en halv miljon mindre. Det blir tufft för konkurrenterna!
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Är svårt att låta bli... 108 tkr i extrautrustning för att få en riktig fullträff är inte så farligt. De som sätter ihop utrustningspaketen vet vad de gör...

En supercharged med M-Sport+ för 858 tkr lyfter ju hela anrättningen minst en nivå. Då nöjer jag mig med standardfälgarna och standardinredningen.

Är mycket pengar, visst. Men 858 får du ju ge för en sämre utrustad i5... Andrahandsvärdet på en iX3 borde bli magiskt.

Macan är prissatt på ett annat sätt. Där får du inte ens en tomhylsa under en miljon. Plus att det är en Audi/VW till stor del.
Da
95
Davajn
Bmw X3M Competition
Egentligen finns de två vettiga val å köra på nu.

Supercharged utan m-sport pro som ger vanliga m-sport men utan ratt, bälten och stolar (vanliga komfort stolarna) = 850'
(Det går välj till m-sport ratt för typ 300kr, ej 1300kr som de står)

Eller supercharged med m-sport pro som ger allt ovan men med "sport stolarna" = 858'

Så det är en fråga om komfort stolarna eller sport stolarna.
Dock verkar sport stolarna otroligt bekväma också...

Alla andra alternativ känns inte aktuella.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
En udda detalj som jag som Tesla-ägare uppskattar är att ix3 trots sin 800v-arkitektur faktiskt laddar med 200 kW på Tesla superchargers. Det är mer än dubbelt så snabbt som andra 800v bilar.

Varför det är viktigt? Jo jag tycker att supercharger-nätverket är både tillgängligt och pålitligt..
32
26
328groove
530dx IE G31 -20
Fattar inte riktigt det här med stolarna.
Vilka stolar är standard i supercharged?
Är det komfortstolar med elektronisk inställning?
Är det multifunktionsstolarna du skrev om ovanr?
Har sett att m-sportstolar går att välja till för typ 7000 med supercharged.
Sen fanns några andra stolar som gick att välja men inte kombinera med supercharged/fully charged.
Tack Mårten, det kom en liten son för knappa fyra veckor sedan :-)

/Anders
Benutrymmet bak ser betydligt bättre ut än jag befarade tidigare utan koll. Sedan vad gäller yttermåtten så blandade jag ihop längden på i5 (som jag har nu) med tidigare iX. i5 är ju den som är 506 cm lång. iX3 är då ca 10 cm kortare än EQE SUV som är på gränsen vad gäller längden i bagageutrymmet med vagn, men det lär man ju ha löst i iX3. Svårt dock att se på bara bilder.

När beräknas leveranser?

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.