AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.653

Svårstartad och felkoder

Sida 2 av 2
Mr
177
Mr_OK
325Ci Cab -01
En fundering kring MAF sensorn.
Kan den vara delvis sönder? Jag testade och dra kontakten på den och ena gången så fortsatte motorn att gå som om den var inkopplad och nästa gång så dog motorn.
Lambdavärden är som sagt kassa och på tomgång så ligger båda främre på 0.06v. Först när jag ger lite gas så börjar dom pendla mellan 0.06-0.75v samt att lambda värdet sjunker till 1.16.
Nästa sak som hände nu är att tomgångsventilen inte hinner med om jag släpper upp gasen och motorn hinner dö istället för att stabilisera sig på ca 700rpm.
Tomgångsventilen är ny och har fungerat fram till nu.
Ni
958
Nip
320i-04
Jobbeskrivning för MAF är om jag förstått det rätt
- ge rätt info om luftflöde in i motorn under alla förhållanden, temperatur, fuktighet etc
- detta för att bestämma hur mycket bränsle som behövs för optimal förbränning
- om den falerar inom något område är den trasig

Det är både en temperatursensor och någon tunnfilm-tjohej, vad jag förstår som tillsammans försöker avgöra vad luftflödet är.

Om lambda tror jag vi skall se det som del av ett reglersystem, är- och bör-värde, som i princip söker jämvikt att är- och bör- är samma när omständigheter är stabila.
- men omständigheter är sällan helt stabila, vägen lutar uppför och nedför osv och viss tröghet
- och mest sannolikt är att en enda lambda beter sig annorlunda och du får fel på en bank och inte en annan
- att båda, om de uppför sig lika, skulle vara trasiga är osannolikt

Mr
177
Mr_OK
325Ci Cab -01
Beställde en ny MAF (ej original). Jag vet att den bör vara original men just nu lägger jag hellre ut 649kr och reklamerar den om den inte funkar än 5500kr och det visar sig att det inte var det. Visar det sig att det var MAF som var kass så får det bli en original till nästa säsong och denna får ligga på hyllan som reserv.
ma
314
makeba
635 Csi -83
Z4C 3.0Si -07
Alpina B3 3.3 -00
Orginal BMW MAF behöver det inte vara men man bör hålla sig till välkända oemlev.

/Kent
Mr
177
Mr_OK
325Ci Cab -01
Nya MAF sensorn monterad. Bilen har fått stå och bli varm på tomgång, inga felkoder än och nu när motorn och oljan är varm så ligger lambdan och pendlar mellan 0.97-1.01. Blir nog inte någon provkörning idag pga regn men imorgon ska jag testa den på väg och se om allt funkar som det ska (dom har lovat sol imorgon).
Ni
958
Nip
320i-04
Kolla multiplikative fuel trim, om det går ned till noll?
- det är nog mer konkret utslag om byte MAF gör skillnad

Så länge lambda på båda bankerna beter sig likadant, glöm dom.
- de går inte sönder samtidigt, ytterst osannolikt
ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
Detta problem du har är jag ganska säker på att det är soppa problem...

Bränslepumpen startar alltså utan problem , den kan du höra? en kärvande bränslepump kan ge de mest konstiga felkoder...
Alltså om bränslepumpen inte kan bygga upp ett riktigt tryck så kan det bli hur konstiga felkoder som helst !
Och motorn rycker till och går väldigt konstigt vid gaspådrag...den går bra ibland och dåligt ibland
och felkoder kan man inte gå på ....jag fick igång bränslepumpen genom att dunka allt jag kunde på luckan där man monterar den ..ur med baksäte och blev våldsam...annars hade jag inte kommit hem från ICA ..haha
Kan även bli symptom när man gasar...motorn får för lite soppa...klarar inte ge rätt bränsmängd

Du bör även kolla vad det är för fabrikat på den pumpen som sitter i ..det finns pumpar man inte ska sätta i en BMW
Jag köpte samma som orginal !

Vanos systemet ? kan jag inte så mycket om ...men det kan bli liknande symptom
Har personen som bytte kamaxlar gjort rätt....det är ganska avancerat på BMW med vanos

Tändspolar / Tändstift är också kollade ?

ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
Jag menar såhär , när bilen INTE startar ...kan du höra bränslepumpen då ? , för att utesluta problemet
Mr
177
Mr_OK
325Ci Cab -01
När jag vrider tändningen till läge 2 så hör jag att pumpen går i någon sekund, när jag läser av trycket på railen så visar den 3.5 bar(har satt en tryckmätare på nipplen).
Bilen startar dock bäst om jag slår till tändningen, slår av och slår till en gång till och sedan startar. Detta är konstigt då pumpen bygger upp rätt tryck efter första försöket.

Ska kolla adaptionen imorgon när jag ska ut och köra. Men båda främre och båda bakre sonderna ser ut och hålla rätt signaler. Har inte haft så bra lambdavärden på länge. Så jag tror att problemet med mager blandning kan vara löst. Hittar dock inte vacuum läckan på bromsarna, så jag gissar på membranet i bromsklockan.
Mr
177
Mr_OK
325Ci Cab -01
Ok, då kan vi sammanfatta dagens provkörning på ca 4 mil.
Viktigast av allt, INGA felkoder!
Långtidsadaptionen ligger på -8.00 på båda bankerna (låg på 12.00 innan) korttidsadaptionen ligger på -0.01 på bank 1 och -0.06 på bank 2.
Lambda värden vid lugnkörning pendlar mellan 0.99-1.05. Vid hårdare körning går den ner till 0.9-0.95. På tomgång ligger lambda och pendlar mellan 0.99-1.02.

Ska vi sammanfatta allt som byttes i år så har vi listan här:
MAF
båda gummibälgar i insuget
DISA
Tomgångsventilen
Ventilkåpa med packningar
Tändstift
Vevhusventilation
Bränslefilter
Tanklocket då packningen var kass

Idag startade även motorn utan någon protest efter att ha gått runt i 2-3 sekunder.

Nu återstår dock liten vacuum läcka i bromssystemet. I vinter kommer dock bromsklockan med tillhörande backventil och vacuum slang att bytas.

Nu till en annan rolig sak. Hade fel 5e38 på bromssystemet, dvs lila boxen under förarstolen som känner av i vilken riktning bilen befinner sig i och vid behov aktivera DSC. Nu försvann den felkoden också. Tanken var att köpa en begagnad på eBay då det inte finns några begagnade i Sverige och ny kommer inte på fråga då den kostar över 11000kr.

Vill tacka alla som hjälpt till och bollat idéer.
Ni
958
Nip
320i-04
Långtidsadaption LTFT när du stått på tomgång någon minut eller mer, rör den sig då mot noll igen?
- när du stänger av motorn hinner den ju ofta komma ned till noll
- sedan anpassar den vid körning, nu mot rik blandning verkar det, sedan tomgång mot noll igen

Så den dynamiken, finns den?
Mr
177
Mr_OK
325Ci Cab -01
Långtidsadaptionen går inte ner till noll på tomgång. Korttids däremot går ner/upp så den ligger nära noll.
Misstänker att all tomgångskörning kan ha täppt till kattarna. Ska köra lite mer med bilen i veckan så får vi se vad som händer.
Men tydligen så ligger alla värden inom ramen då bilen inte lägger någon felkod. Innan lade den felkod tidigt men den tände inte alltid motorlampan. Nu finns det inga felkoder.
Ni
958
Nip
320i-04
Det är ju prima om man slipper koder och lampor och skit.

Summan av långtid+korttid är ju vad systemet tycker det behövs i bränsle totalt just nu för att rätt bränsle+luftblandning.
- tror det är runt 20 som summa då lampan eller koder kommer, först pending, sedan permanent med lampa.

När du kör t.ex högre hastighet eller uppförsbacke ala hallandsåsen som är längre och gasar på så lägger sig korttid högre som medelvärde, och efter en stund justeras långtids så korttid rör sig kring noll igen och finjusterar.

Så har jag fattat det. Så mysko om det konstant är samma värde.

Min var ju så att den stannade på runt 10 vid tomgång, men med högre hastighet och mer belastning steg upp mot 15 long term och kunde trilla över med korttids så det blev koder då. Och sedan mot lägre belastning så stannade på 10 igen, gick inte mot noll.
- vilket tydligen var okänt för bmw verkstad också
- med frisk MAF så gick systemet mot långtid noll, och korttid kring noll, vilket verkar sunt
- ingen belastning lite bränsle i omlopp
- om den fastnar är min tolkning att systemet klarar inte beräkna med värden det får in från sensorer

Skall bli spännande att se vad framtiden utvisar. Du hade lite annat med servot och det också.

Logga lite långtids och korttids så du inte blir trafikfara blåstirra på värdena hela tiden. Du kan läsa igenom senare. Skulle tro att långtids rör sig från dina -8 inemellan.
Mr
177
Mr_OK
325Ci Cab -01
Nu körde jag lite varierat idag, dvs både lugnt och upp mot 5000rpm.
När jag hade mager blandning så gick den mot 12 på långtids och lade felkoder och när MAF la av så tändes motorlampan omgående på mager blandning men ingen felkod på MAF.

Så länge den inte lägger felkoder och tänder motorlampan så är jag nöjd. Å så länge lambdavärden är inom tillåtna så den går besikta så får den gå som den gör. Vem vet, kanske man får ett ryck och gör lite mer felsökning under hösten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.