|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Drell: Inte bra och blanda olika sorters olja och viskositeter men det har kanske inte så stor betydelse i nuläget Jag känner liknande med min också och har gjort tidigare också och när det krävs felsökning via live data för en fyra på 170 kusar känns det som en alldeles för avancerad teknik som kan bli väldigt dyrt och som du säger finns det en gräns för vad en viss bil och motor är värda att kosta på men samtidigt får man väldigt dåligt betalt för den om man inte håller tyst eller ljuger om fel/felen vilket jag aldrig skulle kunna göra Men du hade väl köpt ventiltätningar har jag för mig? Det jobbet är väl inte så jäkla dyrt men 5000 går det nog på om du inte hittar nån som kan göra det svart men såna här jobb är ju väldigt noga med så garanti på jobbet är klokt men man måste ju veta felet först så klart |
|
|
Bmwbamze: Nej, jag skulle aldrig lura någon. Har alltid varit ärlig med sådant, har inte mage till att lura folk, går inte. När jag är ute så är det en del som frågat om jag vill sälja den, men då säger jag att det är si och så med den, men då brukar dom säga "Det gör inget". Så jag får väl se. Ja jag har ventiltätningar, har en kille som brukar hjälpa mig som är jävligt kunnig när det gäller BMW, men jag vill inte vara på honom hela tiden heller. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Det går bra att blanda viskositet så länge oljan har samma/rätt/bättre klassning. Blandar du 3L 0W-40 med 3L 10W-40 får du en olja som är ungefär 5W-40 om man ska förenkla det. Det har diskuteras här på forumet många gånger förut och jag har själv blandat vid flera tillfällen och det är inget fel på dom motorerna, varav den ena går väldigt hårt på bana enbart. Känns dumt att sprida felaktig information om man inte är säker på sin sak. |
| Westersund: Ja jag har hört att man kan blanda, dessutom så är ju Mobil 1 FS 0W-40 klassad som en BMW LONGLIFE-01 så det ska väl inte vara några problem tycker man. | |
| Westersund och Drell: Ok då hade jag fel om det och bra att veta | |
| Bmwbamze: Inga problem, man kan inte ha koll på allt. | |
|
Drell: Så sant :) Och tycker du ska fixa oljeläckaget när bilen är i så fint skick, du har köpt ventiltätningar(om det nu är de) och dessutom har en skicklig mekaniker så kan du lita på det blir ett proffsigt jobb till kompispris dessutom Var glad så länge det inte är spridarna för det gick på 19 000 för ynka fyra spridare(!!!???) hos Bilia och det svider fortfarande fem år efteråt så ska göra i ordning min och sen sälja den och köpa en gammal 850 med femman med det goa ljudet så kan man bara skrota skiten om nåt dyrt pajar för man får ju 5000 på skroten... hahaha!! |
|
|
Bmwbamze: Jag har garanterat ett spridarproblem också, men har inte tatt tag i det då det är så inni helvetes dyrt, finns inte en chans att jag lägger 8 papp på en st spridare. Man kan iofs skicka i väg sina spridare på rengöring på ett ställe, men dom garanterar inget. Står på sidan att ca 50% fungerar bra efteråt, man kanske ska chansa? det är ju inte dyrt iaf. Vet inte vilka spridare du har men jag har piezospridare och dom kostar DJÄVUL! Ångrar grymt att jag inte kört på 98 oktanigt, tydligen våran skabbiga 95 E10 som pajar spridarna. |
|
|
Drell: Men du har ju skrivit den går jättebra? Och de kostar väl inte 8000 styck? Mina som Bilia bytte till kostade ca 1500 styck ingen aning om märket på de så det var jobbet som Bilia tog så fruktansvärt sinnessjukt mycket för ca 12000(!!!???) men tror nån sorts datainställning måste göras efter bytet och om det stämmer är det ju bara de auktoriserade tyvärr Såg annars en privatannons 6 st använda spridare till N52 för 1800 men nya är nya |
|
|
Ja alltså motorn går lite ojämnt på tomgången vid kallstart en stund, släpper efter några minuter. Men ja, piezospridare kostar 7-8000 kr styck. Länk |
|
| Drell: Ja just det nu kommer jag ihåg du skrev det och det är ju bara Bmw som säljer spridare så det är surt förstår jag för det blir ju jävligt dyrt och väldigt förvånande att de är 5 ggr dyrare än till min fyra dubbla vore rimlig prisskillnad men det verkar inte vara nåt akut problem som oljetörsten | |
| Bmwbamze: Finns andra företag som gör dessa spridare också, men det är ju originalet man vill ha när det gäller sådant. Verkar som att det är Vitesco som är är OEM. Borde vara billigare. Märkligt, dom kostar 8500 kr st på autodoc, med andra ord ännu dyrare. | |
|
Drell: nyare BMW motorer med direktinsprutning har inte de piezospridare och därför de är bra mkt billigare? eller vad beror det på? /Kent |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Nej, det är bara N43, N53 och N54 som använder Piezo-spridare. Tror även tidiga N63 och N55 använde dessa spridare men är lite osäker. Alla spridare efter det är av solenoid-typ och mer pålitliga men som med alla spridare som sitter i förbränningsrummet lever dom ett hårt liv. Bytte nyligen alla 6 spridarna (Bosch precis som BMW original) i min M2 för ca 7000:- inkl "frikopplingselementen". |
| Westersund: Helvete vad billigt, skulle jag höra direkt om det kostade så lite! | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Det är bara för materialet ska tilläggas, jobbet gjorde jag själv på några timmar. |
| Jo, men ändå. Snacka om prisskillnader.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.