|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, gäller min E46 325 -01 Jag har felkoder E3 och E4, Blandningsberedning, överskridet tillåtet område. Har gjort felsökning med rökmaskin och bytt båda insugsbälgar (hål i den nedre), bytt DISA (höll inte vacuum och kass packning), bytte även tomgångsmotorn med slang, ny ventilkåpa med tillhörande packningar och nya tändstift. På tomgången ligger lambdavärden och pendlar mellan 0.97 och 1.06. När bilen är varm så blir den svårstartad, får gå runt med startmotorn i 8-10 sekunder innan den hoppar igång. Ibland kan samma sak ske vid kallstart men då missar den även på två cylindrar i 1-2 sekunder och sedan stabiliseras tomgången. Bilen känns dessutom slö vid acceleration med full gas men går ok på halvgas. Min fundering är om det kan vara vevaxelgivaren som är på väg att gå sönder? Inga andra felkoder nu. Innan låg där även andra felkoder som triggades igång av vacuum läckaget. | |
|
Glömde även tillägga att innan byte av delarna så hade jag även felkoder: CA - Blandningsberedning bank 1 på regleringsanslag P0171/0174 - mager blandning bank 1 och 2. |
|
|
Utgår från att du får motorlampa? Påminner lite om motorlampa, och E4 jag hade. - dock har du en del annat också Då hade jag höga long term fuel trim också, de stannade på runt 10 trots gående någon minut på tomgång. - så avståndet till att få överskridet område(max range exceeded) minskade förståss Kolla om dina LTFT på respektive bank går ner till noll efter en stund på tomgång? - tror det kallas multiplikative på vissa scanners Lite om hur lamba skall bete sig nedan Länk Om det inte går under 0.45V inemellan kan vara fel...men också följdfel Annan källa hittade jag detta "For the warmed up engine, idle or driving smoothly – voltage of probes (before catalytic converters) approximately once in a second has to change from: voltage less than 0,1V; voltage more than 0,7V. If changes of voltage are significantly less often – the probe has aged. If voltage persists 0,1V for a long time – the fuel mixture is lean. If voltage persists 0,7V for a long time – the fuel mixture is rich. The right side of the menu – probes after CO catalytic converters. Correct voltage values of these probes are equal to probes described before. Differences: if CO catalytic converters are with low efficiency, these probes repeat (with very small time delay) signals of probes, located before CO catalytic converters, of the corresponding bank; if CO catalytic converters are with good efficiency, control probes mainly perform in area 0,7 .. 0,8V. Min/max voltage of control probes can be evaluated conveniently: voltage has to be at least 0,7V when accelerating sharply (if the enriched fuel mixture with a voltage around 0,7V is confirmed before CO probe); voltage has to be not higher than 0,1V in overrun mode (performing braking with the engine)." |
|
|
Ska se om jag får fram dessa värden imorgon när jag kör till jobbet. Har en Icarsoft CR MAX OBD läsare. Felkoderna går att radera men kommer tillbaka efter 5-10 mils körning. Oftast vid konstant hastighet eller lätt acceleration och varm motor. Motorn är svårstartad oavsett om felkoderna finns där eller ej. |
|
|
Kunde inte hålla mig. Multiplikative ligger konstant på 12. Vet inte hur jag nollställer dessa på ICarsoft CR Max. Lambdan ligger och pendlar mellan 0.07 och 0.74v på båda bankarna innan cat och 0.7 och 0.8 efter cat. Dessa värden är på tomgång. Följande felkoder, E3 och E4. Inga andra felkoder. Kall motor, fick kirra i ca 7-10 sekunder innan den gick igång. |
|
|
Fattar känslan, jag höll på ett år innan jag hittade problemet. Dina lambda är förmodligen ok. I mitt fall gick LTFT ner till noll efter byte MAF och sista pusselbiten som löste min motorlampa - fick tips, bara koppla ur och se om den går sämre - märkte inget, så jag bytte - jag hade ganska halvmjuk plast kontakt så den tål mycket, men det finns i typ bakelit också såg jag på yt video. så man är lite försiktig med dom när man lyfter låsklacken - men busenkel procedur annars att koppla ur - notera att "testbox" för MAF på BMW gav att den var ok, så lita inte på scanner Min var dock aldrig svårstartad, så ta med näve salt. Men dina fuel trim är mysko. Saker jag bytte - bälgar och DISA. bränslefilter med tryckregulator, luftfilter, någon O-ring oljestickan - ett "geni" på bmw menade att 99% att lambda när inte röktest gav något, jag hade på en bank bara, så bytte till begagnad - dina lamba ser ok ut, i vilket fall tror jag inte downstream ger dina symptom Hade koder på downstream lambda 7 år sedan, och den friska rörde sig med gaspådrag, den trasiga svarade nästan inget. För att tvinga ned adaptiva värden finns reset i vissa scanners. Min iCarsoft BMM v3 har det. - men det hjälpte inget i sig, men man blir ju desperat med tiden när man bytt massa saker - men intressant hur LTFT går upp för att sedan aldrig gå ner till noll igen - byte MAF sedan ok och går ned till noll på tomgång vid första stoppljus " ECM(Engine), This function supports routine maintenance of engine modules, for example, reset or delete the adaptation values, calculate fuel consumption." Ut och kör så du ser LTFT går högre än 12 i ditt fall, och se om det sedan stannar där på tomgång. - min gick väl uppåt 15 och sedan ned till 10 - sedan rak väg 70 kph kunde det plötsligt bli motorlampa, lite som du angav - om gräns är över 20 eller liknande - en körcykel menar jag, så inte bara tomgång - det adaptiva jobbar ju inte om bara start och tomgång |
|
|
Får bli när jag kör till jobbet imorgon. Glömde nämna att bränslefiltret med tryckregulator också är nya. Trycket på railen är som den ska, 3.5 bar. Även kamaxelgivarna är nya, BMW original. Även helt ny vevhusventilation. |
|
|
Hej, Viktigare än kamaxelgivarna - varför bytte du dem? - är vevaxelgivaren. Nu verkar det ju handla mest om andra konstigheter, men vevaxelgivaren är central när det gäller start och motorns gång överhuvudtaget. Man skulle ju kunna tänka sig att givaren är temperaturkänslig. Inte ovanligt. //Lennart |
|
|
Dom byttes pga felkoder. Detta var för 2 år sedan (400 mil sedan). Ingen felkod som har återkommit. Startsvårigheter började i år efter att bilen togs i bruk i juni. Har som sagt inga andra felkoder än E3 och E4. |
|
|
Såvitt jag vet har en del felkodsläsare ibland svårt att skilja mellan kamaxelgivare och vevaxeldito. Varför byttes kamaxelgivarna? //Lennart |
|
|
Felkod på ingen signal från givarna. Efter bytet försvann felkoden och har inte kommit igen. |
|
|
Nu har jag lyckats nolla adaptionen för Multiplikative. Efter en körning i varierande hastigheter i ca 6 mil så är den tillbaka på 12 och rör sig inte, gäller även på tomgång i 10 minuter. Jag hittade även ett annat problem. När jag kör så pendlar lambdavärden mellan 1.03-1.19. Volten ligger och pendlar också mellan 0.07 och 0.8 på båda främre sonderna men när jag stannar efter en längre körning på tomgång så stannar den främre sonden för bank 1 på 0.06v och den bakre för bank 1 på 0.08v och rör sig inte ur fläcken men så fort jag ger lite gas så börjar den främre ge lite utslag. Stänger jag av bilen och startar igen så funkar den främre lambdan som vanligt. |
|
|
Tror dina lambda efter körning är följdfel när systemet inte fixar justera är-bör-värdet att stämma. - sonderna ger ju riktiga koder annars Kan ju inte säga annat än vad som var fallet för min del, då LTFT hade samma felfunktion. - prova koppla ur MAF när motor varm och kör några km och se om annat beteende alls - byte är ju runt 5000 med bmw original, så du får bedöma om det är dags nu En begagnad på skrot kanske är alternativ, det är inte omfattande jobb att byta. Vad är det på mätaren, 25 000 mil eller vad? - nyfiken för egen del när andra saker som givare och sådant börjar mecka |
|
|
Ja, bilen har gått 25300 mil. Testade att koppla ur MAF med följd att motorn dog efter 2-3 sekunder. Känns som jag får göra mer röktester. |
|
|
Startproblemen säger nätet rätt enigt vevaxelgivarna som @lenwib nämnde och du också. - de flesta pratar 3-4s, och du har dubbelt långt Ett fel som löste sig med röktest i mitt fall var plötsligt motorlampa vid kraftigare inbromsning - en liten slang som släppte in luft när den sträcktes - så en test att göra om något trillar ur mer när motorn rör sig i motorfästena Får du motorlampa alls? |
|
|
Ja, motorlampan tänds. Såg igår att bilen hade lagt samma felkoder (E3 & E4) utan att tända motorlampan, men oftast så tänds den efter 4-6 mils körning. Får bli att göra ett röktest i helgen. Ska då även testa och byta vevaxelgivaren, hittade en BMW original på skroten för en 50 lapp. Vill inte bara köpa och byta den då en ny original går på 1900:- |
|
|
Om givaren inte hjälper kom en sak till jag läste upp - läckor bromsservot - lätt att man fixeras vid motorn självt Svagt minne att jag såg en beskrivning hur man kan testa servot om ok. Någon som bytt det du gjort bytte bromsservot och löst, allt läste normalt igen. Länk E3 och E4 betyder båda bankerna, så en läcka behöver vara generell för båda. - jag hade bara E4, så en lurifax, så bank2 var 1.6 över bank 1, så bara kod bank2 |
|
|
Nu fick jag ytterligare en felkod, CA. Så nu har jag E3, E4 och CA. Allt har med felaktig blandning och då mätvärden är positiva så går motorn magert. Just nu är jag nog åt att se över bränslesystemet. Motorn går ok, inga missljud eller misständningar. Kommer ändå göra ett röktest men jag tror att den inte får tillräckligt med bensin där av även svårstartad. Ska se om jag kan testa bränsletrycket under belastning. |
|
|
När byttes det bränslefilter sist? Tryckregulatorn sitter inbyggt i filtret. /Kent |
|
|
Nu har nog min MAF lämnat in. Gjorde test med startgas för att se om jag kunde hitta vacuum läckan. Givetvis hittade jag ingen men bilen drog in startgasdimma genom MAF. Bilen hackade till misständning på två cylindrar noterades. Efter det så går bilen lika bra med MAF inkopplad som urkopplad. Ingen felkod på MAF när den är inkopplad men så fort jag kopplar ur den så läggs en felkod. Mina lambdavärden är helt åt skogen, dom går i botten på tomgång och ligger konstant på 1.28 på båda bankarna. När jag kör så går dom ner till och med under 1.00, det gjorde dom inte innan. Men så fort den ställs på tomgång så är dom uppe på max. Adaptionen för Multiplikative ligger konstant på 12% och rör sig inte oavsett körning eller tomgång. Jag tror däremot att jag kan ha hittat en liten vacuum läcka. Om bilen får stå mer än 3-4 timmar så blir bromspedalen stum. Dvs den tappar all vacuum. Detta har jag inte tänkt på tidigare då jag har aldrig tryckt på bromspedalen för att starta. Men vacuum läckan är inte så stor då bromsarna funkar normalt vid körning. Konstigt bara att testet med startgas inte gav något utslag. Blir inte riktigt klok på dessa problem. |
|
| Bränslefiltret byttes i våras i samband med service inför denna säsong. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.