|
Sida 10 av 11
|
|
|---|---|
|
Är väl inget fel att diskutera för och nackdelar med bilar från olika märken, BMW iX3 är definivt bra på mycket och ett stort steg framåt för BMW när det gäller elbilar. Men, som alla bilar, har den brister. Allt beror på vad man värderar. För mig är det naturligt att jämföra med Tesla Model Y eftersom jag äger en sådan, men är intresserad av iX3:an. |
|
|
Provkörde nya iX3 i morse och det var en trevlig upplevelse på flera sätt. Först och främst var det som att kliva in i framtiden jämfört med min MB som jag lämnade på parkeringen. Det kändes som en BMW, rapp och spänstig i chassit, bra fartresurser, körglädje och smidig på många sätt och vis. Ovant med den stora "Tesla"- skärmen i mitten och mycket "high tech" i visningen under vindrutan. Lite små-störande visning i HUD när jag körde en mindre, krokig väg och det då rullar upp varje kurva som väntar framför. Helt okay stolar, även om jag måste erkänna att jag nog sitter bättre i Merca EQE SUV som har lite större stolar kändes det som. Mercan har (efter mängder med verkstadsbesök och slutligen byte av stötdämpare bak) lite bättre komfort (har komfort-chassi som det heter på MB-språk). Det hade inte varit fel med en option med luftfjädring på iX3, men det är ju en vanesak, men även min i5 M60 har lite mera komfort tycker jag. På landsväg utmärkt och även på mindre och krokiga vägar, men när man kom in på Uppsalas ojämna gator så kändes skillnaden i fjädringskomforten och det är oftast där som just jag kör. En jättefin bil på många sätt och vis, men jag skulle nog idag gå på en "vanlig" iX om jag skulle byta. Lite större, lite bättre innerutrymmen framförallt. Bilarna ligger ju inte jättelångt ifrån varandra prismässigt heller nu när iX börjar bli lite prissänkt. Men jag sitter ju "fast" i mina bilar drygt ett år ytterligare, så kanske därför man inte känner direkt att man måste hoppa på nästa. Nu är ju leveranstiden kapad igen genom stor tilldelning och beräknas "redan" till oktober. Jag hörde att man nästan sålt 200 bilar bara i Uppsala. /Anders |
|
|
Död tråd och minst sagt dött forum... Är det någon mera som fått sin iX3? /Anders |
|
|
Jag håller mig medvetet borta från provkörning. Har inte råd att byta bil så ofta. :) Tror det här forumet dör ut eftersom framtiden är elektrisk och det gamla klientelet antingen blir för gamla eller är ointresserade av elbilar. Vissa har ju klarat att ställa om, du och jag t ex, men det är jättemånga som vägrar. |
|
|
Provkörde ix3 idag, med 22” och det ska man inte ha om man vill lite vägljud men med 20 blir det nog ok. Lite hårda stolar och fjädringen var lite hårdare satt än min IX men den har ju luftfjädring. Gillade inredning och placering av telefon var bra. Ventilerade säten vore helt klart trevligt men ev så räcker det med sportsätena som har mer alcantara. Tygsätena ser ju ut som sk…. Glastak ska jag inte ha, och sammanfattningsvis så ligger denna bättre till än ex60 för nuvarande men IX är helt klart bättre men vet inte om jag håller med Anders om att det är likande pris, skiljer väl nästan 200 kkr. Hundburen fick plats men tyvärr är det en avsmalning längst in som gör att buren kommer 5 cm längre mot mitten och mattan flyttar ytterligare 3-4 men den går ju beskära och buren går att justera. Baksätet är helt klart mindre än i IX men bättre än jag trodde. Får bli takbox på vintersemester i värsta fall. Sen kommer ju ix5 med 90-100 mils räckvidd till årsskiftet men jag gissar att den inte kommer att ha rabatter till en början som det är på IX. |
|
| Köp en s.k. bakbox istället. Har jag gjort nu. Slipper man hålla på med takbox som tar vind och kostar räckvidd samt är svårlastad på så hög bil. | |
|
@Dafro, om du lassar på utrustning på en iX3 som på det viset skulle gå att jämföra med en iX, så skiljer det nu inte mycket i verkligt pris. Du får i princip ingen rabatt på iX3, däremot bra rabatter på iX. Sen är det självklart att det skiljer en hel del i komfort mellan bilar med eller utan luftfjädring. Det är därför som jag sedan länge har talat mig varm för detta vad avser iX. När jag ex vis första gången provkörde en iX i februari 2022 vill jag minnas, så var den iskall för mig men när jag senare fick köra en bil med luftfjädring, så var det en helt annan bil och i början av 2023 hittade jag ett demo ex som jag sedan hade till nov 2024 och körde drygt 3000 mil med. För övrigt delar jag en del av dina intryck av iX3, däremot gillade jag inte vid första intryck den stora skärmen i mitten och som sagt hittade knappt var jag justerar radion mm. Säkert en vanesak. Stolarna kändes sköna men rätt små, lite som att ha kört 5-serie med komfortstolar och sedan hoppa in i en 3-serie med M-sport paket. Jag har blandade känslor när det gäller klädsel på bilarna just nu. Jag har det här skinnet i i5-an men i Mercan någon form av alcantara. Båda stolarna är helt okay. Tyget är skönt att sitta på men det fastnar samtidigt massor från jackor och byxor mm. Jag skulle nog ta "skinn" om jag skulle välja idag. För övrigt anser jag att det är svårt att jämföra iX3 med iX. Ungefär som att jämföra en X3 med en X5. Jag skulle alla dagar i veckan just nu välja iX om jag skulle/kunde byta. Ex vis en sån här vore ju perfekt Länk Skönt att din bil känns bättre Mårten, men det lät ju som sagt att det var något "fel" med den från början. Tänker även på det som du skrev med ratten efter byte av däck. Men att både köpa nya däck och nya fälgar är ju en betydande kostnad i min värld om du inte begagnade, men även de är dyra. /Anders |
|
|
@Dafro..."Sen kommer ju ix5 med 90-100 mils räckvidd till årsskiftet "...var kommer den infon ifrån? Verkar fullkomligt omöjligt. Hur ska de kunna trycka in den mängden i den plattformen? Den kommer med största sannolikhet få sämre räckvidd än iX3. |
|
|
Anders, Nej inga ny fälgar. Nya däck för 12 tusen. Men nu känns det helt ok, särskilt efter att Bildemo fixat hjulinställningen (var för mycket toe in på höger fram vilket kan ge en nervös känsla). Så jag skickar väl tillbaka de nya däcken om det går. Annars får de ligga som reserv. :) Dafro har ju en nästan splitterny iX så jag förstår inte riktigt varför han "måste" beställa en iX3 så snart? Tror inte heller på att iX5 får den räckvidden. Är antagligen samma batteri som i iX3 och något kortare räckvidd. |
|
|
Verdi2, har funderat på bakbox men att ge 15-20 för en sådan som kommer användas en gång per år och där i mellan förvaras på något bra ställe känns så där nör jag redan har en takbox som hönger bakom förrådet, men är ju rätt bökigt med takbox. Och nej jag måste inte beställa en IX så snart, men tänkte väl att om jag byter efter 2 år så slipper jag byta 4 22” sommardäck och 4 21” vinterdäck strax innan den ska tillbaks och är alltid kul att titta på nästa bil tycker jag, men IX är grymt bra. Med känsla, tack för ditt inlägg, jo ska man lasta på så blir den dyr som en IX, får provbygga en IX med mindre utr bara för att se prisbilden. Håller med dig om att stolarna känns lite trånga. Frun tycker att IX ör för stor och att sätena är designade för gubbar och jag kan inte säga mot och även jag skulle väl kunna tänka mig en något mindre bil för den ör inte kul i p-hus och skulle väl kännas ok att få ner månadskostnaden några tusen också på nästa bil och med detta sagt så är jag villig att släppa på lite krav gällande utrustning men vill fortsatt ha skaplig räckvidd, typ min som ex60 p10 med sina 660 i wltp. Jag gillar tygstolar skarp, ör det absolut skönaste tycker jag och man slipper fläktljud som kommer med ventilation, på vintern har det varit ok med galonsätena men det beror på att det är alcantara på kanterna. Men BMWs tygklädsel i ix3 har jag lite svårt för men det kostar 48 kkr att gå från dessa till sportstolarna som är de som har mest alcantara och de pengarna tror jag inte man ha igen men vill ju gärna se tygklädsel live. provsatt en mindre BMW i hallen som hade sportstolar helt i vad jag bedömer som alcantara och dessa gillade jag rejält. Skulle nog även klara mig med 2wd då jag bor där jag bor, men vill inte att det blir för dålig räckvidd för det. Börjar väl bli lite gubbsnål som en kompis till mig uttryckte det. Ska3, detta var vad som kom fram i samtal med säljaren så ingen fakta utan mer resonemang om att dom inte kan komma med en IX5 med sämre räckvidd och det håller jag med om och jag ser inte något problem i att man skulle kunna få in ett större batteri i en större bil, batteriutvecklingen går ju framåt som allt annat och om Volvo får in ett 117 kwh stort batteri i sin ex60 p12 så ser jag inga problem med att BMW skulle kunna få i ett ännu större batteri i en större bil, 130 kwh borde inte vara något problem anser jag. Jämför utveckling på IX till ix3, IX har haft 108 kwh eller vad det är i ett antal år nu och nu fick man i ett lika stort i ix3 som är markant mindre. Men ni får gärna förklara varför det skulle var så omöjligt att få in ett större batteri i en större bil. I detta fallet så håller jag med säljaren om resonemanget, men vi får väl se vem som får rätt men köper man en större och dyrare bil vill man nog inte ha sämre räckvidd. Sen tycker jag att den jag har i min ix60 räcker till men skulle inte säga nej till lite till. Och kul med lite liv i tråden! |
|
|
Dafro, Mycket ska man höra... :) Du ska byta bil så att du slipper köpa nya däck? Varför inte byta när den blir smutsig så att du slipper tvätta den? ;) Vad gäller batteripack och räckvidd så kunde de lansera i5 med sämre räckvidd än den äldre och mindre i4:an. Säljare är säljare, de allra flesta är bättre på att snacka än på att ta till sig fakta. Det är klart det går att ha ett 200kWh batteri också. Men det kostar pengar och det väger bly. Sämre köregenskaper, sämre ekonomi, mer däckslitage... Vad får sällanbehov av extrem räckvidd kosta i övrigt? ps. 2wd brukar ha längre räckvidd, allt annat lika. |
|
| Utomlands där de har högre begränsningar avseende hastighet, så gillar de säkert att batteriet har mer kapacitet för räckvidd. Knappast sällanbehov av räckvidd i deras fall. Folk som bor i norra Sverige uppskattar säkert också längre räckvidd på vintern. | |
|
Verdi2, är väl inte mycket konstigare än att du vill ha 21” bla för att 22” var lite dyra. Jag tycker att däck för 30+ på ett år kan vara en bra besparing, nästan 2000 per månad blir det väl säkert. Senast den var väldigt smutsig så bjöd handlaren på en tvätt så löste sig smidigt men det låter ju annars som en vettig tanke, har väl tvätt 2 ggr på 1000 mil. Håller helt med dig om säljare och snack men jag tror ändå att det borde kunna bli löngre räckvidd och större batteri men att säga 200 kwh blir ju bara tramsigt och i5 är ju ingen elbilsplattform så den ör ju inte jämförbar. |
|
| iX5 är inte heller någon "elbilsplattform". Det är en CLAR-plattform (som även i5 är). Så längre räckvidd än iX3 är inte realistiskt. | |
| 18 tusen kostar däcken ca. Visst är det en del pengar men den nya bilen tappar ju vansinnigt mycket mer än så. Bara inbytestransaktion "kostar" 50-100 tusen som går till bilfirmans vinst. Sen tillkommer högre värdetapp på det. | |
|
Är iX5 presenterad verkligen? Jag har svårt att tro att den finns till "årsskiftet" /Anders |
|
|
Tja det beror väl på vilket årsskifte man tänker sig :) men nej, iX5 är inte presenterad, de hävdar ju att de ska pumpa ut väldigt många nya modeller så kanske presenteras den under 2026 men leverans tycker i alla fall jag känns lite väl optimistiskt ska ske i år - samtidigt vet man ju aldrig... |
|
|
Nej det finns inte på världskartan att det kommer ut några iX5 på vägarna 2026. Inget datum för presentationen är ju inte ens satt. Ska den ersätta både X5 och iX? /Anders |
|
|
Såg en iX3 i Svartbäcken igår. Första jag sett i verkligheten. Det har även dykt upp några iX3 på blocket. Demobilar och en privatbil också. Länk |
|
|
Den ser ut att ha exakt samma spec som den vi beställt, men vår leverans ligger i Q4. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.