AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.903

Mystiskt luft utsläpp i ett däck

Sida 1 av 2
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Har en E92;a -09 och nu har ännu en jävligt konstig grej hänt för i torsdags när jag körde på landsväg gick väldigt mycket luft ur ena framdäcket helt plötsligt kände det i ratten så jag svängde in på en mack och pumpade det till 2,3 det var bara ynka 1,3 och nu har det hållit kvar luften till och med efter ha kört 23 mil idag men blir ännu en gång inte klok när det gäller den här kärran hur kan detta vara möjligt det går ju bara inte ihop?? Har nån annan också varit med om detta eller vet vad detta mystiska beror på? Har kollat däcket och ser inget skadat eller som sitter i däcket mer än flera småstenar i däckfårorna
Är orolig för plötslig punka eller ännu värre däckexplosion i lite högre fart så sitter man i rullstol eller död och kanske dragit med sig nån medtrafikant också så vill bara höra om nån här vet nåt ska till min däckgubbe imorgon också och höra vad han säger
Ni
958
Nip
320i-04
Är det inte punka så något med ventilen senast du fyllde luft?
Fälgar kan väl läcka om de får skador också.

Du har inte varit utsatt för något "bus" och de släppt ut luft?

Låt däckverkstad kontrollera, skulle jag göra. Så inte däcket är på väg från fälgen.
- Däck kan få en knuff mot trottoarkant eller refug
- när verkstad avmonterar däck så kränger de ju vid fälgen precis

Prova köra och pressa lite i rondell för att se om det händer igen.
- försiktigt från typ 40 och se om sidokrafter påverkar
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Nip: Kände det i ratten och bilen svajade i hjulspåren när jag låg och körde på landsväg helt lugnt så svängde in på en mack och såg då att det nästan var punka 1,3 bara så fyllde på till 2,3 och sen har den stått i två dagar tills idag och körde 23 mil landsväg, motorväg, grusvägar, rondeller m.m. och kollade hemma på macken igen och det var fortfarande 2,3 så de verkar hålla sig men det är ju jävligt mystiskt det ska ju inte vara möjligt???
Har ju hänt två andra väldigt mystiska fel tidigare år som också rättade till sig självt men man tappar ju förtroendet och tänker vad fan ska hända härnäst?
Har kontrollerat däcket så gott det går utan att ta av hjulet och syns ingenting och har inte kört på nåt brukar ha stenkoll på vägbanan för det ligger ju allt möjligt på den ibland och däcken är fräscha i gummit ca 5 mm enda jag kan komma på är en asfaltskant ca 5 cm hög men krypkörde över den men det känns ändå hårt och hade 2,1 som är vad det ska vara enligt Bmw:s rek så lite lågt och då kan däck bli punkterade tydligen men jag får åka till däckmannen imorgon så får han kolla däcket och fälgen men tror inte han heller har nån erfarenhet av det här mystiska men får hoppas han vet hur det är möjligt
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Skruvade loss hjulet och kontrollerade däcket och fälgen väldigt noga och det var "bara" massor med småsten som hade fastnat i däckskårorna som jag petade bort allihopa och däcket är i bra skick inte mycket slitet och såg inga skador eller nåt annat som skulle kunnat orsaka detta mystiska vilket gör mig ännu mer orolig för det ska hända igen i hög fart eller ännu värre däckexplosion för då går det riktigt illa tror jag så om nån vet eller har nån aning om vad detta berodde på informera mig snarast tack!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det var ingen sten som satt fast lite mer? Dvs, inte bara löst i skåran utan inborrad i gummit? Där skulle det kunna läcka och beroende på om någon annan sten tryckt på den så kan det ha läckt mer men sedan täppt igen läckan, mer eller mindre tillfälligt.

Varför skulle däcket explodera av för lite luft? Det blir ju en punktering, inte en explosion a la Hollywood-film.
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Jag hade ventilpaj på en Audi för 20 år sedan. Så länge jag inte rörde ventilen höll sig luften. Vickade man på ventilen pös det luft.
Har du kollat detta?
Ni
958
Nip
320i-04
Jag skulle kolla med däckfirma att däcket inte fått sig en törn där de kränger på fälgen, som från påkörning refug eller trottoarkant.
- typ att den börjar lämna sargen den är uppkrängd på, eller vad det kallas

När du swappar däck så börjar ju firman med ett verktyg som pushar av däcket från fälgens sarg för att sedan kränga på nytt däck.
- därav förslaget från mig att köra rondel för att se om det upprepas att tappa luft
- sidorkrafter alltså, men inte fortare än du kan klara om däcket krängs av

Om bilen står parkerad på allmän plats kan det varit bus från småungar, och du bara inte märkt att lite luft förrän senare ute på väg i högre fart och passerar mittlinjer och sådant.
- så kanske inte hänt under körning är tanken

Att bara under körning skulle bli punka utan att det är punka tror jag inte riktigt på.
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Grelle: Jo det var 2-3 väldigt små stenar som satt djupt i gummit och jag har tänkt samma att det var nåt som orsakade punkan men som sen trycktes in och täppte till men nu har jag som jag skrev petat bort allihopa men kollade nyss och det är lika mycket luft som på andra framdäcket så då kan det ju inte vara det heller för det är ca 8 timmar sen jag petade bort de?

50+medbmw: Det hände under körning så kan inte vara ventilen eller?

Nip; Jag kollade ju detta när jag hade tagit av hjulet och det sitter som det ska och inga skador på sidorna heller och jag tycker det är så go känsla och sitta bakåtlutad i "fåtöljen" med M chassit och trycka på lite i kurvor, rondeller och när jag svänger av och den ligger som klistrad och det är just det som du säger och som jag också tycker är så jäkla mystiskt för ca 80% av luften kan ju inte bara gå ur däcket och sen när jag fyllt på så håller det sig för har kört ca 30 mil nu sen jag fyllde på så skulle det vara smygpunka så hade ju det minskat efter så många mil så det är helskumt!

Och fick brev från Bmw att förarkrockkudden innebär livsfara om den skulle utlösas p g a metallbitar och ska bytas men Holmgrens har inte fått delarna än efter två veckor så känns inte så tryggt och köra som ni förstår
Ni
958
Nip
320i-04
Mitt brev från bmw gällde passagerarsidans krockkudde.

Tror det är 6 år sedan förarsidan byttes tidigare, och även passagerarsidans 7-8 år sedan.

Skall dom byta var 6-8e år hela tiden undrar man?
- ständigt sunkiga delar de fått, eller?
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
har också haft fel på en ventil som 50+bmw. Svårt att begripa hur det kunde uppstå. Men ventilen fick bytas, det läckte hela tiden.
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Nip: Min gamla Bettan är ju hela 16 år så den skulle ju bytts direkt men det tog de hela +16 år innan de upptäckte att metallbitar kan döda föraren vid en krock???!!! behöver ju inte ens vara en hård krock för att den ska lösas ut och för 7 år sen bytte de en liten del i motorn som kunde orsaka brand så hon känns säker gamla Bettan... hahaha!!
Lägg därtill det här mystiska för däcket håller luften även efter jag petat bort alla jäkla småstenar igår och kört 12 mil idag me tänkte att en sån liten jäkel orsakat punka och sen täppt igen när jag körde men det håller luften så hur i helsike kan lufttrycket sjunka från 2,1 till 1,3 utan att ha kört på eller över nåt hårt och sen när jag fyllt på så är det ingen punka??????
Ett lika mystiskt beteende av bilen skedde för ca 5 år sen då jag körde ut på en landsväg från stillastående och axade lugnt så helt plötsligt började den slira några sekunder innan den tog tag i grejerna och drog iväg detta hände en gång till bara nån dag efteråt men aldrig mer sen dess
När halolampan pajade för två veckor sen så dog även halv, helljus och nrskyltsbelysningen men det kom igång igen dagen efter
Och motorns konstruktion gör att den drar 1-2 dl olja per 100 mil om man kör på mellanvarv 3500-4000 miltals och en sajt som nån här tipsade mig om bmwprofs tror jag den heter tycker N43 motorn är en av de bästa Bmwmotorerna... hahaha!!
Inte konstigt att en här trodde jag hittade på alla felen och mystiska beteenden för man vet aldrig vad som händer när man är ute och kör med den trots att den går riktigt mjukt, rappt och starkt efter ha fått mycket omtanke och "kärlek"
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Har du varit iväg till någon däckfirma än? Det borde ju vara prio ett för dig så du inte oroar dig för mycket.
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
50+medbmw: Nä inte än men läste i Vi Bilägares dagliga mejl igår att Continental som även äger Gislaved som det handlar om har deras Super Speed 2 fram är det flera av Continentals olika vinterdäck som också helt plötsligt tappat lufttrycket och mejlade Continental så det verkar som jag ska besöka en av deras däckverkstäder/återförsäljare för att få det kontrollerat och förhoppningsvis gör de som med cykelslangar och håller det under vatten för då ser man helt 100% säkert om och var det läcker ut luft
Bäst du köper 4 nya originalfälgar med stjärnmärkta däck direkt ifrån BMW.
Köp RFT så du inte tappar kontrollen vid punktering.

Imponerande så många kommentarer på att däck tappat luft....
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag hade pyspunkapå en tidigare E46a och när jag la hjulet i barnen plaskbadpool blev jag överraskad - de var en por i metallen i fälgen där luften sakta pös ut. Min däckfixare löste det med något medel inti fälgen, kan ha varit genomskinligt nagellack. Tänkte det är bättre att laga under däcket på trycksatta sidan än utanpå fälgen där det komerm smuts och mer mekanisk påverkan. Troligen ovanligt med fälgpunka men däckkillen hade sett det någon enstaka gång tidigare.

/Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
325cabrio: En por i fälgen? vad är en por?
Det helt ofattbara med mitt däck är att efter jag fyllde på luft efter lutsläppet så har det hållit sig än så länge efter snart två veckor jag fattar ingenting hur fan både det kraftiga luftsläppet kunde hända och hur det sen kan hålla luften???

Ska3: Beror nog på att det är så helt jävla ofattbart och ingen som varit med om eller hört om detta tidigare och däcken är ju en av de viktigaste delarna för säkerheten gällande bilkörning
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Upplevde du problemet redan när du körde iväg från parkering? Eller kom det plötsligt under körningen?
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
jsn: Plötsligt under körning i ca 80 så kände jag i styrningen att det kändes konstigt trodde först det var hjulspår så kollade i backspegeln men det var inga och förstod att nåt hade hänt i framvagnen
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
En por är precis som i huden ett pyttelitet hål, på fälgar en defekt i tillverkningen/gjurningen.

Jag tror du antingen kör extra späsntigt i en kurva och det har pyst utlite luft i skarven mellan däck och fälg men mer troligt är att du haft smuts i ventilen som sedan försvunnit. Eller att någon "busugne" tjuvluftat.

Håller det luften stabilt igen så hade jag kört vidare.

Är du rädd att det ska hända så måste du ju vara rädd för att köra på ett spik eller en skruv också. Jag har kört punka på en skruv - men däcket exploderade inte då utan det pös när jag skruvade ut men kunde skruva tillbaka och få tätt tills jag fick däcket pluggat.

Har också fått akutpunka på motorvägen i 110 km/h - men gles trafik och bromsade försiktigt in till kanten, på med varningsblinekrs och linkade i krypfart 1km till närmaste avfart och på med reserven och hemåt. Inget värre än ett missat släktkalas.

/Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
325cabrio: Ok då förstår jag men har haft fälgarna i flera år och det hände också som jag skrev under kärning efter ca fyra mil det är nåt fel i tillverkningen av däcket för Continental har en skandal att ta hand om för flera av deras vinterdäck har också fått plötsligt luftsläpp och mina Gislaved Super Speed 2 ägs av Continental så ännu en modell av alla deras däck och har begärt ett nytt utan nån extra kostnad men det verkar de fan inte gå med på idioterna så köp aldrig Continentals däck
Men jag kommer åtminstone köra med de resten av denna säsongen nu när det har hållit luften i ca 50 mil så får jag fundera tills våren kommer
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
När alla rimliga förslag har bollats och förkastats finns bara de orimliga kvar...
Om luften "plötsligt försvann" så måste något ha haft en såpass stor påverkan på däcket så det för ett ögonblick släpper från fälgen. Typ köra på något stort och kantigt. Eller köra mot något nästan parallellt med färdriktningen som tvingar in däcket från fälgen. Detta borde ha märkts i bilen, men verkar ha gått obemärkt förbi.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.